handdator

Visa fullständig version : Vilken förändring är mest... optimal? :D


Snorkfröken
2006-02-18, 20:12
Nu har de två första dietveckorna avklarats och allt har gått bra. Energin har varit på topp, och jag har kört enligt följande:

Intag: Snitt på 2000 kcal/dag
Fördelning: 40p/40k/20f
Träning:
4 x styrka
2 x Bodycombat (intensiv cardio i 55 min)
5 x 35 min promenad (till jobbet)

Vikten och måtten har gått åt rätt håll, men nu är det dags för att lägga i en ny växel för att sätta sprätt på fläsket :D Frågan är vilken typ av förändring jag borde göra, och det är här jag gärna hör era kommentarer.

1) Lite mer cardio, sänk intaget lite
2) Mycket mer cardio, samma intag
3) Samma mängd cardio, sänk intaget rejält

Alternativ 3 gillar jag inte alls, så det är nog inget alternativ egentligen. Så, då har jag två kvar att välja mellan.

Jag kan tänka mig att börja gå längre morgonpromenader, eller köra nån annan typ av cardio varje dag --> att öka cardion är alltså inget problem. Men, jag kan också tänka mig att sänka intaget till kring 1800 kcal - inga problem där heller. Så, frågan är vilket som är bättre? Eller lite av vardera?

Och så en sak till - jag är intresserad av att testa att köra lite lägre på kolisarna några dagar, någon typ av cykling alltså - skulle vara kul att höra om någon har erfarenheter av det.

Så, nu är det fritt fram att tycka till!

Snorkfröken
2006-02-18, 20:16
OK, glömde ju lite viktig info där, och nu kan jag ju inte editera längre...

Jag är 160 cm lång och vikten ligger kring 55 kg. Huvudmålet är inte att se resultat på vågen utan i spegeln och med måttbandet. Har alltså ingen målvikt som jag skall ner till, utan tanken är att få se hur jag ser ut utan lite isolering.

mmmCay
2006-02-18, 20:44
Jag skulle säga höj cardion lite och strama upp kosten (om möjligt), dvs bättre kvalitet på maten.

edit: dvs inte mindre mat utan mer kvalitet/kcal :)

Snorkfröken
2006-02-18, 20:50
Jag skulle säga höj cardion lite och strama upp kosten (om möjligt), dvs bättre kvalitet på maten.

edit: dvs inte mindre mat utan mer kvalitet/kcal :)

Kostkvaliteten är redan så bra som den kan bli, så där går det nog inte att göra mycket. Men mer cardio skall det nog bli.

Fed up
2006-02-18, 20:51
alternativ 1 låter ju helt klart enklast på alla sätt.

och du, töm inboxen! *grr27*

Snorkfröken
2006-02-18, 20:58
alternativ 1 låter ju helt klart enklast på alla sätt.

Jo, enklast lär det ju vara, men är det effektivast?

och du, töm inboxen! *grr27*

OK, sojjy :D

Fed up
2006-02-18, 21:12
tja, men om vi säger att du ligger på 2000 intag nu och tränar 300 kcal om dan, så om du sänker till 1800 och höjer träning till 500, så borde det ju ge samma resultat som om du enbart sänker intag till 1600, eller enbart höjer träningen till 700. rent viktminskningsmässigt menar jag. netto blir det ju samma...
ah, nu blev det säkert nåt fel på sifforarna, jag suger på matte(men du fattar kanske vad jag menar). hur klarar ni er utan en hälsovakt som räknar åt er??

Snorkfröken
2006-02-18, 21:21
tja, men om vi säger att du ligger på 2000 intag nu och tränar 300 kcal om dan, så om du sänker till 1800 och höjer träning till 500, så borde det ju ge samma resultat som om du enbart sänker intag till 1600, eller enbart höjer träningen till 700. rent viktminskningsmässigt menar jag. netto blir det ju samma...
ah, nu blev det säkert nåt fel på sifforarna, jag suger på matte(men du fattar kanske vad jag menar). hur klarar ni er utan en hälsovakt som räknar åt er??

Mjo, det är klart ;) Grejen är den att jag helst inte skulle vilja sänka intaget alls, men isf skulle jag ju få köra benen av mig med en massa cardio ist. Så, jag tror att jag kommer köra lite på bägge, dvs. sänka intaget med typ 200 och sätta in några längre morgonpromenixer eller annan cardio.

