handdator

Visa fullständig version : Energirik frukost


E.S
2006-02-22, 17:32
Jag har riktiga problem med att få i mig ordentligt med frukost, så pass stora problem att det i princip förstör hela min 'diet'. Jag försöker desperat gå upp i vikt men det går inte. Problemet är att jag verkligen inte är hungrig på morgon, eller rättare sagt inte 'sugen', några tuggor och jag slutar äta. Vill verkligen inte sitta och trycka i mig mat tills jag blir illamående varje morgon. Har försökt med mackor, med fil och egen flingblandning, gröt. Jag har sökt och läst andra poster men tänkte ändå ni kunde hjälap mig med lite tips, här är lite krav:

Energi: Runt 500 kcal (jag väger inte mycket)
Protein: Minst 20 g
Kolhyderater: Minst 50 g
INGET raffinerat socker.
Helst lite/få snabba kolhyderater.
Helst inte mycket mjölkprodukter.
Mycket LÄTTLAGAT.
BILLIGT!

Kanske lite mycket krav, men försökt få med så många punkter som möjligt. ;)
Lyckats jag få till en bra frukostrutin så borde de andra delarna falla på plats också.

userfriendly
2006-02-22, 17:34
äggmackor!?

havregrynsgröt med hackade nötter och frukt som tex. äpple o aprikos, proteindrik till?

makrill på brödskivor ?

Ninjasmurf
2006-02-22, 17:36
Jordnötsmör kanske?

E.S
2006-02-22, 17:42
Min mage gillar inte ägg, så det går tyvärr inte. Vad det gäller mackor (brukar köra Polar Extrem) så är det big NO, NO, en tugga och sedan får jag inte ned mer. Nötter och frukt i gröten är en idé, har hållt på och dummat mig lite med linfrön osv. men det ändrar energiinehållet så marginellt lite att det bara är löjligt, men nötter och frukt är ju riktiga energibomber.

Så nötter, frukt, gröt, känns som en proteinkälla vore bra. Orkar inte hålla på med protein tillskott är allergisk mot smaken vid det här laget.


EDIT: Ugglan, har tyvärr inte tid att laga mat. Sådan 'tung' mat brukar vara ännu svårare att få ned.

ugglan
2006-02-22, 17:42
köttfärs och fullkornspasta brukar jag käka till frukost, lättlagat och billigt

userfriendly
2006-02-22, 17:43
gillar du nånting? finns det nåt du inte är allergisk emot? :D


vafan kör kycklingfile till frukost då - the hard way darlin' :D

E.S
2006-02-22, 17:51
gillar du nånting? finns det nåt du inte är allergisk emot? :D

Hmm...knepig fråga :D

Har i princip inte ätit frukost på 10 år eftersom jag tycker det smakar skit. Tycker man borde kunna hitta något som jag kan få i mig.

Finns det någon juice som inte är i princip uteslutande socker? Det brukar vara lite uppfriskande och underlätta förtärandet av det övriga.

mela
2006-02-22, 17:58
DU kan ju pressa egen apelsinjuice...

Nötter som tidigare nämnt..
Russin.. eller annan torkad frukt..

Ninjasmurf
2006-02-22, 18:07
ett alternativ är ju att försöka äta nått energirikt på kvällen (typ 1 timme innan sänggående) brukar göra en hungrig på morgonen...

Ninjasmurf
2006-02-22, 18:07
vafan kör kycklingfile till frukost då - the hard way darlin' :D
eller min variant med oxfile :D

Yxel
2006-02-22, 18:20
Vita bönor, Bacon, och stekt ägg... mumsigt full i bibblan! :eating: ;) ;)

tenshi
2006-02-22, 18:22
Min träningsgalna faster gjorde den här grötvarianten sist vi va uppe o åkte skidor.

Havregrynsgröt med äpple, kanel och russin. Ner med allt i tallriken, på med vatten, in i micron. Äter du det med äppelmos till smakar det äppelpaj, inte dumt alls.
Funkar när man ska röra mycke massa på sig.

