handdator

Visa fullständig version : linfrö - antiöstrogent


Stålkrull
2002-09-23, 07:35
Enligt Paulún så innehåller linfrö antiöstrogena ämnen. Vilket vi alla vet så oxideras fetterna i linfrö mycket lätt när de krossas. Mina frågor är nu:

1.Har färdigkrossande linfrö samma antiöstrogena effekt som nykrossade eller hela?
2. Är det nödvändigt att krossa linfrö för att få den antiöstrogena effekten?
3. Försvinner de antiöstrogena ämnen när fetterna oxiderar?
4. Har linfröolja eller linolja någon antiöstrogen effekt?


//Janne

Munter
2002-09-23, 09:46
Aldrig hört att någon käkat linfrön som antiöstrogen, så troligtvis är det väl inget vidare effektivt. Behöver du verkligen antiöstrogener så köp riktiga sådana då... fast det får man inte säga här kanske.

eiselt
2002-09-25, 16:37
Hej!

1.Har färdigkrossande linfrö samma antiöstrogena effekt som nykrossade eller hela?

SVAR: Så länge de färdigkrossade inte har härsknat så får du nog samma effekt. Hela är nog verkningslösa i det syfteteftersom du inte kommer åt de aktiva ämnena som finns i fröet.

2. Är det nödvändigt att krossa linfrö för att få den antiöstrogena effekten?

SVAR: Med största sannolikhet, ja.

3. Försvinner de antiöstrogena ämnen när fetterna oxiderar?

SVAR: I vilket fall så ska du inte äta oxiderade linfrön.

4. Har linfröolja eller linolja någon antiöstrogen effekt?

SVAR: Jag är inte helt insatt i vilka ämnen som finns i linfrön som skulle vara antiöstrogena, men det kan vara någon form av sterol i fettet som är antiöstrogen genom att fästa vid samma receptorer, utan att förmedla östrogen effekt. Troligen har du spår av de ämnena äver i oljan, men jag vet inte helt säkert.

Du har ju även antiöstrogena ämnen (isoflavoner) i bl a soja och bockhornsklöver.

Mvh
Henrik



//Janne [/B][/QUOTE]