handdator

Visa fullständig version : Hur stel blir man när man gymmar?


gear
2006-02-15, 22:12
Hello.
Snackade med en boxningstränare som sa att jag inte skulle gymma för att jag skulle bli så stel. Men jag tänker gymma och då sa han att jag skulle följa nått träningsshema för för boxare :S Men men ialaf, om jag nu gymmar två dagar i veckan och strechar riktigt efteråt blir man då stel ?

emmzan
2006-02-15, 22:12
Kör man fulla rörelsebanor och är normalrörlig bör man inte bli stelare nej.

King Grub
2006-02-15, 22:13
Korrekt utfört styrketräning med full rörelselängd gör dig inte stel.

emmzan
2006-02-15, 22:14
Ha! Hann före!

OT..

Jman
2006-02-15, 22:23
Jag har blivit stelare. Var nästan överrörlig förut. Muskelmassan hindrar ju rörelsen. Jag kan inte längre knyta händerna bakom ryggen (ena armen ovanifrån). I vissa bilar har jag svårt att ta på mig säkerhetesbältet. Speciellt små japanska bilar ... Jag är ju inte direkt biffig så jag förstår inte riktigt varför. Stretchar alltid.

Johan_P
2006-02-15, 22:26
Utförs träningen korrekt så kan man t.o.m. bli smidigare, har jag läst.

Kolla på vissa bodybuilders eller kroppsbyggare när de poserar på scén, blir allt från ner i spagat och grejor.

Jman
2006-02-15, 22:36
Det är min rygg som blivit stel. Jag kör fulla rörelser på övningar. Jag ska kanske avsluta med någon övning som stretchar mer? Har någon bra tips på hur man ska stretcha ryggen? Förutom den vanliga där man för armen över bröstet.

aliquis
2006-02-15, 22:50
Jag har blivit lite stelare i benen (beror nog mest på att jag är större dock?) och känner mig lite stel i framsida axlar, men så har jag stretchat dåligt (typ inte alls) i 1.5år.

delta_mats
2006-02-15, 22:53
Jag har då inte märkt att jag blivit stel av styrketräningen. Har sysslat med boxning i över 6 år. Snarare så att jag upplever mig smidigare än många andra, men det kan ha med andra orsaker att göra.

gear
2006-02-15, 23:23
okej, tack så mycket för svaren ! :)

TCOG
2006-02-16, 08:35
Kevin verkade vara snabb iaf när han var stor innan

http://www.bodybuilding.com/fun/bigrace.htm

http://www.bodybuilding.com/fun/2002/bigrace2.jpg

Piranha
2006-02-16, 08:37
Senare år har jag märkt stehleten smyga på.

Främst axlar , bröst , bålrotationen.

mentzer
2006-02-16, 09:17
Senare år har jag märkt stehleten smyga på.

Främst axlar , bröst , bålrotationen.

I ditt fall beror det nog på att du är så jävla stor så musklerna är i vägen.

obesogen
2006-02-16, 09:19
Senare år har jag märkt stehleten smyga på.

Främst axlar , bröst , bålrotationen.

Frågan är om det är till följd av styrketräningen eller att du börjar bli gammal :em: ;)

pragmatist
2006-02-16, 09:38
Det är en gammal fördom bland boxningstränare att styrketräning gör en stel, men om han gnäller kan du ju använda Evander Holyfield som exempel.

carloskar
2006-02-16, 09:58
Jag är ingen expert, men är rätt säker på att man blir stel om man bygger muskler utan att strecha.

Tränade hapkido på ganska hög nivå för några år sedan.. Har kunnat gå ned i spagat ouppvärmd utan problem sen dess, trots år av stillasittande framför datorn.. Efter att ha styrketränat nu, i kanske 5 månader kommer jag inte ner alls, även om jag är uppvärmd.... Men då har jag inte strechat efter träningen heller.

Tror inte att man märker så stor skillnad i vardagliga livet, bara om man håller på med lite extremare idrotter och slarvar med strechningen.

King Grub
2006-02-16, 10:26
Jag är ingen expert, men är rätt säker på att man blir stel om man bygger muskler utan att strecha.

Tränade hapkido på ganska hög nivå för några år sedan.. Har kunnat gå ned i spagat ouppvärmd utan problem sen dess, trots år av stillasittande framför datorn.. Efter att ha styrketränat nu, i kanske 5 månader kommer jag inte ner alls, även om jag är uppvärmd.... Men då har jag inte strechat efter träningen heller.

