handdator

Visa fullständig version : Hur smittar vinterkräksjuka?


hum
2006-02-19, 18:22
Åkte bil ca 3 timmar inatt med en kompis som mot slutet började klaga på magont, nån gång på förmiddagen hade han börjat kräkas och tillbringat resten av dagen hängade över toastolen.

Smittar det även innan sjukdomen brutit ut ordentligt? Kommer jag bli sjuk? Isf tar jag hellre livet av mig i förväg *spy*

Vanessa
2006-02-19, 18:28
Sjukdomen är vanligast på vinterhalvåret, november till mars, därav benämningen vinterkräksjuka.
Dessa virus är mycket smittsamma. Det räcker med 10-100 virus för att man ska bli smittad. I en enda droppe från en kräkning kan det finnas miljoner. Tiden från det man smittas till magsjukan bryter ut är 1 till 2 dagar.

nemd
2006-02-19, 18:32
Det brukar smittas väldigt mycket genom händer. Man ska vara noga med att tvätta händerna. Allihoppa, dem som är sjuka och dem som inte är.

Har jag hört.

hum
2006-02-19, 18:33
Sjukdomen är vanligast på vinterhalvåret, november till mars, därav benämningen vinterkräksjuka.
Dessa virus är mycket smittsamma. Det räcker med 10-100 virus för att man ska bli smittad. I en enda droppe från en kräkning kan det finnas miljoner. Tiden från det man smittas till magsjukan bryter ut är 1 till 2 dagar.

Det där har jag redan läst. Vill veta om det smittar innan den bryter ut!

m0gh
2006-02-19, 18:36
Det där har jag redan läst. Vill veta om det smittar innan den bryter ut!

Vänta o se :D

King Grub
2006-02-19, 18:36
Det där har jag redan läst. Vill veta om det smittar innan den bryter ut!

Ja, smittbärare smittar. Dessutom smittar sjukdomen ett par dagar efter det att smittbäraren tillfrisknat.

H.Emanuel
2006-02-19, 18:38
Åkte bil ca 3 timmar inatt med en kompis som mot slutet började klaga på magont, nån gång på förmiddagen hade han börjat kräkas
Förmodligen en kombination av din andedräkt och att du är så jävla tråkig
:D

Vanessa
2006-02-19, 18:38
Det där har jag redan läst. Vill veta om det smittar innan den bryter ut!


vad jag vet som smittar han .

Krokodil
2006-02-19, 18:47
Kolla förra tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58279

hound
2006-02-19, 18:48
Så farligt är det inte. Du spyr bara hela natten, sen är det genast bättre.

Krokodil
2006-02-19, 18:49
Så farligt är det inte. Du spyr bara hela natten, sen är det genast bättre.
FEL FEL FEL!!!

Man kan spy i en vecka om man har otur! *spy*

hound
2006-02-19, 18:50
FEL FEL FEL!!!

Man kan spy i en vecka om man har otur! *spy*
Då hade jag jäklig tur. Spydde bara under natten. Iofs åt jag absolut ingeting och drack bara vätska nästan en hel dag. Det skulle tydligen hjälpa.

hum
2006-02-19, 19:12
Kolla förra tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58279

Vafan, sökte på vinterkräksjuka ju.

Emanuel: Hahaha, tack för den :booty: Tråkig så man kräks är ju närapå en komplimang!

Spyr hela natten, jaha. Hade nån slags magsjuka 04, gick ner 7kg och magen blev inte normal på flera veckor.. skulle hellre förlora ett ben än få skiten igen.

edit; - Först tror man att man ska dö, sedan önskar man att man ska dö. Sedan blir man frisk, uttrycker sig Yvonne Andersson, epidiomolog? vid Smittskyddsintitutet?. Andra har kallat den "en nära döden-upplevelse"

jippppi!

mr ruhl
2006-02-19, 19:54
Så farligt är det inte. Du spyr bara hela natten, sen är det genast bättre.


synd att mina bakterier inte visste om det, varit sjuk i nästan en vecka och gått ner 5kg i vikt, har varit frisk i 3 dagar nu och ätit normalt och inte gått upp ett gram, fattar ingenting..hyffsat less *grr*

Vanessa
2006-02-19, 20:06
bara se till att vädra lägenheten ordentligt och städa toan Noga

Sällen
2006-02-19, 20:12
synd att mina bakterier inte visste om det, varit sjuk i nästan en vecka och gått ner 5kg i vikt, har varit frisk i 3 dagar nu och ätit normalt och inte gått upp ett gram, fattar ingenting..hyffsat less *grr*

same here....nästan

kunde inte äta alls eller dricka under 1 dag, följt utav 2 dagar som man bara kunde dricka lite grann. Det gjorde så jag gått ner närmre 3kg.

Och jag har ätit och druckit som fan sen dess dvs i ca 4-5dagar och inte ökat ett jäkla gram *grr*

Slartibartfast
2006-02-19, 21:42
Jag skär hellre av mig mitt eget huvud med en bågfil än har kräksjukan.

Krokodil
2006-02-19, 21:45
Jag skär hellre av mig mitt eget huvud med en bågfil än har kräksjukan.
Har du haft den eller är du nojig över att fontänkräkas i största allmänhet?

Jag hatar att spy och finner inte ord för hur jobbig vinterkräkfanskapet är!

Slartibartfast
2006-02-19, 21:55
Har du haft den eller är du nojig över att fontänkräkas i största allmänhet?

Jag hatar att spy och finner inte ord för hur jobbig vinterkräkfanskapet är!

