handdator

Visa fullständig version : Nackspärr, den värsta sorten..


Stoltz
2006-02-21, 10:05
Ja fy fan..Låg och mådde fint i sängen och helt plötsligt hördes att skarpt knak i nacken - Sagt och gjort, kunde inte röra på den nacken längre.
Nu sitter jag i kön på min kiroprakters telefon, och helvete vad det gör ont.
Kön har varit på 9 i drygt fem minuter, nu slog den 'ntligen om till 8.

Man blir så trött!

skaparn
2006-02-21, 10:06
Berätta gärna vad kiropraktorn gör åt det sen. Jag har aldrig själv vågat besöka sådana där bentillrättaläggare, men ryktet är att de ofta kan hjälpa en.

Börje H
2006-02-21, 10:20
Berätta gärna vad kiropraktorn gör åt det sen. Jag har aldrig själv vågat besöka sådana där bentillrättaläggare, men ryktet är att de ofta kan hjälpa en.
Några ben går inte att lägga tillrätta, speciellt inte i nacken. Det en manuell terapeut kan göra är att hjälpa till att återfå rörligheten vilket är absulut centralt för att smärtan skall försvinna. Däremot är det mycket svårt att göra något åt en "nackspärr" eftersom det i akutläget är såpass mycket smärtsignalering. Direkt insatt adekvat smärtlindring och lättare rörelseträning är vad som vanligast fungerar bäst. Därmed inte sagt att man gärna kan besöka en manuell terapeut av något slag för att få rörelseförslag samt lättare mobilisering/manipulering.

Herkulez
2006-02-21, 10:22
Ja fy fan..Låg och mådde fint i sängen och helt plötsligt hördes att skarpt knak i nacken - Sagt och gjort, kunde inte röra på den nacken längre.
Nu sitter jag i kön på min kiroprakters telefon, och helvete vad det gör ont.
Kön har varit på 9 i drygt fem minuter, nu slog den 'ntligen om till 8.

Man blir så trött!
hände mig med för 2år sen, låg nyvaken i sängen med min fd sambo och skulle sträcka på mig *KNÄCK* lät det och så låg jag med en riktigt fet nackspärr som höll i sig i 1vecka.

Stoltz
2006-02-21, 10:30
NEEEEEJ!

Efter 34 minuters väntan kom jag fram och bad att få prata med kiropraktern. Då skedde det jag var mest rädd för - Han var ledig den här veckan.

Alla andra kiropraktorer i den här stan är sorgliga och vet knappt vad de gör, så att ringa någon annan blir inget alternativ. Jag får helt enkelt ta starka Ipren och ligga i sängen hela dagen. :devil: *grr* *grr27*

Någon som har några tips för vad jag ska tänka på?

PS. Fan, lätt att äta med det här, mina axlar är så snevridna att jag inte ens kan äta soppa utan att darra :D

Genesis
2006-02-21, 10:34
Efter regn kommer solsken! :D

HenrY
2006-02-21, 10:37
hände mig med för 2år sen, låg nyvaken i sängen med min fd sambo och skulle sträcka på mig *KNÄCK* lät det och så låg jag med en riktigt fet nackspärr som höll i sig i 1vecka.

mmmm, jag kommer ihåg det... Ett sådant knak har jag aldrig hört!

Börje H
2006-02-21, 11:01
NEEEEEJ!
Någon som har några tips för vad jag ska tänka på?

Jo, som jag sa: ta smärtstillande enligt ordinationen på förpackningen. Akut nociceptiv smärta skall "dödas" effektivt. Maxdos av Panodil bör funka bra för detta. Vartefter smärtan avklingar så försök att öka rörligheten. Om 2-3 dagar så kommer du förmodligen inte behöva uppsöka någon terapeut.

Mental
2006-02-21, 11:08
Har bara åkt på nackspärr en gång, var rätt obehagligt att inte kunna vrida på huvudet pga smärta, fick vrida hela överkroppen om jag ville se något omkring mig.

Jag har nog aldrig varit så glad över en vetekudde som jag var då. In i micron med den och sedan ljuvlig värme i nacken. Höll på så i runt ett dygn, varvat med jävligt försiktig massage, det gick över så småningom.

myggan
2006-02-21, 12:04
jag dök i botten en gång med en jäkla fart. (sand botten som tur var)


Kunde inte röra nacken efteråt men smart som jag var satte jag mig på cykeln och cyklade hem :D (kan bara skratta åt det idag)

Fick gå med stödkrage i 2-3 veckor. Det var riktigt jobbigt men jag skall ändå vara väldigt glad att det inte hände något allvarligare.

MacLeod
2006-02-21, 12:48
Diklofenak o liknande receptbelagda preparat hjälper bättre än Ipren. Muskelsalvor av typen Zon är oxå bra. För övrigt kan du uppsöka en naprapat.

JoelR
2006-02-21, 13:36
Besök en naprapat om det finns nån sån på orten.

Stoltz
2006-02-21, 20:46
Tack för alla tips... Snart genomlidet den här dagen, förhoppningsvis försvinner det under natten som det gjort tidigare. Men då hade man dock en kiroprakter till hjälp ;)

- Mannen med det fenjonkna lidandet och en kall handduk runt nacken.

agazza
2015-07-19, 08:48
bump, hur gick det?

När jag skulle resa mig upp ur sängen i morse klickade det till i nacken och gjorde mongolid-ont.

Eftersom jag var mitt i resningen så föll jag bara tillbaka till sängen, eftersom jag inte lyckades hålla upp mitt eget huvud.

