handdator

Visa fullständig version : Illamående av proteintillskott


teal
2006-02-16, 14:05
Först av allt, jag gjorde en sökning på forumet för att träffa rätt men utan resultat.

Jag började skriva en lång historia men kortade av den :)

jag blir väldigt illamående direkt efter att jag druckit min proteindrink innan träningen. Jag tar totalt 29g protein från själva tillskottet blandat med mjölk och hamnar då på totalt ~41g protein. Men så fort jag får i mig det sista så börjar magen vända sig och krångla..håller på att få upp all mat och måste anstränga mig för att inte spy. har även provat med vatten men får samma problem.

har inte nyttjat andra tillskott är kreatin (monohydrat) pyru samt gainer tidigare. Kan det vara så att min kropp reagerar på det "stora" intaget protein? Det är en "vanlig" produkt..ekvivalent med whey 80 dock inte samma märke.

Tack på förhand

Jarod
2006-02-16, 14:52
Det är ingen "stor" mängd protein (41gram) i jämförelse med vad vissa drar i sig efter träning, dock så är den fullt tillräcklig.

Får du spy-känslor så testa att dricka mindre klunkar och kanske inte hälla i dig drinken på kort tid. Funkar inte det så testa ett annat protein kanske...

apa_ola
2006-02-16, 14:53
illamåendegrejjen vet jag inget om.

ot: men proteinet från mjölken innan träning har du ingen jättenytta av tror jag eftersom det ät mestadels långsamt protein. För att kicka igång proteinsyntesen behövs ett snabbt protein, som från ditt tillskott...

Cerberus
2006-02-16, 14:56
illamåendegrejjen vet jag inget om.

ot: men proteinet från mjölken innan träning har du ingen jättenytta av tror jag eftersom det ät mestadels långsamt protein. För att kicka igång proteinsyntesen behövs ett snabbt protein, som från ditt tillskott...

Klart han har nytta av proteinet i mjölk *screwy* , om det är optimalt efter träning vet jag ej men det är garanterat bättre än att inte äta något.

DragonOrb
2006-02-16, 17:14
Jag får samma problem ifall jag inte blandar i vatten.

Brukar köra ca 2dl mjölk o ca 2-3dl vatten

stenis
2006-02-16, 17:27
Om det är vassleprotein du har så blanda det inte med mjölken, det gör vasslet långsammare vilket inte är något att eftersträva vid en träningsdrink.

Prova blanda ditt protein med vatten istället så ska du se att problemet försvinner.. protein blandat med mjölk blir som en milkshake, alltså väldigt "mustigt". Så prova blanda med vatten så kanske det försvinner!

mvh

apa_ola
2006-02-16, 17:38
Klart han har nytta av proteinet i mjölk *screwy* , om det är optimalt efter träning vet jag ej men det är garanterat bättre än att inte äta något.

efter en träning ja, men nu handlade det ju om innan träning....

teal
2006-02-16, 18:31
får ta och prova mindre klunkar och köra på vatten istället.

Tackar för tipsen allesammans

userfriendly
2006-02-16, 18:32
är du känslig för mjölkprodukter annars?
många som är det får problem med magen av vassle.
pröva rapid hydro blend, det sägs vara mkt snällare mot magen.

Ninjasmurf
2006-02-16, 18:54
i början av min "gymkarriär" körde jag ofta med mjölk i shaken efter gym och nästan samma effekter som du, dom försvann när jag började köra med vatten istället

qubie
2006-02-16, 21:11
Jag får samma problem ifall jag inte blandar i vatten.

Brukar köra ca 2dl mjölk o ca 2-3dl vatten

Blandar du vatten och mjölk tillsammans!? *screwy*

hound
2006-02-16, 21:12
Proteindrinken är egentligen ingen höjdare. Jag måste blanda i lite Dextropur för att få ner den.

Ekonom
2006-02-17, 18:57
Blandar du vatten och mjölk tillsammans!? *screwy*

När man kör vassle kör man ju vatten, men om man vill få sin kaseindrink "optimalt god" och optimal konsistens kör man 1 dl. sloow med 3-4 dl. vatten och 1 dl. mjölk!

Apos78
2006-02-17, 21:00
ot: men proteinet från mjölken innan träning har du ingen jättenytta av tror jag eftersom det ät mestadels långsamt protein. För att kicka igång proteinsyntesen behövs ett snabbt protein, som från ditt tillskott...

Klart man har nytta av mjölkproteinet (kasein). Proteinsyntesen regleras upp av den fysiska aktiviteten och kasein och vassle är lika fördelaktigt efter träning. Om jag inte minns fel så är det tillförseln av essentiella aminosyror som också triggar upp proteinsyntesen. Så drick du din mjölk med gott samvete.

DragonOrb
2006-02-19, 11:22
Blandar du vatten och mjölk tillsammans!? *screwy*

Jo, det blir en helt annan smak på drinken mot om man bara tar vatten, sedan så får man ju lite kasein / fett / kolisar också vilket är bra när man ska dra ha det till mellanmål.