handdator

Visa fullständig version : supergod kesellaglass


Fed up
2006-02-18, 21:27
ok, alla har säkert redan testat detta, men kunde itne hitta exakt samma recept i nån annan tråd iallafall:

100 g frusna blåbär
100g banan (gärna frusen)
250 g kesella (lätt såklart)

mixa, in i frysen lite. så jäkla gott! borde fan gjort dubbel sats, men då har jag ju ingen kesella kvar till imorgon....nu måste jag dessutom dela detta med sambon.. :furious:

bluelight
2006-02-18, 21:59
ok, alla har säkert redan testat detta, men kunde itne hitta exakt samma recept i nån annan tråd iallafall:

100 g frusna blåbär
100g banan (gärna frusen)
250 g kesella (lätt såklart)

mixa, in i frysen lite. så jäkla gott! borde fan gjort dubbel sats, men då har jag ju ingen kesella kvar till imorgon....nu måste jag dessutom dela detta med sambon.. :furious:

Kanske man ska göra! Blir det som vanlig glass eller?

Cerberus
2006-02-18, 22:05
Räcker det? Smakar det inte kesella-röv av glassen? Går ju inte att äta kesella utan rejält med sötningsmedel/fun light.

Coolt om det fungerar dock.

Longshot
2006-02-18, 22:15
Går ju inte att äta kesella utan rejält med sötningsmedel/fun light..

Klart det går, äter det just nu! :eating: :D

Cerberus
2006-02-18, 23:13
fan att man inte har bär eller bananer(käkade upp alla förut :P)

Fed up
2006-02-18, 23:35
Räcker det? Smakar det inte kesella-röv av glassen? Går ju inte att äta kesella utan rejält med sötningsmedel/fun light.

Coolt om det fungerar dock.

nej det smakar inte kesellaröv, det smakara typ som yoghurtglass, fasst krömigare konstistens. alltså, det beror kanske lite på hur sött man gillar saker, jag gillar inte när det är sliskigt sött, det ska vara friskt och lite sryligt, men ren kesella är så syrligt så tungan typ vrider sig, men banan är ju massor socker och blåbär har sån distinkt smak så det blir perfa ihop. min pojkvän åt med fröjd och han har inget intresse i att stoppa i sig saker för att de råkar vara proteinrika eller så, som vi andra här...

Fed up
2006-02-18, 23:37
Kanske man ska göra! Blir det som vanlig glass eller?

inte som vanlig glass. segare konstistens och syrligare. frusen eftersätt kanske man borde kalla det typ. ah, prova iallafall, det är skitgott. det funkar superbra utan att frysa det också, men då blir det just /klibbigare/segare, vilket jag iof. uppskattare, konsistensen blir mer som yoghurtglass om den är riktigt frusen.

jag missade att mixa några bär, men det blev bara bättre med dem hela i.

Cerberus
2006-02-19, 00:16
grymt! Ska jag pröva imorgon, gött att kunna unna sig något nyttigt OCH gott(om det nu är det) emellanåt :)

Fed up
2006-02-19, 11:47
ja, enligt mig var det så gott så jag hade kunnat bjuda gäster på det, vilket jag kanske inte gjort med kesella blandat med funlight...

vill äta det varje dag, men man lär väl tyvärr tröttna på även det efter några veckor, tyvärr... *spy*

hattfan
2006-02-19, 12:38
Tips om man nu inte sitter på jättedeffen är att pilla ner lite vaniljsocker tillsammans med kesellan och bären, blir galet gott!

Alexlindgren
2006-02-19, 12:43
vaniljsocker är väl endå bara sötningsmedel i? :)

hound
2006-02-19, 14:09
Någon som har provat ännu? Lät grymt smaskigt! :thumbup:

GymTT
2006-02-19, 14:19
Egentligen skulle man ha lite kakao i?

Fed up
2006-02-19, 18:12
Egentligen skulle man ha lite kakao i?

nää, är du galen? däremot lite kanel hade kanske varit fint. det brukar jag alltid ha i när jag gör smoothie...bra för förbränningen också. och för magen...

mela
2006-02-19, 18:16
vaniljsocker är väl endå bara sötningsmedel i? :)

nej socker och shit

GymTT
2006-02-19, 19:37
tänkte prova den senare ikväll, har skurit banan/äppel skivor och lagt i frysen, sen 100 gram hallon och blåbär, sen kesella, sen funlight eller?

rajtzing
2006-02-19, 20:57
Egentligen skulle man ha lite kakao i?


