handdator

Visa fullständig version : 181cm - 65 kilo (!)


U.S male
2006-02-21, 22:01
Hej!

Jag har ett problem. Jag har aldrig egentligen vart särskilt aktiv inom idrott, inte ens under lektionerna i grundskolan/gymnasiet.. men nu vid nyss fyllda 19 år, 181cm och 65 kilo tycker jag att någonting bör göras. Jag har inga lår, inga vader och är allmänt lång och tanig.

Jag tänkte börja med att köpa ett gymkort (och försöka träna regelbundet ialf 2ggr i veckan) och främst simma & kombinerat styrketräning. Är detta bra? Har ofta lite ont i ryggen främst pga att den är så otränat och hoppas att simmning ska kunna ge mig rumpa, lår, vader och starkare rygg. Vad tror ni om det?

Har ni något tips på hur mkt jag bör äta, eller vad som är Bra att äta? Några speciella måltider, mellanmål osv?

Snälla hjälp mig! Jag mår bra, men människor omkring mig ska alltid klaga på min vikt, att jag är smal osv, och nu vill jag verkligen visa vad jag går för! Gå upp 10 kilo och ge mig själv den kropp som jag faktiskt kommer att behöva för resten av livet!

Sonny
2006-02-21, 22:06
Börja med att läsa i "Best Of.." delen, finns en hel del matnyttigt där!

Jman
2006-02-21, 23:06
Jag har en vän som är nästan 190 och väger ca 65kg. Han är snudd på undernärd. Han påstår att han äter mycket men går inte upp.
Men vad är ett paket snabbnudlar i jämnförelse med de två stora portioner av fullkornpasta och tillbehör jag äter vid ett av mina många mål? Tänk framför allt på vad du äter. Jämnför med en person som väger mer och är i samma längd.

myggan
2006-02-21, 23:11
Innan jag började träna vägde jag 57 kilo på 193 cm!

slå det :)

Nu runt 1,5 år senare väger jag 85.

Börja med att läs läs läs och lär på forumet här, sen handlar allt om din motivation till att faktiskt vilja gå upp.
Att aldrig slarva med kosten, att släpa sig till gymmet hur tungt det än kan kännas ibland.

Självklart måste man ju brinna för det med. Det hade aldrig gått för mig om inte träningen var det roligaste jag visste!

Lycka till :thumbup:

Sniggel
2006-02-22, 12:20
Du behöver äta mer om du ska gå upp, börjar du träna kommer du öka din förbrukning av energi och kräva ännu mer mat.
Så i princip kommer du att behöva äta MYCKET mer än vad du gör nu.
Men med träning utvecklar du nog en hunger också. Men du får nog hjälpa din aptit på traven genom att planera när du ska äta, så att du inte bara äter när du känner för det (för det räcker kanske inte till).

Tänk inte så noga på hur du ska träna. Träna regelbundet och träna på ett sätt som är roligt, det är 100ggr bättre än att inte träna alls. En nybörjare får resultat hur de än gör så vänta lite med att gå in på detaljer.

HanneZ
2006-02-22, 12:57
Ät mer mat så vidgas matsäcken, då blir du i sin tur snabbare eller mer hungrig och kan då käka ännu mer. Jag är ca 183 och vägde 62 kg i sept. Jag va en "sån" som inte kunde gå upp i vikt. Jag gav mig jävlar på o käka ordentligt o nu väger jag 78. Jag får i mig nåt ungefär 8 ggr om dagen fast inte så jätte mkt alla gånger. Just nu går jag upp ungefär 2-3 kg i månaden på ett ungefär

Jman
2006-02-22, 14:13
Ät mer mat så vidgas matsäcken, då blir du i sin tur snabbare eller mer hungrig och kan då käka ännu mer. Jag är ca 183 och vägde 62 kg i sept. Jag va en "sån" som inte kunde gå upp i vikt. Jag gav mig jävlar på o käka ordentligt o nu väger jag 78. Jag får i mig nåt ungefär 8 ggr om dagen fast inte så jätte mkt alla gånger. Just nu går jag upp ungefär 2-3 kg i månaden på ett ungefär
78kg låter som en vettigt vikt för din längd. Men du går väl fortfarande inte upp med 2 - 3kg i månaden? Även om du tränar hårt så är det en väldigt liten del muskler som viktökningen består av. Du tjänar förstås på ett litet överskott.

HanneZ
2006-02-22, 15:45
78kg låter som en vettigt vikt för din längd. Men du går väl fortfarande inte upp med 2 - 3kg i månaden? Även om du tränar hårt så är det en väldigt liten del muskler som viktökningen består av. Du tjänar förstås på ett litet överskott.
Nä hade nog lite otur när jag tänkte, skulle tipa på ett halv kilo till ett kilo i månaden just nu. Hur stort överskott bör man ligga på?

