handdator

Visa fullständig version : Bänkpress, vad kan man göra fel?


wessmen
2006-02-20, 13:56
Hej!

Efter ett antal pass på gymmet så börjar jag undra vad gör kan göra för fel.
Jag lägger mig på bänkpressen, kör 8x3, känner bara i axlar och triceps. Varför känns det inget i brösten? Har stången i "bröstvårte-höjd" och händerna ca 10 utanför axelbredd och sänker ända ner till bröstet och ända upp igen. Varför känns det inget? Jag är helt slut efter, men det är i axlarna. Vet inte vad det handlar om för jag får inte "ont" i bröstmusklen, oberoende vilka övningar jag gör. Har provat maskiner, bänkpress och drag.

Vad finns det för saker man ska tänka på? Hittar inget om bänkpress i Best of delen ..

Hjälp tack :)

tuppen
2006-02-20, 14:06
<Hur länge har du tränat

Flipper
2006-02-20, 14:07
Jag vet ju inte hur länge du har tränat bänkpress, men om jag har hafte tt längre uppehåll och sen kör vilken press som helst blir jag helt utpumpad i triceps, men efter 3-4 pass går det över helt och börjar kännas i rätt muskel, vet inte rktigt vad det beror på men så har det alltid varit.

Helt säker på att om du bara kört några pass med bänkpress kommer det kännas mer och mer i bröstet med tiden,

wessmen
2006-02-20, 14:10
Har inte tränat länge. Är uppe i 1 månad nu. Tycker det är konstigt det inte känns på någon övning :(

hahavaffan
2006-02-20, 14:21
Se till att du inte lyfter med axlarna, dvs. drag bak skuldror och axelparti så att bröstet trycks uppåt. Testa även att hålla bredare på stången. 1dm bredare än axelbredd låter för smalt för mig iallafall. Och ju smalare du håller, ju mer tar triceps över.

Tething
2006-02-20, 14:21
Testa att hålla lite bredare, alternativt lite smalare beroende på hur du håller nu. Testa sedan att köra lite varierande med reps. Kör något set högreps och något lågt.

wessmen
2006-02-20, 14:34
Okej, ska testa det på nästa träningspass, måste få igång brösten :P
Men en annan fråga.
När man ligger och "pumpar" på bänken, hur högt ska man köra stången mellan varje rep? Hoppas jag säger rätt nu. Men menar alltså såhär. Stången åker ner,upp,ner,upp,.. Hur högt ska den upp? I vissa BB filmer jag har så kör dem inte så högt att armarna på närmelse blir raka. Hur ska det vara?

Nitrometan
2006-02-20, 14:46
Till raka armar såklart.

Flipper
2006-02-20, 15:02
Jag tycker det känns mer i bröstet om du går ner igen precis innan du fått raka armar. Du kanske inte kan hantera lika mycket vikt som om du går ända upp, men testa båda och känn vad du tycker är bäst.

delta_mats
2006-02-20, 15:07
Hur många bänkpresspass har du hunnit med på den korta tid du tränat? 4-5 stycken kanske. Det kommer ta lång tid innan du få in en hyffsat bra teknik.
Jag tycker inte du ska oroa dig över att du blir trött i axlar och triceps. Är du oroad över att du har dålig teknik föreslår jag att du tar kontakt med någon kunnig, tex en lyftarklubb.

graan
2006-02-20, 15:56
Hej!

Efter ett antal pass på gymmet så börjar jag undra vad gör kan göra för fel.
Jag lägger mig på bänkpressen, kör 8x3, känner bara i axlar och triceps. Varför känns det inget i brösten? Har stången i "bröstvårte-höjd" och händerna ca 10 utanför axelbredd och sänker ända ner till bröstet och ända upp igen. Varför känns det inget? Jag är helt slut efter, men det är i axlarna. Vet inte vad det handlar om för jag får inte "ont" i bröstmusklen, oberoende vilka övningar jag gör. Har provat maskiner, bänkpress och drag.

Vad finns det för saker man ska tänka på? Hittar inget om bänkpress i Best of delen ..

Hjälp tack :)



Dina triceps är nog nerdeffade=) kör BARA triceps i 2 månader så grejjar det nog sig :booty: :thumbup:

wessmen
2006-02-20, 15:59
Dina triceps är nog nerdeffade=) kör BARA triceps i 2 månader så grejjar det nog sig :booty: :thumbup:

Okej :D Vilka triceps övningar föredrar ni? Dem jag vet är "dra-neråt-med-armar-längs-sidan" och "hantel-över-huvet-dra-uppåt"

Perscitus
2006-02-20, 16:04
Väljd den du gillar men jag kan rekommendera smala bänkpressar, dips och french press.

ManuelIT
2006-02-20, 19:00
Jag hade samma problem. tryck ihop skulderbladen, bak med axlarna och ut med brösten. testa med lite lättare vikter först.

wessmen
2006-02-20, 20:33
Okej, får testa det på onsdag då :D efter mycket träning kanske jag också blir *flex*

Pez
2006-02-21, 01:04
Dina triceps är nog nerdeffade=) kör BARA triceps i 2 månader så grejjar det nog sig :booty: :thumbup:
Antingen försöker du skoja, eller så ger du råd utan någon kunskap öht.
Lägg av med det hur det nu än ligger till - seriösa inlägg i de seriösa kategorierna tack.

graan
2006-02-21, 08:04
Antingen försöker du skoja, eller så ger du råd utan någon kunskap öht.
Lägg av med det hur det nu än ligger till - seriösa inlägg i de seriösa kategorierna tack.



Vadå försöker skojja? om det BARA tar i axlar och triceps kan det ju vara att han är mycket svagare där?