handdator

Visa fullständig version : Farligt att tappa svanken i mark?


Zealot
2006-02-23, 23:03
När jag kör marklyft så kan jag ibland tappa svanken på de sista repsen så ryggen böjer sig lite åt andra hållet som en ostbåge. Bör jag sluta när jag inte orkar hålla svanken lite eller kan jag utan fara piska på med två reps till trots tappad svank?

Bönne
2006-02-23, 23:23
Det är nog inte särskilt bra för ryggen, jag har själv slarvat som fan med det på senaste. Har dock inte fått problem med ryggen, men det kanske kommer ifall man inte ändrar på det, i alla fall när man kommer upp på högre vikter.

Zealot
2006-02-23, 23:35
mmm det känns som att om det e nåt man ska va försiktig med så är det ryggen...nog säkrast o dumpa lite vikt.

muffe85
2006-02-23, 23:38
min träningskompis får inte träna rygg på 2 månader nu eftersom han råkade skada några muskelfibrer i mark.
Mitt råd är att dumpa lite vikt så du känner att du kan svanka. hellre några kilo lättare än vila i 2 månader, eller mer.

Cerberus
2006-02-23, 23:39
Alltså hur fan ser ett PERFEKT marklyft ut egentligen? Hur ser det ut när man svankar liksom :P

muffe85
2006-02-23, 23:59
Alltså hur fan ser ett PERFEKT marklyft ut egentligen? Hur ser det ut när man svankar liksom :P

Helst ska du försöka ta i så mycket med benen som möjligt, alltså, att du är nog vig att du redan vid start har ryggen rätt så nära lodrät. och i lyftet ser till att ryggen går mot lodrät, inte tvärtemot.

Svanka är viktigt, de exakta orsakerna vet jag inte, men med svankning undviker du förhoppningsvis skador och förslitningar.

Ett tips är att fästa blicken långt uppe. helst i taket. då är det svårt att inte svanka. + att ha en kompis som ser till att du svankar och lyfter rätt.

Bönne
2006-02-24, 00:04
Svanka är viktigt, de exakta orsakerna vet jag inte, men med svankning undviker du förhoppningsvis skador och förslitningar.Tror att det är så att diskarna ska belastas så jämt som möjligt, därför är det minst lika dumt att svanka som att kröka ryggen.

petersson
2006-02-24, 00:10
Många kunniga här inne skriver att ryggen ska vara rak snarare än svankad. Och med rak menas ej att ryggen ska vara lodrät som väldigt många verkar få för sig när de läser instruktioner på internet.

oggen
2006-02-24, 00:15
Jag har skadat ryggen två ggr de senaste halvåret när jag kört mark så jag har varit lite desperat att få riktigt bra tips. Då tog jag och frågade Janne Salmela, enligt mig sveriges bästa lyftare när det kommer til marken och jag fick detta svaret (tar det rakt av för jag tycker det var väldigt bra och det har hjälpt mig mycket):

"Marklyft är en ryggövning, man ska inte gå för långt ner för att hämta stången.
Om du får ont i ryggen kan det bero på svag magmuskulatur och klena lårbiceps.
Jag drar igång marken med både låren och ryggen, magen skall vara spänd maximalt när man drar igång.
Risken är när du går för långt ner för att hämta stången är att du hamnar för långt bak med höften när du drar igång, höften skall vara så nära stången under hela marklyftet och specellt i starten. En stark höft ,magmuskulatur och lårbiceps ser till att höften inte hamnar för långt bak under lyftet.
Bästa sättet att träna upp höfter, mage är att köra böj o mark utan bälte med bra stil, om man fuskar med stilen är det för tung vikt.
Lårbiceps tränar jag med glutehamraise.
En annan suverän övning är rakamark."

Detta är ett super bra tips enligt mig och håller med honom att man inte ska kämpa för mycket med att hämta stången med benen.
Hoppas nån tycker detta var vettigt :)

Cerberus
2006-02-24, 00:28
fan skulle vilja ha en film från sidan som demonstrerar ett perfekt lyft. Men att spänna magen är något jag glömt, eller inte lärt mig. Ska pröva imorgon.

Mitt problem är att jag per automatik mest lyfter med ryggen i marklyft, vet inte hur man använder benen i övningen :S

grabben i skogen
2006-02-24, 00:29
fan skulle vilja ha en film från sidan som demonstrerar ett perfekt lyft. Men att spänna magen är något jag glömt, eller inte lärt mig. Ska pröva imorgon.

Mitt problem är att jag per automatik mest lyfter med ryggen i marklyft, vet inte hur man använder benen i övningen :S

Jwzrd har några filmer där han markar med nära nog perfekt teknik.

muffe85
2006-02-24, 00:33
Tror att det är så att diskarna ska belastas så jämt som möjligt, därför är det minst lika dumt att svanka som att kröka ryggen.

enligt mig:
om man tränar tungt, så försöker man svanka, har man rak rygg... försöker man ha rak rygg, blir ryggen böjd.

Därför strävar jag efter att svanka för då får jag rak rygg i lyftet.

Men det gäller för mig.

Cerberus
2006-02-24, 00:43
Jwzrd har några filmer där han markar med nära nog perfekt teknik.

var?

pragmatist
2006-02-24, 01:33
Det finns en utmärkt artikel på T-nation om detta ämne, "Precision Pulling" av Mike Robertson. Det är ju en webshop så inte värt att direktlänka...

