handdator

Visa fullständig version : De värsta ekobrotten?


Big_Vik
2006-02-16, 19:31
Är det någon som råkar veta om något riktigt stort ekonomiskt brott, eller kanske t.o.m. sitter på lite information om de värsta brotten?

Vi har fått i uppgift att skriva en uppsats om hur man på bästa sätt svindlar, (Vår lärare är lite speciellt) :D men en källa gör ju som bekant knappast en läxa, så mods eller andra som tar illa vid sig kan tryggt luta sig tillbaka.

(Jo, jag har googlat)

babyshambles
2006-02-16, 19:32
Joachim Posener och Trustor?

Mass-Tech
2006-02-16, 19:34
"Enron", var ganska stort internationellt.

emmphiil
2006-02-16, 19:34
Joachim Posener och Trustor?

Trustoraffären som sagt... finns VÄLDIGT MYCKET om det. har själv skrivt en gymnasieuppsats i ämnet....

babyshambles
2006-02-16, 19:34
WorldCom? Beror på var i världen du vill basera allt på.

TheSQUAT
2006-02-16, 19:48
Inte direkt ekobrott....men en jävla hantering av riskkapital under IT-boomen när det här med näthandel låg i sin linda....tänker på Boo.com. Finns en bok som heter boo.com skriven av Gunnar Lindstedt. Klart läsvärd! Kanske kan vara ett uppslag?

Big_Vik
2006-02-16, 20:52
Joachim Posener och Trustor?

Cool kille minst sagt! :) Vilken kategori kan Trustorhärvan tänkas gå under? Ska vi satsa på att göra en uppföljare? :naughty:

babyshambles
2006-02-16, 20:54
Cool kille minst sagt! :) Vilken kategori kan Trustorhärvan tänkas gå under? Ska vi satsa på att göra en uppföljare? :naughty:
Absolut. Det krävs inte mycket för att springa in på en bank med en MP5:a i handen och råna den, men däremot plundra ett storföretag på flera hundra miljoner...

Noodles
2006-02-16, 21:00
Du kan ju kolla upp lite om Nick Leasons bravader. En intressant historia där han gjorde bort sig med några dåliga affärer och sedan försökte mörka det för sin arbetsgivare.

Boo.com borde nästan räknas som ekobrott. I och för sig var väl riskkapitalisterna dummare än vad som borde vara lagligt.

abbarn
2006-02-16, 22:52
Hjälp med läxan igen :whipped: att du aldrig lär dig!

m0gh
2006-02-16, 23:09
Hjälp med läxan igen :whipped: att du aldrig lär dig!
Läs hans första inlägg kanske ?

Big_Vik
2006-02-17, 00:30
Läs hans första inlägg kanske ?

Faktiskt läste han inte mitt första inlägg förra gången han påpekade samma sak heller :D men det är lugnt, han er ett snel bussmongo egentligen :)

Big_Vik
2006-02-17, 00:32
Eftersom allas vår stora idol Skaparn gillar siffror gjorde jag också en uträkning där jag kom fram till att projektgrupperna på EBM har bra mycket mer än ett nytt brott att ta itu med per dag. (vart fjärde brott som utreds leder dessutom till rättegång) Kanske inte så konstigt att shit happens ibland då?

Nismo
2006-02-17, 13:02
"Enron", var ganska stort internationellt.
Ganska :)

Nitrometan
2006-02-17, 13:17
Cool kille minst sagt! :) Vilken kategori kan Trustorhärvan tänkas gå under? Ska vi satsa på att göra en uppföljare? :naughty:
Hörde en härlig radiouppföljare. En radiopratare ringde till Värdepapperscentralen ute i Tumba när den var till salu (de trycker de svenska pengarna och andra värdepapper). "Kan jag betala med kontanter i efterskott?"

Annars röstar jag på Enron.

tinus
2006-02-17, 13:21
Trustor. Finns hur mycket information som helst lätttillgänglig

abbarn
2006-02-17, 14:10
Läs hans första inlägg kanske ?

Ja och? Tycker jämt att han ska ha hjälp. Han får väl för böveln söka lite själv och googlat tror jag inte ett skit på att han gjort.

