handdator

Visa fullständig version : Bygga bröst/biceps/triceps.


_Creatin3
2006-02-16, 16:31
Tjena e ny här på forumet, och har funderingar på att bygga på bröst & biceps och triceps.. jag tränar kampsport och då ska man inte ha "sega" muskler man får av styrketräning men nu vill jag bygga på armarna och bröstet lite, har styrketränat förut och då körde jag enligt Max-OT. När jag styrketränade tyckte jag att jag inte byggde på mej speciellt mkt, utan bara fick uppblåsta/hårda muskler, nu ska jag träna såhär tänkte jag:

Schema:
_________
Måndag: [Bröst].
Uppvärmning Bänkpress 8reps/2set (Lätt Vikt).

Bänkpress: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Lutande Hantelpress: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Liggande Hantelpress: 4-6Reps / 2-3set. (Vikt för max 6reps).
__________________________________________________
Fredag:

Biceps:
Uppvärmning: stångcurl ca 8-10reps/2set (Lätt Vikt).
Stångcurl: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Hantelcurl: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Sittandecurl: 4-6Reps / 2set. (Vikt för max 6reps).
__________________________________________________
Triceps:
Liggande tricepsextention: curlstång ca 8-10reps/2set (Lätt Vikt).
Pushdowns: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
French press med hantel: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Liggande tricepsextention: 4-6Reps / 2-3set. (Vikt för max 6reps).
__________________________________________________
Att jag just kör Måndag & Fredag är för att jag ska få vila mitt iveckan Onsdag.
Så tänkte jag att schemat skulle se ut, sen är det kosten som inte är det bästa, när ska jag äta? vad bör jag inte äta? vad är bra att äta när man ska bygga på massa?, kostillskott?, och hur mkt sömn behöver man när man tränar hårt? //Tobbe.

Klo
2006-02-16, 16:37
"sega" muskler man får av styrketräning

Är du allvarlig?

aliquis
2006-02-16, 16:42
Inte många rätt där.

_Creatin3
2006-02-16, 16:44
Är du allvarlig?
jaa min tränare säger att om man tränar på gym etc. Så får man sega muskler???

Klo
2006-02-16, 16:44
jaa min tränare säger att om man tränar på gym etc. Så får man sega muskler???

Din tränare har fel.

Big Lou
2006-02-16, 16:45
jaa min tränare säger att om man tränar på gym etc. Så får man sega muskler???

Sega hur då? att allt man gör går i slowmotion?
Vore spännande.....

aliquis
2006-02-16, 16:46
Tjena e ny här på forumet, och har funderingar på att bygga på bröst & biceps och triceps.. jag tränar kampsport och då ska man inte ha "sega" muskler man får av styrketräningOch som man får av att även träna rygg, ben, axlar, mage o vader? Sedan är det ju som klo säger huvudsakligen explosiva/"snabba" muskler du får av styrketräning.men nu vill jag bygga på armarna och bröstet lite,För att?har styrketränat förut och då körde jag enligt Max-OT. När jag styrketränade tyckte jag att jag inte byggde på mej speciellt mkt, utan bara fick uppblåsta/hårda muskler, nu ska jag träna såhär tänkte jag:Vad är skillnaden på att bygga på sig och få "uppblåsta/hårda" muskler? Du tyckte inte att du växte men du blev större? :confused:
Schema:
_________
Måndag: [Bröst].
Uppvärmning Bänkpress 8reps/2set (Lätt Vikt).

