handdator

Visa fullständig version : Domarinsats, Finland-Tjeckien


Chandler
2006-02-18, 22:32
Gnghh! Är den svenska domaren nykter?! 20+5 för Ruutus rena tackling på Jagr, för att inte tala om den sista utvisningen på Lydman som gav kvitteringsmålet. *grr27*

BigForre
2006-02-18, 22:35
Icke någon ren tackling...

Pretender
2006-02-18, 22:35
Ren tackling?! Please... typ 5-6 skär innan tacklingen äger rum... solklar charging och matchstraff.

Chandler
2006-02-18, 22:37
Axeltackling på puckförande spelare? Att han stod framåtböjd och petade mot sargkanten var knappast Ruutus fel?

Ryska_raketen
2006-02-18, 22:38
Bra! Sätt dit finnarna! :D

jakke
2006-02-18, 22:39
Gnghh! Är den svenska domaren nykter?! 20+5 för Ruutus rena tackling på Jagr, för att inte tala om den sista utvisningen på Lydman som gav kvitteringsmålet. *grr27*
den tackligen hoppas jag leder till lång avstängning

Pretender
2006-02-18, 22:39
Axeltackling på puckförande spelare? Att han stod framåtböjd och petade mot sargkanten var knappast Ruutus fel?

Alltså en regelrätt tackling hade varit helt ok, men det faktum att han tog sats från typ 10 meter gör att det inte är en sådan.

Tigerkotten
2006-02-18, 22:40
Gnghh! Är den svenska domaren nykter?! 20+5 för Ruutus rena tackling på Jagr, för att inte tala om den sista utvisningen på Lydman som gav kvitteringsmålet. *grr27*

hahahahhahaha vaddå blåögd.

Chandler
2006-02-18, 22:41
Alltså en regelrätt tackling hade varit helt ok, men det faktum att han tog sats från typ 10 meter gör att det inte är en sådan.

Nu överdriver vi väl litet ändå. Och fart behöver man ju för rejäla tacklingar.

Pingu
2006-02-18, 22:42
Gnghh! Är den svenska domaren nykter?! 20+5 för Ruutus rena tackling på Jagr, för att inte tala om den sista utvisningen på Lydman som gav kvitteringsmålet. *grr27*

och vilken planet är du ifrån ??? Jarkko Ruutu gjorde allt annat än en ren tackling, solklart matchstraff

Chandler
2006-02-18, 22:42
hahahahhahaha vaddå blåögd.

Blå-vit-ögd kanske. ;)

Pingu
2006-02-18, 22:42
Nu överdriver vi väl litet ändå. Och fart behöver man ju för rejäla tacklingar.

Det vet inte mycket om att tacklas du va ???

Pretender
2006-02-18, 22:43
"Charging - att tackla en motspelare med minst två normalskärs ansats."

"Boarding - att tackla bakifrån så det blir en farlig situation exempelvis vid sargen, men inte tillräckligt nära sargen för att det ska bli en godkänd tackling."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ishockey#F.C3.B6rseelser_som_leder_till_straff

I rest my case...

/P

jakke
2006-02-18, 22:43
Nu överdriver vi väl litet ändå. Och fart behöver man ju för rejäla tacklingar.
Ja, skiter du i reglerna?
3 skär är tillåtet vid tacklingar. Dessutom tittar jager ner, jagas av en annan finnjäv*l osv.. Hoppas han gjort sitt i OS

Dumleman
2006-02-18, 22:45
Blå-vit-ögd kanske. ;)
Ja du har tydligen målat igen ögonen och sniffat på färgen lite väl mycket.

Lasse Kongo
2006-02-18, 22:52
Äcklig finne, bort bort bort ur turneringen, in i bastun med dig och piska ris på ballen istället, på rinken har han gjort sitt *hoppas jag*

Snorkfröken
2006-02-18, 23:01
Äh, inget att hänga upp sig på nu längre. Gjort är gjort. Vi leder ju :D Tacka vet jag Selänne - Lehtinen - Koivu :hbang:

Chandler
2006-02-18, 23:26
Nå, kanske det var en litet väl hård tackling. Svårt att se riktigt objektivt på saker och ting så länge Lejonen är på isen. Överlag var domarinsatsen ändå svag. I synnerhet beträffande Lydmans utvisning. Piste.