Klart du blir stelare om du tidigare varit extremstretchad och i stället övergår till styrketräning och slutar med att stretcha. Man får ju jämföra med sig själv. Om en elitlöpare drar ner träningsmängden till motionärsnivå får han sämre kondition jämfört med sin tidigare status, men man kan ju inte säga att man får dålig kondition av löpningen för det. Allt beror på tidigare status.

carloskar
2006-02-16, 12:05
Jopp, det är väl ungefär vad jag konstaterade

Tror inte att man märker så stor skillnad i vardagliga livet, bara om man håller på med lite extremare idrotter och slarvar med strechningen.

:booty:

King Grub
2006-02-16, 12:12
Du konstaterade också att "man blir stel om man bygger muskler utan att strecha", men det är väl ett mycket mer tveksamt påstående.

"Resistance training improved muscle strength either alone or in combination with flexibility training, but did not change flexibility."

J Strength Cond Res. 2005 Nov;19(4):842-6.

Belastningsträning ger knappast några dramatiska flexibilitetsförbättringar, men korrekt utförd sådan med full rörelselängd försämrar heller inte flexibiliteten, även utan stretching.

carloskar
2006-02-16, 12:23
Du missade:

Jag är ingen expert, men är rätt säker

Har alltså inte konstaterat att man blir stel om man bygger muskler utan att strecha, utan jag skulle tro det.

Sen kan jag givetvis ha fel. Och det är mycket möjligt att du har rätt i vad du säger, att bara man utför övningarna korrekt, så tappar man inte flexibiliteten.

Men då är ju frågan om alla som styrketränar utför övningarna korrekt?

Piranha
2006-02-16, 13:00
Frågan är om det är till följd av styrketräningen eller att du börjar bli gammal :em: ;)


Mycket bra fråga, det sistnämnda är inte helt omöjligt.

jim
2006-02-16, 13:12
Att muskler drar ihop sig något av ansträngning är väl inget nyhet.. år efter år av träning (behöver ju då inte vara gymträning) utan ordentlig stretching kommer givetvis att resultera i stelare muskulatur.. och om man kollar på den genomsnittliga gymkillen så är "20 sekunders lätt pressande mot en vägg" inte stretching..

vighet är bara positivt både för träningen och för allmänt välmående så varför inte testa att stretcha ordentligt?

Jman
2006-02-16, 14:00
Senare år har jag märkt stehleten smyga på.

Främst axlar , bröst , bålrotationen.
Men i just dessa rörelser så begränsas de också till stor del av massa och inte stelhet. T.ex. är mina ben fortfarande viga trots ökad massa. där har man inte samma begränsning.

Shapeshifter
2006-02-16, 14:09
Men i just dessa rörelser så begränsas de också till stor del av massa och inte stelhet. T.ex. är mina ben fortfarande viga trots ökad massa. där har man inte samma begränsning.

Precis, med större massa krävs det ju även en större ansträngning att röra sig snabbt, vilket kan vara en anledning till varför vissa kampsportare är lite misstänksamma mot styrketräning.

jwzrd
2006-02-16, 14:12
Jag tror inte det finns någon saklig grund bakom motviljan många känner inför styrketräning. Det handlar om gubbar (även unga sådana) som inte har koll på grundläggande begrepp som styrka, snabbhet, explosivitet och rörlighet och deras inbördes förhållande. Jag menar, det är väl självklart att man blir snabb av att träna en förbannad massa armhävningar, situps i tusen knepiga varianter och av löpning runt runt i ett litet rum11

Jman
2006-02-16, 14:17
Precis, med större massa krävs det ju även en större ansträngning att röra sig snabbt, vilket kan vara en anledning till varför vissa kampsportare är lite misstänksamma mot styrketräning.
Sant, men upp till en viss gräns så gör styrkan dig snabbare. Med mer tyngd bakom slagen så kompenserar du också hastigheten. Gäller bara att träffa ...

Shapeshifter
2006-02-16, 14:20
Håller med om att oviljan ofta är osaklig. Tror den mer eller mindre hänger ihop med den hyffsat omotiverade rädsla vissa känner att få "fula svällande bb-muskler" helt oförhappandes, okunskap helt enkelt. Kombinerar själv både styrketräning och kampsport och ser knappast någon motsättning dem emellan. Sen är det ju inga konstigheter att man inom olika sporter nyttjar styrketräning olika för att nå olika resultat.

jwzrd
2006-02-16, 14:22
Jag tror faktiskt att dom allra flesta sporter som handlar om flytta kroppen spänstigt/snabbt hyffsat korta sträcker bör träna rätt lika på gymmet. Något slags grundläggande friidrottareträning med frivändningar, spänsthopp, knäböj, kickstötar och ett par genomtänkta bålövningar och sen skippa all fotbollstränar-magträning. (Benlyft med polare som kastar iväg fötterna och alla miljarder varianter på den som finns).

