handdator

Visa fullständig version : Dagens hälsosituation-tråd..


Krille 87
2006-02-22, 00:27
Hur illa skulle ni träningsintresserade och kostkunniga kolloare säga att dagens häslosiotuation är.. Hur illa är egentligens det raffinerade sockret, det vita mjölet, mättade fettet och alkoholen ?? Hur tror ni vi kommer att se ut om 100 år, kommer skräcken spida sig såpass att vi återgår till jägar-samlar tiden ?
Jämför gärna med hur vi levde som ett jägar-samlarfolk eftersom vår ämnes- genuppsättning är nästan den samma.. Diskussion börjar nu *popcorn*..

Bönne
2006-02-22, 00:33
De flesta på Kolo tänker nog endast på hur mycket protein och kalorier kosten innehåller, andra "detaljerna" är vi nog inte speciellt mycket bättre på än medelsvensson.

Lizard
2006-02-22, 01:20
Hur illa skulle ni träningsintresserade och kostkunniga kolloare säga att dagens häslosiotuation är.. Hur illa är egentligens det raffinerade sockret, det vita mjölet, mättade fettet och alkoholen ?? Hur tror ni vi kommer att se ut om 100 år, kommer skräcken spida sig såpass att vi återgår till jägar-samlar tiden ?
Jämför gärna med hur vi levde som ett jägar-samlarfolk eftersom vår ämnes- genuppsättning är nästan den samma.. Diskussion börjar nu *popcorn*..
Redan i frågan berör du svaret, om än lika ovetande och aningslöst som det stora flertalet. "Jägar och samlar" är aktiviteter och inte kosthållning och det som forskarvärlden är ense om, och snart sagt de enda de är ense om, är just daglig motions vaccinerande effekt på de allra som flesta av de åkommor som du syftar mot. Kosten har i sammanhanget en mindre betydelse än att röra på hela kroppen regelbundet och långvarigt.

Lizard

Liten Men Fet
2006-02-22, 01:38
Tycker det är fruktansvärt skrämmande hur lite folk vet och vad en del trycker i sig istället för mat, tex en påse godis på eftermiddagen så är man inte hungrig förrrens vid 21 å då tar man en macka.
Så länge folk äter mat blir jag inte så hysterisk, får man i sig en ordentlig frukost och lunch samt middag så anser jag att det är svårt att begära mer av pöbeln. Det som jag är oroande är allt jävla godis och läsk som slinker ner samtidigt som folk inte har vett att röra på sig.

Har grupparbetat med en snubbe som är så fet att han bara använder mjukisbyxor och sen frågar killen varför jag går hem när det tar 20 minuter från skolan istället för att åka buss. Jag vill ju hjälpa killen men jag känner honom inte och vill inte bara fråga om han vill med å träna.

Jag känner folk som inte äter ordentligt på flera dagar och aldrig rör sig men tycker att dom är i hyfsad form eftersom dom inte är tjocka men när jag får med dom till gymmet kan dom inte göra sittups pga av för klena muskler.

Jag tror att folkhälsan kommer gå å helvete om 10 år, jag är 25 och har massa kompisar som har ont i axlar och rygg för att dom äter dåligt och tappar alla muskler för att dom aldrig belastar kroppen.

Bite
2006-02-22, 01:47
Jag tycker det är oroväckande med ungar som äter dålig frukost, hoppar lunchen och köper godis, får halvfabrikat till middag för att föräldrarna "har så mycket just nu" och spenderar all fritid stillasittande och socialt isolerade framför datorn och CS eller vad fan det må vara. Det kan inte vara bra för nån i framtiden.

z_bumbi
2006-02-22, 07:09
Det är oroande, andelen överviktiga ökar och t ex diabetes ser ut att belasta sjukvården enormt i framtiden.

Frågan är vad vi gör åt saken?

Alla som jobbar kan föreslå arbetsplatsen http://www.steg.nu/korpen/ t ex.

Daniel_S
2006-02-22, 10:23
Folk i allmänhet är lata och okunniga, addera en ordentlig mängd ignorans så har man orsaken till ganska många problem. För många har det gått så långt att de inte orkar tänka själv utan väljer att acceptera den enklaste vägen som den rätta vägen. Detta inverkar på allt som den stora massan företar sig, och leder till att man äter det som affären skyltar störst med, motionerar så lite som aftonbladet anser räcker, tror på allt som politiker säger etc.

