handdator

Visa fullständig version : Fiskar


Madeleine Karlsson
2002-09-23, 20:20
En liten notis bara, Emmzan. Laxen har grått kött, det röda är ett färgämne som läggs till för att laxen ska se aptitligare ut.

Kram,
Madde

z_bumbi
2002-09-23, 20:47
Madeleine Karlsson: Nu är jag lite utanför mina kunskapsresever (Fiskallergiker sedan länge) men om man odlar lax måste man tillsätta färgämnen till maten för att den ska bli röd/rosa, vild lax har en naturlig svagt rosa färg ?

Odlad lax har åtminstonde en annorlunda sammansättning på sitt fett i alla fall.

emmzan
2002-09-23, 21:43
Originally posted by Madeleine Karlsson
En liten notis bara, Emmzan. Laxen har grått kött, det röda är ett färgämne som läggs till för att laxen ska se aptitligare ut.


Trallallallalla.. Det där hörde jag inte... Ska inte rubba mina teorier nu.. Trallallallalla

Långsamma muskelfibrer= röda.. myoglobin etc
Snabba muskelfibrer= vita...

Munter
2002-09-23, 22:26
Kuriosaflagg!

Lax äter insekter som i sin tur får i sig karotenoider (från växter), så vild fisk är ofta rosatonad på grund av detta. Fisk från odlingar är en annan femma då dom bara äter pellets.

:blah:

Sverker
2002-09-24, 06:31
Jag har en egen liten sjö, långt borta över myrmark och gungfly.
Hela området är näringsfattigt som helhet men gäddorna är stridbara och har ett dellikat rödaktigt kött.
Helt annurlunda än de sävliga, smaklösa och vita Mälargäddorna.

emmzan
2002-09-24, 23:42
Gäddorna i "min" sjö är vita i köttet.... Övergött område...

johan***
2002-09-27, 08:38
Mitt spec områdfe *s*
Vildlax är rosa i köttet, det blir den naturligt. Laxen äter inte insekter då den lever i havet. Den lever på sill, små fisk och antagligen räkor.

Gäddor som är rosa i köttet lever troligen till stor del av öring, som är rosa eller väldigt röda i köttet, beroende på diet.

Fiskar-johan:bpump:

Peter
2002-09-29, 08:56
I mina gamla kostanteckningar står det att det på de flesta fisksorter finns en tydlig skillnad mellan områdena med röda och vita fibrer. Sett från sidan ska det finnas röda fibrer i mitten av fisken medan de vita fibrerna ligger längre ner. Det röda området ska enligt dessa anteckningar vara mer fett.

Anledningen till detta skulle vara att under normalt slösimmande använder fisken mest musklerna mitt i kroppen medan den under explosiva ryck tar större rörelser och på så sätt använder muskler längre ner på kroppen. Har aldrig sett skillnaden med egna ögon eftersom jag aldrig tänkt på det, men ska kolla nästa gång jag råkar få någon fisk i mina händer.

Skillnaden i fibersammansättning i olika kroppsdelar gäller ju människor också. De musklerna nära kroppens centrum som krävs för att hålla oss stående är ju långsamma medan de som bara används vid explosiva arbeten är snabba. Ett sådan exempel är soleus som skötter balansen hela dagarna och gastrocnemius som ger kraften i löpstegen.

Peter

[euphoria]
2002-09-30, 21:38
Det där var Avancerat Peter :)

Vad säger ni om Hälleflundra?