handdator

Visa fullständig version : Pajade min högra armbåge eller? God zamn!


Officer
2006-02-17, 08:36
Igår under min feta axel/tricepsträning så gick allt bra, fram till att jag skulle avsluta tricepsträningen med en sista övning (kabelsträck bakom huvudet, som jag alltid brukar köra). Hade kört pushdowns och därefter rätt tunga extensions, vilket kanske blev en aning för tungt märkte jag på sista setet.

Iallafall - när jag väl satte mig på bänken tätt intill cablecrossen för att dra nedre trissan så högg det till nåt enormt i höger armbåge. Kan beskriva det såsom att det är emellan den mittersta stora knölen och den inre lilla. Armbågen känns svullen lite grann idag.

Vad ska jag göra? Är väldigt orolig över att jag pajat någonting.

(Jag har haft ett skrivbordsjobb i närmare 1 månad nu där jag skriver med penna i princip 6 timmar om dagen, undrar om det kan ha nåt med det att göra också?)


Tack på förhand

Officer
2006-02-17, 08:41
Borde kanske tillägga att jag alltså även idag har ont i armbågen. Kan definitivt inte pressa någonting utan att det sticker rätt hårt i skiten.

Slick Rick
2006-02-17, 11:56
Hej!
Du måste få armen undersökt och röntgad för att utesluta att tricepssenan är av. Låter dock som att den inte är helt av.

Tjabo
2006-03-14, 09:05
Iallafall - när jag väl satte mig på bänken tätt intill cablecrossen för att dra nedre trissan så högg det till nåt enormt i höger armbåge. Kan beskriva det såsom att det är emellan den mittersta stora knölen och den inre lilla. Armbågen känns svullen lite grann idag.
Har det löst sig eller har du fått reda på vad det va, råkade ut för precis samma skit igår under hantelpress/snedbänk *cry*

Officer
2006-03-22, 19:54
*uppdate*


Kom precis hem från mitt fjärde riktiga axel/tricepspass sedan skadan för drygt en månad sedan.
Jag märker att det inte känns någonting under axelpressarna, och inte heller triceps pushdowns (hur tungt jag än kör de, yippi). Men just när jag kör liggande extensions - där gör det ont!
Jag har kört med ett stabilt Rehbandarmbågsstöd i två veckor och det känns tryggt, pressövningarna bänk, hantel och axelpress känns skitbra, får inte minsta känning ens. Men just under liggande extensions så gör det ont. Idag körde jag 4 set sådana, de 2 första resulterade i mesiga set, då jag hade känningar och inte vågade ta i. Men sedan fick jag flipp och laddade på lite mer vikt och körde de två sista rätt bra.
Det är precis i det läget då jag sänker stången bakom huvudet/neråt som det gör ont, jag testade under ett par repetitioner att sänka den mot pannan och då fick jag inte lika hårda känningar - men vem fan vill köra så ! Jag vill ju ha full sträck.

Fler observationer - det känns lite när jag trycker med armbågen mot ett bord när jag sitter och äter t ex. Jag hoppas att det inte är någon benflisa - och det borde det ju inte vara med tanke på att det känns skitbra i alla pressövningar/tricepsövningar förutom i extensions.
Jag kör med Voltaren kräm och det verkar inte hjälpa riktigt.


Vad ska jag göra? Ska jag skippa extensions, eller fortsätta köra dock mot pannan ett tag? Eller ska jag snällt ta och visa upp mig för en doktor? Isåfall vilken? (bor i Stockholm).
Vad har ni för analys efter min beskrivning av problemet?

Chandler
2006-03-22, 20:17
Låter ganska likt mina besvär. Har haft det i ~2 år, emellan har det varit bättre och emellan sämre. Jag har slutat köra tunga extensions, som precis som du beskriver är den värsta övningen. Fick anti-inflammatoriska och en kortisonspruta och det känns faktiskt bättre nu. :thumbup: Fast jag har inte tränat än (pga kortisonet som tydligen kräver en veckas vila).

Åse Columbus
2006-03-22, 21:44
*uppdate*


Kom precis hem från mitt fjärde riktiga axel/tricepspass sedan skadan för drygt en månad sedan.
Jag märker att det inte känns någonting under axelpressarna, och inte heller triceps pushdowns (hur tungt jag än kör de, yippi). Men just när jag kör liggande extensions - där gör det ont!
Jag har kört med ett stabilt Rehbandarmbågsstöd i två veckor och det känns tryggt, pressövningarna bänk, hantel och axelpress känns skitbra, får inte minsta känning ens. Men just under liggande extensions så gör det ont. Idag körde jag 4 set sådana, de 2 första resulterade i mesiga set, då jag hade känningar och inte vågade ta i. Men sedan fick jag flipp och laddade på lite mer vikt och körde de två sista rätt bra.
Det är precis i det läget då jag sänker stången bakom huvudet/neråt som det gör ont, jag testade under ett par repetitioner att sänka den mot pannan och då fick jag inte lika hårda känningar - men vem fan vill köra så ! Jag vill ju ha full sträck.

