handdator

Visa fullständig version : Snabbt svar om löpning+gym !


LuThe
2006-02-19, 13:26
Idag klev jag upp kl 11 och kastade i mig en sjukt stor portion kycklingfilé och ris... Ska iväg och träna nu kl 15 och köra varje muskelgrupp 3x15 bara.

Ska även konditionsträna 75% maxpuls i 20 min.

Bör jag springa dom 20 minutrarna innan jag gymmar eller efteråt? Finns det risk för att jag har ätit för lite (ett mål mat)? Jag menar borde inte alla energi gå ur kroppen efter löpningen så de inte finns ngt kvar till styrketräningen?

tack på förhand!

krilleh
2006-02-19, 13:31
Det bästa vore om du sprang seperat nån dag, men om du ska göra innan eller efter tycker jag helt klart att du ska springa innan passet och sen kasnke försöka få i dig nåt mellan konditionsträningen och styrketräningen

LuThe
2006-02-19, 13:33
krilleh så om ja kubbar dom där 20 minutrarna.. sen äter en banan och sen kör styrketräning ?? vore de bra?

kmr ja orka gå för fullt och samtidigt få ut så mkt som möjligt utav båda delarna?

muffe85
2006-02-19, 14:23
krilleh så om ja kubbar dom där 20 minutrarna.. sen äter en banan och sen kör styrketräning ?? vore de bra?

kmr ja orka gå för fullt och samtidigt få ut så mkt som möjligt utav båda delarna?

optimalt är att lägga konditionen och styrkan på 2 separata pass så du hinner fylla på protein, kolhydrat och fett, och att kroppen hinner aterhämta sina krafter innan nästa pass.

Men om du måste lägga kondition och styrka på samma pass ska du ha konditionen INNAN styrkan eftersom om du kör lång kondition efter styrketräningen så bryter du ned massa muskler när du kör konditionen, vilket du inte gör om du springer innan styrketräningen.

en nackdel med att ha kondition i samband med styrketräningen är att då orkar du inte prestera lika hårt på styrketräningen och på så vis bygger du långsammare.

Jag hade försökt sätta konditionen på ett eget pass (om det nu inte räknas som uppvärmning)