handdator

Visa fullständig version : Stretchövningar.....

Orion911
2001-12-20, 17:08
Någon som har en bra sida för Stretchövningar?

Åse Columbus
2001-12-20, 20:34
Till höger om alla övningar finns anvisningar om stretchövningar....
http://www.exrx.net/Stretches/ChestGeneral/Doorway.html

Hoppas den passar :D

Åse :cool:

Bamse
2002-01-10, 11:46
Finns det någon bra svensk sida med stretchövningar? Eller någon riktigt bra bok? Jag känner att jag inte gjort mig själv rättvisa vad gäller stretchingen...

Orion911
2002-01-10, 12:06
En svensk sida vore fint....

JP
2002-01-10, 13:52
Den, enligt mig, bästa boken om stretching är AUTOSTRETCHING av Evjenth o Hamberg (Alfta Rehab Förlag). Deras metod är kanoneffektiv (du märker resultaten redan under tiden du stretchar) och gör "sågbock" till "ormmänniska" på några veckor. Boken är mycket enkel och illustrativ och täcker rubbet, vad det gäller muskler (Stel i kindmusklerna? Inga problem - du hittar flera övningar även för dessa!). Testa!

Åse Columbus
2002-01-10, 16:38
Hittade en sida....
http://hem.passagen.se/ahgren/stretchovningar.htm

på svenska...
;)

Finns fler om man söker på google o svenska sidor under sökordet stretching.. ;)

Orion911
2002-01-10, 16:44
Tack Åse :)

JP
2002-01-11, 09:25
Den sida Åse rekommenderade räcker gott för stretching före och efter träning (även om vissa av övningarna är lite "instabila"), men vill man öka sin rörlighet markant krävs lite mer turbo. Autostretching (det här har jag betalt för att säga - not!)!!!

Danne
2002-01-11, 10:51
Vad är det för speciellt med "Autostretching" är det en metod eller bara titel på boken ?

JP
2002-01-11, 11:00
Autostretching är både namn på boken och en metod. Den liknar PNF och KAT, men har utvecklat positionerna i varje övning, allt för att uppnå maximal effekt och säkerhet.

Bamse
2002-01-11, 11:39
Pratar ni alltså om denna bok??
http://www.akademibokhandeln.se/db/owa/main.getBook?cisbn=9185934046

Är den värd 388 kronor...?

Bamse
2002-01-11, 11:46
Såg att det fanns en hel stretchingkategori. Är någon annan av dessa böcker att rekommendera?
http://www.akademibokhandeln.se/db/owa/subject.browse?csubsub=1&csubject=5898

Boken Autostretching - finns den till billigare pris någon annanstans? Ser att det är "Utgåva 89.12" på den. Drygt 12 år gammal med andra ord. Har teknikerna utvecklats mycket sedan dess, eller står sig boken bra fortfarande?

JP
2002-01-11, 11:52
Gammal -men naggande god! Du har hittat rätt bok! Jag anser att den står sig mycket bra i konkurrensen, men kolla gärna med en bra naprapat etc. De kan möjligen ha något nytt och likvärdigt!

JP
2002-01-11, 11:54
Laughlins bok och även Kurz är bra, men inte lika mycket praktiskt tillämpbara. Men vill man veta "allt" om stretching är de super.

Bamse
2002-01-11, 12:30
JP - rak fråga: Tror Du att Autostretching-boken kan förbättra mina styrketräningsresultat?

JP
2002-01-11, 12:52
Usch vad svårt att svara på "osett". MEN så här gör jag, mycket kortfattat, när jag jobbar med idrottsmän i olika idrotter. Jag analyserar deras olika styrkor och svagheter. Utifrån detta sätts oftast stöten in på svagaste punkten, då det nästan alltid är där det lönar sig mest. Vad det gäller rörlighet och styrka/muskelvolym, tror jag helt klart att nedsatt rörlighet är mycket hämmande. Förutom att det kan ge skador p g a felställningar och felaktigt utförande, syresätts inte muskeln lika bra som en mjuk muskel, likaså blir mjölksyra och andra gifter kvar i muskeln längre tid (vilket bryter ner muskeln). Kontentan är att man kan jobba hårdare och undvika nedbrytning lättare om man inte är alltför stel. Dessutom finns större möjligheter att göra muskeln större om det inte finns en massa krafter som vill tvinga den att ligga slickad efter benbitarna. En mjuk muskel kan utvidga sig mer om den kontraheras än en stram dito. De flesta byggare med riktigt bra fysik har varit relativt mjuka. Ingvar Larsson är ett exempel, Flex Wheeler ett annat. Mycket talar för att det för oss utan genetiska freakanlag kan vara en viktig faktor att vara hyfsat stretchad. :)

Bamse
2002-01-11, 13:00
JP: Om inte annat kanske man kan känna sig några år yngre :D Jag åker ner på stan senare idag och ser om boken finns inne på Akademibokhandeln! Nu med sänkt bokmoms torde den väl kosta drygt 300 kr, jämfört med 388 kr tidigare.

