handdator

Visa fullständig version : kcal/protein dilemma

PBateman
2006-02-21, 23:57
Jag har funderat en del kring följande men skulle vilja se om ni anser att jag tänker rätt. Jag upplever nämligen en konflikt mellan två olika riktlinjer jag vill följa.

1. Jag har som mål att ligga på ett intag av 2.5g protein/kg kropssvikt/dag.
2. Jag vill att proteinet ska motsvara säg 40energi% av mitt dagliga, fett ska motsvara 20energi% samt kolhydraterna motsvara 40energi%.

Jag väger 100 kg alltså vill jag få i mig 250g protein/dag eftersom de 250 grammen ska utgöra 35% av mitt dagliga energiintag blir ju andelen fett och kolhydrater begränsat av rekommendationen att ligga runt 250 protein per dag. Detta göra att jag hamnar på ett energiintag på ca 3300 kcal. Om jag nu skulle vilja öka antalet kcal jag äter per dag hur ska jag då ändra sammansättningen av protein/kolh/fett i % av dagsintaget, hur gör ni? Ökar ni bara till mer än 2.5g protein/kg/dag eller låter ni de kcal som överstiger vara t ex bara kolhydrater och fett? Alltså m.a.o. hur hårt ska man hålla vid t ex förhålladent i punkt 2 ovan, kan det frångås i perioder och i så fall hur ändrar ni sammansättningen av maten ni intar?

Jag hoppas det inte blev för invecklat nu, hoppas någon förstår frågan.

maRRtin
2006-02-22, 00:05
Sikta på 2,5g/kg protein och 1g/kg fett och reglera resten av energiintaget med kolhydraterna istället för att räkna %

PBateman
2006-02-22, 11:45
ok, så man håller alltså proteinet och fettet på fast nivåer och justerar kolhydraterna så att man får i sig önskad mängd kcal. Är 1g fett/kg/dag ett bra tumvärde även om mn skulle börja deffa lite framöver eller är det bara i en uppbyggningsfas?

maRRtin
2006-02-22, 18:10
ok, så man håller alltså proteinet och fettet på fast nivåer och justerar kolhydraterna så att man får i sig önskad mängd kcal. Är 1g fett/kg/dag ett bra tumvärde även om mn skulle börja deffa lite framöver eller är det bara i en uppbyggningsfas?
Det är nog en ganska bra nivå vid deff också, om du vill kanske du kan strypa det till 0,5g vid slutet av deffen.