Jag tycker det är för jäkligt att det ska ta så länge innan folk inser att motion är som att ha pengar på banken. Vissa börjar när första hjärtinfarkten slår till, andra när ryggen sviker - många av dessa förbannar sig själva för att ha förstört sin hälsa, andra lastar samhället, jobbet, eller generna.

Kwon
2006-02-22, 10:56
Om 10-15 år.

Ungarna är fetare, genomsnittsamerikanen är fetare, byggaren är ännu större!

Frank Zane-idealet är som bortblåst.

Lizard
2006-02-22, 11:03
Folk i allmänhet är lata och okunniga, addera en ordentlig mängd ignorans så har man orsaken till ganska många problem. För många har det gått så långt att de inte orkar tänka själv utan väljer att acceptera den enklaste vägen som den rätta vägen. Detta inverkar på allt som den stora massan företar sig, och leder till att man äter det som affären skyltar störst med, motionerar så lite som aftonbladet anser räcker, tror på allt som politiker säger etc.

Jag tycker det är för jäkligt att det ska ta så länge innan folk inser att motion är som att ha pengar på banken. Vissa börjar när första hjärtinfarkten slår till, andra när ryggen sviker - många av dessa förbannar sig själva för att ha förstört sin hälsa, andra lastar samhället, jobbet, eller generna.
Nej, folk är inte lata, vi är naturligt bekväma. Snittiden för att förse sig med mat och värme är 17,5 timmar i veckan för ett jägar/samlarfolk, alltså långt under de lagstadgade 40-timmarsveckor vi har idag. Vi är helt enkelt konstruerade för att vila och konservera energi och inte flänga runt i onödan.
Grundproblemet är att vi inte aktiverar oss i vardagsysslor för att få in vatten, värma huset eller hämta maten. Ytterst få cyklar till jobbet eller skolan, hugger sin egen ved eller plockar maten i skogen och att försöka kompensera det med att vara överdrivet aktiv i 20-årsåldern gör liten nytta. Senare i livet, med två barn, amorteringar upp över öronen och tilltagande prestationspress i yrkeslivet väljer de flesta att göra som de flesta dvs försöka vila så fort tillfälle ges.
Du, jag och alla andra är bara förbrukningsmatrial i materialismen och den insikten är, gissar jag, långt mer avgörande för folkhälsan än skuldbeläggande retorik.

Lizard

Loke
2006-02-22, 11:05
Dagens hälsosituation? Nu är medellivslängden ca 80, när vi var samlare och jägare var den kanske 40 eller nåt.

Visst kan man hävda att det raffinerade sockret är dåligt, men samma forskning som har lett till raffinerat socker har även lett till raffinerade mediciner. Enligt min åsikt betyder detta att endast en romantiker kan anse att samlare och jägare hade bättre hälsa än dagens människor. Tyvärr finns det många romantiker i vårat samhälle, som tror att den Ädle Vilden har lösningen på alla våra problem...

Daniel_S
2006-02-22, 12:06
Nej, folk är inte lata, vi är naturligt bekväma. Snittiden för att förse sig med mat och värme är 17,5 timmar i veckan för ett jägar/samlarfolk, alltså långt under de lagstadgade 40-timmarsveckor vi har idag. Vi är helt enkelt konstruerade för att vila och konservera energi och inte flänga runt i onödan.
Grundproblemet är att vi inte aktiverar oss i vardagsysslor för att få in vatten, värma huset eller hämta maten. Ytterst få cyklar till jobbet eller skolan, hugger sin egen ved eller plockar maten i skogen och att försöka kompensera det med att vara överdrivet aktiv i 20-årsåldern gör liten nytta. Senare i livet, med två barn, amorteringar upp över öronen och tilltagande prestationspress i yrkeslivet väljer de flesta att göra som de flesta dvs försöka vila så fort tillfälle ges.
Du, jag och alla andra är bara förbrukningsmatrial i materialismen och den insikten är, gissar jag, långt mer avgörande för folkhälsan än skuldbeläggande retorik.