Någon som har erfarenheter av att cykla kolhydratsintaget? Typ ligga lågt i tre dar och höja på den fjärde?

Lizard
2006-02-19, 00:54
Eller så är det tvärtom.

Du kanske ska höja intaget flera dagar i veckan (2t ex) och ligga kvar på nuvarande 2000kcal på övriga dagar för att se tydliga resultat i spegeln..?

Vid 55kilos kroppsvikt och ett såpass intensivt träningschema så får du vara utomordentligt försiktig med att inte få överanvändningssymptom. Styrketräningen kräver framförallt gott om näring för att inte vara rent katabol.

Lizard

Jay-Z
2006-02-19, 00:57
Näringstajming tror jag hårt på. Icke att förakta under deff heller: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54632&page=1&pp=15

muffe85
2006-02-19, 03:17
alltså. Om du vill gå ned fortare i vikt så har du 3 alternativ:
1. sänk energiintaget, samma träning
2. samma energiintag, mer träning
3. mer energiintag, MYCKET mer träning.

Att gå ned fortare handlar nästan BARA om att ha högre utgifter än intag. svårare än så är det inte. Vilket sätt man väljer att göra det på, är upp till en själv.

Du svarade redan på frågan när du började tråden typ.
Det är upp till dig att välja vilket du väljer.
PS du behöver inte köra mer CARDIO för att öka energiutgifterna. du gör av med mycket energi vid styrketräning oxå.
Om du inte vill säkna energin så höj lite på träningen.

Ett råd är att inte gå ned fortare än 0.5kg i veckan för då behåller du mest muskelmassa. speciellt om du redan är rätt slimmad.

Fed up
2006-02-19, 11:09
kan du inte bara öka på promenaderna? gå en omväg hem från jobbet och en extra sväng på kvällen eller nåt. det gör ju en hel del att gå raska promenader...

muffe85
2006-02-19, 13:12
kan du inte bara öka på promenaderna? gå en omväg hem från jobbet och en extra sväng på kvällen eller nåt. det gör ju en hel del att gå raska promenader...

Slutsats: Samma energiintag, öka träningen.

Lizard
2006-02-19, 14:28
Slutsats: Samma energiintag, öka träningen.
Om du läser igenom tråden från början där frkn Snork startade den ända till slutet ser du kanske att det inte är någon säker slutsats dragen?

Lizard

Malocc
2006-02-19, 14:39
Kör på din nr 2!

Hitta en liten omväg till jobbet som gör att dina prommisar tar runt 50-55 minuter istället så kommer du att märka stor skillnad under ett par veckor.

muffe85
2006-02-19, 15:09
Om du läser igenom tråden från början där frkn Snork startade den ända till slutet ser du kanske att det inte är någon säker slutsats dragen?
Lizard

Som du kanske inte märkte så svarade jag på Fed Ups svar i den där posten...?

FED UP
kan du inte bara öka på promenaderna? gå en omväg hem från jobbet och en extra sväng på kvällen eller nåt. det gör ju en hel del att gå raska promenader...

MUFFE85
Slutsats: Samma energiintag, öka träningen.

Snorkfröken
2006-02-19, 15:32
Whoooa, här hade det kommit inlägg minsann :bow: Insåg nu att jag kanske borde ha gjort en poll i st - det jag liksom är ute efter är att få reda på vilken förändring ni tycker man skall göra först i dieten - sänka intaget eller öka cardion. Man vill ju inte s.a.s. spela ut alla kort redan från början.

Och som jag redan skrev tidigare, skulle jag allra helst inte dra ner på intaget om det inte blir absolut nödvändigt, utan jag ökar hellre på mängden cardio. Att ta en längre väg till jobbet om morgnarna låter helt klart enklast och vettigast - det kommer knappt kännas ens. Så, som det ser ut nu, kommer jag öka morgonpromenaderna men ligga kvar på 2000 kcal i snitt...

Du kanske ska höja intaget flera dagar i veckan (2t ex) och ligga kvar på nuvarande 2000kcal på övriga dagar för att se tydliga resultat i spegeln..?

Vid 55kilos kroppsvikt och ett såpass intensivt träningschema så får du vara utomordentligt försiktig med att inte få överanvändningssymptom. Styrketräningen kräver framförallt gott om näring för att inte vara rent katabol.

