handdator

Visa fullständig version : Snabba kolhydrater och konditionsträning


Pretender
2006-02-18, 16:07
Ledsen om detta varit uppe tidigare (kunde hitta något direkt svar när jag sökte), men bör man inta snabba kolhydrater precis inför ett kortare, högintensivt, löppass på 5 km (intensitet: ~90% av maxpuls)?

Länge trott att det var "dagsformen" som avgjorde hur bra ett pass gick, men sen jag börjat inta 1 dl maltodextrin en halvtimme innan så har jag inte haft några direkta bottenpass.
När jag idag glömde maltodextrinen så hade jag inte i närheten av samma energi som jag haft de senaste passen... frustrerande minst sagt.

Vore ju såklart korkat att sluta med något som fungerar :) Men jag undrar som sagt om det är allmänt vedertaget med snabba kolisar inför kortare intensivt pass -- och i vilken mängd isåfall?

Tacksam för svar,

P

King Grub
2006-02-18, 16:13
Äter man kolhydrat en timme innan aktiviteten kan 1-2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt rekommenderas, då denna mängd visat sig vara prestationsförbättrande i ett antal studier. Studier med mindre mängd kolhydrat vid detta tillfälle visade inte på prestationshöjande effekt. Både låg- och högglykemisk föda har använts med framgång och är mer ett personligt val beroende på hur man själv reagerar. Testas inte bäst för första gången en timme innan tävling.

Vid kolhydratintag direkt före längre konditionskrävande aktivitet har 50-60 gram glukospolymerer (maltodextrin) i en 40-50%-ig lösning använts med framgång i tester. Återigen inget man bör testa för första gången vid tillfället för det viktiga passet/tävlingen.

Pretender
2006-02-18, 16:16
6 minuter :bow: :D

Tackar

/P

King Grub
2006-02-18, 16:29
Klippa & klistra går fort. ;)