Gabber
2006-02-17, 14:33
http://attac.se/attac/126/stoppa-skatteparadisen
http://www.kristdemokraterna.se/VarPolitik/Motioner/2003-04/JuU/GR02Ju410.aspx
http://www.bankrattsforeningen.org.se/tidning109.html
http://www.analyskritik.press.se/ekonomi/enronkapitalismen.htm
http://www.fi.se/upload/20_Publicerat/30_Sagt_och_utrett/30_Skrivelser/2002/analys_enron_020423.pdf
http://www.nyhetsportalen.se/r519609.html

Det här är ett favoriämne som jag har och det är mycket skit som rör sig i mitt huvud om just ekobrott. Det finns så många olika sätt att göra det på så det är nästan frestande. :notme:

stahlberg
2006-02-17, 15:10
Ekobrott fordrar dock vissa specialkunskaper och en viss typ av "fräckhet". Har man inte detta blir de rätt svåra att genomföra.

Gabber
2006-02-17, 15:11
Ekobrott fordrar dock vissa specialkunskaper och en viss typ av "fräckhet". Har man inte detta blir de rätt svåra att genomföra.


Jag skulle vilja lägga till tillgång också, annars är det väl omöjligt. Tillgång till pengarna på något vis borde vara steg 1.

Big_Vik
2006-02-17, 15:41
Tack för hjälpen! :thumbup: Jag hittade exakt vad jag sökte efter.

Ja och? Tycker jämt att han ska ha hjälp. Han får väl för böveln söka lite själv och googlat tror jag inte ett skit på att han gjort.

Tja, sett ur en strikt ork4-aspekt så är det oberoende sammanhang mycket mindre energikrävande att knappa in några ord i en sökruta än att börja skriva en hel tråd, vilket ju kan vara av värde att beakta, varför ditt "tror jag inte ett skit på" också skulle kunna anses som just tro, emedan antagandet förefaller sakna hållfasta grunder, om du inte på annat sätt kan motivera ditt påstående. :)

Big_Vik
2006-02-17, 15:42
Ekobrott fordrar dock vissa specialkunskaper och en viss typ av "fräckhet". Har man inte detta blir de rätt svåra att genomföra.

Absolut. Att styra ett företag är nog svårt, så vad krävs då inte för att plundra det? :D

Gabber
2006-02-17, 15:51
Absolut. Att styra ett företag är nog svårt, så vad krävs då inte för att plundra det? :D

Det krävs inte så mycket förutom tillgång och mod eller om man översäter mod så blir ingen hjärna.

Det första du ska bestämma dig för är om du vill leva hela gömd, på rymmen eller ständigt rädd.

Är du villig att göra det så krävs det bara några knapptryckningar och ett bra sätt att dölja så är det klart.

Problemet idag är inte att man inte har tillgång till pengarna(elektronisk), problemet är ALLTID i andra ändan, när man ska ta ut dem fysiskt.

Du kan knappast ta ut de på vanlig bank om det överskrider en viss gräns, du kan ta ut 30000 på Nordea har jag för mig utan att meddela dem i förväg (kan ha ändrats).

Hur många sånna ska du göra för att få tillräckligt så att du kan leva gömd resten av livet? svårt val där.

ett sätt är att bara flytta 10 miljoner eller allt som finns till utomlandskonto, behöver inte vara reggat i falskt namn (vilket inte ens går), alla kommer veta att det var du.

Men t.e.x en bank i utlandet, i ett land där banktjänstemän kan köpas för pengar (inte alls ovanligt), där tar du ut allt kontant och drar.

Det är dock dumt att välja landet att ta ut pengarna i om du ska bo där sen. Så planering är viktigt.

Ett annat sätt vilket kräver ett antal transaktioner är att man köper utländsk valuta och går och tar ut på forex som vanligt, ur sitt företagskonto som man skapat.

Efter du har gjort det måste spåren döljas, enklast är efter revision så inte dem märker, så det gäller att ha ekonomifunktionen klart för sig.

Finns många sätt om man vågar...

Big_Vik
2006-02-17, 15:59
Det krävs inte så mycket förutom tillgång och mod eller om man översäter mod så blir ingen hjärna.

Det första du ska bestämma dig för är om du vill leva hela gömd, på rymmen eller ständigt rädd.

Är du villig att göra det så krävs det bara några knapptryckningar och ett bra sätt att dölja så är det klart.

Problemet idag är inte att man inte har tillgång till pengarna(elektronisk), problemet är ALLTID i andra ändan, när man ska ta ut dem fysiskt.