INTE att rekomendera. körde en variant med kvarg igår när diverse smaksatser var slut, å hällde i lite kakao. smakade *spy* vidrigaste nånsin å ja blev tvungen att slänga skiten. tror inte att frysningen gör några mirakel ;)

mela
2006-02-19, 21:00
INTE att rekomendera. körde en variant med kvarg igår när diverse smaksatser var slut, å hällde i lite kakao. smakade *spy* vidrigaste nånsin å ja blev tvungen att slänga skiten. tror inte att frysningen gör några mirakel ;)

du kanske hade för mycket kakao ? *slap*

rajtzing
2006-02-19, 21:20
du kanske hade för mycket kakao ? *slap*


ingen risk, tog riktigt lite för att va på den säkra sidan. sen vet ja inte om kombinationen kakao med havregryn, linfrön, vetegroddar å sesamfrön gör att de hela smakar urk, men förjävligt var det :)

Fed up
2006-02-19, 22:29
tänkte prova den senare ikväll, har skurit banan/äppel skivor och lagt i frysen, sen 100 gram hallon och blåbär, sen kesella, sen funlight eller?

alltså, det där tar inte jag ansvar för om det blir gott eller inte. jag tror hallon kanske är lite i suraste laget ihop med kesella, men det kan funka. äpple tycker jag låter sådär, också syrligt och ingen bra konsistens typ.
jag hade bara 100 g blåbär, 100 g banan och 250 g kesella. ingen fun light. inget socker. det var inte surt alltså.

däremot testade jag nyss att käka kesella med bara lite vaniljsocker i. först tyckte jag det var jättegott, men efter två teskedar var jag mer än fed up (ordvits nästan! hihi)och resten fick jag tvinga i mig. trodde nästan jag skulle spy. vaniljsocker har ju sån konstig bismak i sån ren form.

borde inte flytande honung vara gott i? inte så rysligt mycket kcal...

Fed up
2006-02-19, 22:30
ingen risk, tog riktigt lite för att va på den säkra sidan. sen vet ja inte om kombinationen kakao med havregryn, linfrön, vetegroddar å sesamfrön gör att de hela smakar urk, men förjävligt var det :)

kakao behöver ju nåt sött för att bli gott.

GymTT
2006-02-20, 20:54
Körde denna igår: 250 gram kesella, en halv banan, ett halvt äpple, 100 gram hallon och blåbär, blev KANON! ingen annan i familjen gillade men jag älskade:) en till ligger i frysen nu! supernyttigt ju.

Fed up
2006-02-20, 21:19
Körde denna igår: 250 gram kesella, en halv banan, ett halvt äpple, 100 gram hallon och blåbär, blev KANON! ingen annan i familjen gillade men jag älskade:) en till ligger i frysen nu! supernyttigt ju.

bra då ska jag testa den också nån gång. variation förnöjer, menar jag...men du får testa min variant med bara blåbär och banan, jag vet att jag tjatar men den kommer familjen gilla. lovar. :thumbup:

mela
2006-02-20, 21:24
annars kan man ta kvarg + fun light hallon och sedan äta med frusna hallon bara :D :eating:

Fed up
2006-02-20, 22:05
annars kan man ta kvarg + fun light hallon och sedan äta med frusna hallon bara :D :eating:

jo, det ska jag testa. har inte testa fun light + kvarg alls ännu, men jag ska. ska bara köpa sån jävla fun light först bara. egentligen är jag ingen stor vän av sötningsmedel, men såhär i deff-tider får det väl duga...

paddanboy
2006-02-21, 18:50
Puh, så du Fed up har paddan varit nere och följt ditt recept ungefär...

Hallon
Banan
Kesella/Kvarg
Canderel (sötningsmedel)

Rörde ner allt i en skål och smacka in i kylen, smyg smakade och det smakade gott som förväntat... då är det bara och vänta tills det stelnar =)

paddanboy
2006-02-21, 18:52
OPS DUBBEL

Cilia
2006-02-23, 08:15
Jag brukar köra den varianten men inte kalla det för glass men jag kastar ner sötningsmedel också så det blir sött och gått då funkar även hallon.