Äh, inget att hänga upp sig på nu längre. Gjort är gjort. Vi leder ju :D Tacka vet jag Selänne - Lehtinen - Koivu :hbang:

Precis! Det redde upp sig till slut!

Chandler
2006-02-18, 23:27
Äcklig finne, bort bort bort ur turneringen, in i bastun med dig och piska ris på ballen istället, på rinken har han gjort sitt *hoppas jag*

Nu ska vi ändå inte gå och bli osakliga. :thumbup:

Lasse Kongo
2006-02-18, 23:30
Nu ska vi ändå inte gå och bli osakliga. :thumbup:

Hehe, nej men jag hoppas han inte får lira mer i turneringen, det han gjorde är inte försvarbart.

Men men, Finland spelade bra, ingen tvekan om det, men tråkigt att inte Jagr fick vara med hela matchen, han är viktig för Schekien och rolig att se på.

lilltroll
2006-02-18, 23:52
1. Tacklingen var helt onödig och dum.
2. Jagr borde verkligen skaffa en annan hjälm istället för ett plastskal från 70-talet... den vek sig som ett löv...

stenis
2006-02-19, 00:01
Pinsam tackling vilket han skall straffas för!

Finland gör en kanonmatch, likaså den svenske domaren gör en kanonmatch, inte mycke o gnälla på!

JoelR
2006-02-19, 00:06
Hoppas Rutuu blir avstängd hela turneringen. Inget annat än ett överfall på Jagr.

Daniel_S
2006-02-19, 00:23
Det var ju inte första gången Ruutu utmärker sig, han är den klart smutsigaste spelaren Finland har. Han borde ha spikklubba i stället för hockeyklubba för att han ska komma till sin rätt. I år har han gjort en riktigt bra säsong i NHL, så lite ishockey kan han också spela. Ibland.

myggan
2006-02-19, 00:29
tycker nån av sportkommentatorerna sa det ganska bra:

"att han ens funderar på en tackling där säger väl det mesta om killen"

Han ser ju klart och tydligt att jagr inte har en chans att sätta emot och dessutom är det livsfarligt läge och han satsar 110%.
Ren feg jävla personligt vendetta.
Jag tror tyvärr inte han insåg vad han gjort. Han tacklade fel kille och det tror jag han kommer få betala hårt för långt tillbaka in i NHL.

Daniel Mattusch
2006-02-19, 00:34
Jag tyckte helt klart den var onödig och straffet var rätt.

Hade jagr haft överkroppen uppe hade det dock aldrig blivit matchstraff, vad tror ni?

Snorkfröken
2006-02-19, 00:34
Jo, jag håller med om att det är trist att det alltid måste finnas ett svart får överallt. Men det gäller väl alla lag - inte bara det finska.

myggan
2006-02-19, 00:38
Jo, jag håller med om att det är trist att det alltid måste finnas ett svart får överallt. Men det gäller väl alla lag - inte bara det finska.

Nej.

Tråkigt tillfällighet att finland råkar ha en dock :(
Fast det spelar ju ingen större roll nu. Killen lär ha sjuk ångest av all press han får på sig nu och han kommer förmodligen inte göra om något liknande igen.

Metal_boy_
2006-02-19, 00:38
Sen kan ju alla som tycker att massa kampsporter och skit är hardcore, med mycket smärta bajsa ner er när ner ser såna här saker som idag. Att bli påmosad i den där farten oförberett(av en spelare på kanske 95-100kg), med skallen inklämd i sargen, gör 100ggr mer ont än vad som syns på tv. Det svartnade nog rätt skapligt på Jagr.

myggan
2006-02-19, 00:39
Sen kan ju alla som tycker att massa kampsporter och skit är hardcore, med mycket smärta bajsa ner er när ner ser såna här saker som idag. Att bli påmosad i den där farten oförberett(av en spelare på kanske 95-100kg), med skallen inklämd i sargen, gör 100ggr mer ont än vad som syns på tv. Det svartnade nog rätt skapligt på Jagr.

Är det nån som vet hur det gick med han ?

stenis
2006-02-19, 00:40
Jag tror tyvärr inte han insåg vad han gjort. Han tacklade fel kille och det tror jag han kommer få betala hårt för långt tillbaka in i NHL.

