Visa fullständig version : Protein = skadligt för levern/hjärtat?
Tja,
Tänkte höra om någon vet om det är skadligt för levern och hjärtat att äta för mycket protein? Fick höra av en idag att kroppen har svårt att bryta ned protein, och för det krävs mer blod och då skulle det tydligen påverka levern och hjärtat negativt, så dom fick jobba mer.
Jag äter idag ca 2-2.5g/kg.
Mvh Johan
Frustrator
2006-02-17, 00:42
Levern/hjärtat har jag ingen koll på men för njurarna är det skadligt med alltför mycket proteiner..har dock inga bevis och vet inte riktigt vid hur mycket protein de tar skada..
Cerberus
2006-02-17, 00:52
Läste i en gammal body-artikel av Monika Wiekowski(lr nåt) där hon nämnde att ett högt protein-intag inte alls var farligt för njurarna. Minns inte mer av det just nu, lägenheten är en röra så jag orkar inte leta fram tidningen.
Tror inte det är så farligt med högt protein-intag. Kolla på alla hälsosamma byggare :D
King Grub
2006-02-17, 06:28
Läste i en gammal body-artikel av Monika Wiekowski(lr nåt) där hon nämnde att ett högt protein-intag inte alls var farligt för njurarna.
Det som är bevisat är att 2.8 g/dag på kort sikt inte är skadligt.
"It appears, at least in the short term, that protein intake under 2.8 g/kg does not impair renal function in well-trained athletes."
Sports Nutrition Review Journal. 1(1):45-51, 2004
Den studien har tolkats som att det inte kan vara farligt oavsett mängd, oavsett tid.
2.8 gram / kg som nämns ovan, som inte är skadligt på kort sikt, är långt under vad många kroppsbyggare ligger på dagligen, år ut och år in.
Jag tror inte ett högt proteinintag är farligt för friska njurar eller en frisk lever, men misstänker man att man inte har friska njurar (och det är inget man behöver känna innan) kanske man skall kolla upp saken innan man permanent lägger sig på 3+ g/kg/dygn.
4g låter kanske lite överkurs men vad vet jag :) Uppmot 2,5g/kg är det jag hört för uppbyggnadsträning i fråga om att det inte ska vara skadligt men som grub säger så är kanske de studier som är gjorda på proteinintag menade över en kortare period och inte år efter år. Men tycker ändå att skillnaderna mot rek.(0,8-1,2ca) är stora som f*n...
4g låter kanske lite överkurs men vad vet jag :) Uppmot 2,5g/kg är det jag hört för uppbyggnadsträning i fråga om att det inte ska vara skadligt men som grub säger så är kanske de studier som är gjorda på proteinintag menade över en kortare period och inte år efter år.
Exakt, jag tror inte mina gram lär skada, jag ska ju bara köra dem någon månad till.
userfriendly
2006-02-17, 08:37
jag har läst att njurar osv påverkas av ett för högt proteinintag men att man kan kompensera det med träning
jag har läst att njurar osv påverkas av ett för högt proteinintag men att man kan kompensera det med träning
yeesss, jag kanske inte behöver vara orolig längre.
userfriendly
2006-02-17, 08:39
yeesss, jag kanske inte behöver vara orolig längre.
om fitness o byggarfolk klarat sig väl hittills så ere väl inga problem?
om fitness o byggarfolk klarat sig väl hittills så ere väl inga problem?
sant, då ska väl fan lilla jag klara mig!
Frågan är varför man ska ligga så högt. Det verkar mest vara slöseri med pengar.
jag kämpar för o ligga på ca 2 gram/kg kroppsvikt...
Rock'nRoll
2006-02-17, 17:10
Frågan är varför man ska ligga så högt. Det verkar mest vara slöseri med pengar.
Gott!
Jag får i mig närmre 500g/dag och jag mår utmärkt.
Har man inte redan nedsatt njurfunktion lär man inte få nåt problem heller.
pragmatist
2006-02-17, 17:28
Ingen har någonsin lyckats visa att man får njurskador av högt proteinintag, däremot kan redan existerande njurskador bli värre om man äter mycket protein. Typ 1 diabetiker med nedsatt njurfunktion ska t.ex. hålla igen proteinintaget.
Eftersom idrottsmän har ätit stora mängder protein i årtionden och det inte finns någon epidemi av njursjukdomar bland dem så kan man nog säkert sluta sig till att eventuella risker är kraftigt överdrivna.