Milia
2006-02-23, 17:23
*popcorn* Nu har jag testat! skitgott! Fast jag gjorde med 200 g kesella, 55 g blåbär och 70 g banan, och lite kardemumma. (Jag frös inte in den dock för jag gillar inte att äta kalla saker)
Det blev ju rätt så sött, jag är egentligen inte så förtjust i allt för söta smaker, men om man e sötsugen så är ju det här kanon!

Fed up
2006-02-23, 20:49
*popcorn* Nu har jag testat! skitgott! Fast jag gjorde med 200 g kesella, 55 g blåbär och 70 g banan, och lite kardemumma. (Jag frös inte in den dock för jag gillar inte att äta kalla saker)
Det blev ju rätt så sött, jag är egentligen inte så förtjust i allt för söta smaker, men om man e sötsugen så är ju det här kanon!

nej precis, det är sött utan att bli sliskigt, tycker jag. jag tror det hade blivit sliskigt om man hade haft i sötningsmedel. ja frysningen kan kvitta, men för att man ska kunna kalla det nåt glassaktigt så är den nog nödvändig. men jag tyckte det var skitgott ofruset också.

min kesella är slut, annars hade jag nog slängt ihop en sats nu...och keson är nästan också slut så nu känns livet tungt. :cryout:

Metal_boy_
2006-02-24, 01:28
Egentligen skulle man ha lite kakao i?


Bara skippa blåbären och köra på kakao och banan, så blir det nog gott :)

Milia
2006-02-24, 10:16
Någon som vet om det här målet räknas som ett "snabbt " eller långsamt mål?
Bananen höjer ju värdet något, men å andra sidan är ju en halv banan inte så mycket, och blåbär borde ju inte vara så snabbt, inte heller kesella?
Men jag tänkte mest om man kan äta det här som sista mål på kvällen, eller om det är för många kolhydrater då?

Fed up
2006-02-24, 10:52
om man äter 200 g av min blandning så är det
18 g kolhydr.
17 g protein
1,5 g fett

cam
2006-02-25, 15:32
Jag tänker testa detta, fast blanda kesella och banan med kanel och kardemumma (alltså skippa bären). Om man kör ner lite nötter eller frön borde det ju sänka Gi något :eating:

GymTT
2006-02-25, 15:35
Bara skippa blåbären och köra på kakao och banan, så blir det nog gott :)


den låter faktiskt riktigt bra..

Cilia
2006-02-25, 15:59
Jag tänker testa detta, fast blanda kesella och banan med kanel och kardemumma (alltså skippa bären). Om man kör ner lite nötter eller frön borde det ju sänka Gi något :eating:
varför måste du sänka Gi:t?

Chandler
2006-02-25, 16:32
Komletterade ännu med hallon. Det är på kylning som bäst. :thumbup:

Cerberus
2006-02-25, 17:08
Hur länge ska den va i frysen?

GymTT
2006-02-25, 17:11
Hur länge ska den va i frysen?


Min räckte att va där typ 30min. Blir hård fort, sist blev den för hård, hehe

Fed up
2006-02-25, 18:29
ja den är ju bäst när den fortfarande är lite krämig.
sist hade jag den lite för kort stund så den var mest frusen på ytan då, men det gjorde inget. man får ta ut den ibland och peta lite och se om det ser lagom ut.

ikväll är det äntligen dags igen! har laddat med kesella!

de där förslagen med kakao och banan och banan och kanel/kardemumma får jag också ta och prova nån dag. man måste ju variera sig lite.

alla som testat olika kombinationer kan väl skriva här hur det blev, så man slipper slösa ett paket kesella på nåt som blir äckligt i onödan... :thumbup:

cam
2006-02-25, 19:55
varför måste du sänka Gi:t?

Tänkte på bananen men med allt protein i kesellan så, ja du har rätt :)

Nyss käkat varianten kesella/banan/kanel/kardemumma, Hade i liten gnutta ingefära, pressad citron, faktiskt en gnutta rapsolja för krämighetens skull samt hackade valnötter ovanpå (bara för att det är gott :D )

Väldigt gott faktiskt. När jag satt där och mumsade insåg jag plötsligt att det skulle vara ännu godare med Philadelphiaost i denna blandning, av den lättare varianten förstås. Gissa om jag ska inhandla sådan imorgon och testa!

