handdator

Visa fullständig version : Mas Oyama, han dödade tjurar med 1 slag


Dumleman
2006-02-16, 23:07
Jag surfade runt lite och hitta info om en koreansk/japansk kampsportare (död sedan 1994) som hette Mas Oyama. Alltså snubben dödade 4 fullvuxna tjurar med ett enda slag per tjur med sina bara händer! Han slog av hornen på 48 andra tjurar med ett slag per horn. Det låter nästan för otroligt för att vara sant men vem är jag att avgöra det. Han tränade visst som en besatt, tränade isolerad ute i skogen 14 h om dagen i några år... Det var väl lite djurplågeri att dräpa tjurarna på det viset och han ska visst ha ångrat det.

Jag tyckte bara att det lät så otroligt att jag var tvungen att starta en tråd, kanske någon som har hört något om honom? :)

Goddaniel
2006-02-16, 23:13
Vänta till Kwon kommer, han vet säkert mer :)

trym
2006-02-16, 23:14
undrar hur han slog då....
stackars benen i hans hand borde ha gått av i alla riktningar...

Stoltz
2006-02-16, 23:17
Jag har hört ryktet om mannen som kunde göra sådant. Har dock aldrig sett några bevis på att det var något annat än en skröna.

Dumleman
2006-02-16, 23:18
Hmm siffrorna verkar gå isär lite, här (http://www.fightingmaster.com/masters/oyama/) står det att han slogs mot 52 tjurar varav 3 dog direkt.

Wicked
2006-02-16, 23:23
Inte sant alls det där, han slog av ena hornet på några döda tjurar.
Lätt att det går till överdrift. (En höna av en fjäder ;) )

Soke Mas Oyama är grundaren (soke = grundare) av Kyokushin Karaten och räknas som en av de främsta (och tuffaste) karate-utövarna någonsin.

// Wicked

Dumleman
2006-02-16, 23:24
Woho jag hittade en lite filmsnutt på trollet! Slagen ser ut att ta bra :). http://www.musashi.nl/_private/Oyamafighting.wmv

Krokodil
2006-02-16, 23:30
Jag har en liten filmsnutt där han slåss med en tjur. Mer brottning än boxning dock.. *flex*

Edit: Filen heter OyamaBull1.avi om ni vill googla själva.

Dumleman
2006-02-16, 23:31
Jag har en liten filmsnutt där han slåss med en tjur. Mer brottning än boxning dock.. *flex*
Jo jag hittade även den men den var för löjlig för att länkas till :). Jag börjar tvivla på tjurdräparn.

trym
2006-02-16, 23:33
nu är han iofs bra mycket äldre på de där filmklippet än va han var på bilden och filmklippet är väll inte de mest talande, men jag kan inte på något vis tänka mig att killen slår nåe hådrare än dagens boxare i medel-viktklasserna

Speedzter
2006-02-17, 03:22
Har själv tränat Kyokushin och han är en ganska viktig del av träningen i och med att han är en inspirationskälla. Det finns många berättelser om honom och nog ligger det mycket sanning i de flesta av dem.

Det sägs även att han i självförsvar ska ha slagit en man som attakerade honom med kniv på en tillställning, denne man sägs ha varit död innan han nådde golvet. Efter 1 slag.

Det är fruktansvärd kraft i teknikerna inom denna del av Karaten. En seriös utövare tål otroligt mycket stryk och plöjer fram som en pansarvagn mer eller mindre. Alla delar av kroppen härdas otroligt. Det finns en tanke bakom allt. Ett av många exempel är att vissa tekniker bygger på att du slår med spänd hand och träffar med fingertopparna, vissa med knuten näve, vissa med sidan av handen och när fingrar,knogar och hand är slut finns det slag med handleden som träffpunkt. Grundfilosofin är dock att teknikerna är stenhårda, det karaktäriserar Kyokushin Karaten. Denne man hade händer som sten. Han slog just på sten för att härda dem. Knogar, fingertoppar, ovansida hand- you name it. Med största sannorlikhet hade han ett av världens hårdaste slag, och om inte annat världens hårdaste tekniker i största allmänhet :)

grabben i skogen
2006-02-17, 07:16
Har själv tränat Kyokushin och han är en ganska viktig del av träningen i och med att han är en inspirationskälla. Det finns många berättelser om honom och nog ligger det mycket sanning i de flesta av dem.

Det sägs även att han i självförsvar ska ha slagit en man som attakerade honom med kniv på en tillställning, denne man sägs ha varit död innan han nådde golvet. Efter 1 slag.