Kräkas är min största fobi. Jag är tveklöst emetofob.

zanzi
2006-02-19, 22:10
Kräkas är min största fobi. Jag är tveklöst emetofob.

Förhoppningsvis så är man resistent mot sjukdommen! Är väl en sådan sjukdom som man annars får någon gång under sin livstid oavsett hur försiktig man är.

Sonny
2006-02-19, 22:12
Det jobbigaste tyckte jag med vinterfittsjukan var den otroliga jävla smärtan man fick i svalj, hals, bröst osv. av allt kräkande.

Slartibartfast
2006-02-19, 22:13
Förhoppningsvis så är man resistent mot sjukdommen! Är väl en sådan sjukdom som man annars får någon gång under sin livstid oavsett hur försiktig man är.

jag hade den sist för sex år sedan. Det förstörde mitt liv. Jag har haft posttraumatisk neuros ända sedan dess. Jag skämtar inte.

Jag hade den också för ca 12 år sedan. Även då tog det månader att repa sig.

hum
2006-02-19, 23:11
Själva kräkandet är inte så jobbigt tycker jag. Minns att senast drack jag en massa cola så att spyorna smakade gott haha.

Det jobbiga är att man (jag) tappar så jävla mycket. När de senaste årens träningsresultat följer med ner i spyhinken finns det ju ingen mening att leva längre..

Fick leva på proviva och a-fil i en månad efter senast, men det kanske bara är min mage som suger :D

Bönne
2006-02-19, 23:18
Hur är det med fågelinfluensan då? Innan när jag gick hem från affären, så flög en fågel förbi mitt ansikte med kanske 10cm avstånd, lite annorlunda, men gjorde den det kanske för att den var självdestruktiv och yr efter att ha smittas av fågelinfluensanviruset?

Baan
2006-02-19, 23:26
Hur är det med fågelinfluensan då? Innan när jag gick hem från affären, så flög en fågel förbi mitt ansikte med kanske 10cm avstånd, lite annorlunda, men gjorde den det kanske för att den var självdestruktiv och yr efter att ha smittas av fågelinfluensanviruset?

den försökte väl bara lägga en fet skit på dig...

sgtbarnes
2006-02-19, 23:32
jag tror jag är en av de som är resistenta iaf, har aldrig haft den.
vad är det, typ 10%, är resistenta va?

The_RobRoy
2006-02-20, 00:20
synd att mina bakterier inte visste om det, varit sjuk i nästan en vecka och gått ner 5kg i vikt, har varit frisk i 3 dagar nu och ätit normalt och inte gått upp ett gram, fattar ingenting..hyffsat less *grr*

Fick nått såntdär i våras, men hade konstant rännskita istället, allt bara rann rätt igenom, tog tio dar innan det gick över, tappade 6-7kg tog mig typ 4 månader att jobba tillbaks vikten *grr*

Krokodil
2006-02-20, 00:32
Hur är det med fågelinfluensan då? Innan när jag gick hem från affären, så flög en fågel förbi mitt ansikte med kanske 10cm avstånd, lite annorlunda, men gjorde den det kanske för att den var självdestruktiv och yr efter att ha smittas av fågelinfluensanviruset?
Du kommer få vinterfågelkräkinfluensan och spy till det kommer fjädrar ur svalget! *spy*














:D

Metal_boy_
2006-02-20, 02:07
Hur är det med fågelinfluensan då? Innan när jag gick hem från affären, så flög en fågel förbi mitt ansikte med kanske 10cm avstånd, lite annorlunda, men gjorde den det kanske för att den var självdestruktiv och yr efter att ha smittas av fågelinfluensanviruset?


Du kommer få världens näbbnäsa och en spretig fiskmåsfrilla med inslag av knullruffs. Börja bajsa folk i huvudet, kraxa, käka mask och få erfara ett par präktika storkben. Som du kommer att hoppa jämfota med.

no1fitness
2006-02-20, 05:56
Jag har aldrig haft vinterkräksjukan. Låter inget vidare. *spy*

H.Emanuel
2006-02-20, 06:14
Har klarat mig. Men den verkar som sagt jävligt grym

Slartibartfast
2006-02-20, 12:20
Hur gick det, hum?

Har du spytt ännu?

Hoppas du klarat dig.

Nitrometan
2006-02-20, 14:44
Jag tror att det smittar om man spyr nån i munnen... Särskilt om de sväljer en del av det... *spy*

zanzi
2006-02-20, 17:53
jag hade den sist för sex år sedan. Det förstörde mitt liv. Jag har haft posttraumatisk neuros ända sedan dess. Jag skämtar inte.

Jag hade den också för ca 12 år sedan. Även då tog det månader att repa sig.

:(

Mår dåligt bara av att läsa den här tråden. Funderar på att barrikadera mig i nån öde ö lång bort någonstans.

H.Emanuel
2006-02-20, 21:39
Är vinterkräksjukan en psykisk åkomma?

hum
2006-02-21, 00:24
Hur gick det, hum?

Har du spytt ännu?

Hoppas du klarat dig.

Hemma från jobbet nu, och jag är änsålänge spyfri! Skönt som fan.
Händer inget imorgon kan man nog vara lugn sen.

Igårkväll började det kittlas i magsäcken, men det var nog bara psykiskt. Gick över efter en promenad. Sover dock med en hink bredvid sängen. :)

Edit; Var grymt rädd att jag skulle bli sjuk på jobbet. Det vore ju katastrof.

Metal_boy_
2006-02-21, 00:36
Ni som pratar om en dags kräkande kan inte haft Vinterkräksjukan. Det kallas maginfluensa och är en ren lyx i gämförelse.