handdator

Visa fullständig version : Smarrigt&bra recept på bön/lins-soppa sökes


Davil
2006-02-20, 12:28
Jag brukar få en riktigt god vegetarisk Bön&lins-soppa som förrätt på ett ställe i stan.
Den är så smarrig, nyttig och god att jag ev. tänker försöka göra något liknande själv hemma.

Det är även persilja eller liknande i den.

Så...Om ni har ett bra och utförligt recept så är jag jätteglad om jag kan få det :) Aliquis kanske ?

Fed up
2006-02-20, 15:35
Jag brukar få en riktigt god vegetarisk Bön&lins-soppa som förrätt på ett ställe i stan.
Den är så smarrig, nyttig och god att jag ev. tänker försöka göra något liknande själv hemma.

Det är även persilja eller liknande i den.

Så...Om ni har ett bra och utförligt recept så är jag jätteglad om jag kan få det :) Aliquis kanske ?

vi ska käka linssoppa på torsdag, blir den bra så kan jag slänga upp receptet. sök på tasteline.com annars..

Wain
2006-02-20, 16:48
husets höjdare:

2 kycklingfiléer
1 röd chili
1 röd paprika
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 dl röda linser
1 buljongtärning

hacka & fräs chili, paprika, lök & vitlök i lite olivolja, strimla kyckling och fräs, tillsätt ca 1 liter vatten, låt koka upp, i med linserna och smulad buljong och koka drygt 10 minuter, salta & peppra - njut!
Varken vegetarisk eller med persilja. Dock riktigt god!
:eating:

Kary
2006-02-20, 22:56
Recept på en linssoppa som smakar lite som ärtsoppa. Röda linser brukar vanligtvis inte blötläggas men man ska göra det här.

2-3dl röda linser
1 gul lök
1 l buljong (tärning + vatten)
timjan, salt, peppar (ev mejram om man gillar det)

Blötlägg linserna i ca 20-30 min. Hacka löken och fräs den genomskinlig i en gryta i några minuter. Lägg till linserna och sedan buljongen. Koka tills linserna blivit mosiga och smaka av med kryddorna.
Brukar skiva ganska mycket champinjoner och fräsa tillsammans med löken, och sedan har jag i kokt broccoli mot slutet. Hur gott som helst! :thumbup:

Max
2006-02-20, 23:03
Lätt soppa:
2 dl röda linser
½-1 gul lök
1 msk olja
1 burk passerad/krossad tomat
½-1 buljongtärning (grönsak eller kött) eller 1 skvätt fond
3-6 dl vatten
1 tsk paprikapulver
hackad chilifrukt eller nån tsk chilikrydda

Bryn löken i kryddorna och buljongtärningen, tillsätt sedan vatten, linser, och tomatkross och koka ~15 min på svag värme.

MacLeod
2006-02-21, 00:54
Jag hade gjort ungefär likadant som de andra recepten. Men kört en hönsbuljongtärning och 0,5 liter istället för vatten. Koka det i 15 min och kör stavmixern tills det blir mer välling av det. Garnera med persilja.

Davil
2006-02-21, 10:52
Tack alla ! Det vattnas i munnen när jag läser era recept :)

Jag ska försöka ge mig in på detta en dag innan helgen tänkte jag. Har ingen erfarenhet av linser från tidigare men det verkar inte vara svårt.

Fundering : Bönor, hur är det med koktid på dessa ? och linser kokas alltså runt 15min.. Jag trodde det handlade om timmar :D

aliquis
2006-02-21, 11:10
Det enda jag brukade göra var potatis, linser, morötter, purjolök och buljongtärning. Eventuellt svartpeppar o persilja om du nu vill det. Riktigt gott faktiskt, men jag har inte ätit det på ett tag :(

Röda linser 8-10min, små svarta runt 30-40, gröna 40 tror jag. Kortare om man blötlägger de senare två.

Bönor skall alltid blötläggas 8-12 timmar eller så beroende på sort, men det fungerar med ett dygn också, så det är väl bara att låta dem ligga, koktiden är väl 30min för vita bl.a. tror jag, runt 40-45 för de flesta, 55-60 för kikärtor och 1.5-2 timmar för sojabönor.

Spelar ju inte så stor roll, koka tills de går sönder lätt, jag tycker de är godare då än när de e hårda.

Davil
2006-02-21, 12:59
Det enda jag brukade göra var potatis, linser, morötter, purjolök och buljongtärning. Eventuellt svartpeppar o persilja om du nu vill det. Riktigt gott faktiskt, men jag har inte ätit det på ett tag :(

Röda linser 8-10min, små svarta runt 30-40, gröna 40 tror jag. Kortare om man blötlägger de senare två.