Det är fruktansvärd kraft i teknikerna inom denna del av Karaten. En seriös utövare tål otroligt mycket stryk och plöjer fram som en pansarvagn mer eller mindre. Alla delar av kroppen härdas otroligt. Det finns en tanke bakom allt. Ett av många exempel är att vissa tekniker bygger på att du slår med spänd hand och träffar med fingertopparna, vissa med knuten näve, vissa med sidan av handen och när fingrar,knogar och hand är slut finns det slag med handleden som träffpunkt. Grundfilosofin är dock att teknikerna är stenhårda, det karaktäriserar Kyokushin Karaten. Denne man hade händer som sten. Han slog just på sten för att härda dem. Knogar, fingertoppar, ovansida hand- you name it. Med största sannorlikhet hade han ett av världens hårdaste slag, och om inte annat världens hårdaste tekniker i största allmänhet :)

varför kommer inte några bra pride-fighters från den karatestilen då?

Jense
2006-02-17, 07:30
varför kommer inte några bra pride-fighters från den karatestilen då?



såg en i k1 som fick däng efter 30 sek. så den tekniken är nog inget att hänga i granen, nej.

Zerom
2006-02-17, 08:55
Det finns en film som handlar om honom om jag inte minns fel?

Slartibartfast
2006-02-17, 09:05
Idiotjävel.

Varför skulle han ha ihjäl tjurarna??

Nitrometan
2006-02-17, 09:15
Det finns en film som handlar om honom om jag inte minns fel?
Tre filmer. Sonny Chiba spelade Masutatsu Oyama i dem. De speglar inte sanningen på nåt sätt.

http://www.imdb.com/title/tt0165348/
http://www.imdb.com/title/tt0188799/
http://www.imdb.com/title/tt0403524/

Han gjorde många häftiga saker och var en bra fighter på sin tid. Även om man tar alla historier med ett par rejäla skopor salt blir det mycket häftigt kvar.

Herkulez
2006-02-17, 09:18
Idiotjävel.

Varför skulle han ha ihjäl tjurarna??
för att det inte finns älgar i japan.

Nitrometan
2006-02-17, 09:23
Eller också var det dödsdömda gangsta-tjurar?

Han kanske gjorde samhället en tjänst?

Jag vet att han spöade upp ett antal lite-för-kaxiga amerikaner efter andra världskriget (då USA styrde i Japan lite som dagens Irak).

Wicked
2006-02-17, 11:11
varför kommer inte några bra pride-fighters från den karatestilen då?

Det kommer flera bra k-1 fighters från den stilen, och i finalen senast var det Glaube Feitosa från Kyokushin Karate och Semmy Schilt från Seido Kaikan Karate (en avgrening från Kyokushin).

I pride där markkamp ingår är det uppenbarligen så att stilar som inte tränar någon form av markkamp inte lyckas så bra. (T o m Cro-cop var tvungen att börja med Grappling)

Så Jense och Grabben i skogen, helt fel är stilen nog inte...

// Wicked

edit: Icke att förglömma Andy Hug, en av legenderna inom K-1 som tränade Kyokushin!

stenis
2006-02-17, 11:29
Även tyson ska ha slagit ihjäl en tjur med ett slag.

Idiotjävel.

Varför skulle han ha ihjäl tjurarna??

Kan inte annat än att hålla med, slå ihjäl en tjur, slå av hornen på dem, till vilken nytta? Totalt pundade i huvet alltså och dom skulle ha fängelsestraff för sånt där skit.

Jagar för övrigt själv, men detta är ren jävla idioti och de är inget imonerande med det över huvudtaget!

Edde_1
2006-02-17, 13:05
Tror knappast att han slog med hårdare kraft än den kraft som blir när två
+1000 kg:s tjurar rusar ihop med huvudena. Och det dör dom inte av.

Och slår han av ett horn så är det otroligt om dom skulle dö direkt. Jag har varit med om kor som brutit sina horn och det har dom inte dött av.
Dessutom så sågar man ibland av hornen på kor, det blöder rejält men dom dör inte.

Piranha
2006-02-17, 13:06
Ytterligare ett praktexemplel på medias förvridning av sanningen.

Orginalrubriken var: " Mas Oyama tjurade efter 1 slag "

Nitrometan
2006-02-17, 13:09
Ytterligare ett praktexemplel på medias förvridning av sanningen.

Orginalrubriken var: " Mas Oyama tjurade efter 1 slag "
Även där blev det fel i översättningen.

I det japanska originalet stod det "Mas Oyama tjurade ett slag idag".

petersson
2006-02-17, 13:12
såg en i k1 som fick däng efter 30 sek. så den tekniken är nog inget att hänga i granen, nej.