Jag är väl medveten om att jag tränar en hel del. Före jag körde igång dieten låg vikten still på 2200 kcal per dag och med samma träningsmängd - fast man vet ju aldrig vad som hade hänt om jag haft ett högre intag - kanske vikten legat still då med. Hur som helst, enligt planen skall jag bara dieta i 2,5 månad (februari-april) och sedan bygga en månad och eventuellt köra en liten minidiet ännu i juni. Jag tänker alltså inte ligga på minus speciellt länge - men din teori låter ändå intressant. Skulle ökningen då vara i form av kolhydrater? Och skulle jag isf tjäna något på att dra ner mängden kolhydrat under de övriga dagarna? T.ex. så här:

Sö-ti: 2000 kcal, 40p/30k/30f
Ons: 2200 kcal, 30p/50k/20f
To-fre: 2000 kcal, 40p/30k/30f
Lö: 2200 kcal, 30p/50k/20f

Jag vet att man inte behöver göra någon kärnfysiksvetenskap av det här, men tycker det är intressant, och skulle inte ha något emot att testa ett "specialupplägg" ett tag.

Näringstajming tror jag hårt på. Icke att förakta under deff heller: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54632&page=1&pp=15

Jodå, det här håller jag stenhårt på också :thumbup: Får i mig protein just före passet, kolhydrater direkt efter, och sedan protein igen en och tre timmar efter passets slut. Käkar alltid största delen av dagens kolhydrater vid frukost och kring träning - oberoende av när på dygnet jag tränar.

Snorkfröken
2006-02-19, 15:51
Du svarade redan på frågan när du började tråden typ.
Det är upp till dig att välja vilket du väljer.
Jo, det är klart det är upp till mig. Borde som sagt ha formulerat mig lite annorlunda, och kanske gjort en poll i st.

PS du behöver inte köra mer CARDIO för att öka energiutgifterna. du gör av med mycket energi vid styrketräning oxå.
Om du inte vill säkna energin så höj lite på träningen.
Hur menar du då? De styrkepass jag kör nu går löst på 45-60 minuter, och då är det inget gynstolesittande direkt ;) Och fyra styrkepass i veckan med 4-split passar mig... även om jag också funderat på att testa helkroppspass.

Ett råd är att inte gå ned fortare än 0.5kg i veckan för då behåller du mest muskelmassa. speciellt om du redan är rätt slimmad.
Jo, det vet jag mer än väl. Jag är inte ute efter snabb viktnedgång, vikten struntar jag faktiskt i helt om jag skall vara ärlig. Jag vill få ner fettprocenten på ett så effektivt och "hälsosamt" sätt som möjligt - för att se hur jag ser ut under det mjuka och få en bättre koll på vilka muskler jag borde prioritera framöver.

muffe85
2006-02-19, 20:30
Quote:
Originally Posted by muffe85
PS du behöver inte köra mer CARDIO för att öka energiutgifterna. du gör av med mycket energi vid styrketräning oxå.
Om du inte vill säkna energin så höj lite på träningen.

Hur menar du då? De styrkepass jag kör nu går löst på 45-60 minuter, och då är det inget gynstolesittande direkt Och fyra styrkepass i veckan med 4-split passar mig... även om jag också funderat på att testa helkroppspass.
--------------------------------------------------------------------------

Det jag menade och sa var att, det finns andra sätt att gå ned i vikt på, än att höja cardion. Men du kanske tycker om att gå långa promenader, då är det ju super!=)
Men jag tycker det är långtråkigt och svindrygt. Så jag cyklar hellre 30min än att gå 60min.

Snorkfröken
2006-02-19, 20:54
Det jag menade och sa var att, det finns andra sätt att gå ned i vikt på, än att höja cardion. Men du kanske tycker om att gå långa promenader, då är det ju super!=)
Men jag tycker det är långtråkigt och svindrygt. Så jag cyklar hellre 30min än att gå 60min.

OK, då missförstod jag dig. Trodde du menade att man inte behöver höja cardion utan att man kan lika gärna kan öka på styrketräningen. My bad.

Jodå, långa promenader är inga problem - med mp3-spelaren laddad är det kanon. Att cykla skyr jag däremot som pesten :D