Jag får i mig närmre 500g/dag och jag mår utmärkt.
Känns väl som rätt dåligt argument ?
Cerberus
2006-02-17, 18:56
jag försöker få i mig 2g/kg kroppsvikt per dag MINST, har blivit nojig på sistone så det blir runt 2.5-3g/kg kroppsvikt vissa dagar.
edit:Vårt nya proffshopp Martin Kjellström käkar väl nästan 1kg protein per dag, HAN borde ha leverproblem om det var stor risk för det där :P
Stora proteinmängder kan leda till ökad urinmängd med förändrad kalciumbalans som följd. Aminosyror med tillhörande svavel kanske också kan påverka kalciumbalansen. Sen om njurarna tar skada är nog väldigt oklart. Man har tittat på möjlig njurpåverkan hos kroppsbyggare som under lång tid (+10år) ätit ganska stora mängder protein och inte sett några som helst antydningar till skada. Att hårt tränande individer behöver mer protein än inaktiva är klart men vilken mängd som krävs är frågan. Man har väl enats om att proteinmängder runt 1,5-2,5g/kg är vad som behövs under uppbyggnadsträning. Sen om man kan gå högre än så utan att ta skada vet jag inte men är det nödvändigt??
King Grub
2006-02-17, 22:24
Man har väl enats om att proteinmängder runt 1,5-2,5g/kg är vad som behövs under uppbyggnadsträning. Sen om man kan gå högre än så utan att ta skada vet jag inte men är det nödvändigt??
Antagligen inte, men Tipton och Wolfe, världens i dag ledande forskare inom området protein för styrketränande, och säger "for athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake" och rekommenderar åtminstone 2.5 gram protein per kilo kropsvikt.
Dom senaste rönen angående proteinintag för idrottsmän, däribland styrketränande som vill maximera muskeltillväxt, hittar man i J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.
Antagligen inte, men Tipton och Wolfe, världens i dag ledande forskare inom området protein för styrketränande, och säger "for athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake" och rekommenderar åtminstone 2.5 gram protein per kilo kropsvikt.
Så i det här fallet verkar "ju mer desto bättre" sant nu? (map "little reason to limit protein intake")
Men var det inte prat om att mängder >3g/(kg kropsvikt) var negativt? Har för mig att det var något om sänkta testosteronnivåer?
Cerberus
2006-02-17, 22:36
Dom senaste rönen angående proteinintag för idrottsmän, däribland styrketränande som vill maximera muskeltillväxt, hittar man i J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.
Fyfan va protein jag måste trycka i mig *spy*
Hittar inte den artikeln. Hittar den på pubmed men inte hela....why :confused:
Hittar inte den artikeln. Hittar den på pubmed men inte hela....why :confused:
Antagligen för att det är en vetenskaplig journal och man vanligen måste betala för att få tillgång till fullängdare.
Har fri tillgång till de artiklar som finns på pubmed så tänkte att ligger den där så....men som sagt, hittar den inte där i fullversion
Mer var tydligen inte bättre enligt den studien:
: J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Related Articles, Links
Protein and amino acids for athletes.
Tipton KD, Wolfe RR.
Department of Surgery, University of Texas Medical Branch, Shriner's Hospital for Children, 815 Market Street, Galveston, TX 77550, USA. ktipton@utmb.edu
The main determinants of an athlete's protein needs are their training regime and habitual nutrient intake. Most athletes ingest sufficient protein in their habitual diet. Additional protein will confer only a minimal, albeit arguably important, additional advantage. Given sufficient energy intake, lean body mass can be maintained within a wide range of protein intakes. Since there is limited evidence for harmful effects of a high protein intake and there is a metabolic rationale for the efficacy of an increase in protein, if muscle hypertrophy is the goal, a higher protein intake within the context of an athlete's overall dietary requirements may be beneficial. However, there are few convincing outcome data to indicate that the ingestion of a high amount of protein (2-3 g x kg(-1) BW x day(-1), where BW = body weight) is necessary. Current literature suggests that it may be too simplistic to rely on recommendations of a particular amount of protein per day. Acute studies suggest that for any given amount of protein, the metabolic response is dependent on other factors, including the timing of ingestion in relation to exercise and/or other nutrients, the composition of ingested amino acids and the type of protein.
Känns väl som rätt dåligt argument ?
För att? Hur ska folk ständigt bara hänvisa till studier? Jag har legat högt i flera år utan att känna någon biverkning alls, jo mer massa och att jag mår bättre nu än någonsin.