Lizard


Du har en annan synvinkel på det hela, med en hänvisning till människans natur. Situationen idag är ju att man inte behöver utföra en enda fysiskt tung handling, men ändå försörja sig. Däremot borde alla i dagens samhälle inse att det inte är en hållbar livsstil, och att man med ganska enkla medel kan åtgärda den. Jag tycker nog att det är helt på sin plats att vara skuldbeläggande till viss grad för att slå in lite vett i vanligt folk, för inte lär de börja hugga ved, bära vatten och cykla när det inte behövs (enligt dem själva, inte i ett folkhälsoperspektiv).

Vi kommer aldrig att återgå till den tid när vardagssysslorna och jobbet gav tillräckligt med motion. Som du nämnde är vi inte gjorda för den tidspress vi har idag, men för att öka sitt välbefinnande får vi bara gilla situationen och göra det bästa av den. I dagsläget ser det ut att barka åt helvete, men den moderna livsstilen är så pass ny att vi inte har hunnit anpassa oss. Det är bara att hoppas att vi inser i tid att välfärdssjukdomarna ruinerar oss ekonomiskt och hälsomässigt. De flesta har hört om det, men väldigt få förstår konsekvenserna (på individnivå vill säga, på samhällelig nivå ännu färre).

adde
2006-02-22, 12:18
Tja vad ska man säga?

400.000 svenskar har typ2 diabetes, räkna med en fördubbling på 10 år.
I världen räknar man med 150 miljoner diabetiker och en fördubbling till 2025.

Om vi inte har ätit och slappat oss till detta så vad är det då?

/adde

Sniggel
2006-02-22, 13:32
Nej, folk är inte lata, vi är naturligt bekväma. Snittiden för att förse sig med mat och värme är 17,5 timmar i veckan för ett jägar/samlarfolk, alltså långt under de lagstadgade 40-timmarsveckor vi har idag. Vi är helt enkelt konstruerade för att vila och konservera energi och inte flänga runt i onödan.
Grundproblemet är att vi inte aktiverar oss i vardagsysslor för att få in vatten, värma huset eller hämta maten. Ytterst få cyklar till jobbet eller skolan, hugger sin egen ved eller plockar maten i skogen och att försöka kompensera det med att vara överdrivet aktiv i 20-årsåldern gör liten nytta. Senare i livet, med två barn, amorteringar upp över öronen och tilltagande prestationspress i yrkeslivet väljer de flesta att göra som de flesta dvs försöka vila så fort tillfälle ges.
Du, jag och alla andra är bara förbrukningsmatrial i materialismen och den insikten är, gissar jag, långt mer avgörande för folkhälsan än skuldbeläggande retorik.

Lizard

Usch, jag blir deprimerad när jag läser ditt inlägg för jag håller med om det mesta

skaparn
2006-02-22, 14:17
För att sprida ljus bland mörka domedagsprofetior tänkte jag dra en parallell till det första mötet för Club of Rome (http://www.clubofrome.org/) i början av 70-talet. Det såg då väldigt mörkt ut och man använde historiska data för att förutsäga framtiden. Sammanbrottet i ekonomin skulle ske kring 2007. Man gjorde vissa ekonomiska misstag som jag inte går in på men en annan anledning till att man fick fel var den debatt som uppstod i svallvågorna av deras framtidsbild. Människor insåg vilka miljöproblem vi stod inför och det växte fram en medvetenhet om att förändring krävdes ifall vi ville ha kvar naturresurser efter 2020. Vi kan idag konstatera att ekonomin inte ser ut att bryta samman nästa år.

På samma sätt tror jag en medvetenhet kommer spridas om kostens betydelse och ännu viktigare; motionens. Vi har ännu inte riktigt vant oss vid att hantera alla bekvämligheter och den initiala överkonsumtionen är ganska naturlig. Långsamt kommer den redan idag ganska stora träningsindustrin växa och fler FF, IKSU och Fairing Gym kommer finnas att tillgå. Det behövs bara lite mer tålamod, teknologin utvecklas snabbare än vad vi anpassar oss till den.

Jag upplever att fler börjat intressera sig för motion bara de senaste fem åren. Men det är högst anekdotiskt och kan bero på hur jag själv rört mig mellan umgängen.