delta_mats
2006-02-16, 14:23
Om vi kommer in på det som jwzrd nämner så tror jag det är en gammal förlegad fördom. Alla dagens idrottsutövare av klass använder sig av styrketräning som komplement till sin idrott.
Har också fått höra av boxningstränare att man blir långsam och seg om man styrketränar. Trots det så slår jag minst lika snabbt som de flesta killar vägandes 20-30 kg mindre än mig. Och hårdare än de allra flesta oavsett viktklass.
För mig talar det ett tydligt språk, styrketräning är suveränt att använda sig av om man vill bli explosivare. Det är gamla gubbar som inte hänger med sin tid som fortfarande inbillar sig motsatsen.

Shapeshifter
2006-02-16, 14:24
Sant, men upp till en viss gräns så gör styrkan dig snabbare. Med mer tyngd bakom slagen så kompenserar du också hastigheten. Gäller bara att träffa ...

Sen handlar det ju inte BARA om att slå hårt, vilket dessutom är en fråga om teknik i mycket högre grad än många tror.

jwzrd
2006-02-16, 14:28
Det är gamla gubbar som inte hänger med sin tid som fortfarande inbillar sig motsatsen.

Det kan vi vara överrens om.

obesogen
2006-02-16, 15:31
Det har funnits en allmän uppfattning, ffa i de högre åldrarna, om att de som håller på med styrketräning är stora preppade killar i stora kläder lyftandes svingtunga vikter i mörka källarlokaler året om. Turligt nog den uppfattningen på att förändras.
I dagens samhälle då vi praktiskt taget sitter ihjäl oss är styrketräning ett av de få sätt då vi systematiskt kan arbeta igenom kroppens muskulatur i regelbundet skadeförebyggande syfte. Det räcker inte med lite löpning, okey benen tränas, men annars då? Simma är ypperligt för allmänkonditionen, men belastar inte skelettet.
Åldern har ingen betydelse, styrketräning och fysiskt aktivt liv reducerar risken för skador av alla slag upp i hög ålder.Sen ska man ju inte glömma det psykiska välbefinnandet :)

Och vad är det för syfte med att kunna gå ned i split förutom att vissa tycker det är coolt? Det sliter på höftleden något enormt och kommer antagligen ge upphov till artros i ett senare skede i livet.

pragmatist
2006-02-16, 16:53
Jag tror det finns gamla överklassfördomar mot kroppsarbete också som påverkar. Konditionsträning är "finare" och mer "intellektuellt" än styrketräning eftersom det bara var grovarbetare som arbetade sig till kraftiga kroppar förr i världen. "Fint folk" var mer finlemmade eftersom de inte behövde arbeta, vilket ledde till en massa negativa associationer med muskler - att muskler och intelligens skulle stå i motsats till varandra till exempel.

Sen finns det väl lite David och Goliat-syndromet också i sporten också, man tycker det är "fuskigt" när någon som är stor och stark ställs mot någon liten och svag och man vill gärna se "David" vinna genom teknik och finess. I just kampsporter hör man ju ibland att man kan "använda någons styrka emot dem själva", vilket väl i bästa fall är önsketänkande för klena typer. ;)

Shapeshifter
2006-02-16, 17:43
Jag tror faktiskt att dom allra flesta sporter som handlar om flytta kroppen spänstigt/snabbt hyffsat korta sträcker bör träna rätt lika på gymmet. Något slags grundläggande friidrottareträning med frivändningar, spänsthopp, knäböj, kickstötar och ett par genomtänkta bålövningar och sen skippa all fotbollstränar-magträning. (Benlyft med polare som kastar iväg fötterna och alla miljarder varianter på den som finns).

Jag tänkte mer på de sporter där man tävlar i viktklasser, där större massa i värsta fall (men inte alltid) blir en oönskad bieffekt av ökad styrka. Alltså tränar man inte primärt för större kroppsvolym. Jämför skillnader mellan SL och BB som ju har stötts och blötts här på forumet.

Shapeshifter
2006-02-16, 17:58
Förtydligande: Med det försöker jag säga att jag håller med om det du skriver, men att träning för dessa ändamål kan skilja sig med träning för att bli stor & grov, vilket många förknippar med styrketräning, därav skepsisen.

För övrigt är jag lite förvånad att en boxningstränare hade sådana åsikter. Enligt min ringa erfarenhet och högst subjektiva (fördomsfulla) observationer så är det mest i "traditionella" kampsporter där man ägnar mycket energi åt att vörda sitt gamla ninjaarv som man har den inställning som pragmatist nämner, utnyttja motståndarens styrka mot honom, inre Ki och annan halvmagi... ;)