handdator

Visa fullständig version : intervaller utan löpning


lisse
2006-02-18, 21:02
Jag undrar om simmning kan vara ett bra sätt att träna intervaller, jag menar simma 1-2 ländger det snabbaste jag kan, vila och sen upprepa håller på så i ca 20 min en halvtimma. Funkar bra detta i konditionsträningssyfte isället för löpning då jag har kört mycke löpning och känner att benen behöver vila lite?

King Grub
2006-02-18, 21:05
Givetvis är allt som för upp pulsen bra konditionsträning. Det blir vad du gör det till. Löpning är överlägset, och löpare har mycket högre VO2Max än simmare, men visst är simning också bra konditionsträning.

lisse
2006-02-18, 21:11
jag har spelat innebandymatch idag och ska ha innebandyträning på måndag och man springer ju en del på planen då. Så vad skulle ni rekomendera, simmning eller löpning till passet imorrn?

skaparn
2006-02-18, 21:12
Kanske en liten fånig fråga; vilket simsätt kör du?

lisse
2006-02-18, 21:15
bröst kan jag bäst men jag ska försöka mej på crawl lite

skaparn
2006-02-18, 21:17
Jag upplever att det är svårt att krama ur kroppen det där lilla extra vid bröstsim så intervallerna verkligen blir den maximala ansträngning man vill åt. Men det kan bero på att jag inte är någon vidare snabb bröstsimmare som kan vara orsakat av dålig teknik.

edit: Med andra ord rekommenderar jag nog löpintervaller framför simning. Kanske inte inför matchen imorgon, men alltsomoftast, det passar din sport bättre.

King Grub
2006-02-18, 21:28
Känner du dig sliten i ben och leder (löpning är ju som bekant något mer påfrestande) är simning ett utmärkt substitut som låter dig återhämta dig från löpning och ändå få effektiv konditionsträning.

Bönne
2006-02-18, 22:21
Ifall ens enda tanke med konditionsträning är att förbättra sin kondition och inte bryr sig för en sekund om hur mycket energi man förbrukar eller fett man bränner. Vad rekommenderar ni då?

15 min hiit (40r, 30w intervaller) i "skidsimulator" (ni vet den, vänster ben fram, vänster arm bak och tvärtom på högersidan), är det mycket effektivt för konditionen?

King Grub
2006-02-19, 06:25
Längdskidåkning är kanske den effektivaste konditionsträningformen, och skidåkare är dom idrottsmän där högst VO2Max i genomsnitt uppmäts.

Bönne
2006-02-19, 12:41
Längdskidåkning är kanske den effektivaste konditionsträningformen, och skidåkare är dom idrottsmän där högst VO2Max i genomsnitt uppmäts.Så det gäller att hålla igång under väldigt lång tid helt enkelt, man kan inte komma billigt undan :)

BBr
2006-02-19, 12:48
Jag undrar om simmning kan vara ett bra sätt att träna intervaller, jag menar simma 1-2 ländger det snabbaste jag kan, vila och sen upprepa håller på så i ca 20 min en halvtimma. Funkar bra detta i konditionsträningssyfte isället för löpning då jag har kört mycke löpning och känner att benen behöver vila lite?

Hur länge vilar man mellan intervallerna då? Och står man still då eller fortsätter man att simma i lugn takt bara ?