handdator

Visa fullständig version : Deffschema med början i mars


russiansteel
2006-02-23, 19:32
Hej,

Jag har gymmat ganska hårt i lite mer än ett år och har planer att fr.o.m. början av Mars gå på diet för att bli av med några (3-5) kilon. Jag styrketränar ungefär 4-5 gånger i veckan, är 177 cm lång och väger ca 73 kg (jag är 18 år). Målet är att deffa utan att förlora muskler, så deffen behöver inte nödvändigtvis gå snabbt.

Jag har tänkt att deffa ungefär på följande vis:
Att innan varje träningspass, dvs. 4-5 ggr/vecka, köra fettförbränning på löpband, genom att hålla puls på 135-140 i 45 min (och därigenom bränna ungefär 500 kcal). Direkt efter detta har jag tänkt att köra tung styrketräning, för att inte bli av med allt för mycket muskelmassa. Efter träningspasset har jag tänkt att dricka Whey-80, för att få rätt proteintillskott, ca 0,5 g/(kg kroppsvikt).

Dessutom har jag tänkt att ha ett energiintag på ungefär 1800-2000 kcal. Jag har tänkt mig att ligga på ungefär 2 g protein/(kg kroppsvikt) om dagen, äta rimliga mängder kolhydrater och en minskning på fettet, t.ex. genom följande diet:

Frukost:
mörkt bröd (2-3 skivor) med kalkon, 2 dl lättmjölk

Lunch:
(Ex.) 150 g kycklingbröst eller oxfilé, 150 g färskpasta, grönsaker

Efter träning:
en skopa (1 dl?) whey-80, 4 dl lättmjölk, möjligen kolhydratkälla som banan el dyl.

Middag
Ungefär som lunch

Möjligen rum för ett mellanmål i stil med frukosten + frukter.

Verkar detta okej? Är det bättre att köra fettförbränningen före eller efter styrketräningen? Är det okej att äta ungefär 3 gram kolhydrater per kroppsviktskilo och dag?

Alexlindgren
2006-02-23, 20:06
Ser väldigt lite ut, dra in ett mellanmål + kvällsmål. Kolla in min journal, jag brukar ligga på runt 1700-2000 kcal per dag. :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1337823#post1337823

är dock nybörjare så förvänta dig inte något :P

gothen
2006-02-23, 20:25
Du tömmer väll ur kroppen ganska så duktigt på glykogen om du springer före passet? Jag skulle iaf inte orka lika mycket på styrkan sen, men det är väll kanske en prioriteringsfråga. I vilken ordning du nu kör lär resultatet av ett byte vara marginellt

Fed up
2006-02-23, 20:41
ska du alltså bara få 1300-1500 kcal netto de dagar du tränar? det är ju mindre än vad jag som är en tjejstackare på 170 cm ligger på under deff.
antingen äter jag för mycket då (fast alla verkar hetsa över att jag äter för lite här, snarare, tycker jag) eller så äter du på tok för lite.

jag föredrar att köra flås efter styrkan, så kan man ge det man har kvar att ge då och vara stark under styrkepasset istället.

Spritza
2006-02-23, 20:43
drick whey-80 innan träning, onödigt efter träningen.
Om du ska käka nåt efter träningen så skall det vara snabba kolhydrater

petro
2006-02-23, 22:15
Det är bättre och särskilja konditionsträningen och styrketräning. kör styrka på förmiddagen o ut o löpträna på kväller! =)

Racso
2006-02-23, 22:25
Petro har rätt, men jag föreslår att du kör tvärtom. Konditionsträningen på morgonen innan frukost, eftersom fettförbränningen är som störst då.

muffe85
2006-02-23, 23:54
om du måste trycka in kondition och styrka i samma pass är det bättre att lägga konditionen före. detta eftersom om du tränar styrka först, och kondition efteråt hamnar du i en extrem katabol fas under konditionsträningen, och det vill vi ju inte.

optimalt är det väl att sära på passen, helst styrkan före konditionen om du prioriterar styrkan.


försök även få i dig 1g fett per kilo kroppsvikt under dagens lopp. Du måste få i dig fett för att kunna förbränna fett.