Visa fullständig version : Äta när man är sjuk? att tänka på?
Nu är det såhär att jag sitter med den värsta förkylningen man kan tänka sig, har dock inte feber men är väldigt trött och hängig ändå, men det har inte med saken att göra.
Min fråga är om det finns grejer man kan göra eller tänka på när man bara är hemma och inte gör någonting, t.e.x om man ska tänka på äta extra magert eller kanske äta extra mycket mat för att musklerna inte ska brytas ner, någon som vet något smart?
Tacksam för svar
Jakobbus
2006-02-18, 15:03
Nu är det såhär att jag sitter med den värsta förkylningen man kan tänka sig, har dock inte feber men är väldigt trött och hängig ändå, men det har inte med saken att göra.
Min fråga är om det finns grejer man kan göra eller tänka på när man bara är hemma och inte gör någonting, t.e.x om man ska tänka på äta extra magert eller kanske äta extra mycket mat för att musklerna inte ska brytas ner, någon som vet något smart?
Tacksam för svar
Du kommer inte märka nån muskelförlust under nån veckas förkylning, ät som vanligt om du inte känner ett sug att unna dig nåt extra förstås... glass is the shit. Och drick lite mer vatten än vanligt...
Krya på dig!
Ok..tack så mycket!, var mest orolig över att man skulle tappa muskler, vilket jag inte vill göra. som sagt,,tack!
ps. ska försöka klara mig utan onyttigheter :) .ds
När du i huvudsak sitter/ligger still förbrukar kroppen en störe andel fett, det kanske därför kan passa dig att öka på mängden bra fetter under sjukdagarna och istället äta lite mindre kolhydrater.
OK, hade jag ingen aning om, jag vill helt enkelt varken gå upp eller ner någonting i vikt, det är det jag eftersträvar, hatar att inte kunna träna
Nu beror det väl lite på om man har cancer eller är förkyld, men generellt sett tror jag faktiskt att det är bättre att äta så lite som möjligt för att ge kroppen en chans att återhämta sig. Det är faktiskt ansträngande för kroppen att bearbeta all föda vi stoppar i oss, och särskilt illa är alla kemikalier och syntetiska ämnen som finns i många av livsmedlen som säljs i butikerna. Nu har jag inte jag varit sjuk på flera år sedan jag började äta stenålderskost (fuskar dock lite för att få i mig tillräckligt med kolhydrater), men annars minns jag att förkylningar ofta gick över fortare om man bastade och drack mycket grönt te.
userfriendly
2006-02-18, 18:54
Nu beror det väl lite på om man har cancer eller är förkyld, men generellt sett tror jag faktiskt att det är bättre att äta så lite som möjligt för att ge kroppen en chans att återhämta sig. Det är faktiskt ansträngande för kroppen att bearbeta all föda vi stoppar i oss, och särskilt illa är alla kemikalier och syntetiska ämnen som finns i många av livsmedlen som säljs i butikerna. Nu har jag inte jag varit sjuk på flera år sedan jag började äta stenålderskost (fuskar dock lite för att få i mig tillräckligt med kolhydrater), men annars minns jag att förkylningar ofta gick över fortare om man bastade och drack mycket grönt te.
jag tror tvärt om! ge kroppen energi så att den kan återhämta sig! kolhydrater!
Men det går också åt en hel del energi och annat för att bearbeta maten! Det finns många hälsoexperter som avråder en från att äta alltför sent innan läggdags så att kroppen verkligen får koncentrera sig på utrensingsprocesserna under natten. Grönt te (antioxidanter) och liknande är dock bara positivt när man är sjuk.
blekfet2
2006-02-18, 19:42
Nu beror det väl lite på om man har cancer eller är förkyld, men generellt sett tror jag faktiskt att det är bättre att äta så lite som möjligt för att ge kroppen en chans att återhämta sig. Det är faktiskt ansträngande för kroppen att bearbeta all föda vi stoppar i oss, och särskilt illa är alla kemikalier och syntetiska ämnen som finns i många av livsmedlen som säljs i butikerna.
har du nå källor var du fått det där ifrån för det lät då onekligen helt fel i mina öron (ögon jajajajja) ?? :MrT: :MrT:
userfriendly
2006-02-18, 19:49
har du nå källor var du fått det där ifrån för det lät då onekligen helt fel i mina öron (ögon jajajajja) ?? :MrT: :MrT:
ja låter som gamla skrönor :D
Jag hittade en sajt på svenska precis: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/249
Om det var så otroligt jobbigt för kroppen att smälta maten så skulle samhället inte ha problem med överviktiga människor. Visst kanske det inte är jättebra att äta ett enormt mål mat innan sänggåendet, men om du inte äter när du är sjuk så färsvagar du kroppen och återhämtningen tar längre tid. Att bekämpa infektioner är jobbigt nog som det är för kroppen utan att man förvägrar den den enegergi den behöver.
Däremot har du ju rätt i att det är en bra ide att få i sig mycket antioxidanter. Men det gäller iof alltid.
zkrappie
2006-02-19, 17:15
Jag skrev just ett arbete om just det här. vad man ska äta för att kroppen ska kunna återhämta sig så bra som möjligt (vilket gör att man kan fortsatta träna så fort som möjligt)
Det som gäller är att äta extra mycket protein, Kolhydrater och fett är lika viktigt som vanligt.
Vitaminerna som är extra viktiga är A och C vitamin och mineralerna man behhöver få i sig för att återhämta sig så snabbt som möjligt är zink och järn.
Krya på dig!
Nu beror det väl lite på om man har cancer eller är förkyld, men generellt sett tror jag faktiskt att det är bättre att äta så lite som möjligt för att ge kroppen en chans att återhämta sig. Det är faktiskt ansträngande för kroppen att bearbeta all föda vi stoppar i oss,...
Så du menar att när man är sjuk, och kroppen behöver all energi den kan få för att orka bekämpa bakterierna, så ska man strypa tillförseln av energin?
Håller väl med om att det kanske inte är nyttigt att TRYCKA i sig hur mycket mat som helst, men det är det varesig man är frisk eller sjuk.
Är tacksam för alla svar, har faktiskt ätit extra mycket protein precis som du skrev Styrketjejen :)
Speciellt lidls kvarg :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.