handdator

Visa fullständig version : Torra läppar, lösning?


kalle_banan
2006-02-22, 17:38
Jag hörde nyligen att torra läppar beror på rubbad vätskebalans och att det är det kalla vädret som skapar detta. Hur gör man för att återställa balansen? Man kan ju inte gärna dricka sig glad på vatten, man pissar ju bara ut det.
Lipsyl o sånt är ingen lösning på problemet, man har lika torra läppar ändå, man bara märker det inte eftersom man fettar ner dom. Jag vill läka inte lindra!

mela
2006-02-22, 17:45
Gå till apoteket? De kan nog svara på dina frågor

carloskar
2006-02-22, 17:49
Håll dig varm eller köp en rånarluva.

mela
2006-02-22, 17:55
Annars finns det cerat som går in i läppen..
försvarets hudsalva kanske?

kalle_banan
2006-02-22, 18:04
Annars finns det cerat som går in i läppen..
försvarets hudsalva kanske?
Kommer detta verkligen återställa vätskebalansen? Om det gör det vet ni var ni kan hitta mig.

mela
2006-02-22, 18:08
Kommer detta verkligen återställa vätskebalansen? Om det gör det vet ni var ni kan hitta mig.

för mig funkar det iaf..

Soldie
2011-04-20, 11:54
Vet att detta är en mycket gammal tråd men den dyker högst upp på google när man söker så jag tänkte att jag lika bra kan skriva lite tips på hur man blir av med torra läppar (http://www.hudomsorg.se/torra-lappar) :Virro

Slicka inte på läpparna när de har blivit torra det försämrar bara allting.
Använd läppbalsam innan du går ut i blåsigt/kallt väder.
Drick mycket vatten. Att dricka mycket vatten är bra för torr hud i regel och så även för läpparna.
Ta vitamintillskott. Ofta beror torra läppar på vitaminbrist.
Peela försiktigt dina läppar för att få bort döda hudceller. Du kan göra det med hjälp av en varm och fuktig handduk eller en tandborste.


Enligt en diverse bloggar och forum jag har läst fungerar försvarets hudsalva ganska bra :/ Har ingen egen erfarenhet dock..:em:

rooz
2011-04-20, 11:55
Elizabeth Arden - Eight hour cream.

Bra icebreaker med brudar är den också..

Nalfaren
2011-04-20, 11:59
Varje morgon så vaknar jag med torra läppar som har ett lager klet som ibland t.o.m är svart. Det är "hud" som lossnat och jag kan torka av en massa på papper. Tycker mig
dricka rätt mycket vatten. hmm, irriterande. På dagarna är det inget problem.

jenni
2011-04-20, 12:00
Elizabeth Arden - Eight hour cream.

Bra icebreaker med brudar är den också..

+1
ett måste ju :)

Zoidy
2011-04-20, 12:14
Jag hörde nyligen att torra läppar beror på rubbad vätskebalans och att det är det kalla vädret som skapar detta. Hur gör man för att återställa balansen? Man kan ju inte gärna dricka sig glad på vatten, man pissar ju bara ut det.
Lipsyl o sånt är ingen lösning på problemet, man har lika torra läppar ändå, man bara märker det inte eftersom man fettar ner dom. Jag vill läka inte lindra!

Jag har det också så under de kallare bitarna av året. Använd inte vanligt lypsyl. Det hjälper inte ett dugg. Av de jag har testat från apoteket så har inte de jättebra grejer heller, inkluderat försvarets hudsalva. Märket origins har väldigt bra cerat, och det finns bland annat på Åhlens city. De är dyra, men funkar förbannat bra om man har så mycket problem med läpparna. Använd ofta så ska du se att det blir mycket bättre

EDIT: Finns såklart andra bra märken än just origins, det är bara en preferens jag har :) Men de dyrare ceraten är faktiskt otroligt mycket bättre än det vanliga lypsylet man kan köpa på ica, och det är värt pengarna om man har så stora problem som du verkar ha

vicarious
2011-04-20, 12:18
Drabbades av riktigt torra läppar efter helgen. Smetade på försvarets hudsalva och vips så var det fix dagen efter.

Zoidy
2011-04-20, 12:26
http://www.origins.com/product/3856/12971/Skincare/Daily-Essentials/Lip-Care/Lip-Remedy/Soothing-lip-saver/index.tmpl

Den här är det jag har, den funkar utmärkt tycker jag :)