Jag såg på eurosport k1 vid jul nångång. Det var nån final i Japan, killen som vann, Sammy Shields eller nått.. vet inte hur man stavar. Kommer inte han från karaten? Det här är dock en fråga INTE ett påstående för jag har verkligen ingen koll alls på kampsport.

Liten Men Fet
2006-02-17, 13:20
Vilket svin, jag tycker han kunde ha låtit tjuren få ett frislag/stångning först. Tjuren lär ju inte vara beredd på att det ska smyga upp en pyjamaskille å slå han i huvet.

Alternativt kunde han väl ställt upp mot något annat djur med armar så det kan försvara sig bättre. Säg en stor gorilla som visste att det skulle bli slagsmål eller en riktigt stor isbjörn.

emmzan
2006-02-17, 14:10
Tror knappast att han slog med hårdare kraft än den kraft som blir när två
+1000 kg:s tjurar rusar ihop med huvudena. Och det dör dom inte av.

Och slår han av ett horn så är det otroligt om dom skulle dö direkt. Jag har varit med om kor som brutit sina horn och det har dom inte dött av.
Dessutom så sågar man ibland av hornen på kor, det blöder rejält men dom dör inte.

Pja, om man inte räknar med att han slog av ett horn, tjuren fick en kraftig infektion (bihåleinfektion) och dog av det. Låter iofs inte lika "coolt" att ha ihjäl tjurar genom att åsamka dem infektion liksom.

F.ö så kan väl ett nötkreatur förblöda vid hornskador, eller iaf tappa en sån ansenlig mängd blod att det bara är nödslakt eller blodtransfusion som gäller. Är jäkla göra med att lägga stasslangar runt hornbasen när man ska avhorna vuxna nötter med såg.

Dumleman
2006-02-17, 14:29
Tror knappast att han slog med hårdare kraft än den kraft som blir när två
+1000 kg:s tjurar rusar ihop med huvudena. Och det dör dom inte av.

Och slår han av ett horn så är det otroligt om dom skulle dö direkt. Jag har varit med om kor som brutit sina horn och det har dom inte dött av.
Dessutom så sågar man ibland av hornen på kor, det blöder rejält men dom dör inte.
Samtidigt handlar det först och främst inte om kraft utan om tryck när något är dödligt eller inte. Ett skott från en älgstudsare har mindre kraft än en hockeytackling för att ge ett exempel :).

Krokodil
2006-02-17, 14:32
Samtidigt handlar det först och främst inte om kraft utan om tryck när något är dödligt eller inte. Ett skott från en älgstudsare har mindre kraft än en hockeytackling för att ge ett exempel :).Inte räknat per ytenhet dock...

Dumleman
2006-02-17, 14:33
Inte räknat per ytenhet dock...
haha ja och det kallas tryck :D.

Krokodil
2006-02-17, 14:39
haha ja och det kallas tryck :D.Jag kanske skulle läst hela ditt inlägg innan jag klickade på reply.. :em:

Jense
2006-02-17, 15:10
Jag såg på eurosport k1 vid jul nångång. Det var nån final i Japan, killen som vann, Sammy Shields eller nått.. vet inte hur man stavar. Kommer inte han från karaten? Det här är dock en fråga INTE ett påstående för jag har verkligen ingen koll alls på kampsport.


yjo, han har grunderna därifrån men det är inte därför han vann k1

hangatyr
2006-02-17, 15:27
"japan fick slag, tjurade."

"Kalv åt japan, godzilla sur."

"Godzilla slog tjur, japan rasar."

grisbil3n
2006-02-17, 15:28
OT:

http://www.trumtrum.se/com/projects/movies/skepp%20ohoj.htm

Java_Java
2006-02-17, 16:08
såg en i k1 som fick däng efter 30 sek. så den tekniken är nog inget att hänga i granen, nej.
http://www.k-1usa.net/docs/fighters/fightfinder.asp?search=yes&eventid=290

Speedzter
2006-02-17, 16:30
Hahaha, ge er :)

Basera inte en stil på enstaka individer och deras resultat ;)

I det här fallet handlade det om en person och vad han var kapabel till, inte vad stilen i sig har för förutsättningar i k1 eller hur den står sig emot andra stilar. Var stil har sin mästare och sunt förnuft säger väl att de förtjänar beundran oberoende av vad andra inom samma stil presterar? Eller?

Jense
2006-02-17, 20:53
http://www.k-1usa.net/docs/fighters/fightfinder.asp?search=yes&eventid=290


jareome lebanner hade spöat skiten ur alla dom där, gäller att ha dom bästa från båda sidor, och inte bara från karaten.



och tråden handlar om enskild person, så jag fattar inte varför du drar in hela arten