handdator

Visa fullständig version : Äter på tok för lite

Æmilitokai
2006-02-21, 20:56
Nu är det så att jag ska ta upp träningen på allvar.
Jag har redan gett upp med rökningen men nu äre kosten som det är fel på.
Har kört hantla 3 gånger i veckan i ungefär ett år nu, med 12kg's hantlar.
Väger 61kg och är 178cm lång.

Nu har jag införskaffat gymkort och jag vet hur jag ska träna osv, men här är felet.

Jag försöker äta mer än vad jag gör, men det går lixom inte ner.
Äter en bra frukost, väldigt lite lunch, och halvbra middag.
Sedan äter jag ibland saker på kvällen, men det blir ofta väldigt lite.
Funderar också på att börja med proteinpulver =D

Hur ska jag kunna överväga mina innre demoner och äta mer? :S

blekfet2
2006-02-21, 20:57
kanske genom att äta mer!?!

andra kan inte äta åt dig så det är bara att trycka i dig mat som då kanske innehåller lite mer energi så du hamnar på +kcal.

Æmilitokai
2006-02-21, 20:59
heh jo kom och ät åt mej ;) men alltså hur mycket ska jag äta osv? mitt mål är att gå upp i vikt iaf

BigForre
2006-02-21, 21:27
Lättast att kontrollera om du äter tillräckligt mycket skulle kunna vara att sätta upp en lapp bredvid vågen. Ta och väg dig kanske varannan var tredje dag när du kliver upp på morgonen och skriv upp på lappen som du har bredvid vågen. Går du inte upp något i vikt efter några veckor öka matintaget en aning för att fortsätta undersöka hur det går med vikten. Det gäller att hitta en ballans för din kropp och det här tycker jag är det enklaste sättet.

Som du säger så har du svårt att äta, det är enligt mig mycket en vanesak. Ska inte gå in på vad du äter eftersom du inte frågat om det, varför det känns onödigt att gå OT. Men försök lägga till lite mat varje dag, utan att stressa, det är inget du kan lägga om på en vecka, utan något du måste vänja kroppen vid.

Och(!) kosttillskott är just vad det heter, ett tillskott. Nu kommer jag låta grinig, men du måste lära dig äta mat innan du börjar använda tillskott.

Lycka till / Forsman

Cerberus
heh jo kom och ät åt mej ;) men alltså hur mycket ska jag äta osv? mitt mål är att gå upp i vikt iaf

skriv upp vad du äter på en dag.

Lättaste sättet att gå upp i vikt är att äta oftare, mer, nyttigare, oftare och oftare. Öka antal måltider tills du ökar i vikt, svårare än så är det faktiskt inte.

teal
jag kan ju inte säga exakt hur du ska äta med den info du givit oss (inte ens om du ger oss bättre info kan jag väl säga något ;)

men är 4-6 mål mat om dagen i alla fall, glöm inte vätska. Om du käkar skolmat som du inte tycker om så ät så mycket du kan och tryck i dig lite bröd istället..knäckebröd är gott har jag hört. Att du inte äter på kvällen är dessutom ett stor grej. Låt säga att du äter ditt sista mål mat klockan 19.00 sen frukost 07.00 det är 12 timmar då du inte får i dig något...

Och innan du börjar köra med tillskott se till att du äter ordentligt. Det är som sagt tillskott och ska kanske inte användas till att ersätta måltider. Det är inte muskler på burk du köper

Cerberus
2006-02-21, 21:35
Om du har svårt att få i dig riktig mat, köp ett proteinpulver, typ vassle. Då blir det garanterat lättare att få i dig mer protein och kcal. Ger typ ingen mättnad alls så det är bara o hinka på i princip tills ölmagen blir ett problem i vardagen :D

BigForre
2006-02-21, 21:41
Om du har svårt att få i dig riktig mat, köp ett proteinpulver, typ vassle. Då blir det garanterat lättare att få i dig mer protein och kcal. Ger typ ingen mättnad alls så det är bara o hinka på i princip tills ölmagen blir ett problem i vardagen :D

Och där var dagens sämsta råd...

krilleh
2006-02-21, 22:35
ät tills du blir mätt. sen äter du lite till

sen väger du dig och vips väger du nåt kg mer!

känns som en liten onödig tråd och ganska dum(?) fråga.

