handdator

Visa fullständig version : Hur inta zink?


dr_stein
2006-02-21, 16:17
Köpt zinktillskott från vitalia. Hur skall man inta tabletterna, svälja hela eller?
Kanske lite dum fråga men jag har aldrig tatt några piller förutom alvedon och alvedon brus.

Ninjasmurf
2006-02-21, 17:18
Svälj dom hela, så har jag alltid gjort ialla fall.

Jocke77
2006-02-21, 17:29
oralt :D

Nidning
2006-02-21, 17:41
nä du ska lösa upp pillren i olja och sen injicera direkt i den fetaste ådern du kan hitta :laugh: hohohohoho

nä jag skämtar bara.
svälj skiten med lite vatten så blir det bra.

dr_stein
2006-02-21, 19:21
OK. Jag funderade på att hacka sönder dra upp genom näsan eftersom det når hjärnan snabbare. *typ* :laugh:


Nej, men de alternativen jag kunde tänka mig var väl tugga, suga eller svälja hel. Fast det spelar väl ingen roll, man får ju i sig det iaf. Dock smakar de nog inte så gott om de är gjorda för att svälja hela.

Fall någon har lust och ork att svara så har jag några bifrågor om zink.

1. Vad skulle hända om jag tog hela burken på en gång (200*15mg), skulle jag kräkas upp allt eller skulle jag dö av förgiftningen? (Nej jag har inte självmordstankar och jag har inga planer på at testa)

2. RDI ligger ju på runt 10-15mg. Blir det någon skillnad på att få i sig 15mg och 35-40mg per dag, eller kan kroppen inte tillgodagöra sig mer än c:a 15mg? (Jag tänker inte ta 35-40mg, endast 15mg(en tablett)/dag + zink via kost)

3. Spelar det någon roll när och med vad man tar det?

Apos78
2006-02-21, 19:43
Vet du hur mycket zink du få via maten?? Tänkte varför du tänker äta zink som tillskott??

Sverker
2006-02-21, 19:49
Inte så klockren, men ändå:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40148&highlight=zink+f%F6rgiftning

dr_stein
2006-02-21, 20:07
Vet du hur mycket zink du få via maten?? Tänkte varför du tänker äta zink som tillskott??


Nej inte exakt.

Jag deffar för tillfället, inte så hårt mest på prov om man säger så. Jag har kollat upp zinkkällor på några olika ställen och jag är ofta "fattig" på dessa nu under deffen.

Huden har börjat "gå sönder" på tummarna. Och zink skall ju hjälpa till att hålla huden intakt. Detta behöver ju iofs inte bero på zinkbrist.

Jag "tömmer" ofta om man säger så :naughty: och jag har upplevt att produktionen av sperma blivit sämre på sista tiden, kan ju iofs ha andra med andra saker att göra.

Dessutom har jag dragit slutsasen (jag kan ju ha fel) att jag tillhör en grupp som behöver mycket zink.
1. Jag styrketränar
2. Jag är mitt uppe i puberteten
3. "Tömmer" ofta
4. Jag växer


Sammanfattningsvis så ANAR jag att jag kan ha lindrig zinkbrist och tänker PROVA tillskott (+15mg/dag) och se om jag märker skillnad. Självklart slutar jag om jag märker symptom av överdosering.


Det bästa måste väl ändå vara att prova sig fram FÖRSIKTIGT om man inte vet säkert?

dr_stein
2006-02-21, 20:11
Inte så klockren, men ändå:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40148&highlight=zink+f%F6rgiftning


På vilken av mina mina frågor ger något ur den tråden svar på?

Sverker
2006-02-21, 21:30
På vilken av mina mina frågor ger något ur den tråden svar på?

Att du kommer att få kraftigt illamående av akut zinkförgiftning.

Apos78
2006-02-21, 21:43
Nej inte exakt.

Jag deffar för tillfället, inte så hårt mest på prov om man säger så. Jag har kollat upp zinkkällor på några olika ställen och jag är ofta "fattig" på dessa nu under deffen.

Huden har börjat "gå sönder" på tummarna. Och zink skall ju hjälpa till att hålla huden intakt. Detta behöver ju iofs inte bero på zinkbrist.

Jag "tömmer" ofta om man säger så :naughty: och jag har upplevt att produktionen av sperma blivit sämre på sista tiden, kan ju iofs ha andra med andra saker att göra.

Dessutom har jag dragit slutsasen (jag kan ju ha fel) att jag tillhör en grupp som behöver mycket zink.

1. Jag styrketränar
2. Jag är mitt uppe i puberteten
3. "Tömmer" ofta
4. Jag växer


Sammanfattningsvis så ANAR jag att jag kan ha lindrig zinkbrist och tänker PROVA tillskott (+15mg/dag) och se om jag märker skillnad. Självklart slutar jag om jag märker symptom av överdosering.


Det bästa måste väl ändå vara att prova sig fram FÖRSIKTIGT om man inte vet säkert?

Bara nyfiken...

dr_stein
2006-02-21, 22:00
Bara nyfiken...


Ja det ska man ju vara ;)
Vad anser du då?

dr_stein
2006-02-21, 22:03
Att du kommer att få kraftigt illamående av akut zinkförgiftning.


Jo det har jag förstått, men gäller det alla höga mängder? Jag menar när vi snackar uppåt 3000mg på en gång! Skulle inte en tillräckligt hög mängd leda till döden?

Förresten hur länge skulle det ta innan man blev illamående?

Sverker
2006-02-22, 05:42
3000 mg *screwy* det är tre gram det.

Det heter ju akut zinkförgiftning så illamåendet lär ju komma akut, dvs inom någon eller några timmar.


Hur som helst är inte heller denna länk klockren men den handlar om mängder:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53666&highlight=zinkf%F6rgiftning

Mineur
2011-01-29, 23:09
nä du ska lösa upp pillren i olja och sen injicera direkt i den fetaste ådern du kan hitta :laugh: hohohohoho

nä jag skämtar bara.
svälj skiten med lite vatten så blir det bra.

går även att smula ner dem till pulver form och sedan snorta!

Crocker
2011-01-29, 23:20
Jo det har jag förstått, men gäller det alla höga mängder? Jag menar när vi snackar uppåt 3000mg på en gång! Skulle inte en tillräckligt hög mängd leda till döden?

Förresten hur länge skulle det ta innan man blev illamående?
Måste fråga varför du funderar på det.
Man blir smått orolig av att läsa.

Spridis
2011-01-30, 10:21
Dra in 100g vetekli så är saken klar!
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2282&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Wig
2011-01-30, 10:51
Ta zink på morgonen. Själv tar jag 60mg direkt efter uppvaknande.