handdator

Visa fullständig version : Frontböj och sumomark, vilka muskler?


Örjan
2002-09-30, 06:14
Är mycket starkare i sumomark än frontböj. Kan det vara så att någon muskel är mycket svag, och vilken skulle det då vara?

z_bumbi
2002-09-30, 09:10
Örjan: Du bör vara starkare i sumomark än front böj...Sumomark använder styrkelyftare för att lyfta mer vikt och frontböj för att lägga mer träning på framsida lår.

spinkoo
2002-09-30, 09:23
Som bumbi sa. Sumomark använder ju sjukligt massa muskler men i frontböj i princip mest en.

kling
2002-09-30, 10:07
kan vara så att du är mycket starkare i höfterna.

-squat-
2002-09-30, 13:49
Dom flesta är starkare i mark än i frontböj.
är man dessutom lång så brukar man även vara starkare i mark än i vanliga böj.

Örjan
2002-09-30, 16:28
Jag menade svagare proportionerligt. Reppar på 25-30kg i frontböj (lika svag i knäböj), maxar 100kg i sumomark. Det är ett förhållande som jag inte anser normalt, och det var därför jag menade att jag är starkare i mark än böj. Fler tar väl 100 i frontböj än 400 i mark?

Jag tänkte att eftersom man använder liknande muskler (jag tänker mest på quads, gluteus, korsrygg) och rörelserna inte är så fruktansvärt olika. Låren jobbar hårt när jag kör mark; i sumovarianten gör de ju mycket av jobbet, samtidigt som frontböj anstränger mer än quadsen.

Kling> Höftmuskeln? Det var intressant, vänligen utveckla. Kan den göra en svag i böj/frontböj?

goa_killen
2002-09-30, 17:14
hur går sumomark till?

JohanR
2002-09-30, 18:17
Hej goa_killen.

I sumomark har du fötterna så brett som möjligt! För att inte behöva lyfta lika lång väg.

Örjan
2002-10-01, 11:39
Originally posted by JohanR
Hej goa_killen.

I sumomark har du fötterna så brett som möjligt! För att inte behöva lyfta lika lång väg.

Oj, vilken beskrivning! Ja, eftersom det nu handlar om att lösa mitt problem, ska jag berätta hur/varför JAG kör sumo :D :

¤ Fötterna ca 40cm isär (har mätt).

¤ Den stora skillnaden som jag ser det är att man har armarna innanför benen i sumo, i mark har man dem utanför. På så sätt löser man problemet med långa ben(?); de böjs delvis utåt istället för bara framåt, och kommer inte i vägen för stången. I vanlig mark kan jag inte stå nära stången, vilket ju blir otäckt.

¤ Dessutom tar sumo mer på quads och mindre på korsrygg, i jämförelse med mark. Även insidan av låren belastas hårt.

¤ Vill man bara ändra rörelselängd kan man använda brädor eller viktplattor under stång eller fötter. Det är inte alls det som är poängen, åtminstone inte för mig.