Bänkpress: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Lutande Hantelpress: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Liggande Hantelpress: 4-6Reps / 2-3set. (Vikt för max 6reps).
__________________________________________________
Fredag:

Biceps:
Uppvärmning: stångcurl ca 8-10reps/2set (Lätt Vikt).
Stångcurl: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Hantelcurl: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Sittandecurl: 4-6Reps / 2set. (Vikt för max 6reps).
__________________________________________________
Triceps:
Liggande tricepsextention: curlstång ca 8-10reps/2set (Lätt Vikt).
Pushdowns: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
French press med hantel: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Liggande tricepsextention: 4-6Reps / 2-3set. (Vikt för max 6reps).
__________________________________________________ Asbra schema *rolleyes* :thumbup: Att jag just kör Måndag & Fredag är för att jag ska få vila mitt iveckan Onsdag.
Så tänkte jag att schemat skulle se ut, sen är det kosten som inte är det bästa, när ska jag äta? vad bör jag inte äta? vad är bra att äta när man ska bygga på massa?, kostillskott?, och hur mkt sömn behöver man när man tränar hårt? //Tobbe.Ät när du är hungrig, ät inte skit, mer och proteinrik mat, skit i kosttillskott, du lär ju inte behöva så mycket efter det där ändå. Du skulle ju inte träna hårt? Bara bröst och armar väl?

_Creatin3
2006-02-16, 16:48
Alltså, när man bygger upp musklerna så menar han på att man blir stelare, och får inte dem här snabba musklerna man behöver inom K-1, Boxning, MT.. och liknande..i sånna sporter fungerar biceps som "bromsen" & triceps som "gasen"... DET är vad jag hört & han sagt.

aliquis
2006-02-16, 16:48
Sega hur då? att allt man gör går i slowmotion?
Vore spännande.....Han kanske menar kass koordination/"reagerar" långsamt?

aliquis
2006-02-16, 16:49
Alltså, när man bygger upp musklerna så menar han på att man blir stelare, och får inte dem här snabba musklerna man behöver inom K-1, Boxning, MT.. och liknande..i sånna sporter fungerar biceps som "bromsen" & triceps som "gasen"... DET är vad jag hört & han sagt.Du får nog förklara vad du menar med snabba muskler.
Om du stretchar och inte blir så stor att massan i sig förhindrar rörelserna så tror jag inte du blir stelare av styrketräning.

_Creatin3
2006-02-16, 16:53
slänger upp en bild på hur kroppen var när jag styrketränade som mest.. har tappat litegran nu men inte så mkt märkbar skillnad.

http://upload.hacked.free-bsd.org/Tobbe_745/Jag.JPG

Klo
2006-02-16, 16:54
Och med den bilden vill du ha sagt...?

_Creatin3
2006-02-16, 16:56
Och med den bilden vill du ha sagt...?


tips vad som behövs byggas på mer???
och dels det att musklerna vart "uppblåsta"

Klo
2006-02-16, 16:56
tips vad som behövs byggas på mer???

Allt!!! Och då har vi ju inte sett benen än...

Big Lou
2006-02-16, 16:58
tips vad som behövs byggas på mer???
och dels det att musklerna vart "uppblåsta"


Av det som syns så skulle jag säga axlar och bröst.... hur ryggen ser ut hade ju också varit intressant, likaså benen.

nihe
2006-02-16, 17:08
Alltså, när man bygger upp musklerna så menar han på att man blir stelare, och får inte dem här snabba musklerna man behöver inom K-1, Boxning, MT.. och liknande..i sånna sporter fungerar biceps som "bromsen" & triceps som "gasen"... DET är vad jag hört & han sagt.
Jo, jag har också hört att biceps kan vara ivägen vid utförandet utav vissa kampsorter. Men nog går det att vara välbyggd och ändå kampsporta; kolla bara in Kid Yamamoto.

För övrigt ett fint discoschema du har arbetat fram. :bow:

bluelight
2006-02-16, 17:14
Varför inte träna hela kroppen?

