handdator

Visa fullständig version : Lite om (vegetariskt) protein

aliquis
2006-02-18, 02:42
http://www.vsc.org/protein.htm

Någon annan kanske har en annan åsikt.

aliquis
2006-02-18, 03:02
http://www.abingredients.com/products/rice_protein/images/amino_acid_mothers_milk.jpg
Svårt att se något men tror det är soja vs ris vs komjölk?
Soja fixar lycin med en bit över 0.9 (jämfört med människomjölk) medans ris bara ligger på säg 0.48.
Metionin är dock nere i ca 0.7 för soja men 1.3 för ris.

Ser man till den som begränsar mest skiter sig ju ris och det stämmer väl bra överens med bv.

Så som de ser på det täcker dock soja 0.9 "av människomjölken" om man ser till medel aminosyran, vad det nu har med saken att göra. Medans ris täcker 0.96.

Började fundera på det eftersom en del käkar risprotein. Det smakar väl bättre, är inte lika allergent och försämrar inte näringsupptaget lika mycket. Men som protein måste det ju vara sämre?

Sverker
2006-02-18, 08:11
Den här är ju klockren aliquis :thumbup:

Soja har överskott av lysin men brist på methionin. Ris har överskott på methionin men brist på lysin. Tillsammans blir det ett perfekt par.

Du kan altså inte ersätta ett protein med ett annat. De ska vara tillsammans.

skaparn
2006-02-18, 09:49
http://www.vsc.org/protein.htm

Någon annan kanske har en annan åsikt.

Jag funderade på en sak när jag läste ditt nästa inlägg om BV och aminosyror. Är 1 någon sorts referensnivå?
På sidan du länkade till står:
According to the National Research Council, an adult male requires 2700 calories and 56 grams of protein. The 56 grams of protein represent 224 calories, or about 8.3% of calories as protein. For the adult female, the figure is about the same: 2000 calories and 44 grams of protein, or about 8.8% of calories as protein.

Menar man då 56 respektive 44 gram protein med ett värde 1 på alla aminosyror?

Kan nämna att ditt och Sverkers ganska långvariga och seriösa sätt att framställa komplementerande vegetariska proteinkällor har fått mig att allt oftare börjat äta ris, linser och sojabönor. Tillsammans med kryddor och en god BBQ-sås är det en utomordentlig måltid (och billig ska tilläggas).

Sverker
2006-02-18, 13:32
Du ska tänka på att rekommendationen med 0.8 g protein per kg kroppsvikt dvs 56 g protein för medelsvensken på 70 kg ;) redan från start har en säkerhetsmarginal.

Rekommendationen 0.8 g protein är på en blandad västerlänsk kost och baseras på forskning som visar att 0.4 g per kg kroppsvikt räcker för vuxna personer. Spädbarn behöver 2 g, små barn 1.5, barn och gravida behöver 1 g och vuxna män och kvinnor 0.4 g.

aliquis
2006-02-18, 13:32
Ah, det jag trodde var 0.6 var nog 0.5 och jag trodde eventuellt 0.8 var en avrundad 0.75. Aja, isf skiter sig sojan med typ 0.73 på methionin och riset med 0.55 på lysin. Det värsta är väl att även vid en blandning kommer en del saker inte att gå över 0.8 ;), men det finns ju fler livsmedel.

Kunde de inte sälja en mix med ris- o sojaprotein för bättre bv ;/

aliquis
2006-02-18, 13:34
Den här är ju klockren aliquis :thumbup:

Soja har överskott av lysin men brist på methionin. Ris har överskott på methionin men brist på lysin. Tillsammans blir det ett perfekt par.

Du kan altså inte ersätta ett protein med ett annat. De ska vara tillsammans.Orkar inte hämta proteinburken o kolla (efter namnen på aminosyrorna), men vad är "cys"? Cystein eller något sådant? Varför är det så väldigt lågt för "cm"? Cm kanske inte är komjölk?

Sverker
2006-02-18, 13:38
Cystein, cys, är en svavelaminosyra. Det finns inte speciellt mycket av den aminosyra i något protein.

