handdator

Visa fullständig version : Knäböjtips, stången på trapsen, igen.


wintzell
2006-02-22, 09:39
Överallt läser man att man skall lägga tillbaka stången på trapsen. Detta har jag ignorerat ett bra tag. För ett tag sedan när jag körde kom det fram nån gubbe som ändå faktiskt verkade ha lite koll och sa åt mig att trycka ner stången en bit. Han visade och tryckte ner den så långt som på bilden: http://www.wintzell.net/images/traps.gif
Visst det gick bra att böja. Men det kändes som om armarna skulle gå ur led och handlederna skulle mosas. Det kändes även som om jag inte hade hållt emot så hårt med armarna/händerna så skulle stången falla ner på svanken och mosa hela mig. Fick en känsla av att jag höll hela stången med armarna. Tillägas kan även göra att jag har en tidigare handledsfraktur som gör handleden ännu skörare.

Tidigare körde jag med stånge ungefär här:
http://www.wintzell.net/images/traps2.gif
Det gick bra men jag är orolig för att skada mig om jag inte får ordning på placeringen av stången. För det börjar faktiskt kännas lite i ryggen efter jag har kört.

Så finns det massa tips för att få ordning på placeringen av stången?


Ja, jag har sökt i alla knäböjstrådar och Best of Allan, men inte riktigt hittat ett svar.

wintzell
2006-02-22, 09:40
Eventuellt så har jag tom skivstången ännu högre upp än vad bilden visar. Svårt att avgöra med tanke på att det blir lite gamnacke av det.

bubbe
2006-02-22, 09:45
Lägg stången så det känns bra för DIG! stången måste ligga stadigt, annars kan det gå illa. Vanligtvis trycker man ner/bakåt axlarna varför det kan vara svårt att jmf med bilden du satte in. Ett tips dock, försök undvika gamnacke! tryck nacken/axlar bak-neråt.

wintzell
2006-02-22, 09:52
Lägg stången så det känns bra för DIG! stången måste ligga stadigt, annars kan det gå illa. Vanligtvis trycker man ner/bakåt axlarna varför det kan vara svårt att jmf med bilden du satte in. Ett tips dock, försök undvika gamnacke! tryck nacken/axlar bak-neråt.

Hittar ju inget riktigt bra ställe för MIG. Det bästa jag har hittat är som den ligger nu och det är väldigt högt uppe vilket ger gamnacken samt ont i mitten på ryggen. Om jag trycker nacken och axlarna bak-neråt så har jag fortfarande problemet med antingen gamnacke ont i ryggen eller mosade armar/handleder beroende på vart jag placerar stången. Men det skall ändå tänkas på när jag kör!
Fler tips?

bubbe
2006-02-22, 09:59
Det blir inget "hylla" när du spänner trapsen och drar axlarna bakåt? där brukar den ligga ruskigt stabilt annars, sen om du har handledsproblem kanske dessa kan avhjälpas genom att hålla brett istället. Men då är det lätt att man verkligen får gamnacke för att det känns som stången ska glida ner.

wintzell
2006-02-22, 10:05
Det blir inget "hylla" när du spänner trapsen och drar axlarna bakåt? där brukar den ligga ruskigt stabilt annars, sen om du har handledsproblem kanske dessa kan avhjälpas genom att hålla brett istället. Men då är det lätt att man verkligen får gamnacke för att det känns som stången ska glida ner.

Du menar i princip ovanför skulderbladen?

Jag har inte så stora traps *rolleyes*

wintzell
2006-02-22, 15:36
Eftermiddagsbump

ManuelIT
2006-02-23, 01:33
Jag brukar känna tryck i ryggen, vid svanskotan när jag kör knäböj. Gör jag fel eller är det naturligt? Kan tilläggas att jag inte tränat särskilt länge.

aliquis
2006-02-23, 03:25
Jag tror ju inte högre stångplacering är sämre för ryggen, förutsatt att du håller ryggen rätt "rakt upp", om du börjar fälla framåt trots hög placering blir ju dock hävstången längre och därför belastningen högre än om du hade haft den placerad lägre.

Med stången lågt placerad tycker jag att man blir mer tvungen att fälla framåt (men det beror kanske på att man vill ha tyngdpunkten rätt) fast det gör ju inte så mycket eftersom stången är närmare ländryggen så att säga.

Om du börjar en bit upp/ner och rullar stången ner/upp så finner du väl ett ställe där du har som små gropar i axlarna? Där är väl kanske enklast att lägga den.

wintzell
2006-02-23, 11:26
Jag tror ju inte högre stångplacering är sämre för ryggen, förutsatt att du håller ryggen rätt "rakt upp", om du börjar fälla framåt trots hög placering blir ju dock hävstången längre och därför belastningen högre än om du hade haft den placerad lägre.

Med stången lågt placerad tycker jag att man blir mer tvungen att fälla framåt (men det beror kanske på att man vill ha tyngdpunkten rätt) fast det gör ju inte så mycket eftersom stången är närmare ländryggen så att säga.

Om du börjar en bit upp/ner och rullar stången ner/upp så finner du väl ett ställe där du har som små gropar i axlarna? Där är väl kanske enklast att lägga den.

Men har jag den där gör det lite ont i övre korsryggen (mitten på ryggen) efter jag kört...