_Creatin3
2006-02-16, 17:32
Benen kommer jag inte träna, mer än någon extra jogg runda eller något sånt, får ut mkt av benen i boxning och sånt... att jag just vill bygga på armarna är för att tränaren tyckte det och jag med.. lite större armar så kommer du bli en som en stridsmaskin :thumbup: bröst för att få snyggare form o sånt.. rygg kör jag när jag är ute o springer, brukar då göra dips för ryggen?? kommer inte på vad det heter men man drar sig upp i en stång iaf.. ^^
axlar har jag fundering på att lägga in på måndagspasset !? om det kunde vara nån bra idé. Att jag vill bygga upp mej på bröst, biceps, triceps.. är för jag ska upp en viktklass till 63,5kg.

MilkmaN
2006-02-16, 17:34
Benen kommer jag inte träna, mer än någon extra jogg runda eller något sånt, får ut mkt av benen i boxning och sånt... att jag just vill bygga på armarna är för att tränaren tyckte det och jag med.. lite större armar så kommer du bli en som en stridsmaskin :thumbup: bröst för att få snyggare form o sånt.. rygg kör jag när jag är ute o springer, brukar då göra dips för ryggen?? kommer inte på vad det heter men man drar sig upp i en stång iaf.. ^^
axlar har jag fundering på att lägga in på måndagspasset !? om det kunde vara nån bra idé.

Träna hela kroppen annars kommer du se konstig ut, få obalans och därigenom skador. Dessutom får du bättre resultat av träningen genom att träna hela kroppen. Kolla i BESTOF här på forumet och ta ett av de scheman som finns där.

Damien Thorne
2006-02-16, 17:34
Benen kommer jag inte träna, mer än någon extra jogg runda eller något sånt, får ut mkt av benen i boxning och sånt... att jag just vill bygga på armarna är för att tränaren tyckte det och jag med.. lite större armar så kommer du bli en som en stridsmaskin :thumbup: bröst för att få snyggare form o sånt.. rygg kör jag när jag är ute o springer, brukar då göra dips för ryggen?? kommer inte på vad det heter men man drar sig upp i en stång iaf.. ^^
axlar har jag fundering på att lägga in på måndagspasset !? om det kunde vara nån bra idé. Att jag vill bygga upp mej på bröst, biceps, triceps.. är för jag ska upp en viktklass till 63,5kg.

Det heter chins

nihe
2006-02-16, 17:36
Yup, chins heter det. Och du kan inte på fullt allvar tro att du med några chins i veckan kan träna upp hela ryggen. ;)

delta_mats
2006-02-16, 17:38
Benen kommer jag inte träna, mer än någon extra jogg runda eller något sånt, får ut mkt av benen i boxning och sånt... att jag just vill bygga på armarna är för att tränaren tyckte det och jag med.. lite större armar så kommer du bli en som en stridsmaskin :thumbup: bröst för att få snyggare form o sånt.. rygg kör jag när jag är ute o springer, brukar då göra dips för ryggen?? kommer inte på vad det heter men man drar sig upp i en stång iaf.. ^^
axlar har jag fundering på att lägga in på måndagspasset !? om det kunde vara nån bra idé. Att jag vill bygga upp mej på bröst, biceps, triceps.. är för jag ska upp en viktklass till 63,5kg.

Lustigt. Jag tycker man inte alls får någon vettig träning för benen på boxningsträningen, och den skiljer sig väldigt lite åt klubbar emellan här i Svergie. Från benen kommer slagstyrkan och med klena ben kommer du aldrig kunna slå riktigt hårt. Dips tar inte på ryggen, det är en triceps/bröst övning. Menar du chins?

Vill du bli en starkare och explosivare boxare så träna såna övningar som gör dig starkare och explosivare. Knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, chins, rodd.

_Creatin3
2006-02-16, 17:53
menar du chins?

Vill du bli en starkare och explosivare boxare så träna såna övningar som gör dig starkare och explosivare. Knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, chins, rodd.

Jepp ja menade chins, kanske skulle gå efter det här då,

Vill du bli en starkare och explosivare boxare så träna såna övningar som gör dig starkare och explosivare. Knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, chins, rodd.