Jman
2006-02-22, 16:11
Nä hade nog lite otur när jag tänkte, skulle tipa på ett halv kilo till ett kilo i månaden just nu. Hur stort överskott bör man ligga på?
Hur mycket överskott man ska ligga på om något är en diskussion som fortfarande pågår här på kolo. Men att ligga på några marginaler är inte aktuellt för man har tränat ett tag. Speciellt viktigt är det att man har större överskott när man väger lite för sin längd.

Jag skulle äta ordentligt med nyttig sammansättning så att man åtminstone har lite "bulk" och så att underhudsfettet har någorlunda jämn spridning över kroppen. Att ha en mage som putar ut är inte kul för någon. Men lite skadar inte ;) En bra indikator att man äter för lite är orken. Man ska kunna köra ett träningspass i normalt tempo i åtminstone 40 min utan bli helt utmattad. Iaf enligt min mening.

SamHag
2006-02-22, 16:58
Jag har en vän som är nästan 190 och väger ca 65kg. Han är snudd på undernärd. Han påstår att han äter mycket men går inte upp.
Men vad är ett paket snabbnudlar i jämnförelse med de två stora portioner av fullkornpasta och tillbehör jag äter vid ett av mina många mål? Tänk framför allt på vad du äter. Jämnför med en person som väger mer och är i samma längd.

Håller med Jman

Jag var undernärd men nu är jag uppemot 73kg och är 180cm. Saken jag gjorde är att jag började träna och i samband med det så hade jag näringsvärdena i minnet och har en aning hur mycket jag borde äta, så jag försöker dela upp det så bra jag kan och nästan vägrar gå och lägga mig förrän jag gjort det :eating:

HanneZ
2006-02-22, 18:39
Hur mycket överskott man ska ligga på om något är en diskussion som fortfarande pågår här på kolo. Men att ligga på några marginaler är inte aktuellt för man har tränat ett tag. Speciellt viktigt är det att man har större överskott när man väger lite för sin längd.

Jag skulle äta ordentligt med nyttig sammansättning så att man åtminstone har lite "bulk" och så att underhudsfettet har någorlunda jämn spridning över kroppen. Att ha en mage som putar ut är inte kul för någon. Men lite skadar inte ;) En bra indikator att man äter för lite är orken. Man ska kunna köra ett träningspass i normalt tempo i åtminstone 40 min utan bli helt utmattad. Iaf enligt min mening.
Eum, hur sprider man fettet då?

tobbe88
2006-02-22, 18:54
Innan jag började träna styrketräning seriöst med tydliga mål så vägde jag lite under 65 kg. Nu när jag har tränat i ungefär 3 månader väger jag runt 68 kg och jag är lika lång som dig. Det bör inte vara några problem att bli grövre om du bara satsar på det.

Mitt mål det här året är att väga runt 70 kg till sommaren och ändså inte se fet ut. Nästa år är det runt 80 kg som gäller.

U.S male
2006-02-22, 19:48
Låter härligt.. men ni som gått upp ganska mkt under kort tid, hur ofta tränar ni? Kör ni ganska lugnt eller rätt hårt alla de dagar som ni tränar? Har du också (Tobbe88) börjat äta mer än tidigare?

Vad tycker ni om att simma, kombinerat med styrketräning?

tobbe88
2006-02-22, 20:01
Jo, jag äter mycket mer. Jag vägde faktiskt 70 kg innan jag bantade ner till 65 kg och då åt jag ungefär lika mycket som jag åt nu utan att träna. Inte undra på att jag blev lite småfet. Annars tränar jag styrketräning hårt 4 gånger i veckan. Det är ingen menning enligt mig att gå till gymmen och "ta det lugnt" dock så bör man inte ta i för mycket med tanke på skaderisken.

Såhär ser mitt nuvarande schema ut:

Måndag: Axlar, Underarmar och Mage

Tisdag: Vila/Kondition

Onsdag: Bröst och Triceps

Torsdag: Rygg och Mage

Fredag: Idrott

Lördag: Vila

Söndag: Biceps, Ben och Vader

Jman
2006-02-22, 20:34
Eum, hur sprider man fettet då?
Hur fettet fördelar sig är genetiskt =) . Jag uttryckte mig nog lite fel. Det är lite svårt att säga vad som är "hälsosamt". Det beror på så många faktorer som ålder m.m. Vad jag ville få sagt är man inte ska ha för bråttom. Då får inte viktökningen den önskade effekten.