handdator

Visa fullständig version : Uppvärmning


hofman
2002-09-24, 12:46
Hejsan innan styrketräningen kör jag lite på roddmskinen som uppvärmning, men det är inte det min fråga gäller, jag har sett att folk kör ett antal rep med tom stång alt mindre vikter.

Skall man värma upp första set eller är det smaksak?


:bpump:

Åse Columbus
2002-09-24, 13:02
Min uppvärmning består alltid av specifik rörelse uppvärmning...
jag kör aldrig ngn kondition (inte ens 5 min) före min träning...

det är min smak..

Åse:smokin:

z_bumbi
2002-09-24, 13:17
Jag kör en multikombination: En kortare uppvärming på cykel eller roddmaskin, nästa steg är ett helkroppsprogram med väldigt lätta vikter och koncentrarar mig på de ställen som jag är extra stel i.
Sist värmer jag upp och sätter tekniken specifikt för varje muskelgrupp och övning.

Huldagranat
2002-09-24, 13:28
Genom att köra 10-20 rep med tom stång alternativ lätt vikt (beroende på hur stark man är) vid t ex bänkpress är ett bra sätt att förbereda musklerna innan man börjar "lasta"...
Kan tänka mig att det finns en hel del åsikter i ämnet uppvärmning å det här är min! :D

emmzan
2002-09-24, 16:29
Originally posted by z_bumbi
Jag kör en multikombination: En kortare uppvärming på cykel eller roddmaskin, nästa steg är ett helkroppsprogram med väldigt lätta vikter och koncentrarar mig på de ställen som jag är extra stel i.
Sist värmer jag upp och sätter tekniken specifikt för varje muskelgrupp och övning.

Hur många år tar ett träningspass för dig?;)

wazz
2002-09-24, 17:45
cykling till gymmet ger ju lite blodcirkulation.
sen kör jag typ som max-ot rekommenderar, att man ökar vikten i några steg från 50% till den vikt man ska köra på, och under tiden minska antalet reps.
typ:
6reps på 50%
4 reps på 75%
2 reps på 90%

tycker jag fungerar mkt bra...
man tröttar inte ut sig under uppvärmingen.

ivandrago
2002-09-24, 18:36
för mig räcker ett uppvärmningsset med lätt vikt typ 15 reps på den muskelgrupp jag ska köra..

fast före jag börjar lyfta sträcker jag på de flesta muskler och står och vevar med armarna och hoppar lite för att få igång blodcirkulationen..

spinkoo
2002-09-24, 19:20
Detta inlägg är seriöst to the bone...

Ta en vikt som är gristung (i princip så tung ni kan hålla)

Håll i den. Det är den bästa uppvärming som finns, man kan guppa lite upp och ner, göra halva shrughs, böja sig lite framåt (förutsatt att man har kontroll). Avsluta med den röresle som är den första övningen, kör lätt, mycket lätt.

Finns några fördelar:

1. efter att ha hållt i den där saken känns allt lätt!!!!!!
2. hormon utsöndring.
3. tycker ettan är så viktigt så den blir nr 3 oxo!

Prova/spinkoo

z_bumbi
2002-09-24, 19:28
Originally posted by emmzan


Hur många år tar ett träningspass för dig?;)

Med stretching ungefär två timmar .

Uppvärming ca 15 min (Inkluderar att gå och glo på träningsredskapen.)

Träning ca 50-70 minuter

Resten är nervarvning, stretching, gainerdrickande och lite skitsnack.

Vissa kör ju inte 2,5 timmars pass så ofta som andra.

emmzan
2002-09-25, 07:54
Originally posted by z_bumbi
Vissa kör ju inte 2,5 timmars pass så ofta som andra.

Who? Me?

nääääää!

Åse Columbus
2002-09-25, 09:42
Nu får man höra

Storbrorsan skvallrar ....o morsan ser....skärpning flicka lilla!

Om 1½ timme är gossip så låt gå ...men annars ...get yr ass out of there...get a life!

Åse:nono:

z_bumbi
2002-09-25, 15:05
Åse: Skvallrar och skvallrar...råkar stå i hennes dagbok så det var inga hemligheter jag avslöjade.
Jag kan avslöja hemligheter också men det vore inte snällt tror jag... :confused:
Förövrigt så vet du väl nästan allt om Emmzan vad jag har förstått av era samtalsämnen på chatten så du kanske har några roligare hemligheter att avslöja än vad jag har ? :D