handdator

Visa fullständig version : Rökning och mjölk!


allan_lans
2006-02-20, 21:56
Jag har 2 frågor, fast ena är egentligen en liten tjänst

Först, skulle ni kunna ge mig lite info om vad som händer när man röker, och vad det har för dåliga (eller bra :)) effekter på kroppen.

Och andra, jag hörde en kille idag säga att mjölk höjer blodsocker nivån lika mycket som vanligt socker så kroppen börjar tillverka massa insulin. Jag kan inte tänka mig det eftersom alla säger att mjölk bara är bra.

tackar

King Grub
2006-02-20, 22:01
Mjölk har mycket riktigt ett mycket högt insulinindex, men det beror inte på kolhydraterna, utan proteinet.

Rökning har ingen bra påverkan. Det höjer energiförbrukningen, men priset (det hälsomässiga) är inte värt det på långa vägar. Däremot negativ påverkan på allt.

Kary
2006-02-20, 22:36
Mjölk har mycket riktigt ett mycket högt insulinindex, men det beror inte på kolhydraterna, utan proteinet.
Varför har proteinet den effekten? Och varför just proteinet från mjölkprodukter och inte från tex kyckling eller något?

z_bumbi
2006-02-20, 22:41
Först, skulle ni kunna ge mig lite info om vad som händer när man röker, och vad det har för dåliga (eller bra :)) effekter på kroppen.

Testa att leta reda på den infon själv, finns många bra böcker på biblioteket t ex.

Cerberus
2006-02-20, 22:46
Testa att leta reda på den infon själv, finns många bra böcker på biblioteket t ex.

öhh, det här är kost & näring-forumet, är det inte vad det är till för?

Visserligen kunde han sökt i forumet, finns väl massa trådar om det.

z_bumbi
2006-02-20, 23:02
öhh, det här är kost & näring-forumet, är det inte vad det är till för?

Allmänt håller info om vad som händer om man röker?

Cerberus
2006-02-20, 23:08
Allmänt håller info om vad som händer om man röker?

aha tänkte du syftade på mjölk-grejen..

nä när du säger det så, rökning e ju känt som grymt värdelöst i alla avseenden.

King Grub
2006-02-21, 06:00
Varför har proteinet den effekten? Och varför just proteinet från mjölkprodukter och inte från tex kyckling eller något?

Protein från kyckling, fisk, kött, osv, frisätter också insulin, minst lika mycket som kolhydrat.

Men mjölk ligger högra, beroende på vasslefraktionen. Olika aminosyror, ensamma eller i kombination, stimulerar insulinfrisättningen, och mjölkproteinernas aminosyreprofiler är synnerligen insulinotropa, genom olika mekanismer.

"It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by affecting the early postprandial concentrations of insulinotropic amino acids and incretin hormones differently. It cannot be excluded that an elevated plasma amino acid response is merely an indicator of the rapid digestion and absorption of whey proteins.

The results of the current study show that milk proteins have insulinotropic properties, with the whey fraction being a more efficient insulin secretagogue than casein. It remains to be shown whether the insulinotropic effect of whey and milk depends on an optimal and rapid postprandial release of certain amino acids to the blood, the release of a bioactive peptide, or an activation of the incretin system, particularly by enhancing GIP secretion. Also, the potential long-term effects of a noncarbohydrate–mediated insulin stimulus on metabolic variables should be evaluated in healthy persons and in persons with a diminished capacity for insulin secretion"

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004

Cerberus
2006-02-21, 11:31
Protein från kyckling, fisk, kött, osv, frisätter också insulin, minst lika mycket som kolhydrat.

Men mjölk ligger högra, beroende på vasslefraktionen. Olika aminosyror, ensamma eller i kombination, stimulerar insulinfrisättningen, och mjölkproteinernas aminosyreprofiler är synnerligen insulinotropa, genom olika mekanismer.

"It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by affecting the early postprandial concentrations of insulinotropic amino acids and incretin hormones differently. It cannot be excluded that an elevated plasma amino acid response is merely an indicator of the rapid digestion and absorption of whey proteins.

The results of the current study show that milk proteins have insulinotropic properties, with the whey fraction being a more efficient insulin secretagogue than casein. It remains to be shown whether the insulinotropic effect of whey and milk depends on an optimal and rapid postprandial release of certain amino acids to the blood, the release of a bioactive peptide, or an activation of the incretin system, particularly by enhancing GIP secretion. Also, the potential long-term effects of a noncarbohydrate–mediated insulin stimulus on metabolic variables should be evaluated in healthy persons and in persons with a diminished capacity for insulin secretion"

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004


jag äter mycket mjölkprotein, från vassle, kasein och vanlig mjölk men jag går ändå ner i vikt. II kanske inte är så grymt viktigt ändå??

King Grub
2006-02-21, 11:33
Du går ner i vikt på en diet baserad på endast druvsocker, geléhallon, vassleprotein och semlor, om du äter mindre energi än du gör av med.

Zerohero
2006-02-21, 11:43
Du går ner i vikt på en diet baserad på endast druvsocker, geléhallon, vassleprotein och semlor, om du äter mindre energi än du gör av med.

Men har insulinmängden man får i sig(därmed också mans insulinkänslighet) nån betydelse för hur mycket muskler/fett man lägger på sig vid bulk?

OT: Rökning bidrar till massor med fria radikaler som bryter ner kroppens celler och i det långa loppet bidrar till en massa olika sorters cancer. Sen fylls lungorna med tjära och anant skit *spy*
Akuta effekter av rökning känner du säkert redan till gula tänder och sämre kondis osv.

Cerberus
2006-02-21, 12:14
Du går ner i vikt på en diet baserad på endast druvsocker, geléhallon, vassleprotein och semlor, om du äter mindre energi än du gör av med.

Mmmm..rekommenderar du den dieten? :D

Nitrometan
2006-02-21, 12:44
Mmmm..rekommenderar du den dieten? :D
Jag trodde det var det han precis gjorde? :confused: :D

Cerberus
2006-02-21, 15:04
Jag trodde det var det han precis gjorde? :confused: :D

Seriöst, funderar på skoj skull att pröva nån dag att leva på en 1400kcal tårta och några proteindrinkar :D.