handdator

Visa fullständig version : Ett litet problem 2 veckor in i deff, mättnad?


Olof Herlin
2006-02-22, 20:46
Är nu 2 veckor in i deffen och det mesta flyter på som det bör. Däremot har jag börjat märka av att jag får i mig mindre och mindre kalorier när jag räknar på det.

Ska äta mellan 2300-2600kcal ungefär vilket ju borde vara hur enkelt som helst. Men det känns som att jag äter jämnt men när jag använder hälsovakten för att se ungefär hur mycket det blir landar jag oftare och oftare under 2000kcal. Förstår inte! Jag äter upp till 5 ggr om dagen och inga minimala megadeff portioner direkt, jag går omkring mätt hela dagen också.

Kan det vara så enkelt att hälsovakten är ett skitprogram som säger fel eller har jag blivit en tant när det kommer till att äta?

Känns som om all mat blivit mycket mindre energirik på nå sätt :( äter, men kalorier blir det inga.

King Grub
2006-02-22, 20:51
Väg maten och titta i SLV:s tabeller?

Olof Herlin
2006-02-22, 21:12
Väg maten och titta i SLV:s tabeller?
Har tänkt göra det ifall det inte blir bättre.. tänkte vänta på lite svar här först.

Malocc
2006-02-23, 09:22
Har tänkt göra det ifall det inte blir bättre.. tänkte vänta på lite svar här först.


Klart enklast att bara väga maten under ett par dagar & därefter se vad det faktiska Kcal-intaget / dag ligger på. På så vis kan du i det stora inte få fel resultat. :thumbup:

oksiv1
2006-02-23, 10:14
Väger all min mat, fungerar utmärkt när du väl kommit in i det.
Mitt tips.

muffe85
2006-02-23, 11:04
mmm, väg maten och lägg in datan i Excel-programmet som finns att ladda hem i det här forumet. jag använder det. hur smidigt som helst.

jwzrd
2006-02-23, 11:07
Men, hur hade du tänkt landa exakt i intervallet 2300-2600 utan att väga din mat och räkna på vad du äter?

Fed up
2006-02-23, 14:47
Är nu 2 veckor in i deffen och det mesta flyter på som det bör. Däremot har jag börjat märka av att jag får i mig mindre och mindre kalorier när jag räknar på det.

Ska äta mellan 2300-2600kcal ungefär vilket ju borde vara hur enkelt som helst. Men det känns som att jag äter jämnt men när jag använder hälsovakten för att se ungefär hur mycket det blir landar jag oftare och oftare under 2000kcal. Förstår inte! Jag äter upp till 5 ggr om dagen och inga minimala megadeff portioner direkt, jag går omkring mätt hela dagen också.

Kan det vara så enkelt att hälsovakten är ett skitprogram som säger fel eller har jag blivit en tant när det kommer till att äta?

Känns som om all mat blivit mycket mindre energirik på nå sätt :( äter, men kalorier blir det inga.


jag kan relatera till ditt problem. jag blir mätt på ingenting nu och blir nästan aldrig hungrig. för min del tror jag det beror på att jag dels är ledig den här veckan och därför sover mer och därmed faktiskt förbränner mindre, dels för att jag rör väldigt mycket på mig såklart, för att jag faktiskt blir mätt lättare (magsäcken kan ju faktiskt krympa lite) och för att jag äter regelbundet hela tiden. finns säkert fler faktorer också. innan har jag nästan haft lite hetsig inställning till mat, åt alltid skitmycket, skitsnabbt och tog ofta mer fastän jag faktiskt var mätt (man är inte mätt innan man måste lägga sig ner och kvida), men det har bara släppt, poff bara. inte klokt.

iallafall, jag använder också hälsovakten och tänk på att hälsovaktens portioner ofta är i minste laget. jag väger fortfarande nästan allt jag äter, för jag ahr bara deffat i en vecka så jag har inte så bra uppskattningsförmåga än.

1. köp en våg och väg all maten i ett par dar så du vet om det faktiskt är som du tror eller om du bara beräknat fel
2. om det visar sig att problemet kvarstår även när du väger så käka lite nötter, avokado, kvarg och bär/banan-mos, keso med frukt och/eller en bit mörk choklad så brukar det rassla iväg. på sistone har jag suttit vid åttasnåret och bara varit uppe på typ 80 % av mitt nettointag, men har då tagit något/några av ovanstående "snacks" och kvickt varit uppe på runt 100%.

lycka till!