Fler observationer - det känns lite när jag trycker med armbågen mot ett bord när jag sitter och äter t ex. Jag hoppas att det inte är någon benflisa - och det borde det ju inte vara med tanke på att det känns skitbra i alla pressövningar/tricepsövningar förutom i extensions.
Jag kör med Voltaren kräm och det verkar inte hjälpa riktigt.


Vad ska jag göra? Ska jag skippa extensions, eller fortsätta köra dock mot pannan ett tag? Eller ska jag snällt ta och visa upp mig för en doktor? Isåfall vilken? (bor i Stockholm).
Vad har ni för analys efter min beskrivning av problemet?


kolöa läget på dina armbågar så de inte pekar utåt utan framåt....

Officer
2006-03-23, 00:02
kolöa läget på dina armbågar så de inte pekar utåt utan framåt....


Självklart pekar mina armbågar framåt under övningen. Mer tips/åtgärder?
Ska jag kolla upp det? Vart isåfall? Verkar inte som det kommer gå över, har ju gått en månad nu *grr*

Baan
2006-03-23, 00:07
säkraste är väl att du röntgar det egentligen, så gå till akuten och whina som fan :)

Officer
2006-03-23, 07:51
Nej nu orkar jag inte vänta ut det längre.

Ska jag ringa vårdcentralen idag eller?

Tjabo
2006-03-23, 08:36
[QUOTE=AnabolicProtein]*uppdate*
Fler observationer - det känns lite när jag trycker med armbågen mot ett bord när jag sitter och äter t ex. /[QUOTE]
Så är det för mig också, eller när jag sitter vid datorn på jobbet då jag alltid lutar mig på den armbågen, vilket kanske har haft del i åkomman...

Officer
2006-03-23, 09:21
Tjabo - hur går det för dig då? När var det du skadade dig?



Frågan är om jag ska fortsätta med voltaren ett par veckor och skippa tricepsträning helt (eventuellt lite triceps pushdowns eftersom det känns bra där).. eller om jag ska kolla upp mig?
Ingen som kan kan komma med lite konkreta spekulationer efter min beskrivning? Och vilken typ av läkare jag ska till?

Tjabo
2006-03-23, 14:21
Jag skadade mig för en vecka+ sedan. Har blivit bättre, inga pressar eller dips, frenchpress för triceps har jag tagit bort sålänge också, kör kickbacks.
Fortfarande smärta i vissa lägen, speciellt i den negativa fasen.
Även jag kör med Rehband, mig blir det också värre på att köra full stretch i exempelvis pushdowns.

Tjabo
2006-03-23, 14:25
Jag skadade mig för en vecka+ sedan. Har blivit bättre, inga pressar eller dips, frenchpress för triceps har jag tagit bort sålänge också, kör kickbacks.
Fortfarande smärta i vissa lägen, speciellt i den negativa fasen.
Även jag kör med Rehband, mig blir det också värre på att köra full stretch i exempelvis pushdowns.
EDIT: Tror inte det är benflisor eller liknande, jag tror det är ett ligament eller muskelfäste som blivit överbelastat och svullnat... typ.. *rolleyes*

Officer
2006-03-23, 14:36
Tjabo - låter precis som mig då, fast jag kunde inte köra några pushdowns första veckan heller. Först efter två veckor ungefär så var det fritt fram för det.



*uppdate*

Ringde Idrottskliniken i Solna idag, och de hade tid först i MAJ förbannat, så jag sket i att boka någon tid, ska se om jag kan få tag i någon duktig naprapat eller dylikt via kontakter för att få lite rådgivning.

Har även talat i telefon med Arne Persson som har varit väldigt hjälpsam - men man vill ändå ha en sorts konkret och riktig analys, då detta inte varit möjligt över telefon.

Men men håll denna tråden vid liv, jag anser att min armbåge är ett allmänt problem som borde ligga i allas intresse :D

Baan
2006-03-24, 00:02
jag tycker du ska försöka kolla upp det i alla fall (om du har fler möjligheter), bättre kolla upp det i onödan än att inte kolla upp det och sen komma på att det inte alls var lugnt.

Sohlis
2006-03-24, 14:20
God middag.