Precis sådär sa kommentatorn också och det är ren dynga! Det var en förbannat ful tackling och jag hoppas verkligen han får ett rejält straff.. Men man ska komma ihåg de att hockey är en tuff sport, tuffa saker sker o dom glömms bort, så är det. Jag tror inte detta är något som förföljer honom i nhl, absolut inte. De visar sig snart dock!

Denna tackling är inget i jämförelse med en back vid namn todd som toronto tidigare haft, han var totalt psykad i huvet, slog sönder armar på domare m.m.m Kan sådant glömmas, så kan även detta glömmas..

Men som sagt, hoppas han får ett rejält straff nu för de ska han ha, mycket ful tackling.

myggan
2006-02-19, 00:46
Precis sådär sa kommentatorn också och det är ren dynga! Det var en förbannat ful tackling och jag hoppas verkligen han får ett rejält straff.. Men man ska komma ihåg de att hockey är en tuff sport, tuffa saker sker o dom glömms bort, så är det. Jag tror inte detta är något som förföljer honom i nhl, absolut inte. De visar sig snart dock!

Denna tackling är inget i jämförelse med en back vid namn todd som toronto tidigare haft, han var totalt psykad i huvet, slog sönder armar på domare m.m.m Kan sådant glömmas, så kan även detta glömmas..

Men som sagt, hoppas han får ett rejält straff nu för de ska han ha, mycket ful tackling.

Håller med dig till fullo, men nu var förvisso min poäng att han tacklade just Jagr.
Jagr är en hyllad legend och jag kan tänka mig att många jänkare som ser upp till han kommer trycka till lite extra borta i staterna i framtiden.
Jag säger inte att det är rätt agerande, eller att det faktiskt blir så, bara en tanke.

Men som sagt, tiden får avisa det.

Jag blir upprörd över att folk inte inser hur jävla farliga dessa tacklingar är.
Om man har otur och förlamar killen så har man förstört både sitt eget liv och hans. Är det värt det ?

rolf
2006-02-19, 01:09
Att just Jarkko Ruutu skulle tackla någon är iofs ingen större överraskning. Enda orsaken till att han finns med i landslaget är att han är en hårding som bara kan tacklas och slåss. Han är inte någon skönlirare direkt.

Hursomhelst, vi vann! :hbang: *flex* :thumbup:

WHITEFOLKS
2006-02-19, 01:24
Vad han gjorde "funkade" ju, fick tjeckien helt ur balans.

Kanada har ju praktiserat samma sak på Sverige/Forsberg ett antal gånger med framgång.

hound
2006-02-19, 01:27
Men skitsamma. Tackligen var riktigt jävla idiotisk och onödig (sportsligt sett), men det är redan gjort, domaren har redan dömt, och matchen är redan slut. Invänta straffet istället för att snacka skit.

Metal_boy_
2006-02-19, 01:31
Är det nån som vet hur det gick med han ?


Har inte hört nått, men han piggnar nog snart till, om det inte blev nån blödning i skallen. Var det hjärnskakning så lär han ju vara tillbaka till slutspelet åtminstone om det blir nått. Blev det bara ett jack i skallen så är han väl ihopsydd och uppvilad till nästa match :)

Dumleman
2006-02-19, 01:44
Att just Jarkko Ruutu skulle tackla någon är iofs ingen större överraskning.
Tackla får han göra men inte sådär.

Enda orsaken till att han finns med i landslaget är att han är en hårding som bara kan tacklas och slåss. Han är inte någon skönlirare direkt.
Hårding är fel ord, galning är ett bättre och en sådan har inget på plan att göra.

myggan
2006-02-19, 10:21
Men skitsamma. Tackligen var riktigt jävla idiotisk och onödig (sportsligt sett), men det är redan gjort, domaren har redan dömt, och matchen är redan slut. Invänta straffet istället för att snacka skit.