Verni
2006-02-16, 17:55
Kan bara hålla med delta_mats, Kampsporter bygger nog minst (inga) ben om man jämför med andra sporter.

_Creatin3
2006-02-16, 18:12
snackade förut om att kraften kommer från benen, visst starka ben = bra boxare, thaiboxare etc. Men själva riktiga kraften sitter i midjan/armar.. när man får själva "vridet" med hela midjan i ett slag så vet man att det är rätt.
Sedan är det armarnas tjocklek naturligtvis som spelar in ochså.

aliquis
2006-02-16, 18:19
Benen kommer jag inte träna, mer än någon extra jogg runda eller något sånt, får ut mkt av benen i boxning och sånt... att jag just vill bygga på armarna är för att tränaren tyckte det och jag med.. lite större armar så kommer du bli en som en stridsmaskin :thumbup: bröst för att få snyggare form o sånt.. rygg kör jag när jag är ute o springer, brukar då göra dips för ryggen?? kommer inte på vad det heter men man drar sig upp i en stång iaf.. ^^
axlar har jag fundering på att lägga in på måndagspasset !? om det kunde vara nån bra idé. Att jag vill bygga upp mej på bröst, biceps, triceps.. är för jag ska upp en viktklass till 63,5kg.Jä, säkert asgrova ben av boxning. Och chins/pullups räcker ju inte för ryggen.

_Creatin3
2006-02-16, 18:22
Jä, säkert asgrova ben av boxning. Och chins/pullups räcker ju inte för ryggen.


Nee kanske inte som en bodybuilder men man får så det räcker, sedan om man lägger in någon extra jogg runda eller något..

Jorgen
2006-02-16, 18:27
Uppmaning!

Har ni inget vettigt att skriva så skit i det.

hahavaffan
2006-02-16, 18:35
snackade förut om att kraften kommer från benen, visst starka ben = bra boxare, thaiboxare etc. Men själva riktiga kraften sitter i midjan/armar.. när man får själva "vridet" med hela midjan i ett slag så vet man att det är rätt.
Sedan är det armarnas tjocklek naturligtvis som spelar in ochså.Tvivlar på att tjockleken på armarna har så mycket med det att göra. Dels är det styrkan, att kunna sträcka ut armen fort och med kraft. Sen är det väldigt lite av vikten bakom ett slag som har med själva armen att göra. Det är den tyngd du lyckas lägga bakom slaget, som gör att slaget blir kraftigt och hårt. Det är här bålmuskulaturen kommer in. Utan den kan du inte vrida dig nämnvärt kraftfullt, och får inte med dig kroppens tyngd i slaget.

Hade jag varit du, hade jag kombinerat seriösa helkroppspass på gymmet med kampsportsträningen. Det har min polare gjort, och han har gjort grova framsteg inom båda.

bluelight
2006-02-16, 18:39
Men om du tränar hela kroppen kommer hela du bli stabilare, du kommer kunna slå tyngre, du kommer upp i viktklass osv.

_Creatin3
2006-02-16, 22:47
Men om du tränar hela kroppen kommer hela du bli stabilare, du kommer kunna slå tyngre, du kommer upp i viktklass osv.


Jo men på 2dagar? och helkropps pass??? nja.. vettefan, körde på förut hela veckorna vart fan för mkt..

MilkmaN
2006-02-16, 23:15
Jo men på 2dagar? och helkropps pass??? nja.. vettefan, körde på förut hela veckorna vart fan för mkt..

Nu tror jag du missuppfattade. Helkroppspass innebär att man tränar hela kroppen 2-3 gånger i veckan med lägre volym muskelgrupp/pass än vanligt. Däremot blir det totalit lika mkt, det lämpar sig bra för folk som tränar mkt annars, exempelvis kampsportare eftersom man inte kan gå och träna med en extrem träningsvärk. Efter kanske 1-2 veckor med ett sådant program är du bara aningens slöare än du är i vanliga fall, om ens det.

