handdator

Visa fullständig version : 2000m på 9.30min


petro
2006-02-17, 22:43
Tja!

Har tokdålig kondition plus att jag får lätt ont i benhinnorna i smalbenen när jag springer.
Hur tränar jag snabbt upp min kondition så att jag klarar 2 km på 9m 30 sek?
Intervallträning kanske är bra?

Fettecke
2006-02-17, 22:47
är det inför Coopers?
Löp så mkt du kan, intervall är ett bra sätt.
ang. dina benhinnor så beror det troligen på dina skor....
skorna har stor betydelse på hur mkt stryk dina fötter får. och dina smalben får stötarna som fötterna inte dämpar...

alt. att du har ett riktigt dåligt löpsteg....

Frustrator
2006-02-18, 03:09
Vad menar du med att träna upp konditionen snabbt? Pratar vi om veckor, månader, dagar?

petro
2006-02-18, 03:41
Vad menar du med att träna upp konditionen snabbt? Pratar vi om veckor, månader, dagar?

På typ 6-8 veckor ungefär.....tänkte använda löpbanden på gymet. *popcorn*

Xponent
2006-02-18, 08:24
Vilken nivå befinner du dig på nu? Orkar du jogga 2000 m? Hur lång tid tar 2000 m nu? Har du sprungit regelbundet tidigare?
9:30 är en relativt lätt tid att klara av. Så har du 6-8 veckor på dig skall det inte vara några större problem.

edvin
2006-02-18, 08:46
Får jag gissa att du ska försöka bli polis, har för mig att det är dom tiderna som gäller då. Men jag skulle säga att du ska försöka komma ut att springa. Det är stor skillnad på att springa på band mot ute. Speciellt om du kör lite tränglöpning på ett eljusspår. Klarar du 9.30 på ett elljusspår kommer det att gå hur mycket lättare som helst på bana. Därför tycker inte jag att löpbandet är ett lika bra alternativ. Eftersom du bara ska springa 2 km så tror jag att du vinner mest på att bara ut och spetta just 2 km så ofta du pallar. Tror inte att du vinner SÅ mycket på att köra intevaller, det är för kort sträcka. Beror ju lite på vad du ligger på för tid idag, klarar du springa 2 km idag? Men jag skulle säga i första läget att ut och spring. Jag skulle nog rekomendera dig att även försöka köra en lite längre sträcka typ 5 km. Det är fortrarande inte speciellt långt och det kommer hjälpa dig att komma ner på tiderna på två km. Det kanske låter stressande men jag tycker att du ska försöka ta tid varje gång och verkligen försöka springa snabbare varje gång. Nu kommer säkert någon tycka att jag är en riktig idot som inte alls tycker som jag, men eftersom tiden var begränsad till 6-8 veckor tror jag du måste fockusera på sträckan du ska löpa. Angående benhinnorna lät ju det inte alls bra eftersom du behöver springa några gånger i veckan, finns risk att det blir värre. Precis som nämdes ovan så kan det bero på skona, men det kan även vara en begynnande benhinneinflamation, och det är inte att leka med. Lyssna på din kropp det är lätt att dra på sig onödiga skador i samband med att man går från noll till hundra i löpning. Löpning sliter ganska mycket om man inte är van. Jag gillar inte att du ska träna upp dig på så kort tid men det verkar inte vara mycket att göra å saken. Tror det kan bli svårt men det beror helt på dina stats idag och vad du har för bakgrund.

Pretender
2006-02-18, 09:45
Draget från egna erfarenheter så finns det inget som förbättrar kondis så snabbt som HIIT (http://sv.wikipedia.org/wiki/HIIT). Kör det några veckor (3-4 ggr/vecka) innan du börjar satsa på din distans. Sen om du tänker använda löpband för 2 km: spring i lätt motlut för att få lite "vindmotstånd".

9:30 kommer inte vara några som helst problem tror jag, du kan säkert klämma din ner mot 8, lite beroende på ditt utgångsläge såklart.

Se dessutom till att inte ha för dåligt dämpade skor... kan vara förödande.

/P

userfriendly
2006-02-18, 09:48
förbättrad kondis = högintensiva intervaller, kör oxå 2km sträckor, varannat pass kanske?

petro
2006-02-19, 00:31
såsom det är nu klarar jag 2 km på runt 10:30m - 11.00min skulle jag tro...det var ett tag sedan jag löpte. Ska väl börja på löpbandet så fort jag blir frisk, har halsont för tillfället. Att springa ute är ju roligare men snön hindrar. Tänkte lite på skorna och hur viktiga dom är. Jag köpte ett par adidas för 1100:- spänn i våras som jag knappt använt, förutom på gymmet då. Dom tycker man borde funka. Fick hjälp av en "expert" på affären där jag köpte dom.

edvin: alldeles rätt. Ska söka polis nu i mars så jag tänkte börja jobba på konditionen inför coopers test. Fysiken är bra, det är bara det att jag hatar att springa! hehe... Får se hur långt man kommer i testerna, första gången jag söker så jag har väl inte såååå stora förhoppningar på att komma in. Jobbar som skyddsvakt och väktare nu och har gjort det i 1 år nu, men det suuger pung! måste hitta nåt annat att göra.