Det här är ett forum, här disskuterar vi saker :)

lauria
2006-02-19, 10:48
Det var ju förnedrande för Jagr att Ruutu fick matchstraff. Han skulle ha blivit avstängt hela OS!!!! Hade det vara lite mer otur med i den tacklingen hade Jagr lätt kunna brötit nacken. Men men, det i mängden värdelösa dommarbeslut. Ruutu kommer att få sitt när det blir NHL igen.

lauria
2006-02-19, 10:49
Men skitsamma. Tackligen var riktigt jävla idiotisk och onödig (sportsligt sett), men det är redan gjort, domaren har redan dömt, och matchen är redan slut. Invänta straffet istället för att snacka skit.

*rolleyes*

zXz
2006-02-19, 11:01
Lustigt att Thornberg sitter och snackar om att det var en feg tackling. Någon som minns http://www.aftonbladet.se/sport/9904/01/mif.html ?

melancoolio
2006-02-19, 11:53
Det jag retar mig mest på är att finnen sitter och flinar i utvisningsbåset efteråt.

Hoppas dom kör över honom(finnen) rejält i NHL efter OS. :hbang:

Bite
2006-02-19, 12:01
Lustigt att Thornberg sitter och snackar om att det var en feg tackling. Någon som minns http://www.aftonbladet.se/sport/9904/01/mif.html ?
:D Alla har vi gamla synder.

Kebab-Arne
2006-02-19, 12:18
Det var ju förnedrande för Jagr att Ruutu fick matchstraff. Han skulle ha blivit avstängt hela OS!!!! Hade det vara lite mer otur med i den tacklingen hade Jagr lätt kunna brötit nacken. Men men, det i mängden värdelösa dommarbeslut. Ruutu kommer att få sitt när det blir NHL igen.

Nu kan väl knappast domaren stänga av en spelare ett helt OS? Är väl inte säkert ifall han blir avstängd hela OS eller inte. Ska väl några överhuvuden diskutera.

stenis
2006-02-19, 12:26
Håller med dig till fullo, men nu var förvisso min poäng att han tacklade just Jagr.
Jagr är en hyllad legend och jag kan tänka mig att många jänkare som ser upp till han kommer trycka till lite extra borta i staterna i framtiden.
Jag säger inte att det är rätt agerande, eller att det faktiskt blir så, bara en tanke.

Men som sagt, tiden får avisa det.

Jag blir upprörd över att folk inte inser hur jävla farliga dessa tacklingar är.
Om man har otur och förlamar killen så har man förstört både sitt eget liv och hans. Är det värt det ?

Som sagt, de jag tror är att detta kommer glömmas, det är endå hockey, mycket händer i hockey, skillnaden mellan denna tackling och en fight mellan två stycken spelare med bara knytnävar och utan hjälmer är ju att det sistnämnda klassas mer som "manligt/sportsligt/ärligt", man mot man lixom. Dock kan det sluta riktigt illa även med knytnävesslagsmål, trots att det är mer accepterat..

Men igen, idiottackling.. Jag har själv spelat hockey så jag VET vad som kan hända, tur för jagr så stod han inte 1m utanför sargen, hade han gjort de hade han kunnat knäcka nacken, vilket har hänt otaliga gånger tyvärr.. En lagkompis till mig fick felskär och får in i sargen med huvet först, han är lam från halsen ned nu.. Som tur var, om man nu kan säga så, så var det ingen som tacklade honom, utan han fick felskär.. Detta hända under förberedelserna för TV pucken som han skulle delta i. Så Jagr hade tur i oturen skulle man kunna säga.

En annan tanke är ju att finlands coach själv gett direktiv om att jagr skall tacklas, precis som folk är ute efter forsberg i NHL.. Jagr är en av världens bästa lirare, tjeckien utan jagr är inte alls lika starkt, vilket skulle kunna gynna finland, tex. som igår..

Yeah well, finns många teorier, bara att blicka frammåt och hoppas att han för ett rejält straff för den tacklingen, för den va inte sportslig alls.

hound
2006-02-19, 12:41
*rolleyes*
Men säg mig då, vad ska ni göra åt saken?

Daniel_S
2006-02-19, 12:42
Det var ju förnedrande för Jagr att Ruutu fick matchstraff. Han skulle ha blivit avstängt hela OS!!!! Hade det vara lite mer otur med i den tacklingen hade Jagr lätt kunna brötit nacken. Men men, det i mängden värdelösa dommarbeslut. Ruutu kommer att få sitt när det blir NHL igen.