Bönor skall alltid blötläggas 8-12 timmar eller så beroende på sort, men det fungerar med ett dygn också, så det är väl bara att låta dem ligga, koktiden är väl 30min för vita bl.a. tror jag, runt 40-45 för de flesta, 55-60 för kikärtor och 1.5-2 timmar för sojabönor.

Spelar ju inte så stor roll, koka tills de går sönder lätt, jag tycker de är godare då än när de e hårda.
Tackar för experthjälpen :thumbup:

Milia
2006-02-21, 16:57
Det står ju också på paketen hur man gör när man kokar, eftersom det skiljer sig från olika sorter, men när du väl kokar, så koka en rejal sats och frys in så har du ju färdigt när du behöver.

Annars tycker jag de konserverade är godast, kidneybönor och kikärtor är mums!

Shakemynuts
2006-02-22, 14:14
Hey!
Första inlägget! :D Grymt! *flex*

Anyway. Jag har ett recept på linssoppa jag brukar göra. Det är mycket gott. Har inga problem med att dela med mig av egna recept då jag inte är ego.

Koka linser, så mycket du vill ha, helst röda.
Ca 1dl

Tillsamans med 2st tomater, tärnade, ganska stora bitar.
1 orange paprika.
1 vitlöksklyfta.
Salt och peppar.

Koka väldigt lång tid. Tills grönsakerna är mjuka.

Koka först linserna, sen häll i grönsakerna och låt allt bli mjukt. Tillsätt lite vatten efter behov, så tjock du vill ha den ska den vara.

Mr. Math
2006-02-26, 00:15
Hmm...hur e d me kalorierna i linser? E d tjockt me protein eller? Deffen inleds snart å ja tänkte utöka mitt förråd på maträtter....d enda ja känner till som e bra än så länge e tonfisk, torsk å kycklingfilé.....förslag? eller finns d nån deffmat-recept-tråd?

o.z.z
2006-02-26, 01:19
Hmm...hur e d me kalorierna i linser? E d tjockt me protein eller? Deffen inleds snart å ja tänkte utöka mitt förråd på maträtter....d enda ja känner till som e bra än så länge e tonfisk, torsk å kycklingfilé.....förslag? eller finns d nån deffmat-recept-tråd?
Linser torkade per 100g
kcal:303,4
protein:24g
fett:1g
kolhydrater:48,5

Sojabönor torkade per 100g
kcal:370,7
protein:34g
fett:17,7g
kolhydrater:18,7g

o.z.z
2006-02-26, 01:23
Jag brukar få en riktigt god vegetarisk Bön&lins-soppa som förrätt på ett ställe i stan.
Den är så smarrig, nyttig och god att jag ev. tänker försöka göra något liknande själv hemma.

Det är även persilja eller liknande i den.

Så...Om ni har ett bra och utförligt recept så är jag jätteglad om jag kan få det :) Aliquis kanske ?
grymt gott recept, om man vill ha den soppa så är det bara att spä ut den med mer buljong. Men den passar bäst som gryta till ris.

http://www.vegomums.com/recept.php?id=728

Davil
2006-03-07, 21:20
Idag har jag provat på hur en middag för en vegan kan se ut !!(förutom ett glas mjölk).

Jag gjorde linssoppa på :
röda linser
gul lök
röd paprika
vitlök
timjan
persilja
rosmarin
svartpeppar
grönsaksbuljong
salt.

Jag måste säga att jag tyckte det var väldigt gott ! Jag hade inte så stora förväntningar på min tillagning då linser tidigare har varit helt främmande för mig :D

Nyttigt med massor av antioxidanter, billigt som bara den, mättande och gott !

Nästa gång skall jag prova på det som o.z.z länkat till ! Det ser mkt smarrigt ut :thumbup:

tack för tipsen och råd. :)

o.z.z
2006-03-07, 21:29
Jag måste säga att jag tyckte det var väldigt gott ! Jag hade inte så stora förväntningar på min tillagning då linser tidigare har varit helt främmande för mig :D

Nyttigt med massor av antioxidanter, billigt som bara den, mättande och gott !
måste säga att jag inte heller hade stora förväntningar på linser tills för ca 1 månad sen, trots att jag är vegetarian. Men efter att jag läst på lite om näringsinehållet på tex linser o sojabönor mm så har jag börjat äta det vid varje middag/lunch i STORA mängder.