Tack för att Du tog Dig tid att svara!

P.S. Angående "osett" så ska jag faktiskt till Karlstad om 2 veckor
:D :D ;) D.S.

[ 11 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Bamse ]

JP
2002-01-11, 13:20
Hör gärna av dig, om du har hål iagendan. Kanske har jag dito. Alltid kan man snacka lite träning/träna ett pass eller så. Hockey är ju också ett alternativ.
Helt klart känner man sig något år yngre när man är stretchad än de 206 som ofta är fallet på morgonen efter ett tungt benpass.

Stålkrull
2002-01-11, 13:34
En liten fråga.
Om man ska köra ett 20 minuters förbränningspass efter styrketräningen ska man då stretcha mellan styrketräningen och förbränningen eller efter förbränningen. Vad gör skillnaden.

//Janne

Bamse
2002-01-11, 13:34
JP: Hehe, jag och en vän ska se Färjestad-Linköping faktiskt! Anledningen till att vi åker ner till Värmland är endast för att komma bort lite grann, det är ingen affärsresa direkt, eftersom vi båda läser på univ.. Vi ska hysa in oss hos polarens morföräldrar i Säffle och bara ta det lugnt. Åka omkring. Se hockey. Kanske träna lite. Tyvärr är vi bara där över helgen, men det är alltid skönt med miljöombyte, särskilt som det sedan blir en tung vår med studier!

Nä nu ska jag borsta tänderna klart och åka ner på stan. Ska bli kul att se om de har boken inne eller om den måste beställas!

Ha en bra dag och tack för dina professionella kommentarer!

Orion911
2002-01-11, 21:19
Till er som stretchar, gör ni det både före och efter träning?

Åse Columbus
2002-01-11, 21:35
Jag har en vana att alltid stretcha den kroppsdel jag tränar med när jag är klar med den innan jag börjar med nästa.....så det blir ju minst två grupper när jag är på gymet....sen kan jag få för mig att stretcha i duschen ibland...eller när jag står o snackar med ngn på jobbet...hänger då i dörrkarmen t.ex. ;)

min metod

:p

Bamse
2002-01-12, 12:42
Hittade en sida om JP:s favoritbok!
http://www.alftarehab.se/svensk/autobok.asp

Bamse
2002-04-27, 20:35
Helskotta JP, jag behöver Din hjälp :(

Verkar vara en kanonbok. MEN.. Jag blir helt snurrig av att det finns 100 töjningsalternativ till varje muskel.

Måste man köra olika töjningar för varje enskild tricepshuvud t.ex.?? Finns det inget som täcker allting. Jag blir helt snurrig.

Jag har hittat en bra vadstretch (sid 132-133) som jag trivs med. Men i övrigt??

Samtliga övningarna för framsida lår är ju dryga. Höftleden 9A klarar jag inte av utan att nån hjälper till. 9B är väl den som passar bäst, men jag har lite för dålig balans. 9C rekommenderar dom ju själva att inte köra, eftersom det är så lätt att göra fel.

Finns det EN bra övning för hela triceps? En för hela biceps? En för underarmarna? En för latsen? En för korsryggen? En för baksida lår? En för framsida lår? En för bröstmuskulaturen?

Ge gärna sidhänvisningar...

Det som är jobbigt är att övningarna är kategoriserade efter typ "Du har problem med att föra vänster armbåge i en bana 45 grader över knäskålen, och därefter snurra dicken 15 varv runt halsen". Jag vill ju använda boken för att SLIPPA problem, inte för att bli av med dem. Hade varit bättre om det var sorterat efter "Stretchövningar för baksida ben" eller nåt, så även en dumskalle som jag förstår :)

Tack på förhand.
/En otålig en som inte orkar med 10 olika töjningar per muskel ;)

[ 28 April 2002: Inlägget har ändrats av: Bamse ]

Bamse
2002-04-27, 21:00
När jag väl töjt på ett korrekt sätt så märker jag verkligen skillnad!

[ 17 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bamse ]

Bamse
2002-05-17, 11:43
Passar på att skicka upp den här tråden eftersom JP är på hugget idag :cool:

JJ
2002-05-17, 11:48
Bamse, många av övningarna stretchar samma muskel och då är det väl bara att ta den man gillar mest. håller med om att upplägget i boken är lite avigt ibland.