Varje boarding är väl ett potentiellt dödsfall, och det här var inte det värsta man sett. Känslorna växer exponentiellt när någon sketen spelare i fjärde kedjan manglar en av världens bästa. Jag tror nog vi kommer få se ännu fulare påhopp med större risker i detta OS, men kanske inte något lika dumt och omotiverat.

Jag och en kompis satt och spekulerade i vad det fulaste Ruutu kunde göra var. Vi kom fram till att ett överfall på Kanadas målvakt med två minuter kvar av matchen borde vara det ultimata i fulhet, men grabben övertraffade våra (värsta) förväntningar.

Pretender
2006-02-19, 12:51
Men säg mig då, vad ska ni göra åt saken?

http://susning.nu/Forum

hound
2006-02-19, 12:52
http://susning.nu/Forum
Mjo. Men jag är mera inne på linjen hur ni ska kunna påverka kommiten som beslutar om straffet idag. De läser troligtvis inte på Kolozzeums forum.

Pretender
2006-02-19, 12:54
Mjo. Men jag är mera inne på linjen hur ni ska kunna påverka kommiten som beslutar om straffet idag. De läser troligtvis inte på Kolozzeums forum.

Troligtvis inte :D

Men det hindrar oss inte från att diskutera saken ;)

/P

hound
2006-02-19, 12:55
Troligtvis inte :D

Men det hindrar oss inte från att diskutera saken ;)

/P
Självklart inte. Det är bara att diskutera på. :thumbup:

abbarn
2006-02-19, 13:30
En sak lär vara rätt så säker och det är att ruutu kommer få igen när han är tillbaks i nhl. Den tacklingen tror jag inte jagrs lagkamrater glömmer i första taget.

palme
2006-02-19, 14:15
Hockey ska vara hårt, det där var bara fult. Men jag gillar iaf den lite fulare spelstilen, matchstraff är lagom, han får spela i dagens match och det är ok, synd att han inte var kvar på isen igår så vi fick se lite slagsmål.

lilltroll
2006-02-19, 18:47
En sak lär vara rätt så säker och det är att ruutu kommer få igen när han är tillbaks i nhl. Den tacklingen tror jag inte jagrs lagkamrater glömmer i första taget.

Tror du/ni seriöst att Ruutu inte varit med om slagsmål med mera förut?
Varje lag i NHL har en eller fler med samma uppgift som Ruutu....
Tror inte han kommer att ta nå mer stryk än han gjort tidigare.
Förövrigt är de verkligen underhållande att Thornberg ens uttalar sig eftersom att han gjort riktigt fula saker själv. Ruutu fick 5+20 det förtjänade han, Tjeckiens landslag har rätt att anmäla saken eftersom att han använde onödigt mycket våld men de har dom inte gjort....kanske ni som tycker till här borde lägga in en anmälan *innocent*

rolf
2006-02-19, 18:50
Tror du/ni seriöst att Ruutu inte varit med om slagsmål med mera förut?
Varje lag i NHL har en eller fler med samma uppgift som Ruutu....
Tror inte han kommer att ta nå mer stryk än han gjort tidigare.
Förövrigt är de verkligen underhållande att Thornberg ens uttalar sig eftersom att han gjort riktigt fula saker själv. Ruutu fick 5+20 det förtjänade han, Tjeckiens landslag har rätt att anmäla saken eftersom att han använde onödigt mycket våld men de har dom inte gjort....kanske ni som tycker till här borde lägga in en anmälan *innocent*

+1! :thumbup:

Pingu
2006-02-19, 19:39
Tror du/ni seriöst att Ruutu inte varit med om slagsmål med mera förut?
Varje lag i NHL har en eller fler med samma uppgift som Ruutu....
Tror inte han kommer att ta nå mer stryk än han gjort tidigare.
Förövrigt är de verkligen underhållande att Thornberg ens uttalar sig eftersom att han gjort riktigt fula saker själv. Ruutu fick 5+20 det förtjänade han, Tjeckiens landslag har rätt att anmäla saken eftersom att han använde onödigt mycket våld men de har dom inte gjort....kanske ni som tycker till här borde lägga in en anmälan *innocent*

Inte slagsmål, Ruutu är ingen fighter utan en retsticka