handdator

Visa fullständig version : Gjorde jag precis världens största tabbe som konsument?


thomast
2006-02-16, 20:17
Jag och min flickvän köpte en motionscykel för ett år sedan, dagarna innan garantin skulle gå ut pajar cykeln. Vi ringer stället (konsum) och får cykeln utbytt mot garantin. När jag idag kom dit för att hämta den nya cykeln säger chefen att den inte fanns på lager och han hade beställt en prisvärdigt likvärdig cykel.

Jag tittade lite snabbt på cykeln och tyckte det inte vara några större problem. Jag accepterade och tog cykeln. Nu är cykeln uppmonterad och jag kan bara säga att jag är grymt besviken på den. För det första är högsta motståndet inte tillräcklig starkt för att bli jobbigt för mig, menysystemet är skitkrångligt och cykeln gör ett jobbigt väsande ljud ifrån sig. Den första cykeln var väldigt mycket bättre och spelade inte i samma kvalitetsklass som den här skiten, dock var priset det samma.

Har jag några rättigheter som konsument att få pengarna tillbaka eller få den utbytt igen? Did I just fuck up?

HenrY
2006-02-16, 20:19
Du skriver att du tittade på cykeln, vilket cykel var det? En annan som fanns på lager?
Låter lite som du får skylla dig själv eftersom ingen tvingade dig att ta en annan cykel...

thomast
2006-02-16, 20:26
När jag kom dit var jag beredd på att få cykeln utbytt då han sa att han hade beställt en ny, det fanns inga cyklar på lagret. Han kom med en karton och försäkrade mig att den var likvärdig och jag köpte det.

babyshambles
2006-02-16, 20:30
Ta kontakt med din konsumentvägledare eller ARN.

Nina L
2006-02-16, 20:35
Pengarna tillbaka. Cykeln var kass. Stå på dig!

mini
2006-02-16, 20:52
Första åtgärden borde vara att gå tillbaka och prata med butiken. Förklara ditt dilemma och att du inte tycker att den är likvärdig. Det är först om du får problem att byta som du ska vända dig till ARN.

Palm
2006-02-16, 20:55
Ring Sverker. Han fixar allt.

babyshambles
2006-02-16, 21:02
Ring Sverker. Han fixar allt.
E de så? E de så? :D

Nina L
2006-02-17, 08:03
Första åtgärden borde vara att gå tillbaka och prata med butiken. Förklara ditt dilemma och att du inte tycker att den är likvärdig. Just precis. Det går ju faktiskt inte att vid en snabb anblick avgöra om en cykel är likvärdig. Det bör inte vara några problem.

thomast
2006-02-17, 10:09
Jag har pratat med chefen över telefon och förhandlat fram att jag ska få pengarna tillbaka.

http://bestsmileys.com/party/5.gif

Nina L
2006-02-17, 10:13
Duktig konsument! *klappa på huvudet*