Ofta räknar man samman innehållet cystein + methionin och får BV på dem tillsammans. Kroppen omvandlar methionin till just cystein.

aliquis
2006-02-18, 13:42
Jag funderade på en sak när jag läste ditt nästa inlägg om BV och aminosyror. Är 1 någon sorts referensnivå?1 var modersmjölk. Antagligen det de närmaste "optimalt" du kunde komma för människor.På sidan du länkade till står:
According to the National Research Council, an adult male requires 2700 calories and 56 grams of protein. The 56 grams of protein represent 224 calories, or about 8.3% of calories as protein. For the adult female, the figure is about the same: 2000 calories and 44 grams of protein, or about 8.8% of calories as protein.

Menar man då 56 respektive 44 gram protein med ett värde 1 på alla aminosyror?Nej. En gång i tiden kollade man hur lite av respektive av varje aminosyra man klarade sig på, och kom fram till ca 0.2g protein/kg kroppsvikt. Och multiplicerade detta med 2 för att få en säkerhetsmarginal.
WHO multiplicerade med 2 igen, och fick 0.8gram/kg. Detta är antagligen dessa 0.8gram och är alltså inkl en marginal och det går antagligen bra med rätt dåligt protein också.
Med perfekt avvägt protein (1 på allt) borde du alltså klara dig med 0.2gram/kg kroppsvikt och dag (nu snackar vi utan att uppvisa bristsymptom, inte bli grov.)

Men som sagt, den begränsade aminosyran i exempelvis soja ger att bv bara hamnar på typ 0.73, om man sätter 1 till modersmjölk istället för ägg. Och ris på ca 0.58 eller vad det var. Blandar du dessa kommer de dock att komplementera varandra. Men de låg ju på under 0.8 på en aminosyra båda två så den går ju inte att komplementera upp över det. Så en mix av ris och sojabönor hamnar på bv 0.8 som högst. Äter du dock en mer blandad kost som eventuellt ger lite mer av även den sista aminosyran kan du ju få högre bv.
Kan nämna att ditt och Sverkers ganska långvariga och seriösa sätt att framställa komplementerande vegetariska proteinkällor har fått mig att allt oftare börjat äta ris, linser och sojabönor. Tillsammans med kryddor och en god BBQ-sås är det en utomordentlig måltid (och billig ska tilläggas).Jag som oftast bara har salt o ketchup *spysmiley* ;/

Men som sagt, även om du BARA äter ris är bv inte lägre än typ 0.58 om du jämför med modersmjölk, och blandar du blir det antagligen bättre. Och eftersom du antagligen ligger på typ över 2gram/kg kroppsvikt, dvs 10ggr mer än vad du hade behövt om det var perfekt, så behöver du ju knappast bry dig om det är perfekt eller inte.

aliquis
2006-02-18, 13:43
Cystein, cys, är en svavelaminosyra. Det finns inte speciellt mycket av den aminosyra i något protein.

Ofta räknar man samman innehållet cystein + methionin och får BV på dem tillsammans. Kroppen omvandlar methionin till just cystein.Oki, ris hade ju ca 1.35 av Methionin så det finns ju att ta av...

Undra var man köper MM protein isolate :/

aliquis
2006-02-18, 13:46
Jag vet iofs inte med säkerhet att de ursprungliga 0.2gram protein/kg kroppsvikt och dag var beräknat med perfekt fördelning av aminosyrorna, eller om det var i form av något protein de hade till hands, eller allmänt.

Jag har levt flera år på saker som apk-limpa utan pålägg och potatismos med en linsbiff och eventuellt lite chips/godis och jag vet inte om att jag har haft någon proteinbrist till följd av det. (sedan om det var optimalt vet jag inte.), så nog klarar man sig på kasst protein ;/

aliquis
2006-02-18, 13:55
Du ska tänka på att rekommendationen med 0.8 g protein per kg kroppsvikt dvs 56 g protein för medelsvensken på 70 kg ;) redan från start har en säkerhetsmarginal.

Rekommendationen 0.8 g protein är på en blandad västerlänsk kost och baseras på forskning som visar att 0.4 g per kg kroppsvikt räcker för vuxna personer. Spädbarn behöver 2 g, små barn 1.5, barn och gravida behöver 1 g och vuxna män och kvinnor 0.4 g.Intressant, växer man som ett spädbarn vid 2g? ;/. Med rätt hormontillskott? ;/