Du kan knappast ta ut de på vanlig bank om det överskrider en viss gräns, du kan ta ut 30000 på Nordea har jag för mig utan att meddela dem i förväg (kan ha ändrats).

Hur många sånna ska du göra för att få tillräckligt så att du kan leva gömd resten av livet? svårt val där.

ett sätt är att bara flytta 10 miljoner eller allt som finns till utomlandskonto, behöver inte vara reggat i falskt namn (vilket inte ens går), alla kommer veta att det var du.

Men t.e.x en bank i utlandet, i ett land där banktjänstemän kan köpas för pengar (inte alls ovanligt), där tar du ut allt kontant och drar.

Det är dock dumt att välja landet att ta ut pengarna i om du ska bo där sen. Så planering är viktigt.

Ett annat sätt vilket kräver ett antal transaktioner är att man köper utländsk valuta och går och tar ut på forex som vanligt, ur sitt företagskonto som man skapat.

Efter du har gjort det måste spåren döljas, enklast är efter revision så inte dem märker, så det gäller att ha ekonomifunktionen klart för sig.

Finns många sätt om man vågar...

Jag kom också fram till det, att vilja våga och tordas. Efter vad jag kunde utröna fanns det starka skäl till att överväga ekobrott ;)

Annars kan man ju även göra hundratals smågrejer som Reine-mannen och stå där med ett leende på läpparna när bylingen knackar på. :D

Hur många fler än Posener har egentligen lyckats?

Schture
2006-02-17, 16:29
Vad gör Matsson och Jisander då? Är dom ute?

abbarn
2006-02-17, 16:34
Tack för hjälpen! :thumbup: Jag hittade exakt vad jag sökte efter.



Tja, sett ur en strikt ork4-aspekt så är det oberoende sammanhang mycket mindre energikrävande att knappa in några ord i en sökruta än att börja skriva en hel tråd, vilket ju kan vara av värde att beakta, varför ditt "tror jag inte ett skit på" också skulle kunna anses som just tro, emedan antagandet förefaller sakna hållfasta grunder, om du inte på annat sätt kan motivera ditt påstående. :)


Jag ska ge ett utlåtande när du översatt texten till svenska.

Spannmål
2006-02-17, 16:38
Jag ska ge ett utlåtande när du översatt texten till svenska.

Förstår du inte texten bör du inte skriva i tråden. På kolozzeum måste man fatta all svensk text!

abbarn
2006-02-17, 16:45
Förstår du inte texten bör du inte skriva i tråden. På kolozzeum måste man fatta all svensk text!

Inte Big_viks, förstår honom inte jämt i verkligheten heller kan jag ju säga.

Besserwisser
2006-02-17, 16:59
Det krävs inte så mycket förutom tillgång och mod eller om man översäter mod så blir ingen hjärna.

Det första du ska bestämma dig för är om du vill leva hela gömd, på rymmen eller ständigt rädd.

Är du villig att göra det så krävs det bara några knapptryckningar och ett bra sätt att dölja så är det klart.

Problemet idag är inte att man inte har tillgång till pengarna(elektronisk), problemet är ALLTID i andra ändan, när man ska ta ut dem fysiskt.

Du kan knappast ta ut de på vanlig bank om det överskrider en viss gräns, du kan ta ut 30000 på Nordea har jag för mig utan att meddela dem i förväg (kan ha ändrats).

Hur många sånna ska du göra för att få tillräckligt så att du kan leva gömd resten av livet? svårt val där.

ett sätt är att bara flytta 10 miljoner eller allt som finns till utomlandskonto, behöver inte vara reggat i falskt namn (vilket inte ens går), alla kommer veta att det var du.

Men t.e.x en bank i utlandet, i ett land där banktjänstemän kan köpas för pengar (inte alls ovanligt), där tar du ut allt kontant och drar.

Det är dock dumt att välja landet att ta ut pengarna i om du ska bo där sen. Så planering är viktigt.

Ett annat sätt vilket kräver ett antal transaktioner är att man köper utländsk valuta och går och tar ut på forex som vanligt, ur sitt företagskonto som man skapat.

Efter du har gjort det måste spåren döljas, enklast är efter revision så inte dem märker, så det gäller att ha ekonomifunktionen klart för sig.

Finns många sätt om man vågar...

