handdator

Visa fullständig version : Krock med kampsporten?


dared
2002-09-25, 17:26
Hejsan jag tränade ett tungt benpass igår, sedan 2h efter hade jag en hård kamsport träning, en massa sparkar och en hel del stryk på benen vid sparring...

Bryter det här ned benen tror ni? Skall jag flytta bendagen?
Hur är det förövrigt, på torsdagar har jag både gym och kamsport lite större mellanrum på dygnet och inte lika jobbig muskelgrupp...

ahfan mycket frågor, ngn erfaren som kan hjälpa?

z_bumbi
2002-09-25, 17:50
Välj vilket som är viktigast av byggning (Antar att det är byggning) eller kampsporten. Prioritera det som är viktigast.

Utforming av ett specifik program är svårt men ett tips är The Science of Martial Arts Training - Charles Staley
Där får du reda på hur du ska anpassa styrketräningen för att passa för kampsporter av olika typer.

dared
2002-09-25, 18:04
Tack för tippset bumbi...
JAg vill kunna sattsa relativt serisöt på båda... 3 dagar styrka i veckan skulle ju kunna räcka...

Jag tönkte lite jusst på det här med att träna en muskelgrupp sedan 2h senare låta den få mycket stryk. Det kan väl inte vara så bra?

z_bumbi
2002-09-25, 18:43
>JAg vill kunna sattsa relativt serisöt på båda... 3 dagar styrka i veckan skulle ju kunna räcka...

Jag skulle använda en annan träning än ren byggning om jag skulle satsa på kampsporten, mindre volymbyggning och mer styrka och explosivitet.
Då slipper man även en del av problemet med att man lämnar sin viktklass (Om det nu är en tävlingsvariant.).

>Jag tönkte lite jusst på det här med att träna en muskelgrupp sedan 2h senare låta den få mycket stryk. Det kan väl inte vara så bra?

Antagligen inte.
Det som förvånar är att du klarade av att sparka överhuvudtaget, själv har jag svårt att gå uppför trappor efter ett normalt benpass. :D

dared
2002-09-25, 19:00
Jag tränar rätt explosivt, men just nu är volym inget problem alls, jag måste ha muskler, skall ligga kring 90 sedan.. nu ligger jag 75..

Jag har skitsvårt att gå i trappor efter passet, det var därför jag tyckte det var skumt att det gick bra med.. Med efter 2h vila massa mat och lite uppvärming innan träning kände jag mindre än va jag trodde...
Jag vill kunna träna gym och kamsport på samma dag nackdelen är att jag kör kamsporten på kvällen och skola hela dagen...

z_bumbi
2002-09-25, 20:36
dared: Kör du fullkontakt på något sätt eftersom du vill gå upp så mycket ?

En lösning som många kommer att ogilla är att köra styrkan direkt efter den andra träningen om du måste köra det samma på dag. Ta lämpligtvis en gainer mellan passen och sen en efter styrkan.
Prata med tränaren så du kanske kan dra ner på den styrketräningen som antagligen ingår i kampsportsträningen så får du kortare pass och på sätt får du lite bättre marginaler för att öka i vikt.

Dorn
2002-09-25, 21:45
Själv tränar jag kampsport 2ggr/vecka, och gymmandet är inte veckobaserat utan det ser ut ungefär såhär:
dag 1 Gym
dag 2 vila
dag 3 kampsport
dag 4 vila
dag 5 gym
dag 6 vila
dag 7 kampsport
dag 8 vila
dag 9 gym

Jag tycker att det är betydligt skönare att låta kroppen vila lite mera än att mata på med träning. sen jag började med detta schema istället för 3dagar gym och 2 kampsport i veckan har det gått bättre för mig. Gjort mer ökningar i gymmet osv.

Tror bumbi nämnde tidigare att man inte ska glömma att få i sig något även efter kampsporten.
lycka till

dared
2002-09-26, 07:40
Tack för tipsen... Jo jag kör fullkontakt, så jag vill gå upp lite... Jag har gjort ett schema nu som jag tycker känns rätt skönt, jag hoppas det ommer funka.. det som kan va jobbigt är att benen kommer mellan två träningar...