Känner många andra som även dom ligger bra över vad man "ska".
Känner gamla byggare och styrkelyftare som även dom legat bra högt utan några bieffekter.
Men det gills väl inte för jag inte hänvisar till nån studie...
King Grub
2006-02-18, 05:55
Mer var tydligen inte bättre enligt den studien:
Läs fullängdsartikeln.
Och den kostar som sagt pengar. Fullängdsartiklarna finns inte på PubMed, utan får skaffar från respektive tidskrift, Journal of Sport Sciences i det här fallet.
Äter man protein, som vill alla gör, måste njurarna utsöndra kvävet från aminosyrorna som urinämne/urea. Denna utsöndring kostar vatten. Räkna med ca 1 liter vatten per 100 g protein ni äter.
Skulle vi inte dricka tillräckligt med vatten kommer kroppen att höja blodtrycket (filtreringstrycket) över njurarna för att bli av med överskottet av urinämne. Högre blodtryck betyder också ökat slitage.
Det är den här kopplingen jag TROR är anledningen till skrönorna om protein och njurskador.
Summa: Drick förnuftigt med vatten. 250 g protein betyder 2.5 liter vatten. Räkna med 1 liter vatten för att bli av med salter/kreatinin/urinsyra etc. Hur mycket vatten som vi svettas ut är beroende på klimatet men 0.2 - 1 liter är rimligt. Alltså blir summan av all DRYCK 4 liter.
Äter man protein, som vill alla gör, måste njurarna utsöndra kvävet från aminosyrorna som urinämne/urea. Denna utsöndring kostar vatten. Räkna med ca 1 liter vatten per 100 g protein ni äter.
Skulle vi inte dricka tillräckligt med vatten kommer kroppen att höja blodtrycket (filtreringstrycket) över njurarna för att bli av med överskottet av urinämne. Högre blodtryck betyder också ökat slitage.
Det är den här kopplingen jag TROR är anledningen till skrönorna om protein och njurskador.
Summa: Drick förnuftigt med vatten. 250 g protein betyder 2.5 liter vatten. Räkna med 1 liter vatten för att bli av med salter/kreatinin/urinsyra etc. Hur mycket vatten som vi svettas ut är beroende på klimatet men 0.2 - 1 liter är rimligt. Alltså blir summan av all DRYCK 4 liter.
*stora tummar upp*
Ja, och att det gick, i mitten på förra seklet, att påvisa njurbelastande effekter på ryggradsdjur som gnagare och kor. Att inte gnagare och kor är några större köttätare vanligtvis torde ha en viss påverkan.
Angående 2 eller 5 gram protein får man nog se det i sitt sammanhang. Sammanhanget stavas EAA och är långt mer avgörande för vad proteinet tar vägen än själva mängden protein. Ju högre EAA-innehåll desto mer anabolt och desto lägre dosering krävs för anabolism. Sedan är det av avgörande betydelse, som påpekats i tråden redan, när man tar vad och sett över dygnet är varierande kost att föredra framför kosttillskott. Själv ligger jag nog närmare 5g än 2g/dygn totalt.
Lizard
Hörde förr ngt om att man lättare fick njursten vid ett högt proteinintag, finns det några belägg för det?
Att äta för mkt, dvs helt sjuka abnorma proteintag i 400+ gram om dagen dag ut o dag in verkar ju inte rimligt att det skulle vara hälosamt, överdrifter är ju sällan det.
King Grub
2006-02-18, 10:41
Hörde förr ngt om att man lättare fick njursten vid ett högt proteinintag, finns det några belägg för det?
Ja, men själva mekanismen bakom är oklar.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14633136&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
zkrappie
2006-02-19, 17:19
Att ett högt proteinintag skulle vara skadligt för njurar/lever är faktiskt en myt. Om man är en frisk person med friska njurar påverkas de inte av en stor mängd protein.
Det som händer när kroppen bryter ner proteiner är att det blir mycket slaggprodukter som njurarna måste ta hand om, vilket är väldigt påfrestande för njurar som inte är fullt friska.
Har man friska njurar är det däremot inte skadligt på något sett med ett högt intag av protein.
King Grub
2006-02-19, 17:26
Att ett högt proteinintag skulle vara skadligt för njurar/lever är faktiskt en myt. Om man är en frisk person med friska njurar påverkas de inte av en stor mängd protein.