_Creatin3
2006-02-16, 23:19
Nu tror jag du missuppfattade. Helkroppspass innebär att man tränar hela kroppen 2-3 gånger i veckan med lägre volym muskelgrupp/pass än vanligt. Däremot blir det totalit lika mkt, det lämpar sig bra för folk som tränar mkt annars, exempelvis kampsportare eftersom man inte kan gå och träna med en extrem träningsvärk. Efter kanske 1-2 veckor med ett sådant program är du bara aningens slöare än du är i vanliga fall, om ens det.

Okej, men har du några bra förslag då för träning till kampsportare... ? triceps vet jag själv att det är bra o träna eftersom "gasen" sitter där.. för att bli snabb så kan man träna triceps.

Damien Thorne
2006-02-17, 07:34
Okej, men har du några bra förslag då för träning till kampsportare... ? triceps vet jag själv att det är bra o träna eftersom "gasen" sitter där.. för att bli snabb så kan man träna triceps.

Hittade detta på en sida på internet:

Styrketräning för kampsport

Kickboxning är på många sätt en mycket trevlig sport. Du blir snabb, smidighet och får god kondition. Det är dock ingen fördel att vara biffig, tvärt om, då drar du snabbt på dig mjölksyra. Men explosiv råstyrka är bra att ha. Kör därför många och explosiva övningar som frivändningar, militärpress, chins, bänkpress och marklyft. Och magövningar naturligtvis! Här är ett träningsschema där du kör igenom de viktigaste muskelgrupperna. Kör det en gång i veckan. Vila ca en minut mellan varje övning. Ett pass ska ta 60-90 min (beror på hur mycket du vilar och hur många reps du kör).



Chins

Marklyft

Frivändningar

Militärpress
Axelbred bänkpress

Magövningar
3 x Max

3 x 5-8

3 x 8-10

3 x 8-10
3 x 8-10 (håll in armbågarna!)

3 x Max


Ni kan även testa detta program: "Hela kroppen"

Kommentar till bänkpress: Syftet är att få explosivitet och ökad slagstryka: Ta ned stången snabbt men under kontroll, låt stången ligga på bröstet i en halv sekund och explodera sedan upp vikten upp igen. Inga sega lyft får förekomma (förutom ev. de sista repetitionerna). Kör på 50%-60% av max. För att öka styrkan, bör du varva denna träning, genom att vissa veckor istället gå ned och köra tungt och få reps.

Du kan ersätta chins med maskinövningar.
-------------------------------------------------------------
Träningspass där du kör igenom hela kroppen





Börja varje ny övning med ett lätt uppvärmningsset (en 12:a). Stretcha efter passet!



3x8 Djupa knäböj (kör dem strikt!)

3x8 Marklyft (tänk på tekniken!)

3x10 Chins (alt. latsdrag)
3x8 Bänkpress

3x8 Militärpress

100-200 Sit ups



Om du känns pigg/har tid, kan du även lägga till 3x10 Dips (triceps) och 3x10 Curl med stång (biceps).



Du behöver inte slaviskt köra 3x8. 3-5 set x 8-12 reps är lagom mängd.



Om du är nybörjare - tränat mindre än 1 år - bör du köra benpress istället för knäböj. Du kan även köra Sittande rodd istället för marklyft (slit inte upp vikten, utan lägg fokus på musklerna bakom skulderbladen). Kör 12:or och vila 1 - 2 min mellan varje varje övning.



Kör strikt, du ska alltid ha "kontakt" med muskeln. Kasta eller slit inte upp vikterna. Men du ska inte köra så strikt att du inte blir trött! Du måste ta i för kung och fosterland. (Jag brukar köra så tungt att jag får hjälp de två sista repetitionerna i varje set.) En lämplig takt när du lyfter är att räkna till två när du tar ned en vikt, och räkna till två när du pressar upp den.



Kör utan dragremmar, så blir du stark i underarmarna utan att träna dem!