E.S
2006-02-22, 18:31
Min träningsgalna faster gjorde den här grötvarianten sist vi va uppe o åkte skidor.

Havregrynsgröt med äpple, kanel och russin. Ner med allt i tallriken, på med vatten, in i micron. Äter du det med äppelmos till smakar det äppelpaj, inte dumt alls.
Funkar när man ska röra mycke massa på sig.

Lite kanel låter inte alls dumt, nu börjar vi ju nästan nå "gott"-stadiet. :thumbup:

Kary
2006-02-22, 23:26
Testa den här pannkakan från recepttråden. Hur god som helst att äta med tex keso och färsk frukt. Om du vill ha mer energi kan du tex ta två hela ägg istället för 4 äggvitor.

"ShannyCakes"

This recipe makes one BFL portioned meal for most ladies.

4 Egg Whites
1/4C Cottage Cheese
1/2C dry measure Oatmeal
Cinnamon - 1tsp or more to taste
Splenda - 4 packets or to taste
(optional) 1 cap of Vanilla Extract

Place all ingredients into a blender for 20-30 seconds. This makes a very thin watery batter. Preheat a non-stick pan on low to medium low. Spray with cooking spray and pour in the batter. I make 1 large pancake but you can make several smaller ones. The pancake is ready to flip when small bubbles appear on the top of the batter.

** Gentlemen would need to add another 4 or so eggs and another 1/2C or so of oatmeal (or fruit) to this recipe.

** Add 1/2 a banana (or other fruit) in the batter for a change of pace and a boost in carb count for this meal.

** Try adding canned pumpkin and some additional pumpkin pie spice for another variation of this meal (thanks Robb P ).

** I cook up 4-5 pancakes in advance for a tasty and very convenient on-the-go meal! As soon as the pancake has finished cooking, flip onto a sheet of plastic wrap. Roll the pancake like a fruit roll up or a burrito, cover in plastic wrap and store in the fridge. This will keep your ShannyCakes soft and moist."

Recept från: LeanAndStrong, posted by ~shannon~ (vidarfört till Kolo av Eva_E)

z_bumbi
2006-02-23, 07:02
Energi: Runt 500 kcal (jag väger inte mycket)
Protein: Minst 20 g
Kolhyderater: Minst 50 g
INGET raffinerat socker.
Helst lite/få snabba kolhyderater.
Helst inte mycket mjölkprodukter.
Mycket LÄTTLAGAT.
BILLIGT!

Havregryn, mjölk, frukt och kakao i en mixer.

Annars brukar jag äta pasta, med svartpeppar och ketchup plus en glas mjölk.

userfriendly
2006-02-23, 07:34
köp sojaprotein o rör ner i havregrynsgröten... du vänjer dig vid smaken efter ett tag, smakar lite som välling

BeatNec
2006-03-02, 16:40
Annars brukar jag äta pasta, med svartpeppar och ketchup

mm....pasta bangladesh :D


e du riktigt lat så gör en protein drink å dra ner ett par dl havregryn

nutz
2006-03-03, 18:32
Låter som att du behöver mer sömn.

E.S
2006-03-06, 16:39
Brukar sova 7h-8h vilket är mer än väl då vaknar jag relativt lätt och är pigg, sover jag över 9h så kommer jag inte upp, slutar med att jag inte går upp förrän kl. 15-16 på eftermiddagen, vilket definitivt f*ckar upp matschemat.

Har ätit Gröt med äpple, honug och nötter, den senaste veckan, både på morgonen och innan jag går och lägger mig. Det funkar bra och är gott, oftast så klämmer jag en extra frukt tidigt på dagen också. Det enda som saknas är egentligen protein, så efterfrågar fortfarande en lätt, billig och god proteinkälla.

maRRtin
2006-03-21, 04:13
Man tar en mixer, häller i havregryn, mjölk (yoghurt, fil), kesella, juice kanske? mixa skiten sen drick :D

Nils.R
2006-03-21, 13:20
Naturellt kasein+havregryn o annat sånt du kan tänkas vilja ha i,nötter att äta till.
Jättelätt men även jättetråkigt