Det som händer när kroppen bryter ner proteiner är att det blir mycket slaggprodukter som njurarna måste ta hand om, vilket är väldigt påfrestande för njurar som inte är fullt friska.
Har man friska njurar är det däremot inte skadligt på något sett med ett högt intag av protein.
Ett så tvärsäkert uttalande går heller inte att göra.
Jag tror inte högproteindieter är skadliga för friska organ, även vid kroniskt högt intag, men man vet inte till 100% som du gör gällande, och det finns auktoriteter som höjer ett varnande finger.
"High-protein diets are not recommended because they restrict healthful foods that provide essential nutrients and do not provide the variety of foods needed to adequately meet nutritional needs. Individuals who follow these diets are therefore at risk for compromised vitamin and mineral intake, as well as potential cardiac, renal, bone, and liver abnormalities overall."
Circulation. 2001 Oct 9;104(15):1869-74. American Heart Association
zkrappie
2006-02-20, 14:35
Att ett högt intag av protein skulle vara skadligt för njurarna är förmodligen den vanligaste varningen till varför man ska passa sig för ett högt intag av protein.
I samband med nedbrytningen av protein bildas ammoniak ur det kväve som finns i proteinet. Ammoniak är mycket giftigt och måste avlägsnas från kroppen. Detta sker genom bildning av urea, som via njurarna filtreras bort och utsöndras i urinen. Men trots njurarnas roll i detta, finns inga studier som visar att friska njurar skulle ta skada av ett högt proteinintag. Man har däremot gjort en studie som undersökte effekten av höga proteinintag hos bodybuilders och vältränade atleter. Resultatet visade att en högproteinkost inte hade någon negativ inverkan på njurarnas funktion. I stället såg man att kvävebalansen blev positiv. En positiv kvävebalans är en förutsättning för att bygga muskler.
Det är uppenbart att ett begränsat proteinintag inte motverkar den åldersorsakade försämringen av njurfunktionen. Ett lågt proteinintag är snarare en bidragande orsak till denna försämring. Ett bättre sätt att motverka försämringen av njurfunktionen är att öka proteinintaget. Det finns inga som helst anledningar att begränsat proteinintaget hos friska individer i syfte att skydda njurarna.
Men jag håller med dig också. Kan inte förstå vad som skulle vara bra med att äta 4 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Lagom är väl bäst, men hellre för mycket än för lite.
För att? Hur ska folk ständigt bara hänvisa till studier? Jag har legat högt i flera år utan att känna någon biverkning alls, jo mer massa och att jag mår bättre nu än någonsin.
Känner många andra som även dom ligger bra över vad man "ska".
Känner gamla byggare och styrkelyftare som även dom legat bra högt utan några bieffekter.
Men det gills väl inte för jag inte hänvisar till nån studie...
Jag tycker bara det känns lite väl mycket
SteroidHasse: -Jag har kört aas i flera år inte fått några bieffekter och mår fett bra osv
Att ett 15tal personer inte inte tagit nån skada säger ingenting + att du inte vet om dom tagit skada eller inte, kollat deras njurvären före och efter ?
Jag är inte heller låst till studier , men "dom jag känner tycker" argumentet tycker jag är bland dom sämre för att kunna bevisa om någonting innuti kroppen tagit skada eller inte.
obesogen
2006-02-21, 23:15
*stora tummar upp*
Ja, och att det gick, i mitten på förra seklet, att påvisa njurbelastande effekter på ryggradsdjur som gnagare och kor. Att inte gnagare och kor är några större köttätare vanligtvis torde ha en viss påverkan.
Angående 2 eller 5 gram protein får man nog se det i sitt sammanhang. Sammanhanget stavas EAA och är långt mer avgörande för vad proteinet tar vägen än själva mängden protein. Ju högre EAA-innehåll desto mer anabolt och desto lägre dosering krävs för anabolism. Sedan är det av avgörande betydelse, som påpekats i tråden redan, när man tar vad och sett över dygnet är varierande kost att föredra framför kosttillskott. Själv ligger jag nog närmare 5g än 2g/dygn totalt.
Lizard
5g om dan? Bra jobbat ;) , vilka är dina huvudsakliga proteinkällor om man får fråga?
Sen är det svårt att generalisera med att bara säga högproteindieter. Vart går gränsen för vad som ska kallas högproteindiet??
5g om dan? Bra jobbat ;) , vilka är dina huvudsakliga proteinkällor om man får fråga?
Säkert döda djur :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.