handdator

Visa fullständig version : När ska jag jogga?


ArnoldOnLehmä
2006-02-22, 10:29
Kommer att flytta så pass långt från skolan nästa onsdag att jag inte orkar cykla dit så istället tar jag bussen. Därför skall jag börja jogga då jag förlorar massa vardagsmotion p.g.a. uteblivet cyklande.

Nu till min fråga: När passar det bäst att jogga utan att det förstör mitt styrke/tyngdlyftande för mycket.
Schemat ser ut så här:

måndag: inget
tisdag: tyngdlyftning
onsdag: benböj
torsdag: inget
fredag: bänkpress
lördag: inget
söndag: marklyft

Joggandet är absolut inget som jag prioriterar men är rädd för fetma och dålig kondition om jag slutar med att cykla varje dag. Samtidigt är ju inte joggandet så himla bra för tex benstyrkan. Så det blir ett litet dilemma det här.

Vesseldahl
2006-02-22, 10:41
Du har att välja på 3 "inget" dagar. Där har du 3 joggingpass.

ArnoldOnLehmä
2006-02-22, 11:47
Njae riktigt så enkelt är det inte. Tycker själv att lördag är det vettigaste alternativet men då rikserar markpasset bli lidande. Kanske skulle måndag funka men frågan är hur mycket tyngdlyftningen och böjandet lider av det.

nemd
2006-02-22, 12:45
Njae riktigt så enkelt är det inte. Tycker själv att lördag är det vettigaste alternativet men då rikserar markpasset bli lidande. Kanske skulle måndag funka men frågan är hur mycket tyngdlyftningen och böjandet lider av det.


För mig blir inget lidande av ett lite joggingpass, jag kan tom kör joggingen innan mina pass och jag brukar prestera minst lika bra.

testa och se vad du diggar.

Vesseldahl
2006-02-22, 13:39
Njae riktigt så enkelt är det inte. Tycker själv att lördag är det vettigaste alternativet men då rikserar markpasset bli lidande. Kanske skulle måndag funka men frågan är hur mycket tyngdlyftningen och böjandet lider av det.

Om du joggar, får lite puls, blir svettig och flåsar lite så lär inte några pass bli lidande. Om du hade tänkt springa intervaller eller maratonträna så blir det större kav på återhämtningen.

Det är snarare så att du har mer nytta av tre joggingpass än ett, syreupptagningsförmågan blir bättre och du orkar träna hårdare.