handdator

Visa fullständig version : Tillbaka på ruta ett efter semesterresan?


Slartibartfast
2006-02-19, 21:36
Om man tränat hårt i fem år som jag och lyckats lägga på sig några kilo muskler och far på en längre semesterresa, säg en månad, då man äter dåligt och inte tränar. Om man går ner ca 5-10 kilo på den tiden kommer det då att ta fem år att igen komma i samma form som man var innan man for på resan (om man tänker att man lägger på sig ett kilo muskler i året)?

En bekant kom just hem från Tailand där han varit en månad. Han hade gått ner sju kilo. Hemska öde.

Nismo
2006-02-19, 21:37
För mig tar det lika lång tid att komma tillbaka som jag varit borta. Ungefär.

tuben
2006-02-19, 21:38
Om man tränat hårt i fem år som jag och lyckats lägga på sig några kilo muskler och far på en längre semesterresa, säg en månad, då man äter dåligt och inte tränar. Om man går ner ca 5-10 kilo på den tiden kommer det då att ta fem år att igen komma i samma form som man var innan man for på resan (om man tänker att man lägger på sig ett kilo muskler i året)?

En bekant kom just hem från Tailand där han varit en månad. Han hade gått ner sju kilo. Hemska öde.

Inte direkt samma sak men jag gick i lumpen i 7.5 månader och gick ner 8kg varav jag anar det var ett flertal kilo muskler men det gick rätt fort att komma tillbaka kändes det som.
Muskelminne

sundvall
2006-02-19, 21:41
Jag har HÖÖRT att man tack vare muskelminnet ökar lika snabbt som en nybörjare som skulle gå på ASS tills man är tillbaka till sin vanliga form.

Slartibartfast
2006-02-19, 21:54
För mig tar det lika lång tid att komma tillbaka som jag varit borta. Ungefär.
¨
Det låter ju väldigt betryggande. Men å andra sidan förlorar du kanske inte så mycket heller.

Jag förlorar muskler så fort jag tänker på att resa nånstans.

Nismo
2006-02-19, 21:57
¨
Det låter ju väldigt betryggande. Men å andra sidan förlorar du kanske inte så mycket heller.

Jag förlorar muskler så fort jag tänker på att resa nånstans.
haha, jag med :) Jag klarar inte av att slappna av helt. Ät flera gånger om dagen så tappar du inte så mycket. Och passa på att röra dig mycket när du badar

Jay-Z
2006-02-19, 22:02
Äter man tillräckligt kan man ju tydligen vara sängliggande en månad utan att förlora muskelmassa.

OggeP
2006-02-19, 22:05
Om man går ner ca 5-10 kilo på den tiden kommer det då att ta fem år att igen komma i samma form som man var innan man for på resan (om man tänker att man lägger på sig ett kilo muskler i året)?


Skulle det vara så skulle det inte vara många som var bitiga. Jag har precis varit sjuk i snart två veckor, visst känns som jag har tappat många kg, men jag kommer att vara tillbaka på banan om någon vecka. Tur att det inte tar 2-3 år, då hade jag lagt ner träningen på sekunden.

Slartibartfast
2006-02-19, 22:07
Äter man tillräckligt kan man ju tydligen vara sängliggande en månad utan att förlora muskelmassa.

Men det är ju just det man inte gör. Finns inga möjligheter att äta som man gör hemma om man är ute i Tailändska bushen och skördar kokaplantor för en och femti i timmen.

Jay-Z
2006-02-19, 22:09
Men det är ju just det man inte gör. Finns inga möjligheter att äta som man gör hemma om man är ute i Tailändska bushen och skördar kokaplantor för en och femti i timmen.

Koka är anti-katabolt.

Slartibartfast
2006-02-19, 22:10
Skulle det vara så skulle det inte vara många som var bitiga. Jag har precis varit sjuk i snart två veckor, visst känns som jag har tappat många kg, men jag kommer att vara tillbaka på banan om någon vecka. Tur att det inte tar 2-3 år, då hade jag lagt ner träningen på sekunden.

Ok, säg att man är magsjuk i två veckor och inte äter nånting på den tiden. Om man går ner 10 kilo på den tiden kommer ju en stor del av det att vara muskler. Inte en chans att man kan lägga på sig den massan igen på ett par månader.

OggeP
2006-02-19, 22:12
Ok, säg att man är magsjuk i två veckor och inte äter nånting på den tiden. Om man går ner 10 kilo på den tiden kommer ju en stor del av det att vara muskler. Inte en chans att man kan lägga på sig den massan igen på ett par månader.

Jo, inga problem. Bara hård träning och mycket mat så är det inga problem. Sen eftresträvar jag alltid att äta så mycket jag kan när jag är sjuk, men det går ju inte alltid.

Slartibartfast
2006-02-19, 22:20
Å andra sidan måste det ju gå, om man ser till dethär exemplet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=990624&postcount=31

HenrY
2006-02-19, 22:26
För att ha tränat i 5 år måste jag säga att du ställer rätt dumma frågor!:D

nejmen seriöst, sjävklart förlorar du inte allt efter en resa på några veckor.
Kom igång seröst direkt efter så tar det inte lång tid innan du är "normal" igen. Fast räkna med en rejäl träningsvärk de första dagarna!:D

egge
2006-02-19, 22:27
Själv skulle jag gå upp i vikt efter en semesterresa med dålig mat och ingen träning men jag antar att jag är konstig. *screwy*

adde
2006-02-19, 22:30
Var borta 10 veckor i höstas, åkte två månader efter en tävling och då var jag alltså rätt nertränad och sen tränade jag väldigt slappt mellan tävling och resa.

