handdator

Visa fullständig version : Korrekt utfört marklyft?


Kappa
2006-02-16, 20:45
Körde marklyft för första gången idag. Läst en del och kollat runt hur det ska utföras men jag bad en instruktör på gymmet kolla i alla fall om jag gjorde det rätt. Enligt denne skulle jag inte gå hela vägen ner med stången utan vända under knäna och gå upp igen. Jag tyckte det var lite knas men personen ska ju vara instruktör. Är det rätt eller inte?

Tack på förhand för alla svar.

/D

Grisen
2006-02-16, 20:48
Ställ ner vikten mellan varje repetition.

bluelight
2006-02-16, 20:50
Du ska ner med den, kompetent PT :laugh:

Wennerberg
2006-02-16, 20:56
Vad är det för ett gym ner med skiten till golvet

muffe85
2006-02-16, 21:00
Körde marklyft för första gången idag. Läst en del och kollat runt hur det ska utföras men jag bad en instruktör på gymmet kolla i alla fall om jag gjorde det rätt. Enligt denne skulle jag inte gå hela vägen ner med stången utan vända under knäna och gå upp igen. Jag tyckte det var lite knas men personen ska ju vara instruktör. Är det rätt eller inte?
Tack på förhand för alla svar.
/D

Om du inte kör på tungt, så skulle du kunna stanna upp precis innan golvet. men om du tränar på tungt så vore ide att få några sekunders återhämtning mellan varje reps.

Tänk på att hålla svanken. ett bra tips för att svanka är att fästa blicken på en punkt långt upp, t.ex. taket eller långt upp på en vägg. då svankar du utan att tänka på det.

En sak till många gör fel på utan att tänka på det, är att många använder aldelens för mycket rygg. Styrkan sitter i benen, använd det.

PS. Om man nu bara ska köra med ryggen, så finns det rak mark ^^

Fettecke
2006-02-16, 21:01
PS. Om man nu bara ska köra med ryggen, så finns det rak mark ^^

Hamstrings, inte enbart rygg.

Kappa
2006-02-16, 21:02
Det jag tänkte också, därför jag tyckte det var knas. Men hur sjutton kan instruktörn fått den iden då? Ner så man ställer den på golvet eller hur? Inte släpper taget om stången men går ner i kontakt med golvet och upp igen efter man spänt bålen för lyftet?

z_bumbi
2006-02-16, 21:06
Men hur sjutton kan instruktörn fått den iden då?

Bodypump eller någon skum utbildning.

Edit: Kan finnas andra förklaringar också iofs men de är de två troligaste.

Ner så man ställer den på golvet eller hur? Inte släpper taget om stången men går ner i kontakt med golvet och upp igen efter man spänt bålen för lyftet?

Det låter bra.

Kappa
2006-02-16, 21:07
Men men, min huvudfråga har blivit svarad. Inkompetent instruktör *screwy*.

Tack för alla dom snabba svaren :bow:

Berenger
2006-02-16, 21:17
det går bra så också, på så sett vilar du benen.. men inget slår riktiga marklyft!

Wennerberg
2006-02-16, 21:28
PS. Om man nu bara ska köra med ryggen, så finns det rak mark ^^

Raka mark är väl till för hamstrings?

pragmatist
2006-02-16, 21:39
Övningen heter marklyft av en anledning. :D

Poängteras bör också att vikten bör sättas ned ordentligt på marken också mellan varje repetition, d.v.s. studsa inte upp vikten. Övningen heter deadlift på engelska, vikten ska med andra ord vara "död" när du lyfter den.

Sheogorath
2006-02-16, 21:40
Övningen heter marklyft av en anledning. :D

Poängteras bör också att vikten bör sättas ned ordentligt på marken också mellan varje repetition, d.v.s. studsa inte upp vikten. Övningen heter deadlift på engelska, vikten ska med andra ord vara "död" när du lyfter den.

:thumbup:

Berenger
2006-02-16, 21:46
Övningen heter marklyft av en anledning. :D

Poängteras bör också att vikten bör sättas ned ordentligt på marken också mellan varje repetition, d.v.s. studsa inte upp vikten. Övningen heter deadlift på engelska, vikten ska med andra ord vara "död" när du lyfter den.jo men sen är det ju inte fel att bara gå till knät.. den tar riktigt bra den med. jag tränar så ibland beroende på hur mitt splitt ser ut

aliquis
2006-02-16, 22:41
Personen kanske tänkte på stela/raka mark.

aliquis
2006-02-16, 22:42
Vad är det för ett gym ner med skiten till golvetNautilus, har inte lyckats lura honom till ökk (och inte ens till universitetsgymmet) ännu, men det kommer ;)

muffe85
2006-02-16, 23:58
Raka mark är väl till för hamstrings?

Den kommentaren var till för att ironiskt poängtera att i marklyft ska man även lyfta med benen. ser massa folk som lyfter nästan bara med ryggen så det nästan blir rak mark.
trodde alla förstod den piken ^^

Nitrometan
2006-02-17, 09:52
Övningen heter deadlift på engelska, vikten ska med andra ord vara "död" när du lyfter den.
R.I.P.

"Vila i frid kära stång, nu lyfter jag dig."








OnT: Många bra tips som har kommit fram här.

pragmatist
2006-02-17, 10:02
jo men sen är det ju inte fel att bara gå till knät.. den tar riktigt bra den med. jag tränar så ibland beroende på hur mitt splitt ser ut

Det är naturligtvis helt ok att fokusera på övre delen av lyftet också om man vill det, men marklyft blir det ju inte riktigt då utan snarare en assistans/kompletteringsövning till marklyft. S.k. rack-pulls påminner mycket om det du beskriver, d.v.s. marklyft i en powerrack med stoppet i knähöjd ungefär.

Berenger
2006-02-17, 10:07
Det är naturligtvis helt ok att fokusera på övre delen av lyftet också om man vill det, men marklyft blir det ju inte riktigt då utan snarare en assistans/kompletteringsövning till marklyft. S.k. rack-pulls påminner mycket om det du beskriver, d.v.s. marklyft i en powerrack med stoppet i knähöjd ungefär.stämmer.. men om jag inte hade skrivit att detta också är bra träning hade många gått och tänkt att det är fel att göra korta mark. i slutändan handlar det ändå om bra träning som ger resultat, för dom flesta iallafall