Nu har jag sovit på en ispåse runt nacken och tagit Alvedon och har lyckats sätta mig upprätt.


Vad fan hände?

Vad är det här?

Jag är ju förfan bara 26?!

Är det enbart trög stretch som löser det här?

Jag klev just på semestern och skulle köra cross idag :(

Det känns som impingement samt att det bör gå att vålda loss, tips?

Kabuto
2015-07-19, 09:05
När jag får låsningar och grova sträckningar i rygg eller nacke så försöker jag göra något hela tiden. Aldrig lägga sig och vila, då blir det fort sämre, när det är dags att sova tar jag något smärtstillande så man inte blir för stilla i sängen över natten.

Sheogorath
2015-07-19, 09:19
bump, hur gick det?

När jag skulle resa mig upp ur sängen i morse klickade det till i nacken och gjorde mongolid-ont.

Eftersom jag var mitt i resningen så föll jag bara tillbaka till sängen, eftersom jag inte lyckades hålla upp mitt eget huvud.

Nu har jag sovit på en ispåse runt nacken och tagit Alvedon och har lyckats sätta mig upprätt.


Vad fan hände?

Vad är det här?

Jag är ju förfan bara 26?!

Är det enbart trög stretch som löser det här?

Jag klev just på semestern och skulle köra cross idag :(

Det känns som impingement samt att det bör gå att vålda loss, tips?

Nackspärr (torticollis acuta) är en ungdomssjukdom (om jag skulle höfta skulle jag säga ett normalspann mellan 15 och 50 år med en peak kring 30) så det är inget konstigt om du som 26-åring fått nackspärr. När man blivit äldre är diskmaterialet så hårt att det inte flyttar sig lika lätt och man har fått försämrad ledrörlighet med sänkt brosk och kalk och grejor kring intervertebrallederna som stadgar upp det hela.

Lämpligt kan vara fulldos paracetamol (1 gram fyra gånger per dag) + ibuprofen (400 mg tre gånger per dag) i fem dagar samtidigt som du rör på huvudet i framförallt rotation ÅT DET HÅLLET SOM REDAN KÄNNS LÄTTAST. Du ska med andra ord INTE försöka stretcha bort problemet.

Det här kan man roa sig med 10 ggr varannan vaken timme också:

Vg4iSulJStI

Ut och gå mycket för att få igång blodcirkulationen i muskulaturen. Rörelse + ev antiinflammatoriskt är det som påskyndar läkningen, som man kan göra själv. Stretching kan göra det sämre.

agazza
2015-07-19, 21:38
Nackspärr (torticollis acuta) är en ungdomssjukdom (om jag skulle höfta skulle jag säga ett normalspann mellan 15 och 50 år med en peak kring 30) så det är inget konstigt om du som 26-åring fått nackspärr. När man blivit äldre är diskmaterialet så hårt att det inte flyttar sig lika lätt och man har fått försämrad ledrörlighet med sänkt brosk och kalk och grejor kring intervertebrallederna som stadgar upp det hela.

Lämpligt kan vara fulldos paracetamol (1 gram fyra gånger per dag) + ibuprofen (400 mg tre gånger per dag) i fem dagar samtidigt som du rör på huvudet i framförallt rotation ÅT DET HÅLLET SOM REDAN KÄNNS LÄTTAST. Du ska med andra ord INTE försöka stretcha bort problemet.

Det här kan man roa sig med 10 ggr varannan vaken timme också:

Vg4iSulJStI

Ut och gå mycket för att få igång blodcirkulationen i muskulaturen. Rörelse + ev antiinflammatoriskt är det som påskyndar läkningen, som man kan göra själv. Stretching kan göra det sämre.
Bug och bock

sent from mobile device

Herr Oberst
2015-07-19, 21:51
Ha!
Även jag sitter med rövens nackspärr. Är dock inte helt obekant med problemet då det dyker upp typ 1 gång om året eller så.
Förra gången gick jag till naprapat som hjälpte mig i akutskedet, samt gav tips till stretchövningar för att motverka det framöver. Det har dock bara hjälpt sådär och min rygg/nacke/skuldror är allt som oftast stela som lik oavsett. Blir att boka tid hos fysioterapeut imorgon för att förhoppningsvis råda bot på mina typ 15 år gamla besvär

LillisJ
2015-07-19, 22:03
Haha, påminner mig och en nackspärr jag fick i vintras. Satte mig vid datorn i två timmar, när jag ställer mig upp har nacken fastnat i en framåtlutad, sne position som jag ej kunde justera ens en millimeter åt något håll.

Var sedan innan planerat att jag skulle åka hem till flickvännen den kvällen- Sagt och gjort, jag åker med tåget i rusningstrafik iklädd i min duffel samtidigt som jag såg ut som Quasimodo från sidan(:D). Väl hemma hos tjejen gav svärmodern mig en massage som jag hade valt sist om jag fick välja mellan avrättning och den nämnda massagen. :) Duschade varmt efteråt och rörde på nacken så mycket som möjligt, redan efter detta hade rörligheten ökat en hel del. Morgonen därefter hade jag normal rörlighet, om än lite ömhet i musklerna bara :D

Rolfarsson
2015-07-19, 22:14
Min far brukade få mycket nackspärr och han använde då tigerbalsam, har du provat det?

panzerpig
2015-07-19, 22:58
Ipren+alvedon, smöja med tigerbalsam, röra på sig= funkat bäst för mig. Riktig problemnacke, har två diskbråck för tillfället. Yay...