handdator

Visa fullständig version : frågor om grundläggande saker


not AB3
2006-02-22, 10:09
Ignorera gärna denna första post, den innehåller bara lite bakgrund.

Är för närvarande en man på 20 år, som väger ungefär 62 kilo, längd 1.80 kanske. Känns som om hela jag är i någon slags dvala, som jag vill bryta.
Jag använder inte energi, jag förbränner knappt energi, och tar inte åt mig min mat(upplever jag det som). Låg metabolism kanske man kan kalla det.
Är också deprimerad, något jag skyller på den här obalansen för. Som sagt, enda vägen ligger framåt.

Min signatur kan inte vara mer korrekt, jag har en lång och ständigt varierande självdiagnos på mina problem, och kan fokusera på fel saker helt och hållet. Den information jag har är mer information än kunskap, och själva informationen behöver inte ens vara korrekt. Jag behöver er grabbar för att räta ut det här, lite erfarenhet!

Jag har inget direkt intresse i muskelbyggande för estetiska skäl. Jag skulle vilja börja med en fysisk kampsport dock, och att ha en viss mån muskler där är aldrig ett minus. Sedan vill jag även hålla mig i form. På något sätt har jag lyckats med att trappa ner på allting. Det jag märker är att även om jag är liten, och inte fet, är jag disproportionerlig både till utseende och styrka, samt saknar en muskeldefinition jag faktist hade tidigare, när jag åt mycket mer. Jag är kort och gott trött på min fysik och mina förmågor.
Jag gissar att jag åt kanske dubbelt så mycket när jag var hälften så gammal, men har aldrig varit tjock. eller för den delen aktiv. Suttit inomhus och kollat på tv och spelat videospel.

wintzell
2006-02-22, 10:22
Det kanske bara är jag som har för lite att göra men mellan raderna låter du lite deppig? (Edit: (utöver det att du skriver att du är deppig)) Är det bara p.g.a. din kropp så är det helt rätt att börja med träningen. Är det dock något annat problem (också?) så bör du inte dölja det i endorfinkickarna du får av träningen, utan ta itu med vad det nu är som stör dig.

Och börja träna... Så välkommen!

not AB3
2006-02-22, 10:32
Ja, första steget ska enligt mina kamrater vara att äta och sova regelbundet, men jag vill göra det på ett bra sätt!
Jag vill planera in måltider i så stor detalj jag kan, då jag numera saknar några slags rutiner alls bara för att jag saknar kunskap.

Vilka tider är bra att sova? Är det fördelaktigt att dela upp sömnen i flera segment?
Just nu sover jag hur som helst, de senaste 3 dagarna har jag vaknat klockan 22:00, och det är väl ingen bra rythm, om någon.
Hur påverkar sömnen kroppen förutom att rutinerna störs?
Jag gissar att sömnen är en sak som förbises. "Sov regelbundet", men jag vill gärna veta hur alternativen kan te sig.

Sedan att äta. Det är viktigt för kroppen att den får snabb energi direkt efter träning, right? 3 timmar var det väl? I övrigt ska man ha mat med lågt GI för att motverka insulinfluktuationer och hunger.
Insulin ska ju på nåt sätt vara bra om det är konstant. Inte bara för att motverka utvecklingen av diabetes.

Sedan protein, hur fungerar protein? Det bryts väl ner som allt annat, men hur används det som energi. Används det alls som energi, eller är det bara i nödfall, och det används annars till diverse byggnadsmaterial(typ aminosyror).

Sedan fett. Fett bör väl brytas ner det också. Hur används fett i kroppen? Jag vet att det ska finnas nån form av fettpartikel liknande glukos i blodet som inte kräver insulin för att brytas ned, men inte mycket mer.
I så fall borde det väl inte utsöndras något insulin, eller är insulinet alltid hyfsat stabilt i kroppen, och utsöndras bara när det håller på att ta slut?
En måltidsersättning jag såg bestod av 2/3 protein, och 1/3 fett. hur fungerar tanken bakom det?

Kroppsfett, hur fungerar det? Vad jag förstått omvandlar levern Blodsocker till kroppsfett om det inte används eller är farligt högt. Hur är det med energi från andra källor? Den verkar sålla bort alkohol med(som kan ses som en kolhydrat, säger vissa), men hur är det med källor som proteiner eller dietärt fett? Eller kroppsfett? Jag behöver veta mycket mer om hur olika fetter fungerar. Jag har läst in mig lite på atkins, men inte så mycket. De är dessutom inte hälften så engagerade som kroppsbyggare verkar vara.