----------------------------------------------------------------
Även en hinderbana kan vara intressant:

Hinderbana för kampsportare

När jag bodde i Luxembourg hade vi en mycket bra hinderbana som jag brukade springa en eller ett par gånger i veckan. Men en sån kan man ju naturligtvis också fixa själv. Måtta ut en bana som tar mellan 45 - 75 minuter att löpa (ca 7-15km). Förbered stationer var 5:e eller var 10:e minut. Du kan med fördel göra två övningar vid varje intervallstopp, ex 12 chins följt av 40 dips, eller 20 spänsthopp följt av 20 armhävningar osv. En chins-station kan lätt fixas genom att en pinne knyts på lämplig höjd mellan två träd (tänk på att ta bort pinnen när träningssäsongen är över). Lekplatser erbjuder för övrigt ypperliga träningsmöjligheter, om du har vägarna förbi en sådan!

För styrka:

1. Chins (pinne mellan två träd, med stöd för smalben om så behövs)
2. Armhävningar med mellanklapp
3. Situps
4. Omvända armhävningar (pinne mellan två träd)
5. Armhävningar stående på händer (luta fötterna mot berghäll, motsv.)
6. Triceps dips

För spänst och snabbhet:

1. Djuphopp (upp på ex. en 50 cm stubbe)
2. Häckhopp (fixa 5 - 10 hinder)
3. Jämfotahopp i brant backe
4. Hopp över stock
5. Slalomlöpning mellan träd
6. Ryck i backe

Håll högt tempo mellan stationerna (om du har pulsklocka mellan 70-90% av maxpuls beroende på hur länge du håller på). Syftet med hinderbanan är att få kondition, spänst, styrka och snabbhet.

Tips på pulsbaserad "hinderbana/stationsträning":

- Uppvärmning 5 minuter (60%-70% av "maxpuls")
- Fem intervaller á ca 5 minuter (70%-90% av maxpuls)
- Första intervallstoppet: 40 armhävningar + 40 situps
- Andra intervallstoppet: 2x12 chins + 40 dips
- Tredje intervallstoppet: 40 armhävningar + 40 situps
- Fjärde intervallstoppet: 40 omvända armhävningar + 40 dips
- Nedvarvning 15 minuter (60%-70% av maxpuls)

Damien Thorne
2006-02-17, 07:46
Jag ser att inklistringen blev fel på det första programmet *grr27*

Setten och repsen hamnade UNDER muskelgrupperna, det skulle vara bredvid.
Jag gör ett nytt försök:

Chins 3 x Max

Marklyft 3 x 5-8

Frivändningar 3 x 5-8

Militärpress 3 x 8-10

Axelbred bänkpress 3 x 8-10 (håll in armbågarna!)

Magövningar 3 x Max

_Creatin3
2006-02-17, 17:46
Jag ser att inklistringen blev fel på det första programmet *grr27*

Setten och repsen hamnade UNDER muskelgrupperna, det skulle vara bredvid.
Jag gör ett nytt försök:

Chins 3 x Max

Marklyft 3 x 5-8

Frivändningar 3 x 5-8

Militärpress 3 x 8-10

Axelbred bänkpress 3 x 8-10 (håll in armbågarna!)

Magövningar 3 x Max

Ser ut att vara ett bra schema :thumbup:, men hur utför man Frivändningar?
Och ska man köra på tung vikt, lätt vikt, eller lagom?
Kan tillägga att jag tränat kampsport i 3-4år.
//Tobbe.

Don_Kocke
2006-02-17, 17:55
Tjena e ny här på forumet, och har funderingar på att bygga på bröst & biceps och triceps.. jag tränar kampsport och då ska man inte ha "sega" muskler man får av styrketräning men nu vill jag bygga på armarna och bröstet lite, har styrketränat förut och då körde jag enligt Max-OT. När jag styrketränade tyckte jag att jag inte byggde på mej speciellt mkt, utan bara fick uppblåsta/hårda muskler, nu ska jag träna såhär tänkte jag:

Schema:
_________
Måndag: [Bröst].
Uppvärmning Bänkpress 8reps/2set (Lätt Vikt).