Det märks verkligen att du har tänkt mycket på det här. Det är inte alla som skulle klara av att mer eller mindre rakt av kopiera den gamla nalla-pengar-ur-Ica-kassan till nalla-pengar-från-företagskontot.

Big_Vik
2006-02-17, 17:13
Ja Gabber knows the shit :D, men Besserwiesser du får det hela att låta så jättesvårt. EBM kan inte göra ett skit ens om Bodströms nya terrorlagar går igenom, så vad handlar det om? Vilja, ekonomiska befogenheter, samt kunna kringgå eller inkludera företagsledningen. Problemet blir som sagt landsflykten och där får man antagligen studera en hel del Posener.

Vilken postition tror ni man måste besitta? Är det nödvändigt att vara typ VD eller samarbeta med denne?

Gabber
2006-02-17, 18:31
Det skulle underlätta en hel del om man vore VD men det är inte en garanti att det kommer gå igenom.

Ta ett exempel, vdn tar byte av däck (privat bil) på företagskortet, kvittot lämnas in men han säger ju inget(glömt eller medvetet vet jag inte)

Jag prickar av varje utgift med kvitto och märker vad det handlar om, i det här fallet så fattade jag direkt att företaget inte ska betala. Han bad om ursäkt.

Det kan ha varit att han testade MIG, att han ville få det testat, eller så glömde han på riktigt.

Men han är i en position där han kan skriva vad som helst så måste jag betala, t.ex. stöd för att sponsra en reporter som ska göra en artikel om oss i utlandet, eller nåt annat skit. Inte kan jag stoppa honom. De pengarna kanske han får hälften av senare osv.

Jag sitter i en sits där jag har kontroll över alla konton och pengar, mitt jobb är bokföring, betalning, kontroll m.m.

Totalt är det två konton med totalt 20 miljoner varje vecka om som jag fyller på genom att faxa :) Mao sitter jag i en svår sits när jag har sådana tankar, men jag har även kontroll.

Om du är vd och provar att samarbeta med personen som bokför så är det hur lugnt som helst, jag bara väntar på den dagen då han kommer ock frågar mig :)

jakke
2006-02-17, 18:45
...
Du blir väl granskad av revisoerer etc?

Men vad är det som hindrar polisen? i sverige från att spärra ditt nya konto i utlandet(dit dina pengar har hamnat) via deras polis? Sådan skedde ju t.ex. efter 9/11?

stahlberg
2006-02-17, 19:33
Jag håller inte HELT med om att man måste ha tillgång till pengarna (inte ifråga om ALLA typer av ekobrott i alla fall).

Fördelen med ekobrott är att de ger förhållandevis god ekonomisk utdelning och förhållandevis korta straff (om man blir fast, vilket är en risk man alltid måste ta, om brottet inte gäller summor i miljardklassen). En annan fördel är att brotten är svåra att avslöja (trots att man kan utsättas för granskningar kan brotten mycket väl gå igenom), samt att många av dem som utsätter en för granskning är rena byråkrater (vilka så gott som alltid är lättlurade). Ekobrott förutsätter slughet och intellektuell förmåga, men de är ofta "rena" (fria från t.ex våld).

En nackdel är att ekobrotten ofta kräver en förhållandevis stor kunskap. De kräver lång planering, det tar lång tid att förverkliga dem i praktiken. Ofta kräver de om inte tillgång till pengarna så ett visst startkapital. Det är ofta svårt att genomföra ett ekobrott ensam, och fastän det inte är svårt att hitta medhjälpare, så är det YTTERST svårt att hitta "kompetenta" sådana. Som när det gäller andra typer av brott är de inblandade ofta ganska samvetslösa : det gäller att se till att man inte själv blir lurad på konfekten.

Trots detta inlägg för att prata om för- och nackdelar med ekobrott från brottslingens synvinkel ska jag framhålla att jag INGALUNDA UPPMANAR NÅGON TILL BROTT. Tvärtom : håll er på den s.k smala vägen!

stahlberg
2006-02-17, 19:36
Jag ska ännu tillägga en sak angående (planerade) brott. HUR NOGA man än planerar ett brott finns det alltid "luckor", dvs risker att bli avslöjad. Hur noga man än försöker eliminera dessa risker kan det alltid inträffa OFÖRUTSEDDA HÄNDELSER, som gör att man måste improvisera - vika av från den ursprungliga planen - vilket ökar risken för att bli fast.