Cilia
2006-02-25, 20:00
Tänkte på bananen men med allt protein i kesellan så, ja du har rätt :)

Nyss käkat varianten kesella/banan/kanel/kardemumma, Hade i liten gnutta ingefära, pressad citron, faktiskt en gnutta rapsolja för krämighetens skull samt hackade valnötter ovanpå (bara för att det är gott :D )

Väldigt gott faktiskt. När jag satt där och mumsade insåg jag plötsligt att det skulle vara ännu godare med Philadelphiaost i denna blandning, av den lättare varianten förstås. Gissa om jag ska inhandla sådan imorgon och testa!
jag menade mer varför måste du eftersträva lågt GI i en sån här "rätt"?
Spelar det verkligen någon roll?

cam
2006-02-25, 20:33
jag menade mer varför måste du eftersträva lågt GI i en sån här "rätt"?
Spelar det verkligen någon roll?
Ja, det gör det väl annars kan man väl lika gärna häva i sig vanlig glass :)
Varför tror du vi annars står och experimenterar ihop en massa konstiga röror med kesella? Det finns tillfällen när man vill svulla och tillfällen när man vill mumsa utan att svulla...

Cilia
2006-02-25, 20:43
Ja, det gör det väl annars kan man väl lika gärna häva i sig vanlig glass :)
Varför tror du vi annars står och experimenterar ihop en massa konstiga röror med kesella? Det finns tillfällen när man vill svulla och tillfällen när man vill mumsa utan att svulla...
därför att man vill ha i sig protein och lite fett kanske?
att svulla är väl inte samma sak som att äta mat med högt GI?

Yankeee
2006-02-25, 21:03
Kesella med banan har så lite kolhydrater att ens tänka tanken GI är löjligt.

cam
2006-02-25, 23:29
därför att man vill ha i sig protein och lite fett kanske?
att svulla är väl inte samma sak som att äta mat med högt GI?

Ja klart att det primära är proteinet här, men tanken med receptet var ju att det också skulle bli som glass utan att för den skull ha samma onyttiga effekter. Högt GI kan väl vara dåligt vid vissa tillfällen och bra vid andra. Och ibland spelar det inte ens någon roll. Jag tog bara upp det som en allmän fundering. Bananer är ju rätt kolhydratrika och relativt snabba sådana, jag öste dessutom ner 2 bananer istället för en halv eftersom jag uteslöt bären. Men ihop med massa kesella spelar det ju mindre roll, vilket jag också skrev sen.

Fed up
2006-02-25, 23:39
jag gjorde idag missen att ta i en hel, lätt övermogen banan tillsammans med ett halvt paket kesella och 50 gram blåbär. blev på tok för sött.

men rätt gott ändå...

GymTT
2006-02-26, 08:22
Hm, ja övermogen banan e inte goda! hårda is shit.

Cilia
2006-02-26, 12:25
Ja klart att det primära är proteinet här, men tanken med receptet var ju att det också skulle bli som glass utan att för den skull ha samma onyttiga effekter. Högt GI kan väl vara dåligt vid vissa tillfällen och bra vid andra. Och ibland spelar det inte ens någon roll. Jag tog bara upp det som en allmän fundering. Bananer är ju rätt kolhydratrika och relativt snabba sådana, jag öste dessutom ner 2 bananer istället för en halv eftersom jag uteslöt bären. Men ihop med massa kesella spelar det ju mindre roll, vilket jag också skrev sen.
känns som om vi hamnar ganska OT här men nu är det ju inte så att lågt GI är samma sak som nyttig mat och högt GI samma sak som onyttig mat. Sen har man väl börjat omvärdera GI och dess effekt?

blekfet2
2006-02-26, 12:43
verkar smaskigt! måste testas i framtiden :eating:

Milia
2006-02-26, 12:51
känns som om vi hamnar ganska OT här men nu är det ju inte så att lågt GI är samma sak som nyttig mat och högt GI samma sak som onyttig mat. Sen har man väl börjat omvärdera GI och dess effekt?

Nej man kan inte hårddra det sådär, allt är ju relativt. GI är ju endast ett mått på hur mycket kolhydraterna i ett livsmedel höjer blodsockret. Inget annat tas ju hänsyn till. Högt GI är ju inte alltid dåligt att äta heller alltid, som t.ex. efter träning då man behöver näring ut i blodet fort.

Choklad och jordnötter har ett relativt lågt GI, precis som chips, men det betyder knappast att det är nyttig mat för det.

Yankeee
2006-02-26, 13:12
Choklad och jordnötter har ett relativt lågt GI, precis som chips, men det betyder knappast att det är nyttig mat för det.

