handdator

Visa fullständig version : Glucosamin?


Linnet
2002-10-01, 13:59
Någon här som har använt Glucosamin i rehabiliteringssyfte? Funderar på att prova för en skada, tar redan Glutamin för detta ändamål. Någon som kan rekommendera eller avråda från Glucosamin? Tacksam för svar.

hulken
2002-10-01, 21:40
Tycker det är ett av dom bästa tillskotten,hade axelproblem förra året,så fort jag körde bänk så högg det till,provade då glucosamin,redan efter 3 veckor kändes det mycket bättre,och efter ytterligare 2-3 veckor så var det helt borta,och under den perioden körde jag fortfarande bänk 2-3 ggr/vecka,så nog funkar det.

robertk
2002-10-02, 13:47
Hulken: Vilket glucosamin provade du? Hur doserade du..? Kör du i cykler etc? Tacksam för info.. har provat Eiselts själv och märkte tyvärr ingen förbättring.

mvh, Robert

hulken
2002-10-02, 20:39
Bio-Glukosamin-Plus heter det och innehåller per tablett 250 mg Glukosaminsulfat-KCL och 200 mg Kondroitinsulfat och doseringen är 2 tabletter 3 ggr dagligen,jag använder Glukosamin året runt,och denna sort köper jag på hälsokost affären.

Åse Columbus
2002-10-02, 21:05
Tyvärr så kommer detta preparat att försvinna från hälsokosten...kommer att säljas på apoteket istället o blir dyrare....(svenska staten vill ha in skattepengar på detta)

www.vitalas.se
(eller var det .com)

har kanske lite kvar hos sig.....prova men skynda dig..från 1 nov får de inte sälja heller

Jag har använt detta i 2 år snart, har artros i vänster höft och har blivit bra utav det även om artros är kvar så har jag en röröighet som jag inte hade förut.....

dunderpreparat...helt enkelt

Åse:kickass:

Linnet
2002-10-02, 21:24
Tack så mycket för alla svar, har inhandlat en burk och hoppas få effekt, innan den 1 nov så att jag kan hamstra lite. Skulle jag inte ha märkt någon effekt före kommer jag nog inte märka någon effekt alls så det problemet borde lösa sig självt. :D Hoppas hoppas hoppas, oj börjar bli lite besatt av att prova olika kurer för att bli bra, är det inte värmebehandling så är det olika pulver och piller, tänk jag måste nog vara alla kvacksalvares dröm just nu:laugh:

gasoliner
2002-10-09, 11:27
Hej hej..

hittade lite info om ämnets vara o inte vara receptfritt här:

Frågor o svar om Glukosamin (http://www.mpa.se/om_verket/faq/faq_glukosamin.shtml)

riktigt bra info faktiskt..:cheers:

RiSK
2002-10-10, 07:10
Originally posted by gasoliner
hittade lite info om ämnets vara o inte vara receptfritt här:
Frågor o svar om Glukosamin (http://www.mpa.se/om_verket/faq/faq_glukosamin.shtml)

Saxat från sidan:
Vad gäller för glukosaminprodukter avsedda för djur?

Ett antal orala glukosaminprodukter avsedda för djur har anmälts och accepterats av Jordbruksverket som foder. Läkemedelsverket har efter diskussioner med Jordbruksverket kommit fram till att orala glukosaminprodukter avsedda för djur för närvarande kan fortsätta försäljas i Sverige som foder. En förutsättning är att inga medicinska påståenden framförs i marknadsföringen samt att produkterna i övrigt uppfyller kraven i foderlagstiftningen.

Säljs glukosamin avsett för djur med syfte att förebygga eller behandla sjukdom eller sjukdomssymtom klassificeras produkten som läkemedel. I sådant fall ställs krav på dokumenterad kvalitet, säkerhet och effekt.
Det borde ju vara rätt mycket billigare att köpa en hästprodukt så än att handla på apoteket. Helt med tanke på vilka storlekar det varit på det förpackningar jag sett.

Har funderat en del på att prova på glukosamin p.g.a. en axel. Någon som har något tips på vilken djurprodukt jag borde satsa på? :D

gasoliner
2002-10-10, 11:35
jag börjar förstå varför ditt nick är RISK..:D

kolla någon veterinärsite...eller fråga Emmzan kanske?:notme:

focus
2002-10-12, 18:16
Glukosamin är ett naturligt ämne i lederna. Fr o m 1 november säljs glukosamin på apoteket receptfritt. Det är Pharmacia som har kommit med en sådan produkt. Alla andra glukosaminpreparat, det finns ca 20 på marknanden i Sverige, kommer att försvinna i handeln, trots omfattande protester från tillverkare och användare. Om glukosamin används för rätt "grej" så hjälper det bra.

emmzan
2002-10-13, 17:13
Originally posted by gasoliner
jag börjar förstå varför ditt nick är RISK..:D

kolla någon veterinärsite...eller fråga Emmzan kanske?:notme:


Man skulle ju kunna höra efter... fast... njaaaa