Achryl
2006-02-17, 19:43
Daewoo är världens största bedrägerihärva enligt "Tidernas största bedrägerier". det slår allt. Hela fabriker byggdes som monterade ner och upp bilar för att blåsa upp företaget.

Gabber
2006-02-17, 20:32
Du blir väl granskad av revisoerer etc?

Men vad är det som hindrar polisen? i sverige från att spärra ditt nya konto i utlandet(dit dina pengar har hamnat) via deras polis? Sådan skedde ju t.ex. efter 9/11?


jo, därför ska du göra efter revisionen och fly landet kvickt som fan.

nej, men det bästa som man kan göra är att smussla några tusen/hundra i månaden till ett annat konto, typ med hjälp av bluffakturor på något sätt, men det är lätt att åka dit också, fast där kan du ju bara neka.

Polisen hinner knappast eller får knappast stänga konton i utlandet bara för att de tror att något är fel. Bevis och spårning lär ta så lång tid att du redan tagit ut och flytt.

Men allt det här är ju fantasier som alla säkerligen har, brott lönar sig bara i yttersta fall. För det mesta går allt åt skogen.

Jag får väl också skriva att jag inte uppmanar till brott av något slag. Är bara enormt intresserad av detta :)

stahlberg
2006-02-17, 20:47
Det är dock inte straffbelagt att PLANERA ett brott. Det är först när man börjat fullfölja planeringen som man kan blki straffad. För vissa brott kan man straffas bara om brottet lyckats, men ofta kan också ett försök leda till straff.

Yankeee
2006-02-17, 21:08
Men allt det här är ju fantasier som alla säkerligen har, brott lönar sig bara i yttersta fall. För det mesta går allt åt skogen.


Det är väl iof tvärtom i sverige.

jakke
2006-02-17, 21:27
Det är dock inte straffbelagt att PLANERA ett brott. Det är först när man börjat fullfölja planeringen som man kan blki straffad. För vissa brott kan man straffas bara om brottet lyckats, men ofta kan också ett försök leda till straff.
Är du verkligen säker på det?
Jag tror det klassas som stämpling om man planerar...

stahlberg
2006-02-18, 18:20
Jag är inte helt säker. Men om man är misstänkt för brott och polisen i samband med detta hittar planer för andra icke genomförda brott brukar de inte desto mera reagera på dessa planer. Dock gäller detta den finska polisen.

jakke
2006-02-18, 18:27
Det brottsliga stämplandet innebär att man anstiftar, det vill säga förbereder, en gärning, ensam eller med flera andra i sammansvärjning.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=503416&viewAll=true

dantheman
2006-02-18, 18:48
Det brottsliga stämplandet innebär att man anstiftar, det vill säga förbereder, en gärning, ensam eller med flera andra i sammansvärjning.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=503416&viewAll=true

Definitionen av stämpling är att någon i samråd med annan beslutar gärningen eller att någon söker anstifta annan eller åtar eller erbjuder sig att utföra den, se BrB 23:2 st 2.

stahlberg
2006-02-20, 09:35
Om jag gör en skriftlig (eller muntlig) plan som gäller att utföra ett brott, så kan det bli en aning svårt att bevisa att jag faktiskt tänkt sätta planen i verket. Jag tror inte det är SÄRSKILT VANLIGT att man blir fälld för stämpling.

T.ex ett ekobrott kan omfatta långvarig och mycket noggrann planering. Planen ska sålunda vara ganska noggrann, om det ska gå att bevisa att den är till för att fullföljas.

Nitrometan
2006-02-20, 09:40
Precis. Stämpling kräver att de kan bevisa (eller göra troligt) att du tänkte genomföra dina planer.

Gabber
2006-02-20, 09:42
Jag gissar på att man kan åka dit för planering av brott om man kan följa planeringsproccessen. Alltså under ett par år där samma plan diskuteras och där man verkar komma i fas med varandra för verkställandet.

Man kanske har det som hobby, att planera brott för skojs skull. T.ex. så finns ju paranoider som tänker ut konspirationsteorier hela tiden. Samma sak?

Men att åka dit för planering av brottet är ju jävligt hårt måste jag säga. Sitta av 10 år och fråga; Vad fan har jag gjort?

stahlberg
2006-02-20, 09:52
Straffet för stämpling kan väl knappast - annat än MÖJLIGEN i undantagsfall - vara lika hårt som straffet skulle vara om man utför själva brottet.

