handdator

Visa fullständig version : Hur stor viktskillnad mellan smith och fritt?


Tigerkotten
2006-02-20, 23:10
Tänkte bara se vad för skillnad i vikter (om nu någon) i övningar som bänkpress, lutande, sne etc.

Så om ni kör både smith och fritt välkommen att säga vad för skillnad, gör inte detta jag då jag är rädd för och faila och kör ensam.

jeppe på berget
2006-02-21, 10:16
i fri tar jag 60 kg och i smith tar jag typ 63-64 kg i bänkpress.

hahavaffan
2006-02-21, 10:20
Passar på att fråga... Är skaderisken av axlarna större när man kör fri bänkpress, än i smithen?

sohlin
2006-03-01, 09:17
Tänkte bara se vad för skillnad i vikter (om nu någon) i övningar som bänkpress, lutande, sne etc.

Så om ni kör både smith och fritt välkommen att säga vad för skillnad, gör inte detta jag då jag är rädd för och faila och kör ensam.

I smithen så behöver man ju inte tänka på balans mm alltså det är bara å pressa. jag har gjort 145X2 i lutande i smith och ca 140X1 i vanlig men de är nog från person till person med men det skiljer nog mest i lutande för att då är det normalt sett svårare att hålla balansen på stången fritt..


Passar på att fråga... Är skaderisken av axlarna större när man kör fri bänkpress, än i smithen?


Jag upplever att de känns bättre för axlarna i fritt för att då får man ju lyfta i en "naturlig" rörelse (dock är det svårare). I smithen är det ju raka spåret bara vilket jag brukar kunna känna att det tar mindre på axlarna men det tar lika mycket på bröst/triceps men övriga skaderisken är förmodligen större när man kör fritt..

Jay-Z
2006-03-01, 09:20
En studie undersökte 1RM för 32 erfarna lyftare i bänkpress och knäböj med fria vikter jämfört med bänkpress och knäböj i Smithmaskin. Studien visade att för bänkpress med fria vikter var 1RM ungefär 16 procent högre än för bänkpress i Smithmaskin. Forskarna gissar att det var Smithmaskinens fixerade rakt upp och rakt ner-rörelse som inte följer den rörelsebana som de flesta har när de kör bänkpress.

För knäböjen var förhållandena omvända och i Smithen knäböjde de fyra procent mer än med fri stång. Att försökspersonerna böjde marginellt mer i Smith än med fri stång kan ha med att göra att de slipper tänka på balansen i Smithmaskinen.

M.L. Cotterman et al., "Comparison of muscle force production using the Smith machine and free weights for bench press and squat exercises," Journal of Strength and Conditioning Research, 19(1):169-76, 2005.

tano
2006-03-01, 09:53
det beror nog på hur mycekt man kört med respektive.

Kör man mycket med smith, så tränar man sig inte att hålla balansen och då tar man nog rätt mycket mindre med fri vikt.

Förut körde jag benböj i Smith, tog 180, knappast att jag gjorde det med fria vikter.

Tething
2006-03-01, 09:53
militärpress föredrar jag i smithen då jag tycker man får mer tryck och överbelastning. Känner också att jag växt mer av det än att köra med fritt. Men det är en smaksak helt klart..men bänkpress och knäböj är nog att föredra fritt..

Wennerberg
2006-03-01, 10:15
Skit i smith kör fritt så du övar upp alla stabilisatörer. På kockums gym tex så är det motikter så stången inte väger någonting. Där han du ta på två tior och då är det tjugo kilo. Löjligt

Melker
2006-03-01, 10:48
militärpress föredrar jag i smithen då jag tycker man får mer tryck och överbelastning. Känner också att jag växt mer av det än att köra med fritt. Men det är en smaksak helt klart..men bänkpress och knäböj är nog att föredra fritt..

Tycker samma sak som du när det gäller militärpressarna. Det är lättare att fokusera på pressen och får bra belastning i smith jmnf med fritt. Man kan ju fläska på lite mer...
Rak bänk körs fritt. Lutande i smith av samma anledning som ovan + att det känns skumt att pressa snedbänk efter rak. Det går åt något set till att komma in i fria snedbänken.
Knäböjen alternerar jag, både fritt och i smith. Känns nästan skönare fritt men lite otäckt om man belastar lite hårdare. Kör alltid utan passare ska tilläggas.

Diggler
2006-03-01, 11:47
I axelpress skiljer det väldigt mycket, iaf om man siter och kör utan ryggstöd. 100kg i smithen, är ungefär lika ansträngande som 70kg på en fri stång. Så, "man" orkar 30% mer i axelpress.

Thorwaldsson
2006-03-01, 13:02
I axelpress skiljer det väldigt mycket, iaf om man siter och kör utan ryggstöd. 100kg i smithen, är ungefär lika ansträngande som 70kg på en fri stång. Så, "man" orkar 30% mer i axelpress.

Samma resultat och vikter från min sida. Har dock gått från smithen och kör nu endast hantelpressar milit.press med fri stång.

Pepz
2006-03-01, 13:56
Skit i smith kör fritt så du övar upp alla stabilisatörer. På kockums gym tex så är det motikter så stången inte väger någonting. Där han du ta på två tior och då är det tjugo kilo. Löjligt

Har en likadan i skolan.
Kul att köra snedbänk på 110kg 55kg på varje sida ;)

Kör snedbänk och axelpressar i smith ibland annars undviker jag den..

Bönne
2006-03-01, 14:40
En studie undersökte 1RM för 32 erfarna lyftare i bänkpress och knäböj med fria vikter jämfört med bänkpress och knäböj i Smithmaskin. Studien visade att för bänkpress med fria vikter var 1RM ungefär 16 procent högre än för bänkpress i Smithmaskin. Forskarna gissar att det var Smithmaskinens fixerade rakt upp och rakt ner-rörelse som inte följer den rörelsebana som de flesta har när de kör bänkpress.

För knäböjen var förhållandena omvända och i Smithen knäböjde de fyra procent mer än med fri stång. Att försökspersonerna böjde marginellt mer i Smith än med fri stång kan ha med att göra att de slipper tänka på balansen i Smithmaskinen.

M.L. Cotterman et al., "Comparison of muscle force production using the Smith machine and free weights for bench press and squat exercises," Journal of Strength and Conditioning Research, 19(1):169-76, 2005.Det man nog ska tänka på är vad de personerna som testades brukar köra? Hur lång tid fick de lov att testa de båda under?

jwzrd
2006-03-01, 15:03
Jag tror skillnaden är större för oerfarna lyftare där just runtkastande med kroppen och diverse ryggbrytande brottningsgrepp på stången utgör en ganska stor procent av vikten. Någon som böjer 300 djupt lär knappast böja 400 djupt i smithen, däremot tror jag att en fotbollsböjare (eller skånska filmklubben) lätt skulle göra 33% bättre resultat i Smith-böj.

Action
2006-03-01, 15:07
I bänkpress är jag definitivt starkare om jag kör fritt, och det gäller både lutande och plan bänkpress. Man blir så låst i Mr Smith så pga det tappar jag kanske 10-20kg i maxstyrka.