Lizard
2006-02-22, 20:12
För att sprida ljus bland mörka domedagsprofetior tänkte jag dra en parallell till det första mötet för Club of Rome (http://www.clubofrome.org/) i början av 70-talet. Det såg då väldigt mörkt ut och man använde historiska data för att förutsäga framtiden. Sammanbrottet i ekonomin skulle ske kring 2007. Man gjorde vissa ekonomiska misstag som jag inte går in på men en annan anledning till att man fick fel var den debatt som uppstod i svallvågorna av deras framtidsbild. Människor insåg vilka miljöproblem vi stod inför och det växte fram en medvetenhet om att förändring krävdes ifall vi ville ha kvar naturresurser efter 2020. Vi kan idag konstatera att ekonomin inte ser ut att bryta samman nästa år.

På samma sätt tror jag en medvetenhet kommer spridas om kostens betydelse och ännu viktigare; motionens. Vi har ännu inte riktigt vant oss vid att hantera alla bekvämligheter och den initiala överkonsumtionen är ganska naturlig. Långsamt kommer den redan idag ganska stora träningsindustrin växa och fler FF, IKSU och Fairing Gym kommer finnas att tillgå. Det behövs bara lite mer tålamod, teknologin utvecklas snabbare än vad vi anpassar oss till den.

Jag upplever att fler börjat intressera sig för motion bara de senaste fem åren. Men det är högst anekdotiskt och kan bero på hur jag själv rört mig mellan umgängen.
Epedeminologiska data visar att allt tyder på att viktuppgången i Sverige (men inte i USA) har avstannat. Men inte minskat ännu.
Medvetenheten är mer utbredd likaså har delar av aningslösheten kring vad som ryms i matkassen trubbats.
Får man förmoda, i en kostnadsdriven framtid, att försäkringskassan/bolagen kommer att kräva motion av försäkringstagarna och arbetstagarna kommer kräva motion av arbetsgivarna som kommer att kräva motion av arbetstagarna?
Katten på råttan och råttan på gymmet med andra ord.

Lizard

Krille 87
2006-02-22, 20:57
Redan i frågan berör du svaret, om än lika ovetande och aningslöst som det stora flertalet. "Jägar och samlar" är aktiviteter och inte kosthållning och det som forskarvärlden är ense om, och snart sagt de enda de är ense om, är just daglig motions vaccinerande effekt på de allra som flesta av de åkommor som du syftar mot. Kosten har i sammanhanget en mindre betydelse än att röra på hela kroppen regelbundet och långvarigt.

Lizard

Visst är det en aktivitet, men med jägare-samlare menar jag mer än helhet där kost ingår... Vad jag har förstått, rätta mig om jag har fel, så betyder jägare-samlare delvis att de levde på vad naturen hade att bjuda på och att hjärt å kärl sjukdomar inte existerade... Det har även gjort studier, Kitava studien, där folk fortfarande lever som jägare-samlar folket när de gåller att de äter vad naturen har att bjuda på... De samma gäller där, hjärt å kärl sjukdomar existerar inte, de visste inte ens vad det är..

En annan sak jag blivit ganska övertygad över är fiskens enorma betydelse för våra föregånger att bli dem vi är idag.. Fisken är också det enda sättet att få en bra balans mellan omega 3- och omega 6 fetsyror vilket verkar vara en vital parameter för utvecklingen av våra hjärnor, tror forskarna.. Ett bevis på det är att alla djur med stora hjärnor just varit bosatta vid havet, precis som våra föregångare..

Det sägs att befolkningen på Kitava rör på sig som en genomsnittlig byggnadsarbetare i Sverige, och inte finns de tnågra bevis på att de arbetarna är mindre drabbat av "syndromet x", vad jag vet..

Kanske lite mycket information men syftet är att starta en allmän dikussion om vad vi har varit, är och kan bli.. Och där kommer onekligen teorirna om Stenålderskost med..

Nu väntar jag bara på att bli uppläxad av gurun Lizard *popcorn* :D

Krille 87
2006-02-22, 21:17
Jag tycker det är oroväckande med ungar som äter dålig frukost, hoppar lunchen och köper godis, får halvfabrikat till middag för att föräldrarna "har så mycket just nu" och spenderar all fritid stillasittande och socialt isolerade framför datorn och CS eller vad fan det må vara. Det kan inte vara bra för nån i framtiden.