Ni har hårda straff i Sverige, om ni räknar med att sitta 10 år. Här i Finland är maxstraffet för grovt bedrägeri (dit ekobrotten vanligen hör) 4 år ovillkorligt fängelse. Är man förstagångsbrottsling så kommer man oftast ut efter halva tiden (och att man får maxstraff är dock knappast sannolikt). Sannolikheten för att någon får nys om Gabbers planer innan han börjar förverkliga dem är synnerligen liten.

Gabber
2006-02-20, 09:55
All text som finns på det här forumet är i form av diskussion och ska inte tas på allvar. Gabber är inte alls i startskedet av planeringen. Gabber har inga som helst tankar som har med innehållet att göra i denna tråd. ;)

Nitrometan
2006-02-20, 09:58
Straffet för stämpling är väsentligt lägre än för motsvarande brott. Tror t.o.m. det är lägre än för "förberedelse till brott" (som innebär att man har börjat göra saker för att kunna genomföra brottet).

Straffen för ekobrott har blivit rejält mycket hårdare de senaste åren. Bodström kanske inte gillar ekobrott? I många fall har ekobrott dömts hårdare än knark- och våldsbrott. Vilket känns lite bisarrt.

Sen får de ofta sitta på öppen anstalt eller liknande. Mycket frigång och släpps ofta efter halva tiden. Fast nu har ju Bodström börjat ändra på de reglerna.

Nitrometan
2006-02-20, 10:00
All text som finns på det här forumet är i form av diskussion och ska inte tas på allvar. Gabber är inte alls i startskedet av planeringen. Gabber har inga som helst tankar som har med innehållet att göra i denna tråd. ;)
Självklart inte.

Däremot kan man ju undra lite när en person pratar om sig själv i tredje person.

Gabber
2006-02-20, 10:37
Alla har väl hört att man i USA kan åka dit om man på telefon nämner typ Allah, bomb, död och president typ men ska man tro på det? Att NSA övervakar all världens trafik och samtal??? Det kanske stämmer vad vet jag.

Halva Flashback borde i så fall åka dit för deras häftiga och ibland idiotiska duskussioner om allt möjligt.

http://www.hermetic.ch/crypto/echelon/echelon.htm
http://www.etc.se/arkivet/textarkiv/Fredriks_artiklar/fq_990909_echelon.html

Är Sverige avlyssnat också elelr är det det som herr Bodström eftersträvar?

Vet inte hur jag kom in på detta ämne? intresset drog mig dit.

Nitrometan
2006-02-20, 10:55
Nja, åka dit och åka dit. De blir intresserade och börja avlyssna dig på riktigt.

Echelon gäller ju avlyssning av all trafik in/ut från USA. Telefon över alla medier, email, streamad video, webbsidor m.m.

Och, ja, jag tror att Bodström vill ha nåt liknande här hemma. FRA tycker att det skulle vara kul.

Gabber
2006-02-20, 11:05
Jag har inget emot att Bodström vill ha något liknande här, det stör mig inte. Det som stör mig är varför? Fan det är Sverige, vad händer här som är så intressant.

Fast om man tänker framåt så kanske det märks att Sverige är så fritt o lugnt så det blir nästa bas för terrorister osv om det redan inte är det. Så därför kanske han har rätt och tänker framåt.

Vi håller på att gå OT här och det vill jag inte då jag gillar tråden.

Nitrometan
2006-02-20, 11:10
Bodström vill avlyssna folk innan de begår brott. Hur vet man vilka som ska begå brott?

Det vet man inte. Alltså får man avlyssna alla, för säkerhets skull.

Sen med lite "guilt by association" kan man sätta dit de man vill.

"Du har pratat med en kille vars brors frus kusins kompis känner en kille vars tvillingbrorsas klasskompis tänkte råna en värdetransport. Det ser inte bra ut. Du är åtalad för medhjälp." ;)

Gabber
2006-04-20, 09:13
http://www.jure.se/ns/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=7439

någon som vet om detta lär ut något vettigt eller att det bara är intressant läsning?

Big_Vik
2006-04-21, 14:56
http://www.jure.se/ns/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=7439

någon som vet om detta lär ut något vettigt eller att det bara är intressant läsning?

Har det där något samband med det här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33075)? :D

Gabber
2006-04-24, 12:09
Har det där något samband med det här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33075)? :D

Nej