Om du vill gå upp i vikt ska du äta mat!(eller godis,chips,m.m), kanske inte så bra dock =)

Johan_P
2006-02-21, 22:41
Det är bara att lära sig äta mer. Försök att ligga runt 6 mål spridda under dagen, i stora mängder. Som tidigare nämnt så är det förmodligen en vanesak.

Det är väl inget fel på skolmaten, förresten? Jag är iaf tacksam för jag har det så enkelt... bara att gå till skolan och äta varm och lagad mat med sallad och allt till (som samhället betalar). Man får t.o.m. dricka massa mjölk till :) Jobbigt med alla småungar som hela tiden ska gnälla om hur "äcklig" maten är i skolan... väldigt sällan är det mindre god mat i skolan (iaf på min skola, men då finns fortfarande många som klagar på maten runt om kring) och aldrig någongång där maten varit oätlig.

Tycker man ska ta tillvara på maten man får i skolan, och hoppas du gör det också :thumbup:

CoKEmaN
2006-02-21, 23:11
Jag hade också problem med att gå upp i vikt, i skolan åt jag hamburgetallrik/pizza 3-4 ggr i veckan (ja, jag har bra skolmat) och drack minst en halvliter cola om dagen. Höll på så ett halvår, men cola har jag druckit så mkt, eller mer, i ca 5 år. Jag låg kvar och stampade på mina 62kg, gick inte upp ett skit.

I februari 2005 vägde jag 62kg, sen började jag träna, och käka pasta istället för pizza/hamburgare, pasta så ofta jag kunde. jag gick upp 13kg på 6 månader. Då var jag nöjd, nu ligger jag på ca 77kg, ett år senare. Att nämna är väl kanske också att jag alltid ätit mycket, ett mål mat för mig rör sig om ca 700g mat..

Eftersom du väger så lite antar jag att din fettinlagring är väldigt liten också, så även om du äter fett så verkar kroppen inte lägga på sig det.
Mitt råd är att käka mer kolhydrater. mycket mer. Hoppas det funkar för dig med.

Lycka till

Cerberus
2006-02-21, 23:25
Och där var dagens sämsta råd...

äsch, han vill öka i vikt. När han lessnar på det så kan han börja äta riktig mat, eller börja göra båda :D

BigForre
2006-02-22, 08:20
Har du själv en aning om varför du inte får i dig mer mat? Är det en vanlig mättnadskänsla vi pratar om? Har du haft några problem rörande kost tidigare? Kan det ligga något annat bakom?

pragmatist
2006-02-22, 11:20
Folks matvanor, inklusive deras aptit, är något som grundläggs vid väldigt unga år, och det kan ta lång tid att lära om. Det gäller både folk som äter på tok för lite som folk som äter på tok för mycket. Smaklökar och aptit är ibland något man måste övervinna. Den goda nyheten är dock att man kan träna upp aptiten helt enkelt genom att äta ordentligt.

Man får se det som en del av träningen - köket är en förlängning av gymmet. Du är inte klar i gymmet förrän du gjort det du ska i köket. Gymmet är en stimulans till tillväxt, men den faktiska tillväxten sker när du tillför kroppen byggmaterial. Tänker man så är det lättare att motivera sig att äta bra. Det är inte alltid helt behagligt att träna, och det är inte heller alltid helt behagligt att äta, men bägge är nödvändiga.

Hades
2006-02-22, 13:24
Hitta livsmedel som är nyttiga och som du kan äta mycket av. Jordnötter funkar bra för mig när jag har svårt att få i mig tillräckligt.