Jman
2006-02-24, 01:38
Jag hade problem med mina marklyft förut. Nu har jag fått in en ganska bra teknik. Rak rygg, jag spänner svanken och magen inför lyftet. Kör tills övre ryggen börjar släppa. Då är det dags att avsluta övningen eller gå ner i vikt.

Klockrent. Jag känner att jag är så slut att ytterligare lyft med felaktig utförande inte skulle ge något.

aliquis
2006-02-24, 01:58
mmm det känns som att om det e nåt man ska va försiktig med så är det ryggen...nog säkrast o dumpa lite vikt.Är det inte bättre att köra på samma vikt men att sluta reppa när det ser illa ut?

aliquis
2006-02-24, 02:06
var?sök på chidde o jwzrd under medlemsbilder.

dedsi
2006-02-24, 03:07
Finns ingen vits med att svanka i någon övning som helst. Ryggen skall vara så rak som möjligt. Enklaste lösning på detta är att spänna magen konstant genom hela rörelsen, såväl i marklyft, knäböj, axelpressar, bänkpress eller chins. Överdriven svank påverkar ryggen negativt och kan leda till diskbråck i värsta fall (iom att du kröker ryggen inåt och sen belastar, hur dumt som helst).

emmzan
2006-02-24, 08:46
Finns ingen vits med att svanka i någon övning som helst. Ryggen skall vara så rak som möjligt. Enklaste lösning på detta är att spänna magen konstant genom hela rörelsen, såväl i marklyft, knäböj, axelpressar, bänkpress eller chins. Överdriven svank påverkar ryggen negativt och kan leda till diskbråck i värsta fall (iom att du kröker ryggen inåt och sen belastar, hur dumt som helst).

Jo, men som en föregående talare sa- det är lätt hänt att om man "bara" försöker hålla ryggen rak på höga vikter så orkar man inte hålla hela vägen och ryggen krummas, jämfört med om man försöker svanka och får som resultat att ryggen är rak under lyftet istället.

Timme
2006-02-24, 12:24
Jo, men som en föregående talare sa- det är lätt hänt att om man "bara" försöker hålla ryggen rak på höga vikter så orkar man inte hålla hela vägen och ryggen krummas, jämfört med om man försöker svanka och får som resultat att ryggen är rak under lyftet istället.


Precis, det är nästan helt omöjligt att svanska i tunga marklyft men om man försöker svanska så blir ryggen rak. Kanske lite onödigt av mig att skriva detta igen men jag vill bara säga att jag håller med :)

emmzan
2006-02-24, 15:20
Precis, det är nästan helt omöjligt att svanska i tunga marklyft men om man försöker svanska så blir ryggen rak. Kanske lite onödigt av mig att skriva detta igen men jag vill bara säga att jag håller med :)

Sen finns det ju alltid dom som går till extremer om man nämner ordet svank. Många tjejer är överrörlig och kan frammana en riktigt fantastiskt stor svank (något som ofta skriks i bodypumprum - svanka!!!) och som sedan överförs på gymet i t.ex stångrodd och marklyft. Bra buktryck, lätt svank och någon som kan kolla att det ser bra ut med jämna mellanrum :thumbup:

Timme
2006-02-24, 18:09
Sen finns det ju alltid dom som går till extremer om man nämner ordet svank. Många tjejer är överrörlig och kan frammana en riktigt fantastiskt stor svank (något som ofta skriks i bodypumprum - svanka!!!) och som sedan överförs på gymet i t.ex stångrodd och marklyft. Bra buktryck, lätt svank och någon som kan kolla att det ser bra ut med jämna mellanrum :thumbup:


Aj då! Jo en överdriven svank är nog inget vidare men går det värkligen att svanka överdrivet om man, låt oss säga markar 200+?

emmzan
2006-02-24, 21:25
Aj då! Jo en överdriven svank är nog inget vidare men går det värkligen att svanka överdrivet om man, låt oss säga markar 200+?

Nja kanske inte men frågan är ju också om det är nånsin är nyttigt att översvanka även på lättare vikter.

ReQard
2006-02-25, 08:46
ja kör alla reps me ostbågerygg, tycker det tar bättre i korsryggen o mindre ben

Ryska_raketen
2006-02-25, 09:04
ja kör alla reps me ostbågerygg, tycker det tar bättre i korsryggen o mindre ben


Sant. Sen en jävla studs och ett vrålskrik på det hela så är du gymmets konung!

muffe85
2006-02-25, 11:41
Nja kanske inte men frågan är ju också om det är nånsin är nyttigt att översvanka även på lättare vikter.

som sagt,
på lättare vikter belastas ju inte heller ryggen lika mycket och man har lättare att hålla en rak rygg utan problem. men när det börjar bli riktigt tungt, då måste jag verkligen se till så att jag "svankar" för annars kröker jag ryggen o det känns värre än att svanka.
men det är ju hur jag känner det.

BigForre
2006-02-25, 11:42
ja kör alla reps me ostbågerygg, tycker det tar bättre i korsryggen o mindre ben

ÖKA ÖKA ÖKA ÖKA!!!

Timme
2006-02-25, 14:52
ÖKA ÖKA ÖKA ÖKA!!!


:laugh:


haha stackarn kommer ju snart att få diskbråck!


ja kör alla reps me ostbågerygg, tycker det tar bättre i korsryggen o mindre ben

Du, lägg av med att köra så om du inte är i sort behov av ett snabbt diskbråck. Se den här killen. Han gör fel, mycket fel och han kröjer ryggen rejält. http://video.google.com/videoplay?docid=7744591772793694017&q=deadlift