Mån: Bröst, vader

Tis: 18.30-20.00 kampsport

ons: Ben, bicep, grepp

Tor: Axlar, Tricep kl. 10.00 sedan 19.30-21.00 kamsport

Fre: Rygg, Trapz, Underarm, mage

Lör: vila

Sön: 17.30-19.00 Kamsport

det kommer nog att funka, få ändra om det om kamsporten börjar 5 gånger i veckan, då skall jag gymma max 3 ggr..
Har lite svårt med 3 splitt pga att jag kör alla muskelgrupper relativt hårt..

Johan1685
2002-09-26, 13:46
Tjena

Det är ju också möjligt att köra 2st helkroppspass i veckan eller enbart ett om du känner dig sliten. Något i stil med det här kan kanske fungera, jag kör själv så nu och jag ökar brutalt bra både i massa och styrka.

Måndag

Benböj: 2x?
Dips: 2x?
Latsdrag: 2x?
Sittande rodd: 2x?
Sittande militärpress: 2x?
Rear laterals: 2x?
Liggande L-fly: 1x?

Torsdag

Marklyft: 2x?
Hyperextensioner: 1x?
Hantelshrugs: 2x?
Bänkpress: 2x?
Smal bänkpress: 1x?
Vadpress: 2x?
Crunches: 2x?

Själv så kör jag 8 reps på alla övningar förutom L-fly där jag kör 15,militärpress där kör jag 5 reps och vadpress och crunches kör jag 15-20 reps i.

MVH / Johan

z_bumbi
2002-09-26, 15:12
dared: Har funderat lite mer och undrar om du inte kan tänka dig att bli periodare om du vill få upp massan så mycket till slut.

En period kör du färre antal kampsportspass och koncentrerar dig då på teknikträning så att det inte sliter så mycket kombinerat med mer volymträning på gymet.

Nästa period så är det styrka på gymet (Färre pass) och mangling vid kampsportsträningen som gäller.

Sista perioden inför match/tournering så är det ren explosivitet och spänstträning på gymet (Få pass) kombinerat med mycket rena matchförberedelser.

Har inga länkar till kampsportsträning av det här slaget men en del om hockey så du får en viss idé om hur man lägger upp det.

http://www.johnberardi.com/updates/june212002/na_hockeytraining.htm
http://www.johnberardi.com/updates/july262002/na_gladiator2.htm
http://www.johnberardi.com/updates/aug302002/na_gladiator3.htm

http://www.ironmag.com/ct_canadian_ascending_01.html
http://www.ironmag.com/ct_canadian_ascending_pt2_01.html
http://www.ironmag.com/ct_hockey.html

Diskutera med din tränare och se vad hon/han säger.

Droog
2002-09-26, 15:37
Olympiska lyft eller delar av dem är överlägsna explosivitetsövningar och ett måste för seriösa komplementtränande i nästan alla idrotter.

Lär er göra frivändningar så är mycket vunnet.

Tjockisen
2002-09-28, 11:42
Har själv börjat köra styrka 2 ggr och kampsport 2 ggr i veckan och ökar bra på gymmet. Tänkte att det vore bäst att om man måste köra träning 2 ggr på varandra så föredrar jag kamsporten före gymmet med tanke på att gymmet sliter på kroppen mer och behöver mer återhämtning, så:

Måndag: Vila
Tisdag kväll: Kampsport
Onsdag kväll: Gym - Rygg, Biceps,Vader,Mage
Torsdag: Vila
Fredag kväll: Kampsport
Lördag: Vila
Söndag kväll: Gym - Bröst, Axlar, Ben, Triceps,Mage

Försöker få ner passen på under 1 timme så det blir fullt ös med basövningar i stil med marklyft, knäböj, pressar och skivstångscurlar.