handdator

Visa fullständig version : Bänkpress / Rygg


Niklase
2006-02-16, 21:08
Har 2 st problem.

1. När jag kör bänkpress, tycker jag inte det tar nånting i Bröstet, bara armar (över lag). Vad gör jag för fel, är ganska färsk på bänkpressen. hur långt fram/bak skall man ligga jämnfört med stången?

2. Rygg...... Har provat lite rygg övningar bla. Hantelrodd och det får jag inte riktigt till, tar mest i Tripceps? Ochså har jag provat Stångrodd och det "tjuv" arbetar jag antaligen med benen för att jag känner att det tar lite där, sen mest armar.

Har inte kört så mycket "friavikter" innan, så jag antar att det tar ett tag innan man kommer in riktigt rätt i det. (får väll känna sej fram).
För övrigt : Mycket bra att övningsbanken finns :)

Fettecke
2006-02-16, 21:22
Jag tror du har "för klena" armar igentligen... du använder triceps mkt i hantelrodd, samma sak i bänkpress, triceps är en av stödmusklerna...

robba_86
2006-02-16, 21:50
Testa att håll händerna längre ut när du kör bänkpress och se om du hittar nå kontakt med bröstet.

Lillgrabben
2006-02-16, 22:04
du använder triceps mkt i hantelrodd, samma sak i bänkpress, triceps är en av stödmusklerna...

Förvisso.

Men triceps inblandning i en roddövning torde vara ganska liten, för att inte säga nästan minimal.

Fettecke
2006-02-16, 22:12
Förvisso.

Men triceps inblandning i en roddövning torde vara ganska liten, för att inte säga nästan minimal.

jag känner ofta att det tar på triceps... därav mitt uttalande :D

Bönne
2006-02-16, 22:30
jag känner ofta att det tar på triceps... därav mitt uttalande :DKan ju vara att triceps stretchas? Har aldrig känt av triceps i en roddövning (inga kommentarer nu, nä precis).

Du kan ju testa att lägga upp så att du kör;
Rygg/biceps
Bröst/axlar/triceps


På så sätt så har du hjälpmusklerna maxmialt utvilade.

petersson
2006-02-16, 22:39
Förvisso.

Men triceps inblandning i en roddövning torde vara ganska liten, för att inte säga nästan minimal.

Jag kan tänka mig att det "tar" en del på triceps om man har armbågen lite böjd i den armen som stöder kroppen vid hantelrodd. Speciellt om man cheatar och har för tunga hantlar :)

mentzer
2006-02-16, 22:51
Förvisso.

Men triceps inblandning i en roddövning torde vara ganska liten, för att inte säga nästan minimal.

Men då triceps långa huvud även har funktionen att föra armbågen bakåt är den inblandad. Har själv aldrig känt av det i roddövningar, däremot pullover-rörelser i maskin när armbågen går bakom kroppen.

mentzer
2006-02-16, 22:55
Har 2 st problem.

1. När jag kör bänkpress, tycker jag inte det tar nånting i Bröstet, bara armar (över lag). Vad gör jag för fel, är ganska färsk på bänkpressen. hur långt fram/bak skall man ligga jämnfört med stången?

2. Rygg...... Har provat lite rygg övningar bla. Hantelrodd och det får jag inte riktigt till, tar mest i Tripceps? Ochså har jag provat Stångrodd och det "tjuv" arbetar jag antaligen med benen för att jag känner att det tar lite där, sen mest armar.

Har inte kört så mycket "friavikter" innan, så jag antar att det tar ett tag innan man kommer in riktigt rätt i det. (får väll känna sej fram).
För övrigt : Mycket bra att övningsbanken finns :)

1. Be någon på gymet lära dig korrekt teknik.
2. Kan det vara så att du för hanteln väldigt långt ned mot höften? Så det liknar något mellanting mellan rodd/kickbacks?
Sänk vikten i stångrodden och se till att låsa knän så du inte kan jobba med benen.

petersson
2006-02-16, 22:57
Jag kan tänka mig att det "tar" en del på triceps om man har armbågen lite böjd i den armen som stöder kroppen vid hantelrodd. Speciellt om man cheatar och har för tunga hantlar :)

Jag menar alltså att det kan kännas i stödarmen.