Bänkpress: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Lutande Hantelpress: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Liggande Hantelpress: 4-6Reps / 2-3set. (Vikt för max 6reps).
__________________________________________________
Fredag:

Biceps:
Uppvärmning: stångcurl ca 8-10reps/2set (Lätt Vikt).
Stångcurl: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Hantelcurl: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Sittandecurl: 4-6Reps / 2set. (Vikt för max 6reps).
__________________________________________________
Triceps:
Liggande tricepsextention: curlstång ca 8-10reps/2set (Lätt Vikt).
Pushdowns: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
French press med hantel: 4-6Reps / 3set. (Vikt för max 6reps).
Liggande tricepsextention: 4-6Reps / 2-3set. (Vikt för max 6reps).
__________________________________________________
Att jag just kör Måndag & Fredag är för att jag ska få vila mitt iveckan Onsdag.
Så tänkte jag att schemat skulle se ut, sen är det kosten som inte är det bästa, när ska jag äta? vad bör jag inte äta? vad är bra att äta när man ska bygga på massa?, kostillskott?, och hur mkt sömn behöver man när man tränar hårt? //Tobbe.


Känner igen snacket haha :D är själv kampsportare..men man får snarare explosivare muskler av styrketräning..så länge du håller dig under 10 reps iaf..det bästa för att öka explosiviteten är enligt dom boxningstränare och tungdlyftstränare jag pratat med att köra rejält explosiva 3or på en vikt du klarar ca 5 gånger..men det krävs endel teknik för att köra tungt och explosivt så börja med lite lättare vikter

Don_Kocke
2006-02-17, 17:59
Jä, säkert asgrova ben av boxning. Och chins/pullups räcker ju inte för ryggen.


Stämmer inte..lättvikstboxare brukar inte vara stora någonstans men om du kollar på dom stora grabbarna så ser dom ut som jhonny bravo hela bunten..grova överkroppar med små pinnben..träna inte ben på klassiskt styrketräningsvis..kör antingen enbart mjölksyre tålighets träning..alltså intervaller ..du kanske kan göra typ 60 reppare på knäböj oxå..lär ju ge endel mjölksyra ..och som kampsportare ska du skita i biceps speciellt om du inte är erfaren av kampsport..för nybörjare har en tendens att spänna sig när dom slår och det leder till att biceps jobbar emot triceps och då slår man som en råtta..satsa mer på triceps,axlar och bröst..bänkpress är perfect..

_Creatin3
2006-02-19, 01:00
Okej, har tränat boxning i snart 4år, så teknik och slag sitter.. nu vill jag bara bygga på mej lite så jag kommer upp till 63.5kg ifrån 57kg... det är väl det som jag ville ha lite hjälp med att få fram ett bra schema för boxare. tror ni det är möjligt med rätt & bra kost, sömn, och bra träning kunna bygga på sig dem kilona som fattas till sommaren t ex. ?

wessmen
2006-02-19, 01:30
För att få slut på diskusionen om kampsporter tränar benen eller inte kan jag tillägga då jag tränat tai-kwon do i 3 år och i den sporten används _bara_ ben,dvs sparkar. Visst du tränar benen, men du får kraften från midjan. Man kan sparka hårt bara med benet, men du får aldrig den riktiga kraften som om du använder hela midjan genom att rotera.

Haha, det gav jue mycket :rolleyes:

Jacksatan
2006-02-19, 15:22
Mike Tyson som hängde i gymmet dag och natt ett tag är ju inte en av de mest "sega" boxare jag någonsin sett...

Absinteh
2006-02-19, 22:19
Oh my god, varför är kampsportstränare så okunniga?! Mina med!