Är ett skräckexempel ja, men ett alltför vanligt sådant tyvärr...

Krille 87
2006-02-22, 21:24
Nej, folk är inte lata, vi är naturligt bekväma. Snittiden för att förse sig med mat och värme är 17,5 timmar i veckan för ett jägar/samlarfolk, alltså långt under de lagstadgade 40-timmarsveckor vi har idag. Vi är helt enkelt konstruerade för att vila och konservera energi och inte flänga runt i onödan.
Grundproblemet är att vi inte aktiverar oss i vardagsysslor för att få in vatten, värma huset eller hämta maten. Ytterst få cyklar till jobbet eller skolan, hugger sin egen ved eller plockar maten i skogen och att försöka kompensera det med att vara överdrivet aktiv i 20-årsåldern gör liten nytta. Senare i livet, med två barn, amorteringar upp över öronen och tilltagande prestationspress i yrkeslivet väljer de flesta att göra som de flesta dvs försöka vila så fort tillfälle ges.
Du, jag och alla andra är bara förbrukningsmatrial i materialismen och den insikten är, gissar jag, långt mer avgörande för folkhälsan än skuldbeläggande retorik.

Lizard

Fy fan Lizard *yourock* :hbang: !!


Att våran akrivtetsgrad och samhälets krav är mycket, mycket större nu är det ingen tvivel om... Jägar-samlar folket var ju nöjda med att de fick mat.. Men nu är kunspapen om kost och hälsa så stora att de är huvudlöst att inte tilläpa dem.. Det är det Marcus menar att vi ger bokstavligen talat f.n i dessa råd och det komemr att leda oss till fördärvet...

Krille 87
2006-02-22, 21:28
Daniel menar ja.. Har vi inte sett tillräckligt med exempel för att vi lyssna ?? Senst var det en 20 kille som konstant levt på pommes frit som ströck med..

edgen_ÖSD
2006-02-22, 23:31
Trodde det var som policy att inte hjälpa andra med skolarbeten...

Yankeee
2006-02-23, 05:48
Var sjätte fyraåring är överviktig (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11916749.asp)

Ryska_raketen
2006-02-23, 07:43
Var sjätte fyraåring är överviktig (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11916749.asp)


Var 6.e fjärdeåring är BULKAD menar du?

userfriendly
2006-02-23, 07:43
praktexempel lillasyster:

ingen frukost (aldrig ätit)
dålig lunch som fan, ev nån macka i kaffeterian

kommer hem o kan äta nästan en hel tårta själv av hunger sen.
Middag blir ofta pasta med typ bara nån ost eller ketchup. "smaklös o näringslös mat" typ... vitt bröd osv.

lider av järnbrist o vitaminbrist, är sjuk nästan hela tiden och svimmar då och då och undrar VARFÖR? *asg*

men det är mkt en motreaktion mot mitt maniska hälsobeteende oxå tror jag..

hon håller ju vikten o tränar 2-3ggr i veckan (När hon inte är sjuk) men hon blir ju smal o fet lixom...

detta är vanligt bland tjejer, jag tror killar kanske har en tendes att äta alldelles för mkt ist.. men jag vet inte..

dessa beteenden är ju en reaktion på de krav och ideal som finns på utseendet.

Krille 87
2006-02-23, 16:26
Trodde det var som policy att inte hjälpa andra med skolarbeten...

vadå skolarbete ??

Krille 87
2006-02-23, 16:35
Dagens hälsosituation? Nu är medellivslängden ca 80, när vi var samlare och jägare var den kanske 40 eller nåt.

Visst kan man hävda att det raffinerade sockret är dåligt, men samma forskning som har lett till raffinerat socker har även lett till raffinerade mediciner. Enligt min åsikt betyder detta att endast en romantiker kan anse att samlare och jägare hade bättre hälsa än dagens människor. Tyvärr finns det många romantiker i vårat samhälle, som tror att den Ädle Vilden har lösningen på alla våra problem...

