handdator

Visa fullständig version : Äta utan gräns?


muuuuunallen
2006-02-23, 19:17
Hej!

Jag har lite funderingar kring mängden mat. Jag kan nämligen äta nästan hur mycket som helst. Kan lätt smälla i mig två dubbla stora portioner. Käkade precis upp två stora sushilådor (det vill säga en hel del) och är fortfarande hungrig. äter alla måltider plus två eller tre mellanmål. ska jag äta så mycket att jag blir mätt även om det innebär typ tre gånger så mycket som vad min storebror äter? , eller kan det bero på att jag har töjt ut min magsäck mycket vilket är ganska troligt. Är hungern alltid något man kan lita på? Har även läst att det är bra att äta så mycket och ofta som möjligt bara det är ganska nyttig mat, stämer det? tränar inte speciellt mycket heller ca. 2-3 pass i veckan.

Var problemet kommer in är att jag efter jag ätit känner mig väldigt full men smatidigt är jag hungrig. kanske låter lite skumt men jag är liksom proppmätt samtidigt som jag är väldigt hungrig. vad kan det bero på?

userfriendly
2006-02-23, 19:19
sushi är väl inget?? om du tränar hårt så är några sushibitar alldelles för lite så du gör rätt i att äta två!
jag vet inte om du har problem med vikten men har du inte det så ät! du verkar bara ha bra förbränning!
jag äter oxå tre stora mål o 2-4 mellanmål (Iof så går jag inte ner i vikt direkt)

muuuuunallen
2006-02-23, 19:46
Jo, jag har inge problem med vikten. men grejjen är den att jag blir helt uppsvälld och känslan av att jag är proppmätt och jag orkar inte göra något på en lång tid efter det att jag har ätit. sitter typ bara och glor på dummburken. Men samtidigt så har jag kvar känslan av att jag är hungrig. skumt.. vad kan det bero på? och när jag skrev två stora sushi så menade jag inte bitar utan lågor.

userfriendly
2006-02-23, 19:50
jag förstod att du menade lådor ;)

kan det inte vara så att du har känsligt blodsocker då? att du blir mätt men känner av svängarna så mkt att d vil läta mera?
men hunger i sig har ju iof inte så mkt med det att göra..

jag sväller oxå o lägger på mig vatten som tusan.. får gravidmage vid eftermiddagen typ *grr27*

Frustrator
2006-02-23, 19:52
Hur snabbt äter du? Om jag kastar i mig maten så uppstår oftast just den känslan som du beskriver...jag har inte heller några problem att sätta i mig två lådor sushi..eller två matlådor till lunch..eller 2 liter glass medan jag sitter och läser på kolozzeumforumet :)

muuuuunallen
2006-02-23, 20:00
Jag äter inte alls speciellt snabbt. brukar få komentarer om att jag äter långsamt. sitter alltid minst en halvtimme vid bordet.
angående blodsockret, hur kan man ta reda på om man har lågt? något speciellt att tänka på att äta. äter redan nu mycket fullkorn och kött.

Frustrator
2006-02-23, 20:04
Kan rekommendera at äta mycket grönsaker, så har man liksom något att sitta och tugga på, men magen känns inte alls lika uppsvälld efteråt..:) Fast se till att få i dig den energi du behöver först ;) Många grönsaker innehåller ganska lite energi :(

Papi
2006-02-24, 00:46
Du kanske äter ensidigt?
Variera kosten så du får i dig av alla vitaminer och så. Kan vara att kroppen saknar nåt och därför får du hungerkänslor fast du har ätit nyligen.

Fartman
2006-02-24, 00:52
Om du inte går upp i vikt (lägger på dig fett) så är det väl bara att äta, men ät bra mat. Sånt som är proppat med socker tex är ju inget att ha.

pragmatist
2006-02-24, 01:42
Om du är hungrig trots att magsäcken är proppfull är det med stor sannolikhet blodsockret och insulinet som spökar, vilket jag skulle tro beror på att du äter för mycket och för snabba kolhydrater.

torregen
2007-05-04, 17:09
har inte svaret på din fråga. jag skulle bara vilja säga, njuuuut! du kan äta hur mycke du vill = gå upp i muskelmassa lättare! har as svårt för att äta och jag hatar det.

TylerDurden84
2007-05-04, 18:15
Jag föreslår att du hittar någon sysselsättning du tycker är rolig. Ofta käkar man stora mängder för man för att man inte har nåt bättre för sig. Att se på TV flera timmar om dagen räknar jag inte som en vettig sysselsättning, det är som gjort för att småäta. Jag blir också sällan/aldrig HELT mätt, men 20 min efter en måltid är jag inte hungrig HELLER. Att äta sig proppmätt efter varje måltid kommer garanterat innebära övervikt efter ett tag.

Skaffa dig något roligt att göra så kommer du märka att du tänker på andra saker än mat!

Jacky
2007-05-04, 19:10
Du kanske äter för lite fett. Brukar kunna ge "ytterligare sug" efter mat, trots att magen är full. För lite kolhydrater kan det också vara. Jag blir själv inte tillfredsställd förrän jag fyllt på med kolisar (långsamma i för god blodsockernivå lämpligen, dock ej efter träning..då snabba).

Klenis
2007-05-05, 00:00
Jag vill också kunna äta hur mycket som helst :(

KaptenKnäsvag
2007-05-05, 00:39
Hej!
... Var problemet kommer in är att jag efter jag ätit känner mig väldigt full men smatidigt är jag hungrig. ...

Blir du full av mat? *whistle*

formula4shape
2007-05-05, 00:55
Dålig insulinkänslighet och blodsockret sjunker snabbt efter att du har ätit, då vill kroppen ha upp insulinnivåerna och skriker efter något att stoppa i sig.

Förslag är att du ska äta fler mål och mer regelbundet. Undvik att äta direkt på kroppens signal utan tänk före; behöver jag äta mer? I början kan det vara lite hårt att vara hungrig ibland men det blir bättre ju längre du håller i.

fluffy_ferret
2007-05-05, 01:08
Ät mer fett så blir matsmältningen långsammare och du får en bättre långtidsmättnad. Fett, fibrer och protein är visan.