handdator

Visa fullständig version : Alltid kolhydratreserven först?

Malinka
2006-02-18, 10:32
Jag undrar om kroppen alltid använder lagrade kolhydrater innan den börjar använda fettet

King Grub
2006-02-18, 10:35
Nej, du förbrukar oavbrutet fett, olika mycket både mängdmässigt och procentuellt beroende på intensitet. Att innan konditionsträning äta kolhydrat ökar kolhydratoxidationen och minskar lipidoxidationen (bra för prestation, sämre för fettförbränning), men du behöver inte "tömma" kroppen på kolhydrat för att förbränna fett. För att optimera fettförbränningen gäller minst 6 timmar fastande, men fettförbränning är bara nedreglerad, inte avstängd, ens direkt efter en brakmiddag.

Malinka
2006-02-18, 10:41
ökar då fettförbränningen om man äter fett innan man tränar?

King Grub
2006-02-18, 10:48
Jämfört med kolhydrat, ja. Men fastande optimerar fettförbränningen. Det går inte att trumfa "optimalt". ;)

Malinka
2006-02-18, 11:03
Men man hör ju hela tiden att man ska äta på regelbunda tider för att hålla fettförbränningen igång. Nu blir jag lite förvirrad :confused:

King Grub
2006-02-18, 11:16
Vad har det med saken att göra? :)

Det finns bara ett tillfälle som optimerar fettförbränningen under aktivitet, om man skall tillföra näring regelbundet (vilket man bör): före frukost.

Vid riktigt intensiv konditionsträning spelar det ingen roll om eller vad man ätit innan, men väl i intensitetsintervallen för optimal fettförbränning (60-65% av Vo2Max).

Apos78
2006-02-18, 12:04
Intensiteten på träningen spelar mycket större roll för vilka energidepåer som förbrukas än vad man äter innan. Görs det inte ganska mycket studier på om det går att optimera utnyttjandet av fett genom att dagarna innan aktivitet äta en högfettsdiet (60-65E%), då för uthållighetsutövare??

King Grub
2006-02-18, 12:11
Jo. En fettrik kost verkar dock kunna fylla sin funktion, med möjlig positiv ergogen påverkan, men resultaten från studierna varierar, och det verkar finnas en stor individuell faktor.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=12834574

Och här handlar det om ergogen effekt, inte nödvändigtvis lipolys.

Apos78
2006-02-18, 12:23
Nej, och en lipolys kanske inte är det primära man är ute efter. Den ergogena effekten passar nog bättre i de fallen

Alexlindgren
2006-02-18, 15:07
Men en sak jag undrat, jag har ingen lust att promenera, utan löper en kortare tid istället. Finns det risk för att "kolappsa" när man inte har någon näring o kroppen och anstränger sig?

King Grub
2006-02-18, 15:10
Varför skulle du ha tomma glykogendepåer? Dina glykogendepåer är långt från tomma på morgonen. Dom är antagligen mer välfyllda när du vaknar än när du går och lägger dig.

Visst kan man "gå in i väggen" vid hård, långvarig konditionsträning, när inte kolhydratdepåerna räcker till längre. Det vet alla långdistansare antagligen hur det känns. Genom att ladda upp ordentligt, tillföra kolhydrat under riktigt hårda/långa lopp, och genom att lära känna sin kropp, minimerar man den risken.

Alexlindgren
2006-02-18, 15:31
om jag springer en löprunda på 30-45min så ligger jag inte i riskzonen alltså?
Vet att det beror på hastighet, men vi säger vanlig jogg.

King Grub
2006-02-18, 15:34
Har du aldrig sprungit en halvtimme förr?

Är du inte helt svältfödd räcker nog energin. ;)

Apos78
2006-02-18, 16:07
Sen att du skulle kollapsa är nog inte troligt på en sådan runda, oavsett dina glykogendepåer. I värsta fall så orkar du helt enkelt inte springa vidare...

Ikon
2006-02-18, 16:47
För mig tog det en vecka innan jag gick in i väggen på en diet som bestod av väldigt lite kolhydrater, så ETT löppass klarar du nog... Jag har löpt 1-2 mil på tom mage flertalet gånger, och även om det känns lite segt så klarar man det. Särskilt om man ätit som vanligt dagen innan.

Alexlindgren
2006-02-18, 20:16
Har du aldrig sprungit en halvtimme förr?

Är du inte helt svältfödd räcker nog energin. ;)

jo men inte på tom mage :)