Håller med dig om forskningen och måste såga att det är en intressant åsikt... Men att skylla på att sockret gjort mycket bra å därför är det helt ok tycker jag inte är rätt... Å att jägar-samlar folket hade en så låg livslängd beror på att de drog på sig sjukdomar å virus som de idag finns vaccin eller bromsande mediciner mot... De levde också mycket farligare än vi idag.. Men om man ska se till den rena hälsoaspekten så var de ett friskare folk..

Krille 87
2006-02-28, 15:50
praktexempel lillasyster:

ingen frukost (aldrig ätit)
dålig lunch som fan, ev nån macka i kaffeterian

kommer hem o kan äta nästan en hel tårta själv av hunger sen.
Middag blir ofta pasta med typ bara nån ost eller ketchup. "smaklös o näringslös mat" typ... vitt bröd osv.

lider av järnbrist o vitaminbrist, är sjuk nästan hela tiden och svimmar då och då och undrar VARFÖR? *asg*

men det är mkt en motreaktion mot mitt maniska hälsobeteende oxå tror jag..

hon håller ju vikten o tränar 2-3ggr i veckan (När hon inte är sjuk) men hon blir ju smal o fet lixom...

detta är vanligt bland tjejer, jag tror killar kanske har en tendes att äta alldelles för mkt ist.. men jag vet inte..

dessa beteenden är ju en reaktion på de krav och ideal som finns på utseendet.


E det verkligen så att idealen styr henne när det gäller kosten ? Hon äter ju hög glykemiskt mat och tårta på de.. E ju ingen smalmat direkt.. Å hennes blodsockerkurva lär vara som en bergådalbana vilket inte heller är bra för vikten.. Hon verkar vara lite lat å en smula dum ? Inget illa menat..

Mvh

skaparn
2006-02-28, 17:43
Å hennes blodsockerkurva lär vara som en bergådalbana vilket inte heller är bra för vikten..

Det har ju kommit resultat som visar att så inte riktigt är fallet.

GI-konceptet håller på att falla ytterligare (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270&highlight=GI-konceptet)

Zerohero
2006-02-28, 18:00
E det verkligen så att idealen styr henne när det gäller kosten ? Hon äter ju hög glykemiskt mat och tårta på de.. E ju ingen smalmat direkt.. Å hennes blodsockerkurva lär vara som en bergådalbana vilket inte heller är bra för vikten.. Hon verkar vara lite lat å en smula dum ? Inget illa menat..

Mvh

Tror hon menar kroppsidealen inte kostidealen. Väldigt vanligt att många unga flickor inet vet knappt något om kost, de enda de vet att de vill vara smala.
Många tror ju just att man hålls smal om man skippar morgonmål och lunch *screwy*

Krille 87
2006-03-07, 19:52
Det har ju kommit resultat som visar att så inte riktigt är fallet.

GI-konceptet håller på att falla ytterligare (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270&highlight=GI-konceptet)

Vadå, att det är nyttig med en berg-å-dalbana som blodsockerkurva ?

z_bumbi
2006-03-07, 20:24
Om man läser RF:s senaste undersökning om motionsvanorna hos ungdomar så ser det faktiskt inte så extremt illa ut på den fronten, det kanske har skett ett trendbrott?

Krille 87
2006-03-07, 20:35
Om man läser RF:s senaste undersökning om motionsvanorna hos ungdomar så ser det faktiskt inte så extremt illa ut på den fronten, det kanske har skett ett trendbrott?

Ja, läste ett inlägg av Lizard, "Överviktstrenden ser ut att vara avbruten år 2002 i Sverige (FHI, LMV) och larmraporterna att vi blir fetare och fetare stämmer inte helt ut längre. Runt det året (02) fick GI sitt stora allmänna genombrott och kanske finns det ett samband.
De flesta som äter enligt GI får en allmänt bättre kosthållning för att inte tala om kunskapsökningen metoden medför. Nivån för vad som är kommunicerbart har drastiskt höjts i det här landet och Sverige har goda möjligheter att bli det första land i världen som kan komma att bryta västvärldens ökande befolkningsfetma genom kunskapsöverföring. Det är heller ingen nyhet - att folksjukdomar historiskt utrotats genom folkupplysning"

Och det är ju underbart om det är så. :thumbup:.. Det känns som GI fick upp ögonen för människorna, skapade en allmän debatt. Hoppas stenålderskost kan göra de samma..