Hur bör jag äta? Kroppen sägs behöva energi kontinuerligt, och att man ska dela upp sina mål till var tredje timme. Inte i mitt fall, men sedan går den på sparlåga med. När behöver man äta regelbundet? Är det bara under träning, då kroppens muskler återhämtar sig efter det senaste passet?
Hur påverkar sömnen allt detta? Borde jag gå upp för att käka mat mitt i natten?
Vissa buddhistmunkar käkar bara en gång om dagen, så det är klart möjligt att göra det på lång sikt, men som sagt, hur påverkar det kroppen?


Det generella tipset "ät mer" tilltalar mig inte, för jag vill klart förstå vad det är som pågår. Om jag inte ville det, skulle jag nog inte låtit det gå så långt att jag blivit den jag är, och istället valt något som ger resultat men jag inte förstår.

not AB3
2006-02-22, 10:44
Angående min deppighet så kan det bero på att jag har aspergers och är en INTP. Jag är en mycket introvert människa, och det gör väl ingen särskilt lycklig. ;)
Menmen, det har jag andra människor att gnälla inför, inte oroa sig.

Melker
2006-02-22, 11:22
Oj, många frågor. Du frågade bland annat om regelbundhet när det gäller sömn och mat.
Eftersom jag är allergiker så tvingas jag ofta käka smörgås fastän jag inte gillar det. Jag skulle mycket hellre äta t.ex frukt som mellanmål.

Så här ser en vanlig vardag ut för mig.

05:50 väckning
07:00 frukost på jobbet. Kaffe och smörgås
09:30 Kaffe och ev lätt mellanmål (blåbär/nyponsoppa eller yogurt)
11:30 lunch
14:30 kaffe och ev mellanmål.
16:00 träning på gymmet (3-4 ggr i veckan)
17:00-17:30 Middag.
Kan bli ngn kvällsmacka under kvällen, beroende på om jag tränat eller inte.
ca 22:30 läggdags.

Hoppas ngn annan kan ta tag i de övriga bitarna du frågade om.

Jacksatan
2006-02-22, 12:18
DU måste börja få regelbundenhet i din vardag. Jag tycker att scheman inte är en dum idé i början. Du stiger upp en bestämd tid och äter på bestämda tider samt tränar på tider du bestämt innan som du vet passar.
Planera din dag, din träning och din kost. Det är ett första steg ur en depression. Låter man bara allt flyta på blir allt lätt ogreppbart och man faller djupare i depressionen då ens liv tycks sakna mening.
Träning i sig frigör ju endorfiner som fungerar som lite lyckopiller så träning är definitivt ett bra sätt för dig att dels få rutiner och delt bli lite gladare.

Perscitus
2006-02-22, 15:57
Jättekul initiativ av dig!

För att du inte ska tröttna för tidigt vill jag säga dig: ta inte i för mycket nu i början. Att förändra hela ditt liv gör du inte på en natt, och om du ändå gör det får du vara beredd på lite förvirring och blandade känslor.

Så ta det lugnt och var glad, du har tagit det allra första och viktigaste steget: identifiera problemet och börjat göra något åt det!

Det handlar om att lägga in delmål. Delmålen får gärna kännas löjligt lätta, det är bättre att ta det långsamt än förhasta sig och riskera att du tröttnar på "ditt nya liv".

Ett vettigt upplägg verkar du redan vara inne på själv, det med sömnen. Bestäm dig för att sova mellan två ungefärliga tider varje natt, samt äta tre mål mat varje dag på samma tider. När du hållt på så i några veckor är du garanterat både gladare och mer motiverad att gå vidare till att t.ex. föra in lite nya maträtter i ditt liv. Eller rentutav börja gå på gym en gång i veckan och se hur det är? Finliret med insulinfrisättning, blodsockerkurvan, näringsämnesfördelning och allt det där kan du vänta med till du känner att du mår bättre och har fått ordning på ditt liv. Ät det som du tycker är gott tills vidare.

Jag önskar dig lycka till! Fortsätt skriva här på forumet, det finns alltid många vänliga själar som vägleder dig när det kan kännas som du är vilse.