Vad är det för fel på jordnötter och mörk choklad?

Milia
2006-02-26, 14:52
F*n, jag visst att någon skulle opponera sig! haha
Jag tänkte mest på energiinnehållet, jordnötter är energitäta och choklad innehåller dåligt fett. Det var mest det jag tänkte på.

Men i lagom mängd finns det ju i princip ingenting som är onyttigt, därför kan man inte utgå heller från en GI-lista och bara bestämma att hög-GI-livsmedel är dåliga och låg-GI är bra.

cam
2006-02-26, 16:28
Som jag skrev: Högt GI kan vara bra vid vissa tillgällen och dåligt vid andra och ibland spelar det inte ens någon roll. Jag trycker ju inte i mig t ex jordnötter bara för att det är lågt. Äter dessutom en hel del knäckebröd trots att det anses ha rätt högt GI. Tycker att det mättar bra.

Till hockeyn idag mumsade jag denna blandning: kesella, philadelphiaost 5% fett, banan, kanel, kardemumma, en skvätt rapsolja för krämighet, lite hermesetas samt valnötter. In i frysen 30 minuter och toppade med ett tunt lager kakao. GOTT!!!

Cilia
2006-02-26, 16:37
Som jag skrev: Högt GI kan vara bra vid vissa tillgällen och dåligt vid andra och ibland spelar det inte ens någon roll. Jag trycker ju inte i mig t ex jordnötter bara för att det är lågt. Äter dessutom en hel del knäckebröd trots att det anses ha rätt högt GI. Tycker att det mättar bra.

Till hockeyn idag mumsade jag denna blandning: kesella, philadelphiaost 5% fett, banan, kanel, kardemumma, en skvätt rapsolja för krämighet, lite hermesetas samt valnötter. In i frysen 30 minuter och toppade med ett tunt lager kakao. GOTT!!!
ja, du skrev det men du skrev också att äta högt GI var samma sak som att frossa.

Vad jag menar är att oavsett GI på den där blandningen så är det bra protein och lite fett och inte speciellt högt kaloriintag. Varför då bry sig om GI överhuvudtaget. Skulle det på ngt sätt göra blandningen sämre eller till en frossarätt?

cam
2006-02-26, 16:49
ja, du skrev det men du skrev också att äta högt GI var samma sak som att frossa.

Vad jag menar är att oavsett GI på den där blandningen så är det bra protein och lite fett och inte speciellt högt kaloriintag. Varför då bry sig om GI överhuvudtaget. Skulle det på ngt sätt göra blandningen sämre eller till en frossarätt?

Ja vid vissa tillfällen kan det såklart vara samma sak som att frossa, åtminstone jag blir fet av att äta mycket mat med högt GI. Jag började hålla en stabil vikt (och ork) först när jag fick lite hum om hur mat påverkar blodsockret. Sen var det kanske förhastat att gagga GI när det bara gäller en banan. Men rent allmänt, om vi bortser från denna kesellablandning, så äter jag helst mat med lågt/mellanhögt GI (utom efter träning). Dock följer jag det inte slaviskt.

King Grub
2006-02-26, 17:21
åtminstone jag blir fet av att äta mycket mat med högt GI.

Bara om du äter mer energi än du gör av med...

Yankeee
2006-02-26, 17:31
F*n, jag visst att någon skulle opponera sig! haha
Jag tänkte mest på energiinnehållet, jordnötter är energitäta och choklad innehåller dåligt fett. Det var mest det jag tänkte på.


Om något är nyttigt eller inte har inte med energiinnehållet att göra.

Ang. choklad http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39605&highlight=choklad

Cilia
2006-02-26, 18:07
Ja vid vissa tillfällen kan det såklart vara samma sak som att frossa, åtminstone jag blir fet av att äta mycket mat med högt GI. Jag började hålla en stabil vikt (och ork) först när jag fick lite hum om hur mat påverkar blodsockret. Sen var det kanske förhastat att gagga GI när det bara gäller en banan. Men rent allmänt, om vi bortser från denna kesellablandning, så äter jag helst mat med lågt/mellanhögt GI (utom efter träning). Dock följer jag det inte slaviskt.
du hade fått samma resultat om du hade tagit kontroll över maten genom att räkna kalorier. Men bara det funkar för dig så är det bra men det är inte samma sak som att äta med högt GI är frossa. Det finns inget samband där.