Tråkigt med armbågen. Vad jag förstår är det på insidan av armbågen som det gör ont. Vad du bör kolla upp är musklerna som fäster in på benknölen på insidan, alltså dom som går ner mot fingrarna. Låter lite likt ett tillstånd som kallas "golfarmbåge". Dessa muskler blir ofta spända om man som du beskrev i början sitter mycket och skriver med penna.
En annan sak som slår mig vid din beskrivning att det verkar göra ont vid övningar som samtidigt involverar delar av bröstmusklerna (om jag inte missförstått dom övningar som gör ont). Visssa delar av pectoralis major strålar smärta mot insidan av armbågen (brukar då också kännas ner mot lill- och ringfinger). Denna del sitter någon cm ovanför bröstvårtan. Känn efter om det är ömt i detta område genom att trycka i muskeln.
Det låter inte som om du behöver vara orolig för att någon benflisa har lossnat, det skulle ha känt annorlunda mot det du beskriver.

Nästa råd är att kolla upp problemet hos en leg naprapat eller sjukgymnast för behandling. Sitter det i muskler och eller leder är det ett ganska lätt behandlat problem. Annars är det lättare vid en undersökning att se om det är något annat som bråkar.

Lycka till.
/Sohlis

Officer
2006-03-24, 14:29
God middag.

Tråkigt med armbågen. Vad jag förstår är det på insidan av armbågen som det gör ont. Vad du bör kolla upp är musklerna som fäster in på benknölen på insidan, alltså dom som går ner mot fingrarna. Låter lite likt ett tillstånd som kallas "golfarmbåge". Dessa muskler blir ofta spända om man som du beskrev i början sitter mycket och skriver med penna.
En annan sak som slår mig vid din beskrivning att det verkar göra ont vid övningar som samtidigt involverar delar av bröstmusklerna (om jag inte missförstått dom övningar som gör ont). Visssa delar av pectoralis major strålar smärta mot insidan av armbågen (brukar då också kännas ner mot lill- och ringfinger). Denna del sitter någon cm ovanför bröstvårtan. Känn efter om det är ömt i detta område genom att trycka i muskeln.
Det låter inte som om du behöver vara orolig för att någon benflisa har lossnat, det skulle ha känt annorlunda mot det du beskriver.

Nästa råd är att kolla upp problemet hos en leg naprapat eller sjukgymnast för behandling. Sitter det i muskler och eller leder är det ett ganska lätt behandlat problem. Annars är det lättare vid en undersökning att se om det är något annat som bråkar.

Lycka till.
/Sohlis


Tusen tack för det inlägget!

:bow:

Tjabo
2006-03-28, 20:32
Min båge börjar arta sig rejält, men så har jag inte tränat på 4 dagar samt tagit det lugnt med pressövningar och tricepsdoningar..
Känns lite stelt fortfarande, får se hur det går vid nästa bröstpass.

Officer
2006-03-29, 09:11
Tjabo - härligt!


Jag körde axlar/triceps igår igen. Pressar bakom huvudet verkar ge lite känningar på min armbåge. Press framför kändes skitbra.

Sen började jag med triceps pushdowns, kändes alldeles underbart och jag maxade nästan ut på vikterna, svintungt och intensivt utan problem. Fortsatte med repdrag bakom huvudet, vilket kändes bra det med men jag körde toklite vikt för att jag inte vågade riva upp något igen. Avslutade gjorde jag med triceps extensions - hör och häpna så kändes det rätt bra, körde dock mot pannan och ett par reps bakom huvudet för att känna på lite. Allt kändes bra. Men det är irriterande att jag får känning i skiten när jag lutar bågen mot mitt skrivbord nu när jag arbetar! :furious:

Ryska_raketen
2006-04-02, 12:10
AP. Har samma som du, har haft det ett jävla tag. Mina tips är väl att : Kolla upp det (mja, man kanske borde göra det själv först ;) sen UNDVIKA dom övningarna där det gör ont! Dessutom försöker ja att INTE luta mig mot armbågen, belasta den i onödan. Och tja, voltaren hjälpte dessvärre inte så mycket.

Officer
2006-04-02, 14:08
Serbiska raketen -

Vad fan hur länge har du haft det då? Och hur uppkom skadan hos dig? Tänker du inte kolla upp det om du nu haft det jättelänge?


Det känns rätt bra nu - men om man trycker hårt på armbågen med fingret "uppifrån och ner" lite så gör det småont, hoppas det är en inflammation som sen går över. Jag snackade med en nappis på gymet och han sa att det nog var en inflammation och att jag inte tjänar mkt på att få det röntgat och massa spring fram och tillbaka. Jag tänker skippa alla pressövningar i en vecka framåt nu (borde kanske gjort det redan i början) och se hur det känns senare, även om det inte gör ont i någon pressövning längre (förutom extensions i viss grad) så vill jag inte reta skadan mer.