handdator

Visa fullständig version : större risk att bli förkyld under deff?


Fed up
2006-02-18, 11:17
har haft ont i huvudet idg och igår kvll och har ont i halsen idag. antagligen är det karma som slår tillbaka på mig för att jag skrutit så om att jag inte varit förkyld en enda gång den här vintern och så vidare...

men jag kan ändå inte låta bli att undra om det kan ha nåt att göra med att jag tränat mer och ätit mindre de senaste dagarna, kan det ha nåt samband? eller kan det göra det hela värre om jag fortsätter nu? har ingen lust att avbryta det hela, men har ingen lust att vara sjuk i två veckor heller...

eller räcker det med att sova så mycket jag kommer åt(gör jag iof. alltid) och ev. gå och slå ihjäl den förbannade grannen som spelar dunka-dunka så mitt huvud bultar?

melancoolio
2006-02-18, 11:39
För det första så är det ju förkylningstider. Sedan så blir man lättare sjuk när man deffar!

Fed up
2006-02-18, 11:56
ja, eftersom jag misstänkte det hade jag bestämt att jag skulle vänta till våren med att börja deffa, men så tjuvstartade jag lite nu...för nu är det fan vår. snart.(jag är trött på den här fettblobben till kropp!)
så, vad göra? återgå till vanlig kost? köra på och så ger det sig som vanligt?

melancoolio
2006-02-18, 12:00
eller räcker det med att sova så mycket jag kommer åt(gör jag iof. alltid) och ev. gå och slå ihjäl den förbannade grannen som spelar dunka-dunka så mitt huvud bultar?

Personligen hade jag tagit detta alternativet, slått ihjäl grannen! Ätit på lite mer och bara tagit promenader tills jag var frisk, sen köra igång igen!

Fed up
2006-02-18, 12:06
ja den jävla grannen! i måndags drog han igång med åttitalsdisco halv sju på morgonen, när jag var sådär lagom morgonfräsh och sugen på att shake my rump, så att säga. man ser honom aldrig, man HÖR honom bara. mystiskt. han är kanske utsänd från FBI för att knäcka mitt psyke?

ja, jag fick ju ställa in boxningen idag och antagligen imorgon också, vilket innebär 0 boxningspass denna veckan...trist. jag ska försöka sova som fan, är ledig nästa vecka.
för några veckor sen fick jag snorigt ont i halsen, var ute halva natten och svirade, gick upp tidigt och åkte på mcmässa och promenerade i en sabla mässhall hela dagen, men sen sov jag som en tok två dygn efter och vips så var det HELT borta. det var detbästa i tillfriskningsväg ever. fast då låg jag ju på normalkost...

melancoolio
2006-02-18, 12:15
ja den jävla grannen! i måndags drog han igång med åttitalsdisco halv sju på morgonen, när jag var sådär lagom morgonfräsh och sugen på att shake my rump, så att säga. man ser honom aldrig, man HÖR honom bara. mystiskt. han är kanske utsänd från FBI för att knäcka mitt psyke?


Han kan ju även vara en utomjording med dålig musiksmak! Eller så är det bara en helt vanlig knarkare!

Låter som en smart idé det där med din lediga vecka och mycket sömn :thumbup:

Inte är det väl redan vår där nere hos er på södra delen av sverige?

muffe85
2006-02-18, 12:18
har haft ont i huvudet idg och igår kvll och har ont i halsen idag.
men jag kan ändå inte låta bli att undra om det kan ha nåt att göra med att jag tränat mer och ätit mindre de senaste dagarna, kan det ha nåt samband? eller kan det göra det hela värre om jag fortsätter nu? har ingen lust att avbryta det hela, men har ingen lust att vara sjuk i två veckor heller...


Kroppen har svårare att bekämpa virus och bakterier av alla slag när kroppen blir utmattad. så enkelt är det.
Om du har ett underskott av energi pga deff, så orkar inte kroppen motstå lika mycket.

Ett bra sätt att försöka hålla sig frisk trots underskott på energi och mycket träning under en längre tid är att SOVA MYCKET.

Fed up
2006-02-18, 12:22
inte helt otroligt att han är utomjording. nåt lurt är det iallafall. ingen riktig människa blandar gubbrock med nutida hits och åttitalsdisco. det kan inte vara på riktigt.

tycker du jag ska skita i att styrketräna under veckan också, så tillvida halsontet hänger kvar? lite kan jag väl få lyfta om jag är stillsam och snäll?

nja, det är nog svårt att säga att det är vår här, men jag tänker att om man börjar göra våriga saker som att så frön, deffa och möblera om, så kommer kanske resten av bara farten...

Fed up
2006-02-18, 12:24
kan tillägga att min definition av att "sova mycket" är typ 10+ timmar. jag sover alltid runt 9 timmar. får jag mindre än 8 blir jag grinig och kinkig. men som iag: igår somnade jag ca 00 och vaknade 9.30 och kände mig pigg. borde då ha tvingat mig själv att somna om och sovit till 11-12, det är när man översover sådär som man botar förkylningar, tror jag.

me överlag så jag tycker inte att min kropp ska börja gnälla nu, utan tänka på alla andra stackars kroppar som bara får sova 6-7 timmar varenda natt. det är inte klokt vad min kropp är bortskämd.

melancoolio
2006-02-18, 12:28
Du låter hälsosam av dig, mycket sömn det är bra. Det kanske behövs så att man orkar jobba som dagistant... :D

Träna inte så länge du har ont i halsen, det är ajabaja!

Du kan ju ha lite kul med dina baciller och hosta på din grannes dörrhandtag!

Fed up
2006-02-18, 12:48
nej, hela dagistantskonceptet är nog ingen hit kombinerat med deffandet, tror jag, med tanke för de smittokaskader man utsätts för där. som tur är (?) ska jag ut på tre veckors praktik efter "sportlovet" och högstadiekidsen är iallafall lite bättre i det hänseendet.

men, ibland har man ju sådär bara pyttelite ont i halsen, sådär så man bara känner det när man blir flåsig, får man itne styrketräna då heller? hur vet man när det är ok isåfall? gäller detta även när man inte deffar?