handdator

Visa fullständig version : Åter igen med träning; funderingar


DANIELCARLSSON
2006-02-24, 14:02
Hej!

Efter ett halvårs uppehåll, är jag tillbaka i träning.

17 år gammal. Drygt 80 kg, 186 cm lång.

Marklyfter 120 (tidigare 90), bänkar 70 (tidigare 80) och kör shrugs påp 130 kg för att nämna något.

Idag bänkade jag 70 kg, mitt stora problem verkar vara att under min ofrivilliga ledighet tappat muskler i vänster arm, vilket gjort mig obalanserad och när jag kör hantelpressar, orkar inte vänster med lika mycket (knappt 2 reps på det högern orkar 6-7 reps). Samma sak i hantelcurlsen, vänster fixar 15-20 kg utan probs, medan vänster har problem med 15 kg.

Vad ska jag göra? Fortsätta träna som jag gör, extraträna vänster eller något annat bra förslag?

Tack på förhand

polaren
2006-02-24, 14:06
Hej!

Efter ett halvårs uppehåll, är jag tillbaka i träning.

17 år gammal. Drygt 80 kg, 186 cm lång.

Marklyfter 120 (tidigare 90), bänkar 70 (tidigare 80) och kör shrugs påp 130 kg för att nämna något.

Idag bänkade jag 70 kg, mitt stora problem verkar vara att under min ofrivilliga ledighet tappat muskler i vänster arm, vilket gjort mig obalanserad och när jag kör hantelpressar, orkar inte vänster med lika mycket (knappt 2 reps på det högern orkar 6-7 reps). Samma sak i hantelcurlsen, vänster fixar 15-20 kg utan probs, medan vänster har problem med 15 kg.

Vad ska jag göra? Fortsätta träna som jag gör, extraträna vänster eller något annat bra förslag?

Tack på förhand

Du ska inte extraträna din vänstra arm! När vänstern inte orkar mer så slutar du med höger också (även om du orkar mer). Vänstern kommer att hinna ikapp.

Tex om du hantelcurlar 5 reps med vänstern, så gör du bara 5 reps med högern också.