1 månad innan jag var tillbaka på kanske 10% under normal standard och efter två månader är jag nästan tillbaka. Saknas endast lite i böjen...

Var inte rädd. I det långa loppet är det bara positivt!!

/adde

Slartibartfast
2006-02-19, 23:59
Adde, du verkar ha supit då du skrev detdär eller så är det för att jag super som jag inte riktigt fattar vad där står.

Du fick alltså tillbaka det du förlorat på 10 veckor på två månader? Hur åt du under de tio veckorna då?

pdc9
2006-02-20, 00:01
Samma här. Börjar jag titta på flygbiljettpriser så tappar jag redan ett par kilon. Är jag sen på semester i ett par veckor så tappar jag ytterligare 5-6 kg... och när jag sen kommer tillbaka så måste jag slita riktigt hårt för att komma tillbaka. Tar ca 2 månader, om jag sköter allt så bra jag bara kan, men det brukar ofta bli 3 månader för det är också svårt att vara helt "optimal" om man nu kan säga så för en hobby/disco-"byggare" som mig själv...

adde
2006-02-20, 10:30
Adde, du verkar ha supit då du skrev detdär eller så är det för att jag super som jag inte riktigt fattar vad där står.

Du fick alltså tillbaka det du förlorat på 10 veckor på två månader? Hur åt du under de tio veckorna då?

Okej jag försöker igen.

Normalvikt 83 kg.

Nerdeffad till tävling (som lägst 72 kg, tömd och nykissad), sen efter tävling var det först halvbra träning en månad sen en månad riktigt slapp träning, ca 6 pass den månaden - jag åt rätt mkt gifflar under denna tid :D. Sen följde det 10 veckors resande, ingen fylla, mkt ris/nudlar/kyckling och vandring, surf mm. Dock så krympte jag ju ihop. Vägde 76 när jag kom hem. Efter 1 månad var jag tillbaka hyffsat och efter två månader är det bara böjen som ligger lite efter. När jag tänker tillbaka var det nog bara 6 veckor tills jag var okej.

/adde

jwzrd
2006-02-20, 10:35
Äh, det händer ingenting mer än att man kommer tillbaka med fulladdade batterier och en brinnande lust att överträffa sitt tidigare bästa! Jag tar tillbaka ca 95% av 3 månaders frånfälle på en knapp månad men med mindre och färre krämpor än innan 3-månadersperioden. Dra på semester och ha kul, skit i träningen och tänk bara på din sambo t ex.

Herkulez
2006-02-20, 10:38
Skulle det vara så skulle det inte vara många som var bitiga. Jag har precis varit sjuk i snart två veckor, visst känns som jag har tappat många kg, men jag kommer att vara tillbaka på banan om någon vecka. Tur att det inte tar 2-3 år, då hade jag lagt ner träningen på sekunden.
eyh exakt samma för mig, imorgon har jag varit sjuk i 2v, känns som att man tappat allt man gjort under dieten gaah

Baan
2006-02-20, 10:40
kom tillbaks rätt snabbt efter lumpen, säg två månader så kunde man reppa på okej vikter o så. tror annars att ju mer "extrem" man är desto större effekt kan det ha, men å andra sidan tror jag knappast att någon som tränat i 15 år efter flera månaders paus, ser ut som han inte började träna och behöver lägga till en 15 års hård träning till att kommma tillbaks dit han var.

OggeP
2006-02-20, 10:45
eyh exakt samma för mig, imorgon har jag varit sjuk i 2v, känns som att man tappat allt man gjort under dieten gaah

Fan att vi bor så långt ifrån varandra, annars hade vi kunnat jämra oss tillsammans. :love:

Gabber
2006-02-20, 11:01
Jag gick ner 13 kg i Armenien för ett par år sedan, hade inte mycket muskler men det kändes som att man kom tillbaka till samma viklter och massa gnska snabbt. Var borta 60 dagar.

Och nu senast var jag hemma 4-5 månader pga barn och ganglionoperation. Gick inte ner ett enda kg, snarare upp, men musklerna har blivit mjukare dock.

Men nu efter 1-2 veckor så är jag hård igen och känner musklerna, styrka och uthålligheten är också drabbade men inte storleken. Inte så att man ser med ögat. Det är mest att man blir mjuk och att det psykologisk är skit.

Har alltid tagit max 2-3 veckor för mig att komma tillbaka till samma vikter.

Nitrometan
2006-02-20, 11:17
Slarti: det låter som om det var rätt dåligt betalt i Thailand?

Slartibartfast
2006-02-20, 12:11
Okej jag försöker igen...

/adde

Äh, det händer ingenting mer än att man kommer tillbaka med fulladdade batterier...

Thanks, guys! Era ord ger hopp. :thumbup:

Ni